Quad Vena

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manni76

Quad Vena

Inläggav Manni76 » 2016-09-26 21:14

Som rubriken lyder, någon som har nåt att delge gällande denna lilla förstärkare?
Är svag för komponenter som har lite annan design och skulle vilja prova att byta förstärkare till mina Guru Junior.
Med tanke på högtalarnas storlek kan denna kanske passa fint. Har dock inte hört någon Quad innan så lite inputs från nån som hört den vore uppskattat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Quad Vena

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-27 08:16

Har inte Per Strömgren en sådan?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-09-27 08:36

RogerGustavsson skrev:Har inte Per Strömgren en sådan?

Jovisst har han det! Jag berättar om det här: viewtopic.php?p=1824883#p1824883

PS. Den viktiga modden syns inte i ovanstående inlägg. Så här ser förstärkaren ut nu, klart bättre ur användarens synvinkel: viewtopic.php?p=1835971#p1835971
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-09-27 08:54

Tackar!
Sökte nog lite smalt i sökfältet.
Men nu till mer frågan om ljudet, blir den för klen till ett par Guru eller kommer det bli mumma?
Sen finns det något unikt med Quad som gör den till vinnare över mitt andra val, Primare I21?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-09-27 09:28

Manni76 skrev:Tackar!
Sökte nog lite smalt i sökfältet.
Men nu till mer frågan om ljudet, blir den för klen till ett par Guru eller kommer det bli mumma?
Sen finns det något unikt med Quad som gör den till vinnare över mitt andra val, Primare I21?

Jag vet inte så mycket om Guru Junior, men jag har litet svårt att tänka mig att effekten inte skulle räcka.

Quad Vena har inbyggd DAC och hörlursuttag, vilket jag tycker är en fördel. Bluetooth är inget jag använder, men det kan kanske också vara en fördel för Quad.

Utseende är en smaksak, men trähöljet tycker jag gör att Quad smälter bättre in hos mig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-09-27 11:00

Jag matar min nuvarande anläggning med Sonos Connect. Spelar vinyl på Pro-Ject visa Pro-Ject RIAA. Vinsylspelaren är vit så en vit Quad skulle sitta som en smäck rent estetiskt. Men visst tål inte Junior några stora volymer likt Ino piP så effekten lär nog räcka. Får väl helt enkelt packa ner högtalarna och bege mig till åf för provlyssning. Bra även där då samma åf säljer Primare.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-09-27 11:44

Manni76 skrev:Jag matar min nuvarande anläggning med Sonos Connect. Spelar vinyl på Pro-Ject visa Pro-Ject RIAA. Vinsylspelaren är vit så en vit Quad skulle sitta som en smäck rent estetiskt. Men visst tål inte Junior några stora volymer likt Ino piP så effekten lär nog räcka. Får väl helt enkelt packa ner högtalarna och bege mig till åf för provlyssning. Bra även där då samma åf säljer Primare.

Många åf lånar väl ut saker? Varför inte låna hem dom om det går.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-10-09 08:53

Det blir demo i veckan. Men är det någon som hört Quaden som kan ge en vink om dess ljud?
Valet står som jag kanske nämnt mellan denna Quad och en begagnad Primare I21.
Kanske fel att jämföra dessa men så ligger det i alla fall till. Har haft Primare innan men sålde då för att jag kände att jag ville ha lite tonkontroller till mina Monitor Audio RS6 som oxå såldes. Nu kör jag Guru och har Sonos som tillåter lite justeringar på bas/diskant så då öppnar jag dörren igen för Primare. Men Quaden ser ju onekligen intressant ut. Helt klart en annan prisbild på Quad då det får bli en ny eftersom begagnat verkar vara svårt att hitta. Där finns ofta Primare ute för under 4000kr. Men örat ska ju hos mig bestäma och ögat gör det hos sambon :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-09 09:57

Jag har ju en, som sagt, men någon vink om ljudet kan jag tyvärr inte ge. Jag kan inte skilja elektronik åt, så länge de inte distar hörbart eller på annat beter sig illa. Quad Vena låter inte alls, såvitt jag kan bedöma.

Men du har säkert bättre öron.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-10-09 11:10

Hej Per,
Ja det där med att skilja saker åt är helt klart personligt.
Hur upplever du dess effekt? Vad driver du för högtalare?
Jag har som sagt var Guru Junior och dessa välter inga vaser direkt.
Dom har andra kvaliteter! Primare effekten är nog mer än vad som behövs och specen på Quad är ju lägre.
Dock behöver detta inte betyda sämre drivförmåga. W är inte lika med W vad jag fått erfara under åren.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-09 12:50

Just nu använder jag inte slutsteget i Vena, utan kopplar försteget i den till Quad 606, som ger drygt dubbla effekten. Jag tror att du behöver bära med juniorerna till Quadaffären eller låna hem Vena för att upptäcka själv om effekten räcker. Min gissning är att den gör det.

PS Mina Quad 2912 kräver nog 5 dB mer effekt än Junior.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2016-10-10 20:03

Man behöver ett par Watt för att driva en vanlig högtalare på volymer som är högre än för ett vanligt samtal. Effekten räcker, oroa dig inte.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-10-11 21:06

Sen finns det många som pratar om att du inte kan ha för mkt effekt, även till små högtalare då dessa hålls i ett bättre grepp.
Men den vägen vågar jag knappt gå in på då tråden lär balla ur.
Hur som så blir det nog provlyssning till helgen på en Quad. Återkommer :D

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-10-16 09:43

Så nu har jag lyssnat med mina Junior och Quad Vena.
Dock skedde detta i ett lyssningsrum som inte liknar mitt. Men där presenterades ett väldigt trevligt lugn och detaljerad bas. Mycket bättre än den gamla Pioneer SX-650 som jag har idag.
Nu kör jag mest Sonos och då kan den inbyggda DAC'en vara ett lyft mot den som finns i Sonos även om kvaliteten från Spotify har mer att önska.
Så bara att beställa med andra ord :D

Återgå till Köpråd