Moderator: Redaktörer
JB skrev:Tänk vad bra JBL hade kunnat vara om dom även visste hur man konstruerar delningsfilter =O
Antar att det är delningen man ser där vid 12 khz?
schmutziger skrev:JBL:arna är överlägsna, warfördale har en monsteruppbrytning vid 5khz
ska man titta på wharfedale så är det reva 2, den är som gjord för nära väggplacering, särskilt med ett litet dämpmotstånd för diskanten, säg 1-2ohm.
såhär mätte jbl 308 när jag gjorde en snabbmätning i dåligt rum:
bas hög, diskant låg/normal har jag för mig.
308 är sanslöst prisvärda
landa: snygg skala du valt
FBK skrev:Jag är mest nyfiken på hur du tycker att de låter, har själv lyssnat på nämnda JBL . Och för övrigt så tillhöra JBL de mest prisvärda inom dyr-hifi så dåliga på att konstruerar delningsfilter är de inte när man tänker på hur de låter.Men nu var det ingen dyr-hifi burk heller.
landa skrev:FBK skrev:Jag är mest nyfiken på hur du tycker att de låter, har själv lyssnat på nämnda JBL . Och för övrigt så tillhöra JBL de mest prisvärda inom dyr-hifi så dåliga på att konstruerar delningsfilter är de inte när man tänker på hur de låter.Men nu var det ingen dyr-hifi burk heller.
Ville helst undvika att skriva något om hur de låter tills jag är klar med equandet.
landa skrev:Har nu fått mina 225or och rent spontant så blir det nog jämnare än jag trodde. Inte alls säker på vad som låter bäst. Men de ska få lite inspelningstid.
landa skrev:Har nu fått mina 225or och rent spontant så blir det nog jämnare än jag trodde. Inte alls säker på vad som låter bäst. Men de ska få lite inspelningstid.
rajapruk skrev:Ökad dämpning, menar ni mer dämpande fluff inne i lådan? Det tror jag definitivt kan försämra produkten. De är ju avstämda basreflexkonstruktioner.
Jag har själv 5st JBL LSR305 och tycker de är fantastiska, för sitt pris. Men jag känner att de är svårt begränsade på många punkter, och tror inte det är värt besväret att modda nån enskild del, som tex lådan.
Det finns en snubbe på nätet som förstärkt lådan i LSR308 och gjort de tyngre, och han tyckte inte det var värt besväret, vill jag minnas. Googla.
De är i grund och botten närfältsmonitorer, gjorda för att spela relativt lågt ljudtryck. De är inte alls lika bra som långfältsmonitorer (eller vad man ska kalla det) tycker jag.
rajapruk skrev:Ökad dämpning, menar ni mer dämpande fluff inne i lådan? Det tror jag definitivt kan försämra produkten. De är ju avstämda basreflexkonstruktioner.
Jag har själv 5st JBL LSR305 och tycker de är fantastiska, för sitt pris. Men jag känner att de är svårt begränsade på många punkter, och tror inte det är värt besväret att modda nån enskild del, som tex lådan.
Det finns en snubbe på nätet som förstärkt lådan i LSR308 och gjort de tyngre, och han tyckte inte det var värt besväret, vill jag minnas. Googla.
De är i grund och botten närfältsmonitorer, gjorda för att spela relativt lågt ljudtryck. De är inte alls lika bra som långfältsmonitorer (eller vad man ska kalla det) tycker jag.
landa skrev:rajapruk skrev:Ökad dämpning, menar ni mer dämpande fluff inne i lådan? Det tror jag definitivt kan försämra produkten. De är ju avstämda basreflexkonstruktioner.
Antar du menar http://noaudiophile.com/JBL_LSR308/. Han förstärkte aldrig lådorna bara frontarna.
Har ju själv 308 men tycker inte de fungerar så bra som närfältsmonitorer.
rajapruk skrev:landa skrev:rajapruk skrev:Ökad dämpning, menar ni mer dämpande fluff inne i lådan? Det tror jag definitivt kan försämra produkten. De är ju avstämda basreflexkonstruktioner.
Antar du menar http://noaudiophile.com/JBL_LSR308/. Han förstärkte aldrig lådorna bara frontarna.
