Moderator: Redaktörer
dawelito skrev:tack för tipsen, det är alltså i den här prisklassen man måste ligga för att hitta ett sånära brusfritt filter som möjligt?
Perfector skrev:återigen viktigare att haka upp sig än att komma med förslag.
"Faktiskt" riktigt tråkigt beteende.
Elfsberg skrev:Perfector skrev:återigen viktigare att haka upp sig än att komma med förslag.
Man får faktiskt såga usla råd utan att komma med bättre råd själv.
dawelito skrev:Har volymen ställt väldigt lågt överallt så tror inte det är det som är problemet.
Edit: missade ett par bra inlägg om nivåanpassning, vad lite mer exakt inenbär det för att få tyst på anläggningen ?
dawelito skrev:hejsan.
Skulle vilja ha lite tips på ett aktivt delningsfilter till min anläggning i vardagsrummet, har testat ett PA filter men tycker det brusar för mycket.
Har tyvärr inga ideér alls om vad som kan funka men kriterierna är att det ska delas 2vägs (bas / hög) och vara så brusfritt som möjligt.
trevlig lördagskväll!
RogerGustavsson skrev:1.Digitala delningsfilter har ibland också nivåproblem. 2.Lite irriterande kan vara att den ADDA-process som skall till kanske inte är helt ohörbar. 3. Omsampling kan det också bli.
RogerGustavsson skrev:Jag tänker på att en del kör 16 Bitar och med större EQ-ingrepp/lyft får man ju sänka nivån totalt för att inte överstyra digitalt = signalbrusförhållandet blir lägre. Tänker jag fel?
IngOehman skrev:dawelito skrev:hejsan.
Skulle vilja ha lite tips på ett aktivt delningsfilter till min anläggning i vardagsrummet, har testat ett PA filter men tycker det brusar för mycket.
Har tyvärr inga ideér alls om vad som kan funka men kriterierna är att det ska delas 2vägs (bas / hög) och vara så brusfritt som möjligt.
trevlig lördagskväll!
Det finns mycket som gör att det är väldigt svårt att ge ett bra svar på den där frågan. Dessa är några:
Du skriver inte mycket om vad det är du skall ha det elektroniska filtret till. "Till min anläggning" är inte mycket hjälp. Är det ett fyrvägssystem som skall delas elektroniskt i en av delningarna? Hur brant behöver filtret vara? Vilka inställningar behöver du? Hur ser insignalerna ut? Hur många kanaler skall delas och vid vilken frekvens?
Listan kan göras väldigt mycket längre än så, men du kanske kan improvisera lite själv och berätta vad du skall ha det till.
En ledtråd kan vara att du berättar vilken lösning du har nu och hur du gjort tidigare, alltså före det.
Det enda du berättar är ju att det just nu brusar för mycket och att du skall dela mellan låga och höga frekvenser.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Jag tänker på att en del kör 16 Bitar och med större EQ-ingrepp/lyft får man ju sänka nivån totalt för att inte överstyra digitalt = signalbrusförhållandet blir lägre. Tänker jag fel?
Sedan kan det vara andra nivåer på PA-prylar. Ibland krävs mera nivå från föregående steg för att ge full utstyrning. I fallet miniDSP är det problem med att utnivån är för låg för en del slutsteg. Vet inte hur de senare/mera avancerade modellerna beter sig. Den miniDSP jag har själv skulle behöva ett kapablare linjesteg på utgångarna för att minimera effekterna av längre signalkablar. Det kan vara en feel good grej... men 600 Ohm i utimpedans och låg drivspänning känns inte jättebra.
Tell skrev:En MiniDSP 2x4HD har ju 24bit AD och DA plus att den internt jobbar i 32bit floating point, så att få den att klippa digitalt är inget som man lär behöva oroa sig för. Sen har den ju 2v på utgångarna också jämfört med 0.9 på den äldre versionen, så jag tycker det låter som den kanske skulle kunna göra ett bra jobb för TS?
RogerGustavsson skrev:Vad innebär det där "internt 32 bit"?
RogerGustavsson skrev:Tell skrev:En MiniDSP 2x4HD har ju 24bit AD och DA plus att den internt jobbar i 32bit floating point, så att få den att klippa digitalt är inget som man lär behöva oroa sig för. Sen har den ju 2v på utgångarna också jämfört med 0.9 på den äldre versionen, så jag tycker det låter som den kanske skulle kunna göra ett bra jobb för TS?
Hur många bitar blir det i verkligheten? Inte många konsumentprylar som verkligen håller mycket mer än 16 bitar i slutändan. Finns det mätningar på miniDSP 2x4HD? Vad innebär det där "internt 32 bit"?
PS. Enligt databladet är "dynamic range" 103 dB, vilket är drygt 17 bitar. DS.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster