Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Historiskt så har Ikea-bordet lack rekommenderats av många. Dock inte på faktiskt.io. tror jag.
Bordet bör sågas ur, på så vis att den undre skivan tas bort och även pappen som ligger under. Kvar blir bara en tunn masonitplatta. Bordet användes historiskt under LP12, men många lyssnare kom även fram till att det även passade bra som underlag till försteg, cd-spelare och slutsteg. Då kunde lackborden stackas och ställas ovanpå varandra.
Lätt och stabilt var anledningen till att det lät bra sas det på den tiden. Fysikaliskt vet jag inte om den förklaringen håller.
Det bästa är att prova själv förstås.
AndersP skrev:Mitt problem är att jag behöver 15+ hyllplatser. om jag stackar på rätt sätt altså..
Ibland tänker jag mig en anläggning bestående av en oppo 205 och 2 fetstora Genelec. Mer praktiskt.
AndersP skrev:Ibland tänker jag mig en anläggning bestående av en oppo 205 och 2 fetstora Genelec. Mer praktiskt.
hifikg skrev:AndersP skrev:Mitt problem är att jag behöver 15+ hyllplatser. om jag stackar på rätt sätt altså..
Ibland tänker jag mig en anläggning bestående av en oppo 205 och 2 fetstora Genelec. Mer praktiskt.
Oj, femton hyllplatser? Kassettdäck, laserdisc, CD, Bluray, DVD, dubbla slutsteg, försteg, hörlursförstärkare, DAC, skivspelare, RIAA ger elva... hmmm...
Bill50x skrev:AndersP skrev:Ibland tänker jag mig en anläggning bestående av en oppo 205 och 2 fetstora Genelec. Mer praktiskt.
Linn DSM Exakt + högtalare Exakt (typ Akubarik) låter troligen bättre och är anpassningsbara till rummets akustik. Lite dyrare förstås men det ska väl inte stå i vägen för välljudet?
[ Bild ]
[ Bild ]
/ B
AndersP skrev:Bill50x skrev:AndersP skrev:Ibland tänker jag mig en anläggning bestående av en oppo 205 och 2 fetstora Genelec. Mer praktiskt.
Linn DSM Exakt + högtalare Exakt (typ Akubarik) låter troligen bättre och är anpassningsbara till rummets akustik. Lite dyrare förstås men det ska väl inte stå i vägen för välljudet?
[ Bild ]
[ Bild ]
Känner du till Genelec?
AndersP skrev:Man kan bara konstatera att smaken är delad som vanligt.
AndersP skrev:Jobbar du på Linn?
AndersP skrev:Jobbar du på Linn?
Bill50x skrev:AndersP skrev:Jobbar du på Linn?
Nä, inte alls. Tycker deras grejor låter riktigt bra oftast, men det börjar bli väl dyrt. Elektronik som slår Linn på hemmaplan är Audio Research' rörförstärkeri som tex tillsammans med italienska Sonus Faber kan låta helt magiskt, även driva franska Focal med gott resultat.
Hur många här jobbar på Ino?
/ B
smile skrev:Jag kör all min elektronik i bokhyllan Ivar.
Justerbar hyllor och går att kombinera på många olika sätt med andra Ivarhyllor med andra mått.
Mina är ursprungligen 226 cm höga, men nerkapade för att linjera med basarna i ovankant och med monterade hjul för att kunna dra fram hela hyllan vid behov.
Finns gott om plats bakom soffryggen om man vill ha mera prylar i hyllan, just nu är det bara ett tomrumm med en och annan dammråtta där
RSG skrev:Om du är orolig för vikten så köp den smala varianten och ha en apparat per hyllplan, och fyll på med fler sektioner tills du får in alla apparater.
Enkel furuhylla har stora fördelar om man får för sig att göra förstärkningar eller diverse modifieringar.
/Johan
smile skrev:Jag kör all min elektronik i bokhyllan Ivar.
Justerbar hyllor och går att kombinera på många olika sätt med andra Ivarhyllor med andra mått.
Mina är ursprungligen 226 cm höga, men nerkapade för att linjera med basarna i ovankant och med monterade hjul för att kunna dra fram hela hyllan vid behov.
Finns gott om plats bakom soffryggen om man vill ha mera prylar i hyllan, just nu är det bara ett tomrumm med en och annan dammråtta där
Morello skrev:Jag ser ett Rotelsteg i ett skåp - tänk på ventilationen.
Så får man helt enkelt inte placera en apparat som alstrar så mycket värme.
Finns det kanske en fläkt eller något man inte ser?
Även biomaskinen lever farligt i skåpet.
pontareee skrev:Jag har termostatstyrdafläktar som drar igång 5 minuter efter recievern dragit igång, varken recivern eller slutsteget blir varmare än 36C på toppen.
AndersP skrev:Ska börja packa upp skiten så får vi se
-Palle- skrev:Själv använder jag mig av 2 st modifierade Ikea Bestå med urkapade bakstycken. För att få det stadigt och tåla rejält med last så har jag tagit 2 st 40cm höga bestå och satt ihop till 1 enhet för att få ett rejält hyllplan i mitten.
Hela konstruktionen är dessutom limmad med trälim för att hålla sig stadig.![]()
[ Bild ]
Knuttebaloa skrev:-Palle- skrev:Själv använder jag mig av 2 st modifierade Ikea Bestå med urkapade bakstycken. För att få det stadigt och tåla rejält med last så har jag tagit 2 st 40cm höga bestå och satt ihop till 1 enhet för att få ett rejält hyllplan i mitten.
Hela konstruktionen är dessutom limmad med trälim för att hålla sig stadig.![]()
[ Bild ]
Det där var en ganska bra idé tycker jag. Men hade du inte fått en ännu rejälare mitthylla om du haft kvar både topp -och bottenskiva?
Vad är det för hjul? Har du sågat ur såpass mycket bak att du kan koppla i/ur utan problem? Och vad är det för mindre hyllplan i ovandelen?
-Palle- skrev:Själv använder jag mig av 2 st modifierade Ikea Bestå med urkapade bakstycken. För att få det stadigt och tåla rejält med last så har jag tagit 2 st 40cm höga bestå och satt ihop till 1 enhet för att få ett rejält hyllplan i mitten.
[ Bild ]
jbass skrev:Djupa köksöverskåp för att rymma feta monoblock. Egentillverkad betongtopp och dottern svetsade stativen i rostfritt.
RSG skrev:AndersP skrev:Ska börja packa upp skiten så får vi se
Hur går det?
Nyfiken/Johan
AndersP skrev:Kom med förslag.
Mitt bidrag är hyllan BROR. Helt i metall. Tål bly på hyllorna. Denna tänkte jag ställa på en rullbräda i plywood för att komma åt på baksidan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster