Moderator: Redaktörer
Kribban skrev:Marantz NR1609 Väldigt förtjust i design och fått uppfattningen att Marantz är väldigt uppskattad här på forumet
When you look closer, you’ll see that they have bigger power supplies and more robust amplifier sections than most. While many brands have gone to chip-based amps (especially for the surround channels), all Marantz receivers have high-current, discrete class A/B amplifiers for every single channel. This gives them the ability to handle the dynamics of a big action movie or concert video without giving up. Marantz receivers have a very warm and musical sound compared to most home theater receivers.
paa skrev:Är diskreta slutsteg synonymt med klass A/B?
Jag gissar att det går att göra diskreta digitala slutsteg.
Kribban skrev:Hej
Förutsättningar:
Högtalare:
Ino Audio piPs
Profundus P2
Mediaspelare:
ATV4K
TV:
Philips POS9002 55" OLED
Jag har sedan tidigare klagat lite på ljudet från mina piP då jag har tyckt att de låter lite nasal och hårt i mellanregistret. Jag har nu testat med en Denon AVR-X1000 och upplever att det låter mycket bättre. Den Sony som jag har använt är 11 år gammal och jag misstänker att den är på väg att ge upp.
De alternativ som jag tittar på är:
Marantz NR1609 Väldigt förtjust i design och fått uppfattningen att Marantz är väldigt uppskattad här på forumet
Sony STR-DN1080 Topptestad
Yamaha RX-V685 Yamaha brukar alltid leverera men det som lockar här är Musiccast och eventuellt trådlösa bakkanaler
Denon AVR-S650H Hifi-Watt enligt Hifiklubben
Den kommer främst att användas för 2.1 för tillfället och jag vill använda det inbyggda filtret för att dela mina basmoduler som drivs av ett gammalt Zachry D250.
Hur hade ni valt?
Mvh Christer
gopnik skrev:Det måste kanske inte, men det brukar vara det. Man får inte plats med tillräckliga kylflänsar och tvingas antingen köra med väldigt snål bias eller ... klass D.
Även om den har väldigt snål effekt och det står något på en tredjepartsida tror jag tills vidare ändå att det är digitala slutsteg i den där. Och att det om det ändå är A/B inte riktigt når upp till sina större bröder. Men det vore naturligtvis trevligt om det vore så.
genstruktur skrev:Om det inte måste vara nytt rekommenderar jag Onkyo TX-NR838.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2625150
Undrar om de inte har rätt LTS, att den är ofärgande. Subjektivt låter den mycket bra i alla fall.
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Om det inte måste vara nytt rekommenderar jag Onkyo TX-NR838.
Undrar om de inte har rätt LTS, att den är ofärgande. Subjektivt låter den mycket bra i alla fall.
Med emfas vill jag dementera! Det är omöjligt att uttala sig på det sättet på påstår att LTS har gjort. Inom vetenskapliga sammanhang kan man inte bevisa frånvaron av någon egenskap. Det man i så fall får göra är att man beskriver hur man har gjort och att man i förekommande fall inte har lyckats påvisa någon hörbar förvrängning. Det är ju inte omöjligt att någon annan lyckas med det, i en annan lyssningssituation.
Men nu har jag för mig att den aktuella apparaten faktiskt påvisades ha någon hörbar förvrängning, men jag kommer inte riktigt ihåg. Jag känner ännu inte till någon hemmabioreceiver som LTS testat som inte haft någon hörbar förvrängning. Alla hemmabioreceivrar vi testat har förvrängt hörbart på ett eller annat vis. Däremot hart det inte varit särskilt stora hörbara förvrängningar i många fall.
Jag vill minnas att Onkyon hade relativt hög utimpedans, så frekvensgången påverkas då mer beroende på hur högtalarens impedans varierar med frekvens.
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Om det inte måste vara nytt rekommenderar jag Onkyo TX-NR838.
Med emfas vill jag dementera! Det är omöjligt att uttala sig på det sättet på påstår att LTS har gjort. Inom vetenskapliga sammanhang kan man inte bevisa frånvaron av någon egenskap. Det man i så fall får göra är att man beskriver hur man har gjort och att man i förekommande fall inte har lyckats påvisa någon hörbar förvrängning. Det är ju inte omöjligt att någon annan lyckas med det, i en annan lyssningssituation.
Men nu har jag för mig att den aktuella apparaten faktiskt påvisades ha någon hörbar förvrängning, men jag kommer inte riktigt ihåg. Jag känner ännu inte till någon hemmabioreceiver som LTS testat som inte haft någon hörbar förvrängning. Alla hemmabioreceivrar vi testat har förvrängt hörbart på ett eller annat vis. Däremot hart det inte varit särskilt stora hörbara förvrängningar i många fall.
Jag vill minnas att Onkyon hade relativt hög utimpedans, så frekvensgången påverkas då mer beroende på hur högtalarens impedans varierar med frekvens.
Jag har för mig när jag läste artikeln att LTS inte lyckades i lyssningstest belägga den med hörbar förvrängning. Men kommer heller inte ihåg helt säkert, så jag skall kolla i tidningen hemma igen. Inget är omöjligt som du säger och även solen har sina fläckar
.
Hur som helst så låter den fint tycker jag!
Slutsats
Onkyo TX-NR838 är en riktigt god återgivare med så ringa förvrängning att ingen av respondenterna lyckades belägga den som hörbart förvrängade - roligt och imponerande!
genstruktur skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:
Jag har för mig när jag läste artikeln att LTS inte lyckades i lyssningstest belägga den med hörbar förvrängning. Men kommer heller inte ihåg helt säkert, så jag skall kolla i tidningen hemma igen. Inget är omöjligt som du säger och även solen har sina fläckar
.
Musik och ljudteknik nummer 2 2015 årgång 52.Slutsats
Onkyo TX-NR838 är en riktigt god återgivare med så ringa förvrängning att ingen av respondenterna lyckades belägga den som hörbart förvrängade - roligt och imponerande!
Du verkar dessutom själv varit med vid detta lyssningstest
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:genstruktur skrev:
.
Musik och ljudteknik nummer 2 2015 årgång 52.Slutsats
Du verkar dessutom själv varit med vid detta lyssningstest
Jag inser att... jag vet inte... kommer nog inte ihåg... måste nog läsa artikeln innan jag uttalar mig mer...![]()
Var slutsatsen baserad enbart på pre-out-lyssning eller med alltihop inklusive de inbyggda slutstegen? Jag vill minnas att frekvensgången krokade sig betänkligt på grund av den höga utimpedansen när den lastades av före/efter-konstlasten.
fonzeka skrev:Synd på fläkten bara
Thomas_A skrev:Och en till fråga; har dessa apparater testats någonstans med mätningar?
Maccis skrev:Thomas_A skrev:Och en till fråga; har dessa apparater testats någonstans med mätningar?
Mätningar är överskattade.
Låter det bra - så är det bra!!
![]()
philipbtz skrev:Det finns mätningar på deras flaggskepps processor, från det kanske man kan dra lite slutsatser...
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ssor.6926/
philipbtz skrev:Det finns mätningar på deras flaggskepps processor, från det kanske man kan dra lite slutsatser...
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ssor.6926/
pingvinen skrev:Jag har en Marantz 1609, rekommenderas!
slockna skrev:pingvinen skrev:Jag har en Marantz 1609, rekommenderas!
lutar åt en 1510, är den också ett bra köp ?
slockna skrev:pingvinen skrev:Jag har en Marantz 1609, rekommenderas!
lutar åt en 1510, är den också ett bra köp ?
Bill50x skrev:Trodde sådant var totalt ute...
Kribban skrev:Just måste jag se Das Boot. Har haft serien hemma ett tag men frugan är skeptisk
Bill50x skrev:Alla ni som använder dessa bioreceivers, kör ni verkligen 5.1 eller 7.1-system? Trodde sådant var totalt ute...
/ B
Bill50x skrev:Alla ni som använder dessa bioreceivers, kör ni verkligen 5.1 eller 7.1-system? Trodde sådant var totalt ute...
/ B
Bill50x skrev:Kribban skrev:Just måste jag se Das Boot. Har haft serien hemma ett tag men frugan är skeptisk
Jag är också skeptisk. Precis som Morello tycker jag det låter märkligt med ljud från alla hål när bilden är rakt framför. Tänkte på det sist när jag såg filmen "Parasiterna" när ljudet kom från lite olika håll. Bidrog absolut ingenting till upplevelsen av filmen (som dock var extremt bra, rekommenderas).
/ B
KarlXII skrev:*Inlägget kan innehålla spår av ironi
Kalejdokom skrev:Hej Kalle! Så roligt att se dig här igen...
Jag var också helt inne på en ny Marantz i somras, men kom hem med en Pioneer och är fortfarande sjukt nöjd. Kör Atmos. Appen med fjärrkontroll funkar finfint. Rekommenderas!
Bill50x skrev:Kribban skrev:Just måste jag se Das Boot. Har haft serien hemma ett tag men frugan är skeptisk
Jag är också skeptisk. Precis som Morello tycker jag det låter märkligt med ljud från alla hål när bilden är rakt framför. Tänkte på det sist när jag såg filmen "Parasiterna" när ljudet kom från lite olika håll. Bidrog absolut ingenting till upplevelsen av filmen (som dock var extremt bra, rekommenderas).
/ B
MagnusÖstberg skrev:Är du här för att driva evangelium eller för att bli överbevisad?![]()
![]()
![]()
Bill50x skrev:Här vilar jag min väska och ska inte kontaminera tråden ngt mer...
Kalejdokom skrev:Så sluta nu att klaga. Är du inte intresserad av surroundljud är det väl bara att gilla läget och istället engagera dig i trådämnen där du kan bidra och få respons med ömsesidig uppskattning.
mrGaskill skrev:Jag har Denon 4200. Gammal, men funkar bra. Nya kanske också är bra? Spotify Connect brukar vara buggig och hänger gärna volymen i max. Inte så lyckat. Tror det är fel på Spotify Connect i största allmänhet.
Harryup skrev:Är det så att det är en receiver man vill ha så har jag satt upp för runt 5 år sedan en massa Denon, de är idag utbytta mot Marantzer genomgående och de låter helt ok då huvudsyftet är att kunna visa bild också där dom står.
Men hemma åkte Marantz receivern ut efter lite jämförelser med en Linn System Hub. Förvisso en annan prisklass men en väldigt stor skillnad också tyvärr.
Men Marantz skulle jag absolut kunna rekommendera.
hcl skrev:Harryup skrev:Är det så att det är en receiver man vill ha så har jag satt upp för runt 5 år sedan en massa Denon, de är idag utbytta mot Marantzer genomgående och de låter helt ok då huvudsyftet är att kunna visa bild också där dom står.
Men hemma åkte Marantz receivern ut efter lite jämförelser med en Linn System Hub. Förvisso en annan prisklass men en väldigt stor skillnad också tyvärr.
Men Marantz skulle jag absolut kunna rekommendera.
Är skillnaden mellan en Akurate System Hub och en Akurate DSM bara att DSM:en även har analoga utgångar?
Vad kan man köra med för att få ”bra” TV ljud och kunna spela upp (i varje fall DVD:er) till ett lågt pris? Jag har en Linn Classik Movie 05, men dom säljs ju inte längre och kostade dessutom en hel del mer än vad de flesta har lust att lägga.
Johan_Lindroos skrev:hcl skrev:Vad kan man köra med för att få ”bra” TV ljud och kunna spela upp (i varje fall DVD:er) till ett lågt pris? Jag har en Linn Classik Movie 05, men dom säljs ju inte längre och kostade dessutom en hel del mer än vad de flesta har lust att lägga.
Ja till exempel en hembioreceiver!
mrGaskill skrev: Och HDMI 2.1 kablar är annorlunda uppbyggda med dubbla ledningsbanor (och mycket högre bandbredd) har jag för mig. 48 Gbps mot 18Gbps för 2.0-grejor. Gamla sladdar ska väl funka till all funktionalitet som inte kräver 2.1. 2.1 klarar dock 10K-upplösning i 120 Hz.Jemmrans! ..Visst, var är 4k-materialet?
Harryup skrev:Har testat Supras variant och den har funkat bra. Tycker faktiskt inte att Supras är så särskilt dyr om man behöver längre.
pingvinen skrev:Jag trodde att min hemmabiosetup skulle få betydligt sämre ljud en den jag redan hade för två kanaler. Nu står de iofs i två olika rum där tv rummet är lite mindre, samt bättre dämpat. Hur som helst så tycker jag 5.1 anläggningen låter bättre, och då består två kanalsanläggning av en massa "boxar" (försteg, slutsteg, tuner, DAC, mediaspelare, …) som var och en är lika stor och kostar lika mycket som receivern som gör allt i bara en box. Högtalarna kostade ungefär samma för två st som för 5 st plus sub för hemmabion. Skulle jag börja om från början skulle jag inte bygga upp en separat tvåkanalsanläggning på det sättet, förutom att det är coolt med kassettspelare och dubbla rullbandare även om jag knappt använder dem... Men det är ju gott om ingångar på en hemmabioreceiver så det hade gått att koppla in dem där också, fast TVn skulle inte synas bakom dem. Nä tvåkanalsanläggningen är mer av hobbykaraktär, och "conversation piece".
fonzeka skrev:Jag köpte mig en 15m optisk hdmi för 40€ för snart ett år sen nu.
Den har funkat perfekt än så länge så det går att komma rätt billigt undan
Här är en länk till den jag köpte men den kostar ganska mycket mer nu: https://www.amazon.de/gp/product/B07MXXXHMS/
hcl skrev:pingvinen skrev:Jag trodde att min hemmabiosetup skulle få betydligt sämre ljud en den jag redan hade för två kanaler. Nu står de iofs i två olika rum där tv rummet är lite mindre, samt bättre dämpat. Hur som helst så tycker jag 5.1 anläggningen låter bättre, och då består två kanalsanläggning av en massa "boxar" (försteg, slutsteg, tuner, DAC, mediaspelare, …) som var och en är lika stor och kostar lika mycket som receivern som gör allt i bara en box. Högtalarna kostade ungefär samma för två st som för 5 st plus sub för hemmabion. Skulle jag börja om från början skulle jag inte bygga upp en separat tvåkanalsanläggning på det sättet, förutom att det är coolt med kassettspelare och dubbla rullbandare även om jag knappt använder dem... Men det är ju gott om ingångar på en hemmabioreceiver så det hade gått att koppla in dem där också, fast TVn skulle inte synas bakom dem. Nä tvåkanalsanläggningen är mer av hobbykaraktär, och "conversation piece".
Det kunde vara intressant att höra vad du hade förut resp. vad du har nu?
Användare som besöker denna kategori: skrotnisse och 18 gäster