Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:Jag tror inte Dirac är släppt till de senaste modellerna än, det kommer men inte idag, ochcrejält buggiga. Avr550 verkar gå för ett pris som är ruggit nära avr390 för övrigt. Annars kanske SR250, om du kan få tag i en, kan vara intressant?
genstruktur skrev:Har precis köpt en 390. Återkommer med intryck
Det jag har hört av Dirac innan upp till cirka 250 hz har låtit mycket bra
Triggerhappy skrev:Jag har en AVR390...väntar med spänning på om Dirac bassmanagment kommer funka i den. Tycker iofs Dirac gör ett bra jobb med basen i sig...dock lämnar min nuvarande subplacering lite att önska men det är knappast något Dirac kan lösa. 390`n separerar subutgångarna avseende utnivå men har te.x inte olika avstånd etc. Så det skall bli spännande att se vilka implementeringar som kommer, om några.
Lazershrimp skrev:Min AV860 har tre fysiska sub ut, en XLR utöver de två RCA som AVR390/550. Dock hittar jag ingen info i instruktionsboken om den faktiskt skiljer på vilken signal som skickas till utgångarna, hittar inte heller någon inställningsmöjlighet i menyn för detta. Och Dirac live (iaf när jag senast använde det) hanterade då bara en subkanal. Men det är några månader sedan jag fördjupade mig i detta, kan vara att Dirac live uppdaterats sedan dess för att hantera flera subbar, och att jag har fel angående separation av utgångarna.
pontareee skrev:genstruktur skrev:Har precis köpt en 390. Återkommer med intryck
Härligt, du råkar inte ha haft en Marantz/Denon innan och kört Audyssey XT32 också?
genstruktur skrev:pontareee skrev:genstruktur skrev:Har precis köpt en 390. Återkommer med intryck
Härligt, du råkar inte ha haft en Marantz/Denon innan och kört Audyssey XT32 också?
Har haft några Denon men det var några år sedan och Audyssey multi eq xt. Det lät inget vidare tyckte jag. Har haft minidsp och Antimode som jag heller inte var så jätteförtjust i.
Triggerhappy skrev:Kan konfirmera att 390 har två sub ut. Den hanterar utgångarna separat avseende nivå men slår ihop avstånd etc.
pontareee skrev:Kan man med AVR390 ställa separata crossovers för frontar, center och surround?
Triggerhappy skrev:pontareee skrev:Kan man med AVR390 ställa separata crossovers för frontar, center och surround?
Nej, en frekvens för alla.
pontareee skrev:Triggerhappy skrev:pontareee skrev:Kan man med AVR390 ställa separata crossovers för frontar, center och surround?
Det är nästan en dealbreaker för mig när jag kör dialog-2f som center och a1'or som surrar. Känns fel att behöva dela i14 vid 120Hz för att a1orna behöver det eller hur gör ni? Ni kanske kör en i14 som center eller värre och a2or som surrar då har ni inte mitt problem tänker jag.
pontareee skrev:Triggerhappy skrev:pontareee skrev:Kan man med AVR390 ställa separata crossovers för frontar, center och surround?
Det är nästan en dealbreaker för mig när jag kör dialog-2f som center och a1'or som surrar. Känns fel att behöva dela i14 vid 120Hz för att a1orna behöver det eller hur gör ni? Ni kanske kör en i14 som center eller värre och a2or som surrar då har ni inte mitt problem tänker jag.
Frisk skrev:Inlägg 13 i denna tråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=29858&start=0
Frisk skrev:pontareee skrev:Triggerhappy skrev:Nej, en frekvens för alla.
Jag kan ställa var kanal för sig, ändå delar jag centern vid högre frekvens än övriga efter någon tidigare rekommendation.
I32s som både framhögtalare och center, a2 på vägarna och a1t i taket.
Inlägg 13 i denna tråd: viewtopic.php?f=20&t=29858&start=0
pontareee skrev:genstruktur skrev:pontareee skrev:Härligt, du råkar inte ha haft en Marantz/Denon innan och kört Audyssey XT32 också?
Har haft några Denon men det var några år sedan och Audyssey multi eq xt. Det lät inget vidare tyckte jag. Har haft minidsp och Antimode som jag heller inte var så jätteförtjust i.
Blir spännande och höra dina intryck.
pontareee skrev:Det är absolut mycket pengar för mig, AVR20 ville jag ha just för att den individuellt kunde justera upp till 4 basar. De tidigare generationerna stödjer inte det som jag förstår.
Jag tycker samtidigt det känns lite knasigt att köpa avr för 40 när man har lagt 60 på toppar och basar... Men det kanske bara är jag.
Harryup skrev:pontareee skrev:Det är absolut mycket pengar för mig, AVR20 ville jag ha just för att den individuellt kunde justera upp till 4 basar. De tidigare generationerna stödjer inte det som jag förstår.
Jag tycker samtidigt det känns lite knasigt att köpa avr för 40 när man har lagt 60 på toppar och basar... Men det kanske bara är jag.
Om du gör det så misstänker jag att det kommer ta olika lång tid att processa de olika kanalerna. Du borde i så fall kolla med t.ex. REW att basarna fortfarande spelar i takt.
mvh/Harryup
Nu har vi fått in de första maskinerna från Arcams nya AVR-serie. Vi har i nuläget AVR10, AVR20 och processorn AV40 i butiken. Mjukvaran har nu också kommit i en relativt stabil version och det går nu också att kalibrera dem med Dirac Live med gott resultat.
Välkommen in så berättar vi mer!
Lennart skrev:Nu har Amir testat en 390 : https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/arcam-avr390-avr-review.13071/
Han har dragit ner brallorna på många dyra hemmabioprodukter nu...
Lennart skrev:"Man får gå upp på betydligt dyrare prylar för att allt skall se bättre ut i mätningarna"
Vilken Arcam produkt i serien är välkonstruerad och mäter "hyggligt" ? Och utnivån analogt, är det skämt eller ? Tittar man på Denons "billiga" AVR-X3600 så framstår den som ett fynd i alla avseende.
Hello
What is the maximum pre out voltage for Arcam avr 390 front speakers?
Manual says nominal pre out 1v."
Good afternoon
Thank you for your email. We've got it to around 5v without clipping in the past, but that would likely be more than anybody would ever need.
I hope this helps.
Kind regards
Ed
Customer Support Coordinator,
ARCAM, JBL Synthesis, Lexicon, Mark Levinson, Revel
Stirling House, Waterbeach
CAMBS, CB25 9PB, UK
Phone: +44 (0)1223 203200
Mirage skrev:Nu är inte jag så duktig på att läsa alla diagram och förstå allt vad som är viktigt, men det där ser väl inte så bra ut...![]()
Eftersom jag kör med försteg och slutsteg så har jag sneglat en del på AV860, eller kanske AV40, som nästa försteg, när det ska bli fler kanaler. Jag har funderat en del på om det skulle kunna bli bättre även till 5.1 med ett nytt försteg, eftersom fler kanaler slutsteg och högtalare också kostar en rätt stor slant.
Efter att ha läst det här och jämfört resultat med det Amir nyligen skrev om Meridian G68ADV (https://www.audiosciencereview.com/foru ... ood.12408/) så känns det som att inget talar för att försteg från Arcam skulle låta bättre än min kombination av Meridian G68ADV och HD621.
Lite synd att Amir inte fick med en HD621 (eller HD722) när han testade G68ADV. Hade varit roligt att se hur den kombinationen presterat när man får med HDMI-ingångarna. Det är dock snarare en diskussion för den här tråden: viewtopic.php?f=9&t=70217
philipbtz skrev:Har inte orkat tyvärr men det skall vara riktigt värt att gå upp till den versionen har jag läst.
Mirage skrev:Det var även min slutsats att förstegsdelen i AV860 borde var identisk med AVR390. Enligt Amirs mätningar får ju faktiskt slutstegsdelen rätt bra resultat, det är förstegsdelen som får sämre omdöme. Sen är mätningar kanske inte allt, verkar vara många som tycker att dessa förstärkare låter bra.
Mirage skrev:.
Jag blev lite intresserad av det här med hur Dirac hanterar en peak vid 49 Hz. Menar ni att Dirac gör ett bra jobb med att verkligen ta ner toppar i basen?
Mirage skrev:
Om Dirac kan göra bra justeringar själv så vore det väldigt bra för mig, då jag slipper ta hem någon som hjälper mig ställa in när jag byter försteg.
philipbtz skrev:Nu är resultaten inne för AV40, JBL borde mäta samma..typ samma hårdvara och mjukvara. Så nu ser väl AVR390 ganska prisvärd ut
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13242/
Note: usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent, erasing the pain of the above graphs. I hope in the future though we get to have both: great room EQ and fundamental measured performance.
AndersP skrev:Ursäkta att ja tränger mig på, men jag har läst en del av Amirs tester och det är inte svårt att komma med relevant kritik. Nu har han byggt en konstlast av sådant slag som Stereophile och LTS använder och då är det väl tusan att det inte lyssnas på apparaterna. Kombinationen lyssning+mätning är ju oslagbar.
genstruktur skrev:philipbtz skrev:Nu är resultaten inne för AV40, JBL borde mäta samma..typ samma hårdvara och mjukvara. Så nu ser väl AVR390 ganska prisvärd ut
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13242/Note: usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent, erasing the pain of the above graphs. I hope in the future though we get to have both: great room EQ and fundamental measured performance.
Jag fattar inte riktigt. Blir mätresultaten bra med Dirac påslaget?
AndersP skrev:Ursäkta att ja tränger mig på, men jag har läst en del av Amirs tester och det är inte svårt att komma med relevant kritik. Nu har han byggt en konstlast av sådant slag som Stereophile och LTS använder och då är det väl tusan att det inte lyssnas på apparaterna. Kombinationen lyssning+mätning är ju oslagbar.
Mirage skrev:genstruktur skrev:philipbtz skrev:Nu är resultaten inne för AV40, JBL borde mäta samma..typ samma hårdvara och mjukvara. Så nu ser väl AVR390 ganska prisvärd ut
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13242/Note: usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent, erasing the pain of the above graphs. I hope in the future though we get to have both: great room EQ and fundamental measured performance.
Jag tolkar det som att han menar att om man använder Dirac så kompenserar det för de brister han mätt upp, och att det därmed (subjektivt) låter bra.
Knuttebaloa skrev:Mig gör det väl egentligen inget om en apparat mäter riktigt illa om det finns en knapp som vid aktivering gör att allt låter toppen...
Nu råkar jag iofs tycka att avr390 i vissa avseenden låter sämre än det jag hade innan, HA + Benchmark, även med dirac aktiverat.
philipbtz skrev:Mirage skrev:genstruktur skrev:
Jag tolkar det som att han menar att om man använder Dirac så kompenserar det för de brister han mätt upp, och att det därmed (subjektivt) låter bra.
Precis, han antyder att även om den mäter så otroligt dåligt så kan det ändå bli subjektivt bättre när man använder Dirac än många andra AVR:er pga att ens rumsproblem ofta är större än själva apparatens problem.
philipbtz skrev:Knuttebaloa skrev:Mig gör det väl egentligen inget om en apparat mäter riktigt illa om det finns en knapp som vid aktivering gör att allt låter toppen...
Nu råkar jag iofs tycka att avr390 i vissa avseenden låter sämre än det jag hade innan, HA + Benchmark, även med dirac aktiverat.
Du kanske har ett bra rum? För HA + Benchmark lär mäta betydligt bättre. Sedan är det ganska lurigt att få ut max utav Dirac. Har lekt runt med det i flera år nu och det tog ett bra tag innan det blev ett bra resultat, mycket pga buggar i receivern och Dirac..men det har dom fixat nu.
usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent
Knuttebaloa skrev:philipbtz skrev:Knuttebaloa skrev:Mig gör det väl egentligen inget om en apparat mäter riktigt illa om det finns en knapp som vid aktivering gör att allt låter toppen...
Du kanske har ett bra rum? För HA + Benchmark lär mäta betydligt bättre. Sedan är det ganska lurigt att få ut max utav Dirac. Har lekt runt med det i flera år nu och det tog ett bra tag innan det blev ett bra resultat, mycket pga buggar i receivern och Dirac..men det har dom fixat nu.
Jag har nog ett medelbra rum, dvs ett i sammanhanget ganska dåligt dito.
Jag upplever sub ca 300 Hz som bättre med Arcam och dirac än med tidigare HA + Benchmark. Över ca 300 Hz tycker jag det låter sämre med Arcam oavsett om dirac är av eller på.
Det är mycket möjligt att Arcam och dirac har av mig ännu oupptäckt potential.
genstruktur skrev::usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent
Men om det låter excellent med Dirac, och mätresultaten kvarstår, kan ju inte problemet varit så stort från början? Förutom just då att det mäter sämre än nåt annat.
Slutsats - han borde verifiera med att lyssna?( Som AndersP skrev)
Conan skrev:genstruktur skrev::usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent
Men om det låter excellent med Dirac, och mätresultaten kvarstår, kan ju inte problemet varit så stort från början? Förutom just då att det mäter sämre än nåt annat.
Men känns det inte väldigt onödigt att en AVR för en bra slant ska mäta sämre i digitaldelen än en billig DAC för en spottstyver? Vet inte riktigt vad dom jämförde med men den var väl rätt billig? Det känns som en ren konstruktionsmiss. Varför mäter inte Arcam själva undrar man? Analoga delen var ju på topp.
Conan skrev:genstruktur skrev::usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent
Men känns det inte väldigt onödigt att en AVR för en bra slant ska mäta sämre i digitaldelen än en billig DAC för en spottstyver? Vet inte riktigt vad dom jämförde med men den var väl rätt billig? Det känns som en ren konstruktionsmiss. Varför mäter inte Arcam själva undrar man? Analoga delen var ju på topp.
philipbtz skrev:Knuttebaloa skrev:philipbtz skrev:
Jag upplever sub ca 300 Hz som bättre med Arcam och dirac än med tidigare HA + Benchmark. Över ca 300 Hz tycker jag det låter sämre med Arcam oavsett om dirac är av eller på.
Hur högt upp i frekvens lät du Dirac korrigera? Det har visat sig att mikrofoner för någon tusenlapp eller två inte duger för att köra fullfrekvens-korrigering. Det är min slutsats av det hela för de mikrofonerna lurar rumskorrigeringsprogrammet att lägga till skräp i diskantområdet. Finns såklart begränsningar i mjukvaran med att korrigera hela frekvensbandet.
Conan skrev:I dag testades försteget/processorn Arcam AV40:
Gick väl sådär...![]()
Vad kostar en sån där..? 47 lakan... Woooo...
philipbtz skrev:Nu är resultaten inne för AV40, JBL borde mäta samma..typ samma hårdvara och mjukvara. Så nu ser väl AVR390 ganska prisvärd ut
Mikrofonen (EMM-13D082/H-P48/RM) har en giltig kalibrering ner till 10Hz. Den mäter förstås lägre än så, men resultatet får då mer betraktas som trender, inte garanterade absolutnivåer.
Källa: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry171957
Mirage skrev:Nu var du allt lite sen Conan, det är ju det som diskuterats här hela dagen! (sen 10:14)
Harryup skrev:Har aldrig varit med om att automatik ger perfekt resultat ännu.
Knuttebaloa skrev:philipbtz skrev:Knuttebaloa skrev:
Hur högt upp i frekvens lät du Dirac korrigera? Det har visat sig att mikrofoner för någon tusenlapp eller två inte duger för att köra fullfrekvens-korrigering. Det är min slutsats av det hela för de mikrofonerna lurar rumskorrigeringsprogrammet att lägga till skräp i diskantområdet. Finns såklart begränsningar i mjukvaran med att korrigera hela frekvensbandet.
Jag har korrigerat lite olika spann, oftast under 300-500 Hz. Just nu under 400 Hz vill jag minnas.
Har du exempel på en mikrofon som kan duga?
genstruktur skrev:Fick mejlsvar av Arcam. De ser tydligen över Amirs recension och mätningar av 390, svarade de.
Mirage skrev:.
När jag läser om att det tar år att lära sig att ställa in ljudet med Dirac så känns det inte riktigt så automatiskt som jag trodde. För mig är det nog bättre att ta hem någon som gör jobbet när jag byter grejer.
philipbtz skrev:genstruktur skrev:Fick mejlsvar av Arcam. De ser tydligen över Amirs recension och mätningar av 390, svarade de.
Nice, fick typ samma svar ett år sedan när jag frågade om firmware. De ser fortfarande över det verkar det som utan att något händer
philipbtz skrev:genstruktur skrev:Fick mejlsvar av Arcam. De ser tydligen över Amirs recension och mätningar av 390, svarade de.
Nice, fick typ samma svar ett år sedan när jag frågade om firmware. De ser fortfarande över det verkar det som utan att något händer
philipbtz skrev:T.ex. att delningen för Atmos-lagret nollställs till 40Hz om man stänger av receivern. Finns några andra smågrejer jag glömt av vid det här laget med. Ingen dealbreaker men störigt att de inte bryr sig och att jag måste dubbelkolla varje gång jag ser på något att det är rätt så jag inte spränger mina små a1:or i taket.
philipbtz skrev:Knuttebaloa skrev:philipbtz skrev:
Jag har korrigerat lite olika spann, oftast under 300-500 Hz. Just nu under 400 Hz vill jag minnas.
Har du exempel på en mikrofon som kan duga?
Jag har ingen aning vad man "egentligen" borde ha men jag använder en kalibrerad miniDSP UMIK-1 och den funkar fint att kalibrera med 20Hz-500Hz. Funkar säkert mycket högre upp med men jag har aldrig fått resultat som jag varit nöjd med under längre tid när jag testat. Det är mycket trixande med att få till det bra och fram till ett år sedan hade alla implementationer så mycket buggar att man fick ta extrema omvägar om det ens gick. Dirac 2.5.3 och en uppdaterad AVR kan man få det att funka. Använder än så länge något äldre version av Dirac, 2.3 eller vad det är(och det låter bra) men jag har hört att de fixat det mesta nu med 2.5.3.
-Palle- skrev:philipbtz skrev:T.ex. att delningen för Atmos-lagret nollställs till 40Hz om man stänger av receivern. Finns några andra smågrejer jag glömt av vid det här laget med. Ingen dealbreaker men störigt att de inte bryr sig och att jag måste dubbelkolla varje gång jag ser på något att det är rätt så jag inte spränger mina små a1:or i taket.
För mig hade det tveklöst varit en dealbreaker!
philipbtz skrev:T.ex. att delningen för Atmos-lagret nollställs till 40Hz om man stänger av receivern. Finns några andra smågrejer jag glömt av vid det här laget med. Ingen dealbreaker men störigt att de inte bryr sig och att jag måste dubbelkolla varje gång jag ser på något att det är rätt så jag inte spränger mina små a1:or i taket.
genstruktur skrev:Spännande Knuttebaloa! Återkoppla.
Jag har korrigerat upp till 450hz men landar hittills alltid i att det låter bättre endast upp till 250hz.
Edit: Kan ju säkert bero på rum och vem som sitter bakom spakarna med
Bubben skrev:Dra för gardinen som i nedre bilden så ser de likadana ut, eller?
Jag förstår inte vad du menar skiljer. För mig ser mätkurvan identisk ut. Det som skiljer är målkurvan och gardinen.
philipbtz skrev:genstruktur skrev:Spännande Knuttebaloa! Återkoppla.
Jag har korrigerat upp till 450hz men landar hittills alltid i att det låter bättre endast upp till 250hz.
Edit: Kan ju säkert bero på rum och vem som sitter bakom spakarna med
Hur blev det med 2.5.3?
Knuttebaloa skrev:De är identiska, ner till ca 17 Hz. I tidigare mjukvara ser man att infran går till iaf 10 Hz. Detta oavsett var gardinen står/hänger.
Bubben skrev:Knuttebaloa skrev:De är identiska, ner till ca 17 Hz. I tidigare mjukvara ser man att infran går till iaf 10 Hz. Detta oavsett var gardinen står/hänger.
Ok, men jag ser inte det på dina bilder, för gardinen blockerar från 17Hz och nedåt på den gamla. Eller missförstår jag dig?
Bubben skrev:Ha! Nu blev jag irriterad och tog fram stora 10-tummaren. Då syntes skillnaden, i telefonen syns den fortfarande inte. Trots att jag nu vet att den är där.
Tillbaks till frågeställningen; Vad hände med infran?
Knuttebaloa skrev:Bubben skrev:Ha! Nu blev jag irriterad och tog fram stora 10-tummaren. Då syntes skillnaden, i telefonen syns den fortfarande inte. Trots att jag nu vet att den är där.
Det var ju förstås lite synd, att du behövde bli irriterad![]()
Av den händelse det är svårt att se även för andra kan jag förtydliga att i gamla mjukvaran fortsätter mätkurvan ner mot och bortom 10 Hz. I nya mjukvaran rullar mätkurvan av kraftigt strax under 20 Hz. Det ser alltså ut som att det inte finns någon infra längre... Mätningen med mic är en och densamma.
philipbtz skrev:Knuttebaloa skrev:Bubben skrev:Ha! Nu blev jag irriterad och tog fram stora 10-tummaren. Då syntes skillnaden, i telefonen syns den fortfarande inte. Trots att jag nu vet att den är där.
Av den händelse det är svårt att se även för andra kan jag förtydliga att i gamla mjukvaran fortsätter mätkurvan ner mot och bortom 10 Hz. I nya mjukvaran rullar mätkurvan av kraftigt strax under 20 Hz. Det ser alltså ut som att det inte finns någon infra längre... Mätningen med mic är en och densamma.
Men du gjorde en ny mätning när du gick till nya mjukvaran? För det brukar man behöva ibland. Något otydligt mellan vilka versioner gamla mätningar är kompatibla. Det under 20Hz verkar vara lite smått knepigt med Dirac och jag verkar inte kunna påverka det området. Min target curve är ett rakt sträck(Dirac 2.3) men jag får fortfarande detta när jag mäter i REW
[ Bild ]
Knuttebaloa skrev:Laddade min senaste mätning i diracs nya mjukvara med följande resultat. Notera spannet under 20 Hz och bortse från min och diracs målkurva. Det är alltså samma mätning i de båda fallen. Översta bilden är med nya mjukvaran. Var har infran tagit vägen månne?
philipbtz skrev:Knuttebaloa skrev:Bubben skrev:Ha! Nu blev jag irriterad och tog fram stora 10-tummaren. Då syntes skillnaden, i telefonen syns den fortfarande inte. Trots att jag nu vet att den är där.
Men du gjorde en ny mätning när du gick till nya mjukvaran? För det brukar man behöva ibland. Något otydligt mellan vilka versioner gamla mätningar är kompatibla. Det under 20Hz verkar vara lite smått knepigt med Dirac och jag verkar inte kunna påverka det området. Min target curve är ett rakt sträck(Dirac 2.3) men jag får fortfarande detta när jag mäter i REW
[ Bild ]
genstruktur skrev:Knuttebaloa skrev:Laddade min senaste mätning i diracs nya mjukvara med följande resultat. Notera spannet under 20 Hz och bortse från min och diracs målkurva. Det är alltså samma mätning i de båda fallen. Översta bilden är med nya mjukvaran. Var har infran tagit vägen månne?
Hörs det skillnad avseende infran också?
Knuttebaloa skrev:genstruktur skrev:Knuttebaloa skrev:Laddade min senaste mätning i diracs nya mjukvara med följande resultat. Notera spannet under 20 Hz och bortse från min och diracs målkurva. Det är alltså samma mätning i de båda fallen. Översta bilden är med nya mjukvaran. Var har infran tagit vägen månne?
Hörs det skillnad avseende infran också?
Nej, den känns![]()
Skämt åsido, infran är nog kvar. Har inte testat så mycket men i början på Edge of tomorrow går infraX bananas, som vanligt.
genstruktur skrev:philipbtz skrev:Knuttebaloa skrev:
[ Bild ]
Såg ju fint ut den kurvan! Själv har jag inte haft tid att mäta med REW när Dirac är aktiverat. Hur ser det ut med vattenfallsdiagram?
genstruktur skrev:Körde precis Rattatouille på volym 60. När damen skjuter med hagelbrak i början stängde Arcam av sig. Samma problem som jag har postat om i denna tråden med andra receivers och sub off.
viewtopic.php?f=9&t=58348&start=90
Konstigt då jag är nästan helt säker att jag testade detta när jag köpte Arcam och att det då inte hände. Hade nog inte Dirac påslaget då och inget lyft i basen iofs![]()
Får testa med Dirac avslaget.....
Edit: Med Dirac av går det att köra samma scen vid volym 60. Om det är exakt lika starkt vet jag ej. Känns subjektivt ganska lika i alla fall.
Edit: Vid volym 62 och Dirac avstängt stängde den ned.
Frisk skrev:Vad jobbigt! Vad driver du med Arcamen? Jag har hittills inte lyckats slå av något av mitt, men slutsteget till basarna går i protection vid -22 dB om jag minns rätt med atmos demo Amaze.
Undra om jag har Rattatouille, vore kanske kul att testa, eller kanske inte... tur det är nya slutsteg på ingång.
genstruktur skrev:Lyssnar Trentemöller idag. Verkar som volymkontrollen fungerar efter 75 och det blir starkare? Har ni provat?
The AVR390 is unique in AVRs in that it limits the output to 1.3 volts at volume level = 75. You can turn up the volume after that but nothing changes in the output! Other AVRs allow the output to keep increasing, albeit often with sharp increase of distortion. Sadly, the AVR390 generates copious amounts of distortion even at this low output level (we like to see 2 volts output).
genstruktur skrev:genstruktur skrev:Lyssnar Trentemöller idag. Verkar som volymkontrollen fungerar efter 75 och det blir starkare? Har ni provat?
Angående:The AVR390 is unique in AVRs in that it limits the output to 1.3 volts at volume level = 75. You can turn up the volume after that but nothing changes in the output! Other AVRs allow the output to keep increasing, albeit often with sharp increase of distortion. Sadly, the AVR390 generates copious amounts of distortion even at this low output level (we like to see 2 volts output).
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.13071/
Var uppe på volle 78 idag på Evil Dub
philipbtz skrev:genstruktur skrev:genstruktur skrev:Lyssnar Trentemöller idag. Verkar som volymkontrollen fungerar efter 75 och det blir starkare? Har ni provat?
Angående:The AVR390 is unique in AVRs in that it limits the output to 1.3 volts at volume level = 75. You can turn up the volume after that but nothing changes in the output! Other AVRs allow the output to keep increasing, albeit often with sharp increase of distortion. Sadly, the AVR390 generates copious amounts of distortion even at this low output level (we like to see 2 volts output).
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.13071/
Var uppe på volle 78 idag på Evil Dub
Jag har legat över 80 utan problem. Det redogjordes aldrig vilken firmware som det testades med och det var en begagnad enhet som skickades in. Antagligen inte senaste firmware utan någon uråldrig variant. Det har hänt ganska mycket mellan versioner. AVR:en har gått från att inte kunna användas till att fungera bra. Så jag undrar hur den testades. Jag undrar också ifall det gjordes en factory reset innan han körde testerna. Beroende på hur saker är inställda kommer volymen betyda olika saker i olika system..Låg alla kanaler på +10dB i menyn är det ganska stor skillnad mot om de låg på -10dB. Det hade inte skadat om han var mycket mer tydlig med hur testerna var utförda. Vi har sett förr när han mätt på saker att firmware kan ha en extremt stor påverkan på prestandan.
Hi, I just found on a french forum a message highlighting a Q&A exchange between Harman and a customer About the poor performances of the AV40:
Q:here are reviews out in the internet that the AV40 (and all the newArcam AVR's) measured poorly in SINAD- and Jitter tests. Are you awareof this?
A: We have seen the review and notified the reviewer as to exactly what errors they made. One such mistake was that they introduced a ground loop while measuring which considerably raised the noise floor, which is a rookie mistake. They also set the bit measurement to 16 bits rather than 24 bits which gave an incorrect result. Unfortunately, inexperienced reviewers like this cause a lot of damage, but do not own up to their mistakes. We urge customers not to believe everything they read online.
Amirn, can you please comment on the above?
Sigh.
Yes, I have their response. I have been holding my response to them confidential as professional courtesy until they get back to me. I am saddened to see them run with their opinion without closing the loop with me.
For now, their assertion as quoted is wrong. There is no ground loop or we would see mains and harmonics in the FFT response:
philipbtz skrev:Slutsatsen är typ importera en Monoprice HTP-1, the end.
genstruktur skrev:philipbtz skrev:Slutsatsen är typ importera en Monoprice HTP-1, the end.
Skall du göra det?
philipbtz skrev:genstruktur skrev:philipbtz skrev:Slutsatsen är typ importera en Monoprice HTP-1, the end.
Skall du göra det?
Antagligen, får se vad ekonomin tillåter. Måste få sålt lite gamla saker och så. Måste ha slutsteg först också. Det är en dyr historia så är fortfarande lite osäker. Sitter nöjd med Arcamen så länge.
Frisk skrev:philipbtz skrev:Slutsatsen är typ importera en Monoprice HTP-1, the end.
Finns det något nytt test på den? Det jag ser på ASR ser tyvärr inte så bra ut. Trist att den saknar obalanserat ut. Även synd att den inte har flerkanals analog ingång, typ för inkoppling av en SACD-spelare eller så. Men kanske dess DA-omvandlare är i klass med SACD-spelarna, oppo 105 205 etc.
Det känns generellt som det fortfarande finns en bit att gå med flerkanalsmaskinerna, denna det dock ut att vara en bit på rätt väg, även om jag personligen skulle se mer modulärt, mekanik, som volymkontroll display knappar kontakter etc för sig, strömförsörjning för sig och analoga bitar för sig, delar som inte ändras så mycket över tid. DAC DSP, decodrar hdmi-växlar etc som blir omodernt utbytbart utan att behöva skrota allt annat.
philipbtz skrev: Monoprice har bemött mätningarna bra och jobbar konstant med att släppa nya firmwares så verkar som ett lovande företag.
Tangband skrev:Jag är förvånad hur pass mediokert resultat Arcams receivrar har testats av Amirm.
Samtidigt är jag rätt så övertygad att Arcams förstärkare subjektivt låter klasser bättre än tex Denons AVR receivers
Ja, om man vet vad man gör och inte använder fel grejor!philipbtz skrev:Jag kör RCA->XLR i dagsläget från AVR390 till nc400. Kanske går att köra tvärtom med om man inte har XLR i sina steg och sedan ändra sensitivity i HTP-1?
Bubben skrev:philipbtz skrev:Slutsatsen är typ importera en Monoprice HTP-1, the end.
Hur kommer du fram till det?
Har just läst Arcams rapport med deras resultat och försök till återskapande av ASR’s resultat.
Det är något som inte stämmer med Amirs mätningar. Dels mina egna intryck där jag upplever att volymen visst höjs efter 74, mätresultat från andra tidskrifter på AVR850 med helt andra värden (trots att förstegsdelen skall vara densamma) men också att mitt Rotel-steg har så hög ingångskänslighet så en matchning med ett försteg som bara ger 1,4V skulle inte kunna ge det ljudtryck jag kan få fram.
Michael skrev:
PS. Vissa skulle nog tycka att tvingas köra 48kHz är lite 'tråkigt' på en så dyr maskin, men det räcker för våra öron.
//Michael
philipbtz skrev:Det är 96kHz i tvåkanal även med Dirac om jag inte sett helt tokigt. 48kHz får man leva med för multikanal men så beter sig många apparater med rumskorrigering.
I saw the comments on XLR connections. Here's what we concluded after investigating this issue further.
Shorting pin 3 of the XLR when making an unbalanced output connection does not damage the HTP-1. The resulting loads on the output op-amps are within manufacturer spec. The load on the output op-amp is increased when a full scale (VERY LOUD) signal is driven into the grounded pin 3. This extra load can be detected using an audio analyzer to look at full scale sine waves.
We recommend that systems using a single ended (RCA) connection leave pin 3 of the XLR connection floating, as post 3 on the AVS Forum suggests. Grounding pin 3 does not damage the unit, but it can lead to extra distortion when the maximum output level (amplifier sensitivity) is set to its maximum and the signal is driven to full scale.
Hope that helps...
Bubben skrev:Ja, jag brukar dels lyssna och mäta på brustonerna, men även kontrollera mot några filmer för att se att nivån är så sömös som möjligt genom rummet. Är det för mycket fel så har jag mätt om för att verifiera att det inte blivit något lustigt vid utgångsmätningen.
genstruktur skrev:Arcam AVR850 Home Theater AVR Review
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.14039/
Edit: Sedan har vi hela Denon-grejen med att det visar sig att Denons billigare maskiner mäter bättre/lika bra som Marantz bästa..och alla andras bästa med för den delen samt att de nu släpper en ny serie med HDMI 2.1.
Bubben skrev:Skulle vara kul att se hur guldkalven AVR-2105 skulle klara sig i Amirs tester.
Hey Amirm
Thanks for the review. I have avr850 and logging in to say hi but also a question...
Needless to say that you turned Dirac off when measuring, but was the amp digital out set to 96kHz? I'd read elsewhere that unless set to CD direct (the PCM digital options in the menu and not to be confused with the Stereo direct button when audio source is analogue) and also the digital output set to 96kHz, then amp resamples internally to whatever is the digital out frequency, e.g. 48kH. Also does that, even for analogue inputs unless the Stereo Direct option is picked. Could this explain your observations with poor digital resolution?
Thank you
Kaan skrev:Sorry om detta hamnar i fel tråd eller om jag kapar tråden.
Jag införskaffade nyligen en avr 390 och har den kopplad hdmi retur kanalan och det är två saker jag undrar över.
Display kanalen om man nu kalla den för det hur väljer jag den från fjärrkontrollen om jag har som exempel spelat musik på Spotify conect?
Fungerar fint i appen.
Och när jag spelar upp från Netflix via display chanel (en LG web os 4.0 TV) så försvinner ljudstömmen i några sekunder med vissa intervaller, (Bilden är intakt) har kopplat detta till att jag har en dålig lina med max 20mbit nedströms. men det fungerade på gamla recivern är det någon som har en ide på vad det mer kan bero på?
Tack på förhand.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster