Moderator: Redaktörer
Bjoernen skrev:Tackar! Jag driver dom med ett Audiolab 8300xp slutsteg och det verkar funka bra! Får fundera på en rörstärkare framöver men som det låter nu så känner jag mig riktigt nöjd! Gammal rock som Deep Purple och Led Zeppelin låter helt galet bra och då har jag inte hunnit finjustera in högtalarna än så det finns nog ännu lite till att ta ur dom! Med tanke på priset så känns dom som ett riktigt fynd!
juanth skrev:Spännande. De på bilden är inte invinklade. Visst bör även Hesselvall vinklas in?
juanth skrev:Spännande. De på bilden är inte invinklade. Visst bör även Hesselvall vinklas in?
Bjoernen skrev:Tackar! Jag driver dom med ett Audiolab 8300xp slutsteg och det verkar funka bra! Får fundera på en rörstärkare framöver men som det låter nu så känner jag mig riktigt nöjd! Gammal rock som Deep Purple och Led Zeppelin låter helt galet bra och då har jag inte hunnit finjustera in högtalarna än så det finns nog ännu lite till att ta ur dom! Med tanke på priset så känns dom som ett riktigt fynd!
DorreN skrev:Nej det finns inte mycket information på nätet om dom. Det kan dyka upp forumtrådar om du googlar på hesselvall the dream.
No. 1 är modellen med dubbla baselement. 99dB/w. Bilden i andra inlägget No. 2
Mina No. 1 spelade uselt med transistorsteg men riktigt bra med en billig Xindak-förstärkare på 30w.
Tangband skrev:DorreN skrev:Nej det finns inte mycket information på nätet om dom. Det kan dyka upp forumtrådar om du googlar på hesselvall the dream.
No. 1 är modellen med dubbla baselement. 99dB/w. Bilden i andra inlägget No. 2
Mina No. 1 spelade uselt med transistorsteg men riktigt bra med en billig Xindak-förstärkare på 30w.
Är no 1 en 2,5 vägare ?
Bjoernen skrev:Det är samma högtalare som på bilden! Trodde att det var No:1! Får väl börja leta efter rörstärkare dåTycker dock att dom låter alldeles fantastisk med det jag har men det kan ju vara kul att prova rör någon gång!
Bjoernen skrev:Tar gärna emot tips på lämpliga rörstärkare! krav fjärrkontroll pris gärna runt 10000:- nytt eller begagnat
FBK skrev: de är konstruerade för att låta bäst med rör
sportbilsentusiasten skrev:FBK skrev: de är konstruerade för att låta bäst med rör
Varför är det så?
Förstärkare ska ju bara förstärka signalen
sportbilsentusiasten skrev:FBK skrev: de är konstruerade för att låta bäst med rör
Varför är det så?
peterh skrev:sportbilsentusiasten skrev:FBK skrev: de är konstruerade för att låta bäst med rör
Varför är det så?
Högtalarens varierande last och bak-emp påverkar förstärkaren. Rörförstärkare har typiskt högre utimpedans och lägre
motkoppling och verkar mera som en strömdrivning.
Bjoernen skrev:Tar gärna emot tips på lämpliga rörstärkare! krav fjärrkontroll pris gärna runt 10000:- nytt eller begagnat
FBK skrev:sportbilsentusiasten skrev:FBK skrev: de är konstruerade för att låta bäst med rör
Varför är det så?
Verkar som du fått svar, men vill du veta exakt så prata med IÖ om det. Jag har fått den infon att de presterar bäst med rör.
hcl skrev:FBK skrev:sportbilsentusiasten skrev:Varför är det så?
Verkar som du fått svar, men vill du veta exakt så prata med IÖ om det. Jag har fått den infon att de presterar bäst med rör.
Kan man i så fall inte konstruera en serielänk (filter) som imiterar utimpedansen hos en lämplig rörförstärkare och driva dessa högtalare i serie med detta ”filter”? Visst, man tappar lite av dess höga verkningsgrad, men knappast mer än några dB.
hcl skrev:FBK skrev:sportbilsentusiasten skrev:Varför är det så?
Kan man i så fall inte konstruera en serielänk (filter) som imiterar utimpedansen hos en lämplig rörförstärkare och driva dessa högtalare i serie med detta ”filter”? Visst, man tappar lite av dess höga verkningsgrad, men knappast mer än några dB.
Bjoernen skrev:Har blivit skarpt tillsagd att lyssna på dom när dom drivs av The Dream! Tyvärr ligger den utanför min budget! Fast köper man en behöver man kanske aldrig byta igen!
Bjoernen skrev:Ja borde kanske maila honom! Har fått erbjudande om ett Audion 300b slutsteg!
Bjoernen skrev:Ja det känns som ett bra alternativ! Då kan jag köra med det försteg jag har och byta försteg senare om det behövs!
DorreN skrev:Bjoernen skrev:Ja det känns som ett bra alternativ! Då kan jag köra med det försteg jag har och byta försteg senare om det behövs!
Du har ca 7w att tillgå. Säkerligen hög kvalitet på dessa sju men det kan ändå bli en begränsning.
Fast, att spela i 100dB t.ex. är rock n roll-volym, helt klart!
Bjoernen skrev:Ja borde kanske maila honom! Har fått erbjudande om ett Audion 300b slutsteg!
FBK skrev:Bjoernen skrev:Ja borde kanske maila honom! Har fått erbjudande om ett Audion 300b slutsteg!
Inte din förstärkare men som du ser så är det en hjälpsam gubbe, så maila så får du det bästa råden då han lär veta bäst vad som passar bäst.https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... ght-mkllb/
FBK skrev:Om du vill så får du gärna avslöja vilken stärkare det blir till slutTycker det är lite extra kul att någon som är medlem här köpte de här högtalarna då jag upplevde dem som mycket välljudande hos Erik. Sedan om det berode mest på högtalarna eller rörstärkeriet eller kombin av båda vågar jag inte uttala mig om.
Bjoernen skrev:FBK skrev:Om du vill så får du gärna avslöja vilken stärkare det blir till slutTycker det är lite extra kul att någon som är medlem här köpte de här högtalarna då jag upplevde dem som mycket välljudande hos Erik. Sedan om det berode mest på högtalarna eller rörstärkeriet eller kombin av båda vågar jag inte uttala mig om.
Det blir med största sannolikhet Audion 300b! Talade med Erik i dag och det verkar som det är en bra combo!
Bjoernen skrev:FBK skrev:Om du vill så får du gärna avslöja vilken stärkare det blir till slutTycker det är lite extra kul att någon som är medlem här köpte de här högtalarna då jag upplevde dem som mycket välljudande hos Erik. Sedan om det berode mest på högtalarna eller rörstärkeriet eller kombin av båda vågar jag inte uttala mig om.
Det blir med största sannolikhet Audion 300b! Talade med Erik i dag och det verkar som det är en bra combo!
sprudel skrev:Bjoernen skrev:FBK skrev:Om du vill så får du gärna avslöja vilken stärkare det blir till slutTycker det är lite extra kul att någon som är medlem här köpte de här högtalarna då jag upplevde dem som mycket välljudande hos Erik. Sedan om det berode mest på högtalarna eller rörstärkeriet eller kombin av båda vågar jag inte uttala mig om.
.Bor i Umeå! Enligt Erik så kan jag köra min streamer in i slutsteget då det har volymkontroll då slipper jag ett försteg
Satan vad fint!![]()
Var bor du? Jag kommer gärna och lyssnar!
Nattlorden skrev:Om det var konstaterat att det var No:2, så kanske trådtiteln borde justeras?
Bjoernen skrev:Ja tanken är att prova något som är lite billigare! Skulle vara kul att testa nån version av Edison men dom verkar inte säljas så ofta!
sportbilsentusiasten skrev:Bjoernen skrev:Ja tanken är att prova något som är lite billigare! Skulle vara kul att testa nån version av Edison men dom verkar inte säljas så ofta!
Byggde ett par av dessa, inte så effektstarka
Bjoernen skrev:Nattlorden skrev:Om det var konstaterat att det var No:2, så kanske trådtiteln borde justeras?
Snabb googling på Hesselvall no 1 kommer denna tråd upp och där säger en av skaparna att den heter Hesselvall No:1 !
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=87230
Så ser mina ut! Är det No:1 eller No:2 jag har?
PerStromgren skrev:Rent tekniskt skulle det väl gå lika bra att driva högtalaren med vanlig 50W transistorförstärkare, försedd med några ohm serieresistans? Inte lika renlärigt, förstås, men i många fall billigare.
PerStromgren skrev:Rent tekniskt skulle det väl gå lika bra att driva högtalaren med vanlig 50W transistorförstärkare, försedd med några ohm serieresistans? Inte lika renlärigt, förstås, men i många fall billigare.
Bjoernen skrev:PerStromgren skrev:Rent tekniskt skulle det väl gå lika bra att driva högtalaren med vanlig 50W transistorförstärkare, försedd med några ohm serieresistans? Inte lika renlärigt, förstås, men i många fall billigare.
Nä nu löper vi hela linan ut! Mycket roligare ju
Bjoernen skrev:Dom här ser intressanta ut! https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... emoex.html
Någon som har provat tsakiridis?
Bjoernen skrev:Dom här ser intressanta ut! https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... emoex.html
hifikg skrev:Bjoernen skrev:Dom här ser intressanta ut! https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... emoex.html
Inga 300B
Bjoernen skrev:hifikg skrev:Bjoernen skrev:Dom här ser intressanta ut! https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... emoex.html
Inga 300B
https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... -300b.html
hifikg skrev:300B nästan gratis, misstänkt, eller fynd??
https://www.blocket.se/annons/blekinge/omaha_audio_300b_rorforstarkare_set/90826699
Bjoernen skrev:hifikg skrev:300B nästan gratis, misstänkt, eller fynd??
https://www.blocket.se/annons/blekinge/omaha_audio_300b_rorforstarkare_set/90826699
Ja det var billigt! Det blir Audion 300b för mig! Hoppas att hämta upp den under veckan! Ska bli otroligt spännande att testa den med högtalarna
Bjoernen skrev:Blev en snabb 20 mils roadtrip för att hämta ett Audion 300b slutsteg i dag! Köpte det av en mycket trevlig herre som är medlem här på forumet
Får dock vänta med provspelning tills i morgon då andra projekt väntar
DVD-ai skrev:Grattis!
Jag har bara hört dom en gång och det var då dom demades med rörhäcken dom var menade till (eller hur det nu var med den saken?!)
Utan att veta så mycket mer om den saken så går jag vidare till att minnas att min intryck var positivt vid tillfället.
Det lät bra och det fanns ingenting för mig att minnas och det är som minst att betyg gott nog som att dom inte gör något uppenbart fel.
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Grattis!
Jag har bara hört dom en gång och det var då dom demades med rörhäcken dom var menade till (eller hur det nu var med den saken?!)
Utan att veta så mycket mer om den saken så går jag vidare till att minnas att min intryck var positivt vid tillfället.
Det lät bra och det fanns ingenting för mig att minnas och det är som minst att betyg gott nog som att dom inte gör något uppenbart fel.
Om vi lyssnade vid samma tillfälle (LTS möte i Fältöversten) så lät det inte bara bra, det lät väldigt musikaliskt.
/ B
Conan skrev:Kul!! Jag upplevde när jag kopplade in rör (KT88 i en kina-importerad integrerad) till mina tidigare piP att allt blev större. Mer bas, större ljudbild och det var som att byta till en större högtalare. Nu är ju inte piP gjorde att vara en bra last för en rörhäck men det var kul att få testa.
Bara att njuta på!
Talspolen skrev:Conan skrev:Kul!! Jag upplevde när jag kopplade in rör (KT88 i en kina-importerad integrerad) till mina tidigare piP att allt blev större. Mer bas, större ljudbild och det var som att byta till en större högtalare. Nu är ju inte piP gjorde att vara en bra last för en rörhäck men det var kul att få testa.
Bara att njuta på!
Lite utanför ämnet nu. Jag upplever att de single end-rörslutsteg som jag har testat fått mina högtalare(äger ej ett par Hesselvall dock)att spela en mycket trevlig och naturlig bas vid lyssning på låg ljudnivå. Jag har ännu inte hittat något transistorbaserat slutsteg som kan ge en sådan upplevelse utan behov av tonkontroll för att lyfta basen en aning.
Någon som har liknande upplevelse och vet vad för egenskap som ger en sådan klang? Effekten av detta avtar sedan när jag krämar på och då visar sig de effektsvaga rörslutstegens brister ibland. Jag använder ett par slutsteg med 300B, enpetare utan motkoppling.
FBK skrev:Det var en demo hos Eriks lyssningslokal i Sollentuna med nästan bara Faktiskt folk en gång, då var jag där i början på demon och träffade lite folk. Fick komma lite före andra då jag skulle bort sedan. Och mina intryck var att det lät bra som fanken.
PerStromgren skrev:Tycker du att en rörförstärkare låter trevligt, prova att koppla ett motstånd med några ohm i serie med högtalaren. Det kan ge samma effekt, men vara billigare!
En av anledningarna till att rörförstärkare låter annorlunda är deras ofta höga utimpedans, vilket lätt kan simuleras med experimentet ovan.
PerStromgren skrev:Tycker du att en rörförstärkare låter trevligt, prova att koppla ett motstånd med några ohm i serie med högtalaren. Det kan ge samma effekt, men vara billigare!
En av anledningarna till att rörförstärkare låter annorlunda är deras ofta höga utimpedans, vilket lätt kan simuleras med experimentet ovan.
Bjoernen skrev:Har en lite fråga! Jag kör med mitt Audion slutsteg som har en volymkontroll och en Innuos streamer som jag styr via Roon! kör idag med ca halv volym på slutsteget och finjusterar volymen via Roon!
gflar skrev:Bjoernen skrev:Har en lite fråga! Jag kör med mitt Audion slutsteg som har en volymkontroll och en Innuos streamer som jag styr via Roon! kör idag med ca halv volym på slutsteget och finjusterar volymen via Roon!
Vad är frågan?
hifikg skrev:PerStromgren skrev:Tycker du att en rörförstärkare låter trevligt, prova att koppla ett motstånd med några ohm i serie med högtalaren. Det kan ge samma effekt, men vara billigare!
Äh, du som verkar vara en klok man har ändå inte fattat någonting, det är rörglöden som ger det ultimata myset när man lyssnar med rör i signalvägarna. Vill man höra "sanningen" kopplar man in valfritt NAD 208 steg.
Harryup skrev:hifikg skrev:PerStromgren skrev:Tycker du att en rörförstärkare låter trevligt, prova att koppla ett motstånd med några ohm i serie med högtalaren. Det kan ge samma effekt, men vara billigare!
Äh, du som verkar vara en klok man har ändå inte fattat någonting, det är rörglöden som ger det ultimata myset när man lyssnar med rör i signalvägarna. Vill man höra "sanningen" kopplar man in valfritt NAD 208 steg.
Låter alla rörförstärkare lika på precis samma sätt som att alla transistorförstärkare låter lika?
Harryup skrev:hifikg skrev:PerStromgren skrev:Tycker du att en rörförstärkare låter trevligt, prova att koppla ett motstånd med några ohm i serie med högtalaren. Det kan ge samma effekt, men vara billigare!
Låter alla rörförstärkare lika på precis samma sätt som att alla transistorförstärkare låter lika?
Bjoernen skrev:Hann ju bara lyssna några dagar med Audiolabsteget och utan att justera in högtalarna! Men det låter mer levande och mer naturligt med rör, lite naturligare.
tyckte det lät lite stummare och stelare med Audiolab! men hade nog kunnat leva med Audiolab om jag inte fått tag på Audionen!
Det enda som jag är lite besviken på är att dom stora 300b rören inte glöder så man ser det
Bjoernen skrev:Nja dom glöder lite om man tittar ovanifrån! men dom små rören glöder fint
Talspolen skrev:Bjoernen skrev:Nja dom glöder lite om man tittar ovanifrån! men dom små rören glöder fint
Finns 300B-rör som kallas ”mesh plate”(nätplatta?) som lyser starkare.
Mina JJ 300B lyser knappt.
Annars kan man göra som med skräpet från Kina att sätta en lysdiod i sockeln till röret för mysigt sken. Gärna blå
Conan skrev:Eller McIntosh som lyser upp rörsocklarna i grönt på vissa modeller. Fy tusan för DET skräpet!
Bjoernen skrev:Sitter Golden Dragon 4-300b rör i den! Någon som vet om det är bra rör? Vad finns för bra alternativ?
hifikg skrev:Hmmm... om 300B inte glöder vackert så lägger jag den planen på hyllan, EL-34 glöder vackert (AI 800)
Edit: Det blåa är något i rummet som speglades i röret.
Bjoernen skrev:Dålig bild men så här ser det ut när den är igång iaf!
Talspolen skrev:Bjoernen skrev:Nja dom glöder lite om man tittar ovanifrån! men dom små rören glöder fint
Finns 300B-rör som kallas ”mesh plate”(nätplatta?) som lyser starkare.
Mina JJ 300B lyser knappt.
Conan skrev:Bjoernen skrev:Dålig bild men så här ser det ut när den är igång iaf!
Det var väldigt svag glöd från utgångsrören. Det kanske ska vara så, men du hade ju fått kontakt med konstruktören här. Dra ett mail för säkerhets skull och fråga om det är normalt.
hifikg skrev:Jag har inte haft nöjet att njuta av 300B i ett mörkt rum, men jag har alltid trott att det skulle stå ett magiskt skimmer runt dem. Snart säger väl någon att jultomten inte finns heller...
Talspolen skrev:hifikg skrev:Jag har inte haft nöjet att njuta av 300B i ett mörkt rum, men jag har alltid trott att det skulle stå ett magiskt skimmer runt dem. Snart säger väl någon att jultomten inte finns heller...
Så här lite lyser JJ:s 300B rör hos mig. Är det helt mörkt syns även ett violett magisk skimmerNog fan räcker det för att kunna skapa musikaliska egenskaper som ger gåshud ända ned till stjärtskåran.
Bjoernen skrev:Conan skrev:Bjoernen skrev:Dålig bild men så här ser det ut när den är igång iaf!
Det var väldigt svag glöd från utgångsrören. Det kanske ska vara så, men du hade ju fått kontakt med konstruktören här. Dra ett mail för säkerhets skull och fråga om det är normalt.
Hittade denna fråga på ett annat forum
"Dock måste jag ifrågasätta om inte 300B-rören ska glöda lite i mörker? Mina glöder inget alls tycker jag det ser ut som."
Svar av Erik: 300B brukar ha synlig glöd om man tittar uppifrån i mörkt rum
Mina glöder om man tittar uppifrån så det verkar vara som det ska!
gflar skrev:EL34B-glöd i en Elekit TU-8200 drivandes Hesselvall No.2
Bjoernen skrev:gflar skrev:EL34B-glöd i en Elekit TU-8200 drivandes Hesselvall No.2
Snyggt! Vill se högtalarna också
Bjoernen skrev:Hur mycket större än No 1 är dom? Snyggt med svarta, får se om jag folierar mina i svart!
gflar skrev:EL34B-glöd i en Elekit TU-8200 drivandes Hesselvall No.2
gflar skrev:Bjoernen skrev:Hur mycket större än No 1 är dom? Snyggt med svarta, får se om jag folierar mina i svart!
Bredd 50, höjd 107 och djup 43
gflar skrev:Bjoernen skrev:Hur mycket större än No 1 är dom? Snyggt med svarta, får se om jag folierar mina i svart!
Bredd 50, höjd 107 och djup 43
FBK skrev:De är klart underskattade, tycker de låter riktigt bra ihop med rör när jag lyssnade hos Erik.
PerStromgren skrev:FBK skrev:De är klart underskattade, tycker de låter riktigt bra ihop med rör när jag lyssnade hos Erik.
Finns de att köpa? I så fall, hur mycket kostar de?
FBK skrev:PerStromgren skrev:FBK skrev:De är klart underskattade, tycker de låter riktigt bra ihop med rör när jag lyssnade hos Erik.
Finns de att köpa? I så fall, hur mycket kostar de?
Jag tror inte att det finns några kvar att köpa nya, men bäst att kolla med Erik så jag inte är ute och cyklar. När jag var där så hade han ett gäng färdiga av den lilla modellen i ett annat rum, men de har nog gått åt. Och jag har sett ett par till salu under ett flertal år så de är uppskattade av sina ägare. Och priserna kommer jag inte ihågmen det var inget som fick mig att ramla av stolen, idag kan de ju ta hur mycket som helst betalt för högtalare.
Tycker att det är synd att de inte finns till salu längre (som jag tror)då det är en bra konstruktion av IÖ. Du får hålla ögonen på beg marknaden och ser jag något par så ska jag komma ihåg dig och PM:a om du är nyfiken.
Bjoernen skrev:Jag betalade en bra bit under 20000:- för mina i butik! Känns som det var ett litet klippLär nog dröja innan dom kommer ut på marknaden igen
hifikg skrev:Bjoernen skrev:Jag betalade en bra bit under 20000:- för mina i butik! Känns som det var ett litet klippLär nog dröja innan dom kommer ut på marknaden igen
Varför skulle de någonsin komma ut på marknaden igen? Som jag minns det från demon hos Erik, låt vara att de lirade på "The Dream" då, men ändå, så lät det utomförträffligt bra. Ja nästan som CarlssonSå du kan sitta nöjd!
Det var f ö första gången som jag hörde Terje Isungset (reservation för stavningen) och ismusik. Lira det på din rigg så får du ståpäls!
Bjoernen skrev:Ok! Går det att få tag på nya om man råkar spela sönder? Erik A nämnde nått om dubbla magneter i basen!
Bjoernen skrev:Ok! Går det att få tag på nya om man råkar spela sönder?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster