Moderator: Redaktörer
ante_77 skrev:System Audio blev nämnt.
Det är mina ”favoriter” till lyssnande på låg volym.
SA har en förmåga att kunna spela bra vid låga volymer i mitt tycke.
Myslyssningshögtalare av något slag.
sportbilsentusiasten skrev:ante_77 skrev:System Audio blev nämnt.
Det är mina ”favoriter” till lyssnande på låg volym.
SA har en förmåga att kunna spela bra vid låga volymer i mitt tycke.
Myslyssningshögtalare av något slag.
Dessa är helt nya för mig.
Frågan är om jag vågar.
sportbilsentusiasten skrev:ante_77 skrev:System Audio blev nämnt.
Det är mina ”favoriter” till lyssnande på låg volym.
SA har en förmåga att kunna spela bra vid låga volymer i mitt tycke.
Myslyssningshögtalare av något slag.
Dessa är helt nya för mig.
Frågan är om jag vågar.
sportbilsentusiasten skrev:Ska ha på jobbet = stativare max ca 30-40cm höga.
Ska spela lågt med bibehållen dynamik och snärt. (PRaT)
Vilka skulle ni rekommendera?
Gärna beggat.
Max 15kSEK.
Totem Sky har fått goda recensioner av "naimister"
goat76 skrev:Angående "högtalare för rock" så är det just rock som är man alltid borde utvärdera högtalare med. Jag har aldrig hört en högtalare vara bra på rock och att den sen skulle vara dålig på andra musikstilar, däremot har jag hört det omvända.
goat76 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ska ha på jobbet = stativare max ca 30-40cm höga.
Ska spela lågt med bibehållen dynamik och snärt. (PRaT)
Vilka skulle ni rekommendera?
Gärna beggat.
Max 15kSEK.
Totem Sky har fått goda recensioner av "naimister"
Är du trött på Linn? Ett par Majik 109 skulle väl uppfylla dina krav eller känns det tråkigt, du kanske vill lyssna på något helt nytt bara för spänningens skull?
Jag har aldrig lyssnat på dem personligen men om de delar samma ljudkaraktär som Majik 140 så är de ett säkert val. Lättdrivna, låter bra både på låg och hög volym och har drivet.
Angående "högtalare för rock" så är det just rock som är man alltid borde utvärdera högtalare med. Jag har aldrig hört en högtalare vara bra på rock och att den sen skulle vara dålig på andra musikstilar, däremot har jag hört det omvända.
En högtalares uppgift är att spela upp ljud. Om den inte klarar av att spela alla typer av ljud så är det helt enkelt en dålig högtalare.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Angående "högtalare för rock" så är det just rock som är man alltid borde utvärdera högtalare med. Jag har aldrig hört en högtalare vara bra på rock och att den sen skulle vara dålig på andra musikstilar, däremot har jag hört det omvända.
Cerwin ?
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Angående "högtalare för rock" så är det just rock som är man alltid borde utvärdera högtalare med. Jag har aldrig hört en högtalare vara bra på rock och att den sen skulle vara dålig på andra musikstilar, däremot har jag hört det omvända.
Cerwin ?
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Angående "högtalare för rock" så är det just rock som är man alltid borde utvärdera högtalare med. Jag har aldrig hört en högtalare vara bra på rock och att den sen skulle vara dålig på andra musikstilar, däremot har jag hört det omvända.
Cerwin ?
Jag har aldrig hört på dem.
Hur beter dom sig konstigt på övrig musik, och hur kommer det sig att dom kan låta korrekt med just rockmusik?
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Cerwin ?
Jag har aldrig hört på dem.
Hur beter dom sig konstigt på övrig musik, och hur kommer det sig att dom kan låta korrekt med just rockmusik?
Bra på är inte samma som korrekt.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:
Jag har aldrig hört på dem.
Hur beter dom sig konstigt på övrig musik, och hur kommer det sig att dom kan låta korrekt med just rockmusik?
Bra på är inte samma som korrekt.
OK, då vrider vi det åt det hållet istället. Vad gör Cerwin till bra högtalare för rock/dåliga högtalare för övrig musik?
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Bra på är inte samma som korrekt.
OK, då vrider vi det åt det hållet istället. Vad gör Cerwin till bra högtalare för rock/dåliga högtalare för övrig musik?
Basens "kickpunkt" passar till där trummor vill göra sig till känna i bröstkorgen bäst... och en diskant som överröstar... kvalitén där mellan lämnas åt andra tillverkare att hitta. Inget att spela symfonier på.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:
OK, då vrider vi det åt det hållet istället. Vad gör Cerwin till bra högtalare för rock/dåliga högtalare för övrig musik?
Basens "kickpunkt" passar till där trummor vill göra sig till känna i bröstkorgen bäst... och en diskant som överröstar... kvalitén där mellan lämnas åt andra tillverkare att hitta. Inget att spela symfonier på.
De utelämnar alltså mellanregistret där det mest dominerande instrumentet ligger? Elgitarren blir därmed undangömd.
Det där låter som en högtalare mer för bilraggarna än någon av oss här på faktiskt. Jag tror inte heller att du vill ha den karaktären på högtalarna även om du själv bara skulle lyssnat på rockmusik.
Rockinspelningar skiljer sig inte från inspelningar av annan typ av musik, det krävs inte en speciell ljudkaraktär på högtalarna för att det ska låta bra. Det räcker med att de spelar upp det inspelade ljudet så låter det precis som det var tänkt, en sån högtalare låter därmed även lika bra till all annan musik.
Vi stryker Cerwin från trådskaparens lista över tänkbara högtalare.
rajapruk skrev:JBL 4429 begagnat.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Angående "högtalare för rock" så är det just rock som är man alltid borde utvärdera högtalare med. Jag har aldrig hört en högtalare vara bra på rock och att den sen skulle vara dålig på andra musikstilar, däremot har jag hört det omvända.
Cerwin ?
ante_77 skrev:Hur ser uppställningsplatsen ut?
Då jag inte har så mycket annat än SA och Neat Iota att rekommendera så tycker jag att du bör lyssna på ett par Iota.
Väldigt liten footprint, väldigt låga och gillar Naim och vice versa.
Hade du bott i närheten av Umeå så hade du kunnat komma och lyssna på ett par.
goat76 skrev:Rockinspelningar skiljer sig inte från inspelningar av annan typ av musik, det krävs inte en speciell ljudkaraktär på högtalarna för att det ska låta bra. Det räcker med att de spelar upp det inspelade ljudet så låter det precis som det var tänkt, en sån högtalare låter därmed även lika bra till all annan musik.
Empa skrev:rajapruk skrev:JBL 4429 begagnat.
Går de att få tag i för 15k?
sportbilsentusiasten skrev:Ska ha på jobbet = stativare max ca 30-40cm höga.
Ska spela lågt med bibehållen dynamik och snärt. (PRaT)
Tangband skrev:ante_77 skrev:Hur ser uppställningsplatsen ut?
Då jag inte har så mycket annat än SA och Neat Iota att rekommendera så tycker jag att du bör lyssna på ett par Iota.
Väldigt liten footprint, väldigt låga och gillar Naim och vice versa.
Hade du bott i närheten av Umeå så hade du kunnat komma och lyssna på ett par.
Frågan var ju inte ställd till mig, men det vore intressant för mig med en kort lyssning någon dag på Neat Iota- jag bor i Umeå .
ante_77 skrev:sportbilsentusiasten skrev:ante_77 skrev:System Audio blev nämnt.
Det är mina ”favoriter” till lyssnande på låg volym.
SA har en förmåga att kunna spela bra vid låga volymer i mitt tycke.
Myslyssningshögtalare av något slag.
Dessa är helt nya för mig.
Frågan är om jag vågar.
Annars har du Neat Iota, som jag själv kör med.
Fantastiska små saker.
goat76 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ska ha på jobbet = stativare max ca 30-40cm höga.
Ska spela lågt med bibehållen dynamik och snärt. (PRaT)
Vilka skulle ni rekommendera?
Gärna beggat.
Max 15kSEK.
Totem Sky har fått goda recensioner av "naimister"
Är du trött på Linn? Ett par Majik 109 skulle väl uppfylla dina krav eller känns det tråkigt, du kanske vill lyssna på något helt nytt bara för spänningens skull?
Jag har aldrig lyssnat på dem personligen men om de delar samma ljudkaraktär som Majik 140 så är de ett säkert val. Lättdrivna, låter bra både på låg och hög volym och har drivet.
Angående "högtalare för rock" så är det just rock som är man alltid borde utvärdera högtalare med. Jag har aldrig hört en högtalare vara bra på rock och att den sen skulle vara dålig på andra musikstilar, däremot har jag hört det omvända.
En högtalares uppgift är att spela upp ljud. Om den inte klarar av att spela alla typer av ljud så är det helt enkelt en dålig högtalare.
Tangband skrev:Linn Katan , jbl 530, Totem mani II, Revel m106, dynaudio c1
rajapruk skrev:JBL 4429 begagnat.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Basens "kickpunkt" passar till där trummor vill göra sig till känna i bröstkorgen bäst... och en diskant som överröstar... kvalitén där mellan lämnas åt andra tillverkare att hitta. Inget att spela symfonier på.
De utelämnar alltså mellanregistret där det mest dominerande instrumentet ligger? Elgitarren blir därmed undangömd.
Det där låter som en högtalare mer för bilraggarna än någon av oss här på faktiskt. Jag tror inte heller att du vill ha den karaktären på högtalarna även om du själv bara skulle lyssnat på rockmusik.
Rockinspelningar skiljer sig inte från inspelningar av annan typ av musik, det krävs inte en speciell ljudkaraktär på högtalarna för att det ska låta bra. Det räcker med att de spelar upp det inspelade ljudet så låter det precis som det var tänkt, en sån högtalare låter därmed även lika bra till all annan musik.
Vi stryker Cerwin från trådskaparens lista över tänkbara högtalare.
De var inte tänkbara för tråden alls, de går bort på storlek i vilket fall som helst. ( Men att du inte får ett häftigare mer koncertliknande rockupplevelse från ett par Cerwin 1215 eller 1515 än från 90% av världens high-end-högtalare vill jag betvivla. Själv har jag Ino, så jag behöver bara bekymra mig om inspeningens kvalité numera. )
Emanuelgbg skrev:Gissar att de klarar in under "max 30-40cm höga" också om de spelar på tvären!
ante_77 skrev:Hur ser uppställningsplatsen ut?
Då jag inte har så mycket annat än SA och Neat Iota att rekommendera så tycker jag att du bör lyssna på ett par Iota.
Väldigt liten footprint, väldigt låga och gillar Naim och vice versa.
Hade du bott i närheten av Umeå så hade du kunnat komma och lyssna på ett par.
JM skrev:I min värld kräver rockmusik minst 15" och horndiskanter. Så varför inte DIY 15" coaxialer i liten låda?
Typ http://www.usspeaker.com/radian%205215B-1.htm , https://www.parts-express.com/bc-15cxn7 ... e--294-578 mm
JM
gopnik skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ska ha på jobbet = stativare max ca 30-40cm höga.
Ska spela lågt med bibehållen dynamik och snärt. (PRaT)
Just det har jag verkligen uppskattat hos Sonics Anima!
De går inte få tag på nya längre, men dyker ibland upp begagnat. Samme konstruktör har tidigare stått bakom Audio Physic.
Tangband skrev:Kul tråd detta
sportbilsentusiasten skrev:Tangband skrev:Kul tråd detta
Verkligen!
Roligaste på länge, fått massa nya tips.
goat76 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tangband skrev:Kul tråd detta
Verkligen!
Roligaste på länge, fått massa nya tips.
Jag har ett tips på utvärderingsmusik som jag snubblade över för några dagar sen.
Fantastisk inspelning med ganska gles musik som består av endast fyra element. Baskagge, tamburin, banjo och sång.
Du får väl kanske ta något annat för att se om högtalarna du provar klarar lite grötigare musik.
Denna musik är iallafall ganska trevlig för att avgöra hur det låter.
Virginia-born, New York-bred singer/songwriter and bare bones one man band. Using a classic depression-era type drum apparatus and a ragged-but-right banjo style, Fever Pitch is steeped in roots but undeniably fueled by rock.
"He plucks that banjo like a madman, like the devil himself." -New York Press
[ Bild ][ YouTube ]
https://philliproebuck.bandcamp.com/album/fever-pitch
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Rockinspelningar skiljer sig inte från inspelningar av annan typ av musik, det krävs inte en speciell ljudkaraktär på högtalarna för att det ska låta bra. Det räcker med att de spelar upp det inspelade ljudet så låter det precis som det var tänkt, en sån högtalare låter därmed även lika bra till all annan musik.
Det stämmer inte med mina erfarenheter. Tidigare användes ofta monitorer med lite fetare klang, typ JBL och Westlake. Resultatet blev ibland att det lät tunt i mera neutrala högtalare. När studior började använda B&W 801 runt 1980 försköts klangen en aning och det lät mera balanserat i högtalare som inte var "bastyngda". Det kan vara rätt tydligt på inspelningar före/efter ca 1980. Det var Bertil Alving, vår världskände inspelningstekniker som påpekade detta vid en lyssningssammankomst. En annan faktor är möjligen behovet att spela starkt kan vara mera utpräglat hos de som huvudsakligen lyssnar på rockmusik. Tycker därför att det blir en viss typ av högtalare som föredras hos rockälskare. Det blir knappast tal om ett par Quad ESL-57...
gopnik skrev:Är det helt uteslutet med aktiva högtalare?
sportbilsentusiasten skrev:ante_77 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Dessa är helt nya för mig.
Frågan är om jag vågar.
Annars har du Neat Iota, som jag själv kör med.
Fantastiska små saker.
De små som står på golv. Pyttesmå.
Ska provas, men de ser fjuttiga ut. Nästan så de springs ned på jobbet...
ante_77 skrev:Står på golvet?
Nej, de är de STORA Iota.
De små stativarna tänker jag på.
sportbilsentusiasten skrev:ante_77 skrev:Står på golvet?
Nej, de är de STORA Iota.
De små stativarna tänker jag på.
Har du dom?
Låter de inte som ett par hörlurar man glömt på bordet![]()
Allvarligt, hur mycket bas spelar dom?
Har du jämfört med de "stora" (nåja) golvarna?
EDIT
Skulle vara "BAS" jag menade...
sportbilsentusiasten skrev:Ska ha på jobbet = stativare max ca 30-40cm höga.
Ska spela lågt med bibehållen dynamik och snärt. (PRaT)
Vilka skulle ni rekommendera?
Gärna beggat.
Max 15kSEK.
Totem Sky har fått goda recensioner av "naimister"
Johan_Lindroos skrev:För det låter ju märkligt att spela rock med lite ljudtryck.![]()
gopnik skrev:Johan_Lindroos skrev:För det låter ju märkligt att spela rock med lite ljudtryck.![]()
Jag utgick ifrån att det var rock som var den föredragna musikstilen och att arbetsplatsens beskaffenhet inte medgav lyssning på så starka nivåer - med hänsyn till kollegor och eventuella kunder.
Tangband skrev:Nedan baselementet på 5 tum från jbl 530.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Rockinspelningar skiljer sig inte från inspelningar av annan typ av musik, det krävs inte en speciell ljudkaraktär på högtalarna för att det ska låta bra. Det räcker med att de spelar upp det inspelade ljudet så låter det precis som det var tänkt, en sån högtalare låter därmed även lika bra till all annan musik.
Det stämmer inte med mina erfarenheter. Tidigare användes ofta monitorer med lite fetare klang, typ JBL och Westlake. Resultatet blev ibland att det lät tunt i mera neutrala högtalare. När studior började använda B&W 801 runt 1980 försköts klangen en aning och det lät mera balanserat i högtalare som inte var "bastyngda". Det kan vara rätt tydligt på inspelningar före/efter ca 1980. Det var Bertil Alving, vår världskände inspelningstekniker som påpekade detta vid en lyssningssammankomst. En annan faktor är möjligen behovet att spela starkt kan vara mera utpräglat hos de som huvudsakligen lyssnar på rockmusik. Tycker därför att det blir en viss typ av högtalare som föredras hos rockälskare. Det blir knappast tal om ett par Quad ESL-57...
Roger, du snöar in dig på klangen. Det Goat 76 menar ( tror jag ) är att det finns så oerhört många högtalare som bara ger upp direkt så fort lite rockmusik ska spelas på lite högre volym. Då låter det skränigt och grötigt. En dyr audiofil högtalare som inte gillar rockmusik tycker jag inte heller omDen grötar säkert även vid orkestermusik där det är många som spelar tillsammans.
Med det sagt- jag tycker inte quad esl kan spela upp rockmusik speciellt bra
goat76 skrev:Det jag försöker säga är att all musik oavsett genre helt enkelt består av sammansatta ljud och ingen högtalare kan göra någon skillnad på om ljudet som spelas upp är rock eller konstmusik.
Om vissa ljud inte kan spelas upp på ett trovärdigt sätt inom genren rock så kan precis samma typer av ljud inte heller spelas upp på ett trovärdigt sätt i en inspelning av konstmusik.
Felen består oavsett genre, det blir bara inte lika uppenbara i konstmusik jämnfört med de betydligt mer spretiga ljud rock består av.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Det jag försöker säga är att all musik oavsett genre helt enkelt består av sammansatta ljud och ingen högtalare kan göra någon skillnad på om ljudet som spelas upp är rock eller konstmusik.
Om vissa ljud inte kan spelas upp på ett trovärdigt sätt inom genren rock så kan precis samma typer av ljud inte heller spelas upp på ett trovärdigt sätt i en inspelning av konstmusik.
Felen består oavsett genre, det blir bara inte lika uppenbara i konstmusik jämnfört med de betydligt mer spretiga ljud rock består av.
Visst borde det vara så. Då får vi förutsätta att det är "bra" inspelat också och det är möjligen där det brister i många fall, oavsett musikgenre. Nu är ju rock inte något entydigt bregrepp och vilken typ av musik det är har förskjutits genom åren. Är det några speciella låtar ni anser man ska prova med? Mycket av det som gjordes på 60- och 70-tal låter inget vidare alls och längre fram kom eländet med loudness war. En del anläggningar har en stor portion sameness, det kan låta trevligt men det är inte all typ av musik som gynnas. I en del fall är anläggningarna väldigt analytiska och blottlägger fel hos inspelningarna som kan vara störande. Noterade detta vid byte av högtalare och när man en gång hört något skumt kan det vara svårt att sålla bort det.
sportbilsentusiasten skrev:gopnik skrev:Johan_Lindroos skrev:För det låter ju märkligt att spela rock med lite ljudtryck.![]()
Jag utgick ifrån att det var rock som var den föredragna musikstilen och att arbetsplatsens beskaffenhet inte medgav lyssning på så starka nivåer - med hänsyn till kollegor och eventuella kunder.
Riktigt!
Låg volym och ska återge bas bra. Bra smäll, pang och bra dynamik - trots låg volym
Musikstil rock.
jansch skrev:sportbilsentusiasten skrev:gopnik skrev:Jag utgick ifrån att det var rock som var den föredragna musikstilen och att arbetsplatsens beskaffenhet inte medgav lyssning på så starka nivåer - med hänsyn till kollegor och eventuella kunder.
Riktigt!
Låg volym och ska återge bas bra. Bra smäll, pang och bra dynamik - trots låg volym
Musikstil rock.
ja,vad är rockmusik......
Trummor med bra tryck i baskaggen, 4 strängad (vanligtvis) elbas och elgitarr som grund instrument?
I så fall är det nog viktigt att få bra återgivning av främst baskaggen som brukar ha en "grundton" på ca 80Hz. Min erfarenhet är att från 80Hz och ner till 40Hz (41,2 = E på basen) kräver ingen rak kurva för att det ändå ska låta OK. Detta trots att det också bildas undertoner vid anslag.
Vad jag menar är alltså att det funkar med relativt små högtalare att få rimligt ok ljud med rockmusik. Symfonimusik är normalt svårare...
Min åsikt....
RogerGustavsson skrev:Ligger något i det. Har lyssnat på exemplen som goat76 gav ovan. Eh, det låter "tjockt", "kompakt" på något vis, speciellt Nirvana. Tog låtarna från Tidal och körde dem i MasVis och det gav vissa indikationer om att det inte borde låta direkt "bra". Nu var Fugazi-låten lite speciell, sången är ju inte direkt "tilltalande". Runaway Return som kom efter var mera i min smak. Fast jag lyssnar mera på annan musiksort. Just nu på Aretha Frankling, Respect (Live at Fillmore West, 1971). Gick vidare med Today I Sing the Blues från 1961.
Drog ingång Fugazi igen och lekte lite med eq, lite bashöjning och nedtagning av registret runt 4 kHz ger bättre resultat hos mig, låten Runaway Return. Har audiophil-högtalare... Gick vidare med Nirvana, möjligen lite skränigt och kunde ha mera botten.
RogerGustavsson skrev:Jo, både Fugazi och Nirvana är ju lite heta runt 2-4 kHz, syns även när man MasVis:ar dem. Är tyvärr inte helt ovanligt när man vill få genomslag i etern, lyfter fram sången en del. Det var på Fugazi-låtarna jag gjorde eq. Det gör jag sällan men det händer när jag strömmar. Synd bara att man inte kan återställa dynamiken på all stympad musik. Noterbart var också att dessa låtar kräver en rätt hög ljudnivå för att göra sig bra.
jansch skrev:Sportbilsentusiasten - Nu blev jag nästan generad när du skriver "Tack!"...
Bara för att stämma av min åsikt lyssnade jag av jag några, i mitt tycke, bra rocklåtar och då är det alltid bra "umpf'" i basskaggen.
Visserligen "följer" ju ofta elbasen baskaggen men vid dubbelslag (8dels takt) på baskaggen hör man att "trycket" kommer från baskaggen.
Framförallt med en riktigt bra trummis som t.ex. i Led Zepperlin (tyvärr död sedan många år tillbaka)
goat76 skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:
Det stämmer inte med mina erfarenheter. Tidigare användes ofta monitorer med lite fetare klang, typ JBL och Westlake. Resultatet blev ibland att det lät tunt i mera neutrala högtalare. När studior började använda B&W 801 runt 1980 försköts klangen en aning och det lät mera balanserat i högtalare som inte var "bastyngda". Det kan vara rätt tydligt på inspelningar före/efter ca 1980. Det var Bertil Alving, vår världskände inspelningstekniker som påpekade detta vid en lyssningssammankomst. En annan faktor är möjligen behovet att spela starkt kan vara mera utpräglat hos de som huvudsakligen lyssnar på rockmusik. Tycker därför att det blir en viss typ av högtalare som föredras hos rockälskare. Det blir knappast tal om ett par Quad ESL-57...
Roger, du snöar in dig på klangen. Det Goat 76 menar ( tror jag ) är att det finns så oerhört många högtalare som bara ger upp direkt så fort lite rockmusik ska spelas på lite högre volym. Då låter det skränigt och grötigt. En dyr audiofil högtalare som inte gillar rockmusik tycker jag inte heller omDen grötar säkert även vid orkestermusik där det är många som spelar tillsammans.
Med det sagt- jag tycker inte quad esl kan spela upp rockmusik speciellt bra
Roger, möjligheten att spela starkt finns nog säkert hos alla typer av lyssnare oavsett musiksmak, säkert mer utpräglat hos många som lyssnar på rockmusik, precis som du säger.
Om vi inte bara pratar om högtalare som kan spela tokstarkt utan alla högtalare som ljudmässigt passar bra till rock, tycker du att det krävs en speciell färgning (som Nattlorden verkar tycka) för att få fram en trovärdig uppspelning av just den musikstilen?
Isåfall varför, är ljudtekniker som spelar in rock i regel sämre på att fånga det artisterna spelar och hur de låter, än de som spelar in t ex. konstmusik?
Det jag försöker säga är att all musik oavsett genre helt enkelt består av sammansatta ljud och ingen högtalare kan göra någon skillnad på om ljudet som spelas upp är rock eller konstmusik.
Om vissa ljud inte kan spelas upp på ett trovärdigt sätt inom genren rock så kan precis samma typer av ljud inte heller spelas upp på ett trovärdigt sätt i en inspelning av konstmusik.
Felen består oavsett genre, det blir bara inte lika uppenbara i konstmusik jämnfört med de betydligt mer spretiga ljud rock består av.
Det är lite som Tangband säger, det finns alldeles för många audiofil-högtalare som inte klarar av att spela upp just rock, men jag tycker detta tyvärr gäller oavsett hur starkt de ska spelas i många fall.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Ligger något i det. Har lyssnat på exemplen som goat76 gav ovan. Eh, det låter "tjockt", "kompakt" på något vis, speciellt Nirvana. Tog låtarna från Tidal och körde dem i MasVis och det gav vissa indikationer om att det inte borde låta direkt "bra". Nu var Fugazi-låten lite speciell, sången är ju inte direkt "tilltalande". Runaway Return som kom efter var mera i min smak. Fast jag lyssnar mera på annan musiksort. Just nu på Aretha Frankling, Respect (Live at Fillmore West, 1971). Gick vidare med Today I Sing the Blues från 1961.
Drog ingång Fugazi igen och lekte lite med eq, lite bashöjning och nedtagning av registret runt 4 kHz ger bättre resultat hos mig, låten Runaway Return. Har audiophil-högtalare... Gick vidare med Nirvana, möjligen lite skränigt och kunde ha mera botten.
Jag varnade dig för min musiksmak (Fugazi) och nämde något jag tänkte skulle passa de flesta (Nirvana).![]()
Nirvana är väldigt långt ifrån ett tillputsat pudelrock-band. De ville komma ifrån den överproducerade inspelningen på deras Nevermind-skiva till att låta mer som de lät på riktigt. Det du hör på deras In Utero-skiva är det närmaste hur de lät i verkligheten, med ett minimalt kladdande i efterhandsproduktionen.
Tjockt och kompakt? Så låter en nästan helt rå inspelning av Nirvana inspelad "live" (minus sång), där i stora drag endast val av mikrofoner och deras avstånd till ljudkällorna använts för att få allt att låta så nära verkligheten som möjligt.
Minimalt användande av kompression på de individuella spåren och ingen kompression på det mastrade spåren på 20th anniversary utgåvan.
Många här på Faktiskt pratar ofta om att de vill att det ska låta som det lät i studion. Så här lät det i det här fallet.
Very Ape är en ganska intensiv låt som jag tror ställer till det för många högtalare, säkert grötar det ihop sig ganska rejält på många audiofil-högtalare.
Roger, varför tycker du att du behöver manipulera ljudet på dessa låtar, brukar du ratta till EQ även när du lyssnar på andra musikstilar?
Vad är det du tycker ser dåligt ut i MasVis på dessa låtar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster