Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Enligt artikel i tidningen idag så är det nu bestämt. Från 1 mars![]()
75kr plus moms, för varor <1500kr
Värdet antar jag tar de enligt det som står på exportlappen (tulldeklaration CN22) på brevet.
![]()
//Michael
Michael skrev:Enligt artikel i tidningen idag så är det nu bestämt. Från 1 mars![]()
75kr plus moms, för varor <1500kr
Värdet antar jag tar de enligt det som står på exportlappen (tulldeklaration CN22) på brevet.
![]()
//Michael
peterh skrev:Hur blir det med postnords försök att vittja kina paket ?
Hur skall de kunna uppskatta moms att erlägga utan att veta vad detsamma kostade, om det kostade någonting?
Hur är det juridiskt , portot är ju betalt, kan en post verkligen ta ut extra ersättning "bara för att de vill " ?
Rätt metod, om man nu vill att folk skall betala moms, vore att utlämningsstället ber att få titta på underlag och därefter
betalar moms innan paketet lämnas ut. Alltså ingenting för postnörd utan helt och hållet en sak för lokala postombudet.
Vad säger ni, om ni nu har något klokt att säga ?
Kronkan skrev:peterh skrev:Hur blir det med postnords försök att vittja kina paket ?
Hur skall de kunna uppskatta moms att erlägga utan att veta vad detsamma kostade, om det kostade någonting?
Hur är det juridiskt , portot är ju betalt, kan en post verkligen ta ut extra ersättning "bara för att de vill " ?
Rätt metod, om man nu vill att folk skall betala moms, vore att utlämningsstället ber att få titta på underlag och därefter
betalar moms innan paketet lämnas ut. Alltså ingenting för postnörd utan helt och hållet en sak för lokala postombudet.
Det här ät bara en gissning men misstänker att det finns juridiska hinder. Postnord har fått ett uppdrag att ta upp vissa skatter och avgifter. Kan misstänka att de inte enkelt kan delegera detta till privata företag som exempelvis Hemköp.
Det är nog ett myndighetsbeslut vilket inte enkelt kan delegeras och utföras av en privat utförare. Men jag kan självklart ha fel.
Kronkan skrev:peterh skrev:Hur blir det med postnords försök att vittja kina paket ?
Det här ät bara en gissning men misstänker att det finns juridiska hinder. Postnord har fått ett uppdrag att ta upp vissa skatter och avgifter. Kan misstänka att de inte enkelt kan delegera detta till privata företag som exempelvis Hemköp.
Det är nog ett myndighetsbeslut vilket inte enkelt kan delegeras och utföras av en privat utförare. Men jag kan självklart ha fel.
paa skrev:Undrar vad det kostar för Postnord att returnera ett paket? Eller en container med paket?
Perfector skrev:Det intressanta blir om dom sedan skickar slanten till statskassan eller berikar sig själa
hifikg skrev:Perfector skrev:Det intressanta blir om dom sedan skickar slanten till statskassan eller berikar sig själa
Varför skulle de skicka den till statskassan? Den tas ut för att täcka deras omkostnader. Säger de. Statskassan får njuta av tull och momsintäkter (de ska betalas utöver de 75 kronorna, men det gör väl alla redan idag...)
hifikg skrev:Kronkan skrev:peterh skrev:Hur blir det med postnords försök att vittja kina paket ?
Andra speditörer tar emellanåt ut extra avgifter för att hantera försändelser från den stora världen, så det är inte unikt för Postnord.
hifikg skrev:paa skrev:Undrar vad det kostar för Postnord att returnera ett paket? Eller en container med paket?
75 kr per paket...
Avgiften kan de fortsätta att kräva dig på ändå, inte säkert att du slipper den för att du inte hämtar ut paketet.
hifikg skrev:Edit: De 75 kronorna är avgift för hanteringen. Moms på 25% tillkommer på värdet utöver avgiften. Gäller varor upp till 1500 kronor, sedan är det andra regler. Momsen går till statskassan. Avgiften till Postnord. Rätta mig om jag har fel. Fundera kan man göra över tullavgifter, men de ska vi väl redovisa på egen hand som tidigare kanske?
paa skrev:Tullavgiften brukar väl bara vara några enstaka procent, så det lönar sig nog inte att leta bland ändlösa tabeller efter vilket tullsats som den aktuella produkten ska åsättas, om det bara gäller en krona eller två.

Michael skrev:Jo farhågor om leveranstid poppar ju upp. Redan förut kunde det ta en vecka genom ett hus i Sverige. Nu skall de titta, skriva faktura OCH vänta på betalning![]()
//Michael
Michael skrev:Jo farhågor om leveranstid poppar ju upp. Redan förut kunde det ta en vecka genom ett hus i Sverige. Nu skall de titta, skriva faktura OCH vänta på betalning![]()
//Michael
paa skrev:Ska man inte betala den fastställda avgiften till postombudet när man hämtar paketet på typ ICA?
PeterAkemark skrev:Och om de anställda fortsättningsvis kommer att tillgodogöra sig gratis varor i framtiden får vi nog inte veta men risken är väl att om varorna inte returneras i god ordning (oavsett pris) så riskerar Sverige att stämplas som någon sorts skurkstat i framtiden.
paa skrev:PeterAkemark skrev:Och om de anställda fortsättningsvis kommer att tillgodogöra sig gratis varor i framtiden får vi nog inte veta men risken är väl att om varorna inte returneras i god ordning (oavsett pris) så riskerar Sverige att stämplas som någon sorts skurkstat i framtiden.
Det är väl så att varorna är betalda med kort vid beställningen, så tillverkaren har fått betalt oavsett vad som händer senare.
Dessutom har dom kinesiska tillverkarna säkert ingen möjlighet att ta emot ett hav av avvisdae varor, som måste kontrolleras om dom är oskadade och lagerhållas, innan dom ska sorteras in i nästa batch, som dom eventuellt kör.
PeterAkemark skrev:paa skrev:PeterAkemark skrev:Och om de anställda fortsättningsvis kommer att tillgodogöra sig gratis varor i framtiden får vi nog inte veta men risken är väl att om varorna inte returneras i god ordning (oavsett pris) så riskerar Sverige att stämplas som någon sorts skurkstat i framtiden.
Det är väl så att varorna är betalda med kort vid beställningen, så tillverkaren har fått betalt oavsett vad som händer senare.
Dessutom har dom kinesiska tillverkarna säkert ingen möjlighet att ta emot ett hav av avvisdae varor, som måste kontrolleras om dom är oskadade och lagerhållas, innan dom ska sorteras in i nästa batch, som dom eventuellt kör.
Jag avser beteendet som sådant inte att de som skickat varor har fått betalt eller ej. Betänk, du har betalt och någon annan får behållningen. Känns det bra?
hifikg skrev:PeterAkemark skrev:paa skrev:Det är väl så att varorna är betalda med kort vid beställningen, så tillverkaren har fått betalt oavsett vad som händer senare.
Jag avser beteendet som sådant inte att de som skickat varor har fått betalt eller ej. Betänk, du har betalt och någon annan får behållningen. Känns det bra?
Om jag väljer att inte hämta paketen för att de inte är värda att hämtas helt plötsligt så gör det väl inget om prylarna kan glädja någon annan. Bara de inte snor dem INNAN jag fått chansen att lägga labbarna på dem.
PeterAkemark skrev:93:75 är 75:- + moms
faema skrev:De va på tiden att något hände. Det kommer varje dag 150 000 paket bara till Arlanda från kina. Det är ju sådana mängder att det är nu omöjligt att hantera. T ex har COOP slutat med att hantera Kina-paket.
Tycker 75 kr är i underkant men kanske någon tvekar att trycka på köpknappen efter detta.
Och så kanske man kommer att se färre Guzzi och Chanel-handväskor på stan+ annat kopierat fanskap.
landa skrev:Har lite svårt att jobba upp någon ilska då jag igentligen tycker det är ett bra beslut.
Men hur ska man se det hela juridiskt? Har jag tecknat ett avtal med postnord när jag köper något och säljaren bokar frakt ifrån kina? Eller ska det helt enkelt ses som en del av avtalet mellan mig och säljaren. Med andra ord borde jag kunna häva avtalet?
landa skrev:Har lite svårt att jobba upp någon ilska då jag igentligen tycker det är ett bra beslut.
Men hur ska man se det hela juridiskt? Har jag tecknat ett avtal med postnord när jag köper något och säljaren bokar frakt ifrån kina? Eller ska det helt enkelt ses som en del av avtalet mellan mig och säljaren. Med andra ord borde jag kunna häva avtalet?
peterh skrev:Posten har inga underlag för att göra detta.
landa skrev:Men hur ska man se det hela juridiskt? Har jag tecknat ett avtal med postnord när jag köper något och säljaren bokar frakt ifrån kina? Eller ska det helt enkelt ses som en del av avtalet mellan mig och säljaren. Med andra ord borde jag kunna häva avtalet?
peterh skrev:landa skrev:Har lite svårt att jobba upp någon ilska då jag igentligen tycker det är ett bra beslut.
postnord har ju redan fått betalt för sitt arbete via postunionens avtal ( porto är betalt i kina).
Den enda punkt i kedjan som tillförlitligt kan få fram den verkliga kostnaden ( den som skall ligga till grund för
moms och eventuell tull) är utlämningsstället, där jag får komma med mitt kvitto. Posten har inga underlag för att
göra detta.
Att sedan posten gjorde sig av med sina utlämningsställen är deras problem ...
ante_77 skrev:Konstigt
Känns som att alla miljövärnare på detta forum har konstanta beställningar från kina eller tycker gratis kinashopping är ok.
Höj priserna med 500% och inför strafftull. Det räddar miljön mer än dagens bränsle/bilpolitik
hifikg skrev:En irriterande sak, ur både miljö- och avgiftsaspekt är att man kan beställa fem prylar av exakt samma sak och då få det i fem olika paket, fem olika dagar. De är dåliga på att sampacka kan jag tycka, men jag anar varför.
Bill50x skrev:hifikg skrev:En irriterande sak, ur både miljö- och avgiftsaspekt är att man kan beställa fem prylar av exakt samma sak och då få det i fem olika paket, fem olika dagar. De är dåliga på att sampacka kan jag tycka, men jag anar varför.
Jag har en gång testat att handla från Wish, beställde fyra artiklar (mobilladdare, två kablar och hållare för trådlös laddning) och de kom samtliga i separata försändelser med några dagar emellan. Den trådlösa laddaren i rekommenderat paket. Jag fick dessutom separata leveransbesked på alla fyra.
Enligt en kamrat till mig kan de hålla på så här eftersom Kina anses som ett U-land och därför har subventionerad postgång, såväl brev som paket.
Vad är det du anar?
/ B
Kronkan skrev:Vill bara tillägga att vi som äger PostNord också drabbas av att lönsamheten är frånvarande. Detta drabbar skattekollektivet.
Det som är allvarligt är att Trump/USA nu kör sitt eget race. Jag är säker på att det finns saker att diskutera kring rättvis handel typ att våra egna bolag har sämre villkor än kinesiska. Men det vore nog bättre att göra det tillsammans än att starta handelskrig.
Men det är chockerande att vi betalar för kinesiska paket.
Så det var på tiden att Svensk Handel gav sig på bl a Tullverket som nu skärpt sig. Men hur skall det gå till att man också skall betala för transporten.
Kronkan skrev:Vill bara tillägga att vi som äger PostNord också drabbas av att lönsamheten är frånvarande. Detta drabbar skattekollektivet.
Det som är allvarligt är att Trump/USA nu kör sitt eget race. Jag är säker på att det finns saker att diskutera kring rättvis handel typ att våra egna bolag har sämre villkor än kinesiska. Men det vore nog bättre att göra det tillsammans än att starta handelskrig.
Så det var på tiden att Svensk Handel gav sig på bl a Tullverket som nu skärpt sig. Men hur skall det gå till att man också skall betala för transporten.
Morello skrev:Postsubventionen måste bort. Det är som Bill antytt helt barockt att skattebetalarna skall pröjsa frakten från Kina.
Morello skrev:Postsubventionen måste bort. Det är som Bill antytt helt barockt att skattebetalarna skall pröjsa frakten från Kina.
Michael skrev:Vad har du fått uppgiften ifrån att avgiften är 93,75?
Jag har nu läst på Postnords web och de skriver 75kr. Så ursäkta men jag tror på 75, men vi får väl se vad det blir i verkligheten senare.
Vidare skriver de om Kina paket, vilket fick mig reagera. På samma sida står dock senare att det gäller även andra länder. Så det verkar inte vara något speciellt för kina.
De skriver också att det gäller försändelser med deklarerat värde. ...hmm, jag fick faktiskt härom dagen brev via Singapor post som det inte fanns CN22 eller annan info om värde på. Så det skulle troligtvis slunkit igenom. Läste hos den säljaren. Tydligen vill de att jag som kund skall tala om för de om de skall skriva ett värde och då vilket värde - ja se dessa Kineser!
Postnord skriver också att de håller på försändelsen tills moms+avgift är betald.
//Michael
BAMBAM skrev:PostNord skall ju ha in momsen på 75 för att betala in den till staten om de skall få behålla sina 75 spänn.
Bill50x skrev:Kronkan skrev:Vill bara tillägga att vi som äger PostNord också drabbas av att lönsamheten är frånvarande. Detta drabbar skattekollektivet.
På tiden att subventionerna för Kinas del tas bort, precis som man gjorde med Indien för några år sedan. Det känns fel av vi med skattesubventioner till Kina rycker undan benen för vår egen detaljhandel.
/ B
DasBooten skrev:Håller med, men subventionerna blir väl kvar? De skickar ju fortfarande billigt till europa. Kina drabbas inte av att postnord tar ut 75kr plus moms?
Mvh
DasBooten skrev:Bill50x skrev:På tiden att subventionerna för Kinas del tas bort, precis som man gjorde med Indien för några år sedan. Det känns fel av vi med skattesubventioner till Kina rycker undan benen för vår egen detaljhandel.
Håller med, men subventionerna blir väl kvar? De skickar ju fortfarande billigt till europa. Kina drabbas inte av att postnord tar ut 75kr plus moms?
Bill50x skrev:DasBooten skrev:Bill50x skrev:På tiden att subventionerna för Kinas del tas bort, precis som man gjorde med Indien för några år sedan. Det känns fel av vi med skattesubventioner till Kina rycker undan benen för vår egen detaljhandel.
Håller med, men subventionerna blir väl kvar? De skickar ju fortfarande billigt till europa. Kina drabbas inte av att postnord tar ut 75kr plus moms?
Subventionerna ligger kvar, detta sköts på global nivå och inget Sverige ensamt kan bestämma över.
/ B
Bill50x skrev:Kronkan skrev:Vill bara tillägga att vi som äger PostNord också drabbas av att lönsamheten är frånvarande. Detta drabbar skattekollektivet.
På tiden att subventionerna för Kinas del tas bort, precis som man gjorde med Indien för några år sedan. Det känns fel av vi med skattesubventioner till Kina rycker undan benen för vår egen detaljhandel.
/ B
DasBooten skrev:Hur gör andra företag som dhl, ups, schenker osv med administrationsavgifter?
boom skrev:Vad händer om man vill tulla in produkten själv ?
FBK skrev:Får väl se vad som händer med min skiva som kostade 20kr + 20kr i frakt. Men detta kanske inte gäller England.
Michael skrev:DHL lät ett paket med $16 angivet slinka in. De verkade inte ha öppnat påsen med fakturorna som var på kartongen. Frakten kostade $29.
PS. Har två små post på gång som inte kommit ännu, så de jobbar väl Postnord med![]()
//Michael
boom skrev:Michael skrev:DHL lät ett paket med $16 angivet slinka in. De verkade inte ha öppnat påsen med fakturorna som var på kartongen. Frakten kostade $29.
PS. Har två små post på gång som inte kommit ännu, så de jobbar väl Postnord med![]()
//Michael
Dom enda som får öppna post är tullen.
paa skrev:boom skrev:Michael skrev:DHL lät ett paket med $16 angivet slinka in. De verkade inte ha öppnat påsen med fakturorna som var på kartongen. Frakten kostade $29.
//Michael
Dom enda som får öppna post är tullen.
Och tullen har personal som är placerad hos bl.a Postnord.
MagnusÖstberg skrev:Nu är sidan http://moms.postnord.se uppsatt för er skull.
MagnusÖstberg skrev:Nu är sidan http://moms.postnord.se uppsatt för er skull.
peterh skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu är sidan http://moms.postnord.se uppsatt för er skull.
Bra!
Slipper man de 75 kronorna då?
hifikg skrev:peterh skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu är sidan http://moms.postnord.se uppsatt för er skull.
Bra!
Slipper man de 75 kronorna då?
Nej
boom skrev:Dom enda som får öppna post är tullen.
Michael skrev:boom skrev:Dom enda som får öppna post är tullen.
Så kan det nog vara, men jag tror inte det är huvudanledningen till att fakturor skall vara på utsidan. Det är nog helt enkelt en praktiskt detalj, för att slippa öppna paketet.
Idag kom det sms, med länk till momssidan Magnus angav. Länken innehöll numren. Behövde dock ange email och namn/adress (eller personnummer). Betalning via kort eller swish. Trodde jag skulle få ett kvitto, men icke, En kollega på jobbet betalade förra veckan, men inte hört eller fått något.
//Michael
Michael skrev:boom skrev:Dom enda som får öppna post är tullen.
Så kan det nog vara, men jag tror inte det är huvudanledningen till att fakturor skall vara på utsidan. Det är nog helt enkelt en praktiskt detalj, för att slippa öppna paketet.
Idag kom det sms, med länk till momssidan Magnus angav. Länken innehöll numren. Behövde dock ange email och namn/adress (eller personnummer). Betalning via kort eller swish. Trodde jag skulle få ett kvitto, men icke, En kollega på jobbet betalade förra veckan, men inte hört eller fått något.
//Michael
hifikg skrev:Har fått två Kinapaket den här veckan. Utan extra pålagor. Båda har gått via Tyskland
FBK skrev:hifikg skrev:Har fått två Kinapaket den här veckan. Utan extra pålagor. Båda har gått via Tyskland
När lade du beställningen ? Väntar själv så man undra lite hur lång tid det tar.
peterh skrev:Hur agerar de om tant greta skickar ett par vantar från kina ?Skall posten lägga på moms och tull på detta ?
Michael skrev:peterh skrev:Hur agerar de om tant greta skickar ett par vantar från kina ?Skall posten lägga på moms och tull på detta ?
Det beror på vad Greta skriver på CN22.
//Michael
FBK skrev:Jag åkte på 111kr i avgift/tull. Verkar bero på vilket företag man beställer ifrån, små så får man räkna med avgift/tull. Fick förresten skivor ifrån USA i veckan, de hade skickat via Holland = ingen avgift.
FBK skrev:Hur då? Det är väl bara att betala, har man val ?
hifikg skrev:FBK skrev:Hur då? Det är väl bara att betala, har man val ?
Tänkte på det utan avgifter. Då anmäler man det själv till Tullverk och Skatteverk så blir allt rätt
peterh skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Hur då? Det är väl bara att betala, har man val ?
Tänkte på det utan avgifter. Då anmäler man det själv till Tullverk och Skatteverk så blir allt rätt
Just nu ligger jag på postmord för att få ett kvitto på avgiften, detta är en kostnad i min rörelse , likaså
kan jag räkna av momsen om jag får ett underlag.
Får se om de kan få fram ett kvitto ..
( är det lagligt att ta betalt utan att lämna kvitto ??)
hifikg skrev:peterh skrev:hifikg skrev:
Just nu ligger jag på postmord för att få ett kvitto på avgiften, detta är en kostnad i min rörelse , likaså
Fick du inte en faktura? Matcha din betalning mot den fakturan (kontoutdrag) och bokför den som betald.
peterh skrev:hifikg skrev:peterh skrev:Just nu ligger jag på postmord för att få ett kvitto på avgiften, detta är en kostnad i min rörelse , likaså
Fick du inte en faktura? Matcha din betalning mot den fakturan (kontoutdrag) och bokför den som betald.
Nej, jag fick en "försändelse från utlandet" som buntat ihop alla kostnader till 99.52 utan att speceficera moms. Men
ingenting som min revisor skulle godkänna som vare sig kvitto eller faktura.
Betalningen gick till en skum sida som inte heller den lämnade kvitto.
Riktiga amatörer om jag får säga så.
Jag upprepar: är det lagligt att ta betalt utan att lämna ordentligt kvitto ??
hifikg skrev:peterh skrev:hifikg skrev:
Nej, jag fick en "försändelse från utlandet" som buntat ihop alla kostnader till 99.52 utan att speceficera moms. Men
Inte för en näringsidkare
peterh skrev:hifikg skrev:peterh skrev:
posten får ju kallas näringsidkare. Då kan man alltså anmäla dem för t.ex skatteverket ?
peterh skrev:hifikg skrev:peterh skrev:
posten får ju kallas näringsidkare. Då kan man alltså anmäla dem för t.ex skatteverket ?
peterh skrev:tant greta skriver ingen cn22 utan skickar "julklappen" med destination och avsändarnamn. Så har hon alltid gjort.
Vad gör postmord då ?
Användare som besöker denna kategori: danfra och 18 gäster