Moderator: Redaktörer
Fostex skrev:Amp 16 är för litet i mitt tycke. pi60 blir inte ledsna av runt 2-300 watt, så RB-1582 är ingen dum idé.
roon skrev:Jag skulle vilja fråga dig Spacemonkey om du kunnat jämföra Ino Pi60 med Pi60S ? Jag hade fått för mig att det ungefär var som med PiP och PipS att man i stort bara behövde byta element och filter.
Morello skrev:Det är ju samma diskant sedan några år - t11m. Innan dess hette den Dynaudio D21.
För övrigt tycker jag det verkar ganska snurrigt att kombinera stora basreflexhögtalare med separata bashögtalare med tillhörande filter.
mrGaskill skrev:Är det bs60-konstruktionen som är snurrig?
mrGaskill skrev:Så om man väljer pi60, så kanske man sneglar på basmoduler sen då (eller bs60), mer bas, större membran. Kul, maffigt och spännande! Man testar sig väl fram och får nya upplevelser. Man börjar med något och fortsätter? Det kostar pengar. Man satsar nog knappast från piP till i32s + infra-6 på en gång. För mig t.ex. så är det ett astronomiskt hopp, rent ekonomiskt.
---
Så jag vet inte riktigt hur snurrigt det är egentligen?
eljulio skrev:Vad skulle ni rekommendera till mina högtalare? LTS trevägaren. Har ibland undrat om min Naim XS2 räcker till. Vill inte gärna byta, snygg och bra... Men strömstark nog?
Morgan skrev:eljulio skrev:Vad skulle ni rekommendera till mina högtalare? LTS trevägaren. Har ibland undrat om min Naim XS2 räcker till. Vill inte gärna byta, snygg och bra... Men strömstark nog?
LTS trevägare är en lätt last för en förstärkare, men den har samtidigt gott om utrymme för att hantera stora dynamiska förlopp som kräver mycket effekt, så det är bara att lassa på med så mycket förstärkare du har råd med. 2x70 8-ohmswatt som med din XS2 är definitivt begränsande faktor i den ekvationen.
Morello skrev:Jag skulle nog rekommendera bryggade Sybarite Audio No 1200 framför PA-steg.
rajapruk skrev:Morello skrev:Jag skulle nog rekommendera bryggade Sybarite Audio No 1200 framför PA-steg.
Vilken högoddsare
Morello skrev:Jag skulle nog rekommendera bryggade Sybarite Audio No 1200 framför PA-steg.
Knuttebaloa skrev:Gäller redogörelse nr 2 även pi60es?
Nattlorden skrev:Knuttebaloa skrev:Gäller redogörelse nr 2 även pi60es?
Högst rimligen.
DVD-ai skrev:Nattlorden skrev:Knuttebaloa skrev:Gäller redogörelse nr 2 även pi60es?
Högst rimligen.
Men gäller den pi60s-s då?![]()
IngOehman skrev:2. För pi60s är 15-600 W normalt vad man väljer.
15 W kan man välja för att det räcker för ens lyssningssituation (det räcker längre än de flesta tror) och för att man älskar en förstärkare som ger det men inte mer. 600 W kan man välja om man har mycket bra omdöme och förstår när sådana effekter är användbara - typ till körmusik och musik med snärtiga transienter. Vill man ha en förstärkareffekt som i basområdet matchar högtalarnas linjära mekaniska slaglängd men inte vill ha mera så väljer man typ 120 W. Fast 200 W kan gå det också (vilket är den ungefärliga elektriska långtids-effekttåligheten) det beror lite på om man siktar på snittet av basområdet eller de allra minst mekaniskt tåliga frekvenserna.
JonasB skrev:IngOehman skrev:2. För pi60s är 15-600 W normalt vad man väljer.
15 W kan man välja för att det räcker för ens lyssningssituation (det räcker längre än de flesta tror) och för att man älskar en förstärkare som ger det men inte mer. 600 W kan man välja om man har mycket bra omdöme och förstår när sådana effekter är användbara - typ till körmusik och musik med snärtiga transienter. Vill man ha en förstärkareffekt som i basområdet matchar högtalarnas linjära mekaniska slaglängd men inte vill ha mera så väljer man typ 120 W. Fast 200 W kan gå det också (vilket är den ungefärliga elektriska långtids-effekttåligheten) det beror lite på om man siktar på snittet av basområdet eller de allra minst mekaniskt tåliga frekvenserna.
Linjära mekaniska slaglängd = innan något slår ihop? Vid vilken frekvens sker det med 120 W?
Morello skrev:Slutsatsen blir väl ungefär att vilken som helst effekt passar hyggligt bra.
DVD-ai skrev:Nattlorden skrev:Knuttebaloa skrev:Gäller redogörelse nr 2 även pi60es?
Högst rimligen.
Men gäller den pi60s-s då?![]()
Frisk skrev:Mycket bra IngOehman! skulle väldigt gärna se ett liknande, aktuellt, om basmodulerna, men det kanske hör till en annan tråd. Kan du inte lägga en uppdaterad tråd i Wänner af Ino? Med detta inlägg kompletterat med basmoduler (och kanske modeller som inte togs upp här)
Det finns flera gamla trådar om basmodulerna men de säger lite olika och handlar nog i Y-fallet nästan uteslutande om det äldre Y-elementet. Därtill vore det önskvärt om det tydligt framgick vad som gäller profundus och vad som gäller infra, det är lite svårt att läsa ut ibland.
mrGaskill skrev:Så ett Rotel rb-1080 kanske skulle kunna passa jättebra, både till pi60 och prof-x2. Så passande. Om man går prof-x4 och ett slutsteg, vad ställs för krav på effekt i 2 och 1 Ohm, kan man undra?
Jag har "bara" ett NAD c352 till prof-x2 nu.
RogerGustavsson skrev:mrGaskill skrev:Så ett Rotel rb-1080 kanske skulle kunna passa jättebra, både till pi60 och prof-x2. Så passande. Om man går prof-x4 och ett slutsteg, vad ställs för krav på effekt i 2 och 1 Ohm, kan man undra?
Jag har "bara" ett NAD c352 till prof-x2 nu.
prof-x4 ger väl 4 Ohm? Du kanske tänker fyra basar på en kanal? För 2 eller 1 Ohm kan det vara billigare att skaffa ett slutsteg till än att skaffa ett som klarar de låga impedanserna väl.
eljulio skrev:Hej Ingvar!
Du som vet. Vilken effekt rekommenderar du till LTS trevägaren?
Mvh
IngOehman skrev:Två per kanal ger 4,5 ohm nominellt, ja. Så varför fråga om effekt i 2 och 1 ohm?eljulio skrev:Hej Ingvar!
Du som vet. Vilken effekt rekommenderar du till LTS trevägaren?
Mvh
120 W till 3v-f1, 400 W till 3v-f4 och till 3v-f2 (som är på 4 ohm vid låga frekvenser) så räcker nog 200 Åttaohmswatt bra för de flesta.
Vh, iö
IngOehman skrev:Effekt i 2 resp 1 ohm? Varför skulle det ställas krav på det? Lasten är ju bara 4,5 ohm nominellt.![]()
1080 är ett stort slutsteg för ett odelat par pi60. Är de delade mot basmoduler är det en mera normal effekt.
För infra gäller samma sak som för profundus. De frekvenser som sätter gränsen inom deras respektive frekvensområde, är i båda fallen de strax under impedanstoppen (den övre i profundusfallet) så i båda fallen är modulen i huvudask oassisterad av basreflexporten. Under det kan produndusmodulel skapa betydligt mera ljud (3 ggr pumpen) och tål mera effekt (ned till en bit under avstämningen).
Vh, iö
IngOehman skrev:Man behöver inte bry sig om effekten i låga impedanser, nej, men man bör se till så förstärkaren inte har något nervös strömbegränsning.
Vh, iö
IngOehman skrev:tillägga
IngOehman skrev:
Sorgligt att inlägg skall behöva vara fel för all framtid bara för att det bestämts att det inte skall gå att rätta dem.
Vh, iö
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:
Sorgligt att inlägg skall behöva vara fel för all framtid bara för att det bestämts att det inte skall gå att rätta dem.
Vh, iö
Är det allvarliga fel, går det alltid att be en redaktör ändra ditt inlägg.
IngOehman skrev:Jag bara svarar på frågor.
Vh, iö
Morello skrev:Glöm inte att slutsteg kan ha olika utgångsimpedans.![]()
För övrigt tror jag Sybarite AUdio No100 kommer att passa fint till pi60
mrGaskill skrev:Så impedansen är alltid exakt 4,5 Ohm då med två profx2 oberoende hur signalen ser ut?
Hade för mig att nom imp är värdet mellan max och min ungefär.
Okej, två kanske var lite fel ute då. Och en.
IngOehman skrev:Någon gång i slutet av 1900-talet så kom man på att man (då lägre impedans än 8 ohm kunde skrämma bort kunder) alltid skulle ange en nominell impedans om 8 ohm - oavsett impedansens frekvensgång för högtalare!Dock kompletterade man ibland (den helt meningslösa) uppgiften med en uppgift om minimumimpedans. Det kunde t ex heta: Nominell impedans 8 ohm (min 2,9).
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Någon gång i slutet av 1900-talet så kom man på att man (då lägre impedans än 8 ohm kunde skrämma bort kunder) alltid skulle ange en nominell impedans om 8 ohm - oavsett impedansens frekvensgång för högtalare!Dock kompletterade man ibland (den helt meningslösa) uppgiften med en uppgift om minimumimpedans. Det kunde t ex heta: Nominell impedans 8 ohm (min 2,9).
Men kan det inte vara bra att veta minimum impedans (tillsammans med uppgiften om vid vilken frekvens denna uppstår)? För det finns väl slutsteg som börjar bete sig illa vid låga impedanser, tänker tex på Quad (405?) som var ökänd på den punkten.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster