avr7000 skrev:Menar du att en av de bästa Hifi Class D modulerna som finns på marknaden skulle skicka en massa skräp tillbaka över sin matning som skulle ta sig igenom kondingbatteri och 500VA ringkärna ut på nätet?
Måste fråga med tanke på detta, går dessa moduler köpa som hel produkt? Eller kanske snarare produkt baserad på designen? Jag hittar på Audiophonics men inget i övrigt, finns det fler?
Orsaken till frågan är att det inte nämns någon stans angående EMC eller liknande, är det byggt på moduler är det ju den som gör en produkt av det som är ansvarig medans väl prototyper och egna kopplingar kanske hamnar lite utanför kraven, till viss del.
Icepowers moduler diskuterades för några dagar sedan i en annan tråd, i deras datablad står i alla fall att de är EMC-testade, dock utan exakta förutsättningar och med tillägget:
As described in Section 2, the ICEpower1200AS is EMC pre-approved as is when mounted on a standard aluminum open back plate. However, because of the high-power switching electronics included in the module, some EMC precautions are required to ensure an EMC approvable end-product design.
Depending on the end-product application, additional EMC initiatives and filtering may be required to have the entire product approved. The reason for this could be, among others, insufficient cable routing within the application or DSP/microprocessor based front-end systems.
To improve on EMC performance, it is often advisable to revisit the used grounding scheme and cable routing and add EMC filters on some or all of the connectors on the end-product.
https://icepower.dk/download/5748/ Kapitel 15 Safety and EMC Standards
Jag är själv nyfiken att lyssna på NC400 och vill inte alls klanka ner på produkten eller så, men undrar av ren nyfikenhet hur väl de är testade med tanke på störning av omgivningen. Jag var inne på att driva mina basar med klass D men fegade ur då jag inte ville ta risken med en sån potentiell störkälla. För att vara tydlig, inga belägg för att någon specifik är det, men tekniken som sådan har stora potential att generera störningar.