Har ju själv 308 men tycker inte de fungerar så bra som närfältsmonitorer.
Ja precis den.
Som han skriver mår de väldigt bra av att avlastas av subwoofer (gör mina LSR305 iaf). Tyvärr är den tillhörande JBL LSR310-subben inte alls bra, tycker jag. Den subben är inte alls så prisvärd som LSR305 är, tycker jag. Jag hade 2st JBL LSR310 subwoofers, men sålde dem illa kvickt.
Men om moddning förbättrar något är det ju bara att prova! Glöm inte att göra spinorama-analysen i stora ekofria kammaren bara.
Men det sitter billiga grejer i dessa, elementen och förstärkeriet. Förvänta er inga stordåd.
Solhaga har moddat sina tror jag, han kanske kan ge sin syn på det hela.
Att bara ta waveguiden, och sedan bygga nytt med fina element, fin elektronik och fina lådor hade varit intressant.
landa skrev:JBL LSR 308
landa skrev:Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
[ Bild ]
Perfector skrev:landa skrev:Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
[ Bild ]
Det kan vara telefon som ringer åxå
landa skrev:Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar i mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
[ Bild ]
Tangband skrev:landa skrev:Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar i mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
[ Bild ]
Det där ser ut som typiska resonanser inifrån lådan som har för lite Dämpmaterial. Om lådan varit jättedålig i väggarna hade det kanske varit fler resonanser vid lägre frekvens.
Laila skrev:Nu när landa har bestämt saj så vill jag gärna förmedla mina intryck av 225:orna . . .
please håll i er: liggandes* på mina kära(för tillfället indisponibla Allison One) så spelar
de musik bättre än något jag hitintills har haft förmånen att lyssna på här hemma . . .
bassidan av högisarna är ca 11 cm från vägg å diskantsidan ca 2 cm. Allison högisarna
är konstruerade att stå mot vägg i ett "normalt" ej akustikreglerat rum. Med 225:orna
så har jag, i mitt rum, för första gången upplevt att högisväggen försvinner för att ge ett
extraordinärt djup på de inspelningar som "har dä". Under de två första veckorna med
225:orna så upplevde jag en viss "sameness"(som jag hatar), men som avtog successivt
med tiden . . . är i skrivande stund uppe i ca 150 tim. speltid. Röster låter underbart
naturligt å "pinpoint" bredd å djup är prima. Nu vill jag gärna påpeka att ja inte spelar
på tokvolymer(flerfamiljshus) å nöjer mig nedåt med att en ståbas kan återges någorlunda
korrekt. Men att fanskapet, mä en som jag gissar, ej förtänkt placering, för dessa i
sammanhanget kaffepengarshögisar, kan förmedla musik på ett så övertygande sätt hemma
hos maj är både glädjande å lätt skrämmande . . . typ.:
*Naturligtvis på mjukfossingar
Tangband skrev:landa skrev:Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar i mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
[ Bild ]
Det där ser ut som typiska resonanser inifrån lådan som har för lite Dämpmaterial. Om lådan varit jättedålig i väggarna hade det kanske varit fler resonanser vid lägre frekvens.
landa skrev:Tangband skrev:landa skrev:Här syns det nog lite bättre vad jag ville visa. En massa ringningar i mellanregistret. Kan det var det jag stör mig på och inte diskanten? I så fall borde en uppstadgning ge bra resultat. Kan ju även var basen i sig som ringer.
[ Bild ]
Men ringningen går i alla fall ner till 200 Hz (delar vid 80). Tror dessutom att man måste skilja på 305 och 308 beroende på lådstorleken.
landa skrev:Laila skrev:Nu när landa har bestämt saj så vill jag gärna förmedla mina intryck av 225:orna . . .
please håll i er: liggandes* på mina kära(för tillfället indisponibla Allison One) så spelar
de musik bättre än något jag hitintills har haft förmånen att lyssna på här hemma . . .
bassidan av högisarna är ca 11 cm från vägg å diskantsidan ca 2 cm. Allison högisarna
är konstruerade att stå mot vägg i ett "normalt" ej akustikreglerat rum. Med 225:orna
så har jag, i mitt rum, för första gången upplevt att högisväggen försvinner för att ge ett
extraordinärt djup på de inspelningar som "har dä". Under de två första veckorna med
225:orna så upplevde jag en viss "sameness"(som jag hatar), men som avtog successivt
med tiden . . . är i skrivande stund uppe i ca 150 tim. speltid. Röster låter underbart
naturligt å "pinpoint" bredd å djup är prima. Nu vill jag gärna påpeka att ja inte spelar
på tokvolymer(flerfamiljshus) å nöjer mig nedåt med att en ståbas kan återges någorlundal
korrekt. Men att fanskapet, mä en som jag gissar, ej förtänkt placering, för dessa i
sammanhanget kaffepengarshögisar, kan förmedla musik på ett så övertygande sätt hemma
hos maj är både glädjande å lätt skrämmande . . . typ.:
*Naturligtvis på mjukfossingar
Kan ju vara så att jag inte har spelat in dem ordentligt. Gav dem ca 40 plus timmar. Såg nu att priset höjts till 4k. De är fortfarande värda att testa för det priset.
gflar skrev:...
1999:- paret på julerbjudande hos freaksen.
@Laila, rejäl invinkling på dem. Kort lyssningsavstånd?
Tangband skrev:landa skrev:Tangband skrev:
Men ringningen går i alla fall ner till 200 Hz (delar vid 80). Tror dessutom att man måste skilja på 305 och 308 beroende på lådstorleken.
Absolut, håller med. 305 har en rätt bra låda, 308:an är större och utan stag blir det kanske problem. Men en högtalare utan dämpmaterial inuti låter mindre optimalt även om lådan var perfekt och utan resonanser i väggarna.
Avsaknad av dämpmaterial ( som i 308 och 305 ) ger kraftiga resonanser ned till just 200 Hz , precis som kunde läsas om i Allram moffar.
landa skrev:Tangband skrev:landa skrev:
Absolut, håller med. 305 har en rätt bra låda, 308:an är större och utan stag blir det kanske problem. Men en högtalare utan dämpmaterial inuti låter mindre optimalt även om lådan var perfekt och utan resonanser i väggarna.
Avsaknad av dämpmaterial ( som i 308 och 305 ) ger kraftiga resonanser ned till just 200 Hz , precis som kunde läsas om i Allram moffar.
Men borde det inte vara tvärtom att resonanserna borde bli starkare högre upp i frekvens istället för som nu stiga nedåt i frekvens? Det är ju inte omöjligt att det behövs både stagning och extra moff. Nåja, det ska ju inte vara särskilt svårt att testa lite moff i.
landa skrev:Vet inte om ljudet har förändrats så mycket däremot känns det som om jag kan spela mycket högre utan att störas av dist.
landa skrev:Vågar nog säga att samma sak även är sant för 308.
rajapruk skrev:Den bästa modden JBL LSR305 kan få är att avlastas av sub. Den blommar ut.
U1 skrev:Kul tråd!
Jag äger en hel del av dessa JBL eftersom jag tänkt köra alla kanaler i bion med LSR308/305. Funderar dock på om ett byte för LR till LSR708 är värt pengarna?
U1 skrev:Kul tråd!
Jag äger en hel del av dessa JBL eftersom jag tänkt köra alla kanaler i bion med LSR308/305. Funderar dock på om ett byte för LR till LSR708 är värt pengarna?
Johan_Lindroos skrev:U1 skrev:Kul tråd!
Det är inte osannolikt att det blir något bättre. Men frågan borde väl vara om det är "BRA på riktigt" så att säga, oavsett pris. Jag tyckte inte att JBL LSR 708i är "bra", oavsett pris.
Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:U1 skrev:Kul tråd!
Det är inte osannolikt att det blir något bättre. Men frågan borde väl vara om det är "BRA på riktigt" så att säga, oavsett pris. Jag tyckte inte att JBL LSR 708i är "bra", oavsett pris.
Nej jag läste det ( Musik och ljudteknik har testat den .)
Tangband skrev:U1 skrev:Kul tråd!
Troligen blir det bättre, bättre element och bättre filter, låda och förstärkare. Många gånger dyrare.
Men i den höga prisklassen som 708 kostar så finns det ju många andra goda alternativ. Genelec 8040 tex. Det som är unikt för 305 :an är ju det extremt låga priset och den höga prestandan du får för pengarna. Jbl har ju lyckats bygga in både aktiva digitala delningsfilter och separata slutsteg för bara 1200:- per kanal.![]()
Jag vet tex att studio 305 är sämre än passiva eller ombyggda aktiva studio 530 eftersom jag jämfört ( finns en tråd om det ) så att 705 eller 708 skulle vara sämre än dessa tror jag är ganska osannolikt.
rajapruk skrev:JBL LSR708i var en stor besvikelse för mig när jag hörde dem (på mässa). Jag hade för stora förväntningar.
JBL 4429 Studio Monitor i samma prisklass låter hästlängder bättre.
708 har kompressionsdriver, 305 har domediskant. Inget jag skulle försöka byta mellan.
den där diskantdrivern i 705/708 kostar en rejäl slant.landa skrev:rajapruk skrev:JBL LSR708i var en stor besvikelse för mig när jag hörde dem (på mässa). Jag hade för stora förväntningar.
708 har kompressionsdriver, 305 har domediskant. Inget jag skulle försöka byta mellan.
Jag som trodde det var samma waveguide? Kan det verkligen vara möjligt att den kan passa även för en kompression driver?
landa skrev:rajapruk skrev:JBL LSR708i var en stor besvikelse för mig när jag hörde dem (på mässa). Jag hade för stora förväntningar.
Jag som trodde det var samma waveguide? Kan det verkligen vara möjligt att den kan passa även för en kompression driver?
landa skrev:Vet inte om ljudet har förändrats så mycket däremot känns det som om jag kan spela mycket högre utan att störas av dist.
schmutziger skrev:landa skrev:Vet inte om ljudet har förändrats så mycket däremot känns det som om jag kan spela mycket högre utan att störas av dist.
Kompisen som oxå hae lsr308 tröck in gulldiber o ett stag och tycker det blev stor förbättring . Han säger med att det går att spela på bra myckey starkare nu. Men ickså att de än mer balabserade, vilket din mätning antyder med.
Så u1 priva detta först!
landa skrev:schmutziger skrev:landa skrev:Vet inte om ljudet har förändrats så mycket däremot känns det som om jag kan spela mycket högre utan att störas av dist.
Kompisen som oxå hae lsr308 tröck in gulldiber o ett stag och tycker det blev stor förbättring . Han säger med att det går att spela på bra myckey starkare nu. Men ickså att de än mer balabserade, vilket din mätning antyder med.
Så u1 priva detta först!
1. Vet inte om man kan dra några slutsatser ifrån min mätning när skillnaden var så liten. Men tycker mig definitivt höra en skillnad.
2. Känns som om grupptryck ett säger att jag måste ordna lite stag.
landa skrev:Men är man säker på att den sitter på plats?
landa skrev:Överväger att bara ta en bit mdf. Borde bli en större yta som håller emot.
Tangband skrev:landa skrev:Överväger att bara ta en bit mdf. Borde bli en större yta som håller emot.
Förborra gärna noggrant i ändträt på Mdf staget där skruvarna går in. Det spricker lätt annars.
Spånskiva är nästan ett bättre material som stag.
schmutziger skrev:landa skrev:Vet inte om ljudet har förändrats så mycket däremot känns det som om jag kan spela mycket högre utan att störas av dist.
Så u1 priva detta först!
NADifierad skrev:schmutziger skrev:landa skrev:Vet inte om ljudet har förändrats så mycket däremot känns det som om jag kan spela mycket högre utan att störas av dist.
Så u1 priva detta först!
Har du dragit på dig en förkylning, Schmutziger??![]()
![]()
On topic: tror det blir bra med mdf.
rajapruk skrev:Nya versioner av JBL 3-serien kommer nu. Verkar som de har förbättrat elementen bland annat.
http://www.jblpro.com/www/products/reco ... ldjeyOZNbg
Tangband skrev:Såg nu att 305 mkII kommer att kosta 1000:- mer per par än de gamla . Kommer i februari.
ante_77 skrev:Tangband skrev:Såg nu att 305 mkII kommer att kosta 1000:- mer per par än de gamla . Kommer i februari.
Det är väl kostnaden för stag och fluff som dragit upp priset [emoji41]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster