Garanti, reklamation och ångerrätt

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav Baffel » 2021-03-08 08:45

Vad är det egentligen som gäller vad det gäller HIFI? Nytt som begagnat. Köp av privatperson och företag.
En person säljer pryttel där garantin gäller , men flyttas den garantin per automatik över till nästa person som köper prytteln?

Hur mycket får man "undersöka" sina pryttlar där garanti finns utan att den slutar gälla, tex om man skruvar loss ett högtalarelement ur lådan bara för att se hur det ser ut? Elementet skruvas sedan tillbaka . Högtalaren går på grund av detta ej sönder . Gäller garantin ändå på högtalaren framöver? .Man skruvar och elementet går sönder . Då torde väl inte garantin gälla , eller? Har ytterst svårt att tänka mig det. Råkar man av misstag ha sönder högtalaren gäller väl hemförsäkringen , om man har lämplig tilläggsförsäkring.

Ångerrätt , vad gäller vid köp begagnat från företag?

Allmänt vad gäller angående garanti , reklamation och ångerrätt vid köp av nya produkter HIFI vad gäller ? Jag är nyfiken , köper bara begagnat från privatpersoner själv så jag vet inte.

Hittade detta :
Efter jul är många kapitalvaror till salu på begagnatmarknader. I många fall utlovas gällande garantier, kvitton följer med. Men garantin gäller i många fall bara den köpare som först köpte varan, något många inte vet om.

Att en garanti fortfaranade gäller är ett bra försäljningsargument, men kan vara helt värdelöst. För enligt lagstiftningen gäller butikernas garantier och den treåriga reklamationsrätten bara den som köpt varan av butiken.

Vid en koll på köp- och säljsajten Blocket, får man många träffar om man skriver in sökorden ”garanti kvar” och söker bland elektronik. Det är många säljare som säkert tror att den utlovade garantin följer med produkten. Ett exempel är den här texten där försäljaren utlovar följande: ”Jag har en Canon Legria till salu. Denna är spritt ny och aldrig använd. Kvitto och garanti finns kvar.”

Men detta löfte kan alltså vara helt värdelöst. För enligt lagstiftningen har inte andra köparen någon rätt till butikens garanti eller till att reklamera varan. Enligt avtalslagen och konsumentköplagen gäller butikernas garantier och den treåriga reklamationsrätten första köparen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... -vardelosa
Men OBS gammal artikel. Gäller detta fortfarande?

Samt detta:

Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år.

Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar konsumenten inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.

För att du ska vara skyldig att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt. Till exempel ett fabrikationsfel.

De första sex månaderna är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar.

Konsumenten ska i normala fall ta den felaktiga varan till dig. Har inte konsumenten möjlighet till detta kan konsumenten kontakta dig så att du kan besluta om hur varan ska transporteras. Om konsumenten ska skicka tillbaka varan till dig så är det konsumenten som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten.

https://www.konsumentverket.se/for-fore ... nden-kopt/

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-09 01:46

Där ser man vad lite man visste. Jag trodde att garantin hängde ihop med kvittot och inte person. På Blocket sålde jag en apparat med mer än två års garanti kvar. Den var snabbsåld vill jag lova. Om apparaten hade krånglat så hade köparen eventuellt fått kontakta mig för garantireparation, men hade företaget upplyst begagnatköparen om det?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 03:16

Seriösa butiker låter garanti och reklamation följa kvittot. Om det vore ovanligt skulle snart julhandeln vara ett minne blott. Du kan dessutom handla åt någon, det vore krångligt för butiken att argumentera om att din mor inte ska ha garanti för att du köpte leksaken till henne, eller det lilla barnet som fått en brödrost i dopgåva. Ponera att du dessutom betalar pryttlarna kontant, hur ska de då visa vem som köpt varan? För inte så längesedan köpte jag ut en drönare åt en polare som sedan swishade mig, eller om han swishade innan t o m, detta för att hans kort inte var tillgängligt just då. Ska jag då räknas som garantiägare?

Att börja skruva på grejorna är däremot ofta ett skäl att hävda att garantin är förverkad, men din reklamationsrätt lever vidare, ehuru kraftigt försvagad om det syns att du skruvat o donat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5458
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 10:24

Butiken har väl ingen skyldighet att låta garantin följa med kvittot, utan kan neka någon att nyttja garantin som övertagit produkten. Gäller det presenter känner man väl rimligen den som gett gåvan och problemet torde inte vara signifikant :D. Köper man däremot på Blocket, eller liknande, kan det ju vara svårt att få hjälp av säljaren vid ett garantiärende. Är det dessutom ett argument för högre försäljningspris, vid köp begagnat, känns det onekligen skört.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

MorganM
 
Inlägg: 1736
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav MorganM » 2021-03-09 10:31

Många verkar tro att Hifiklubbens garanti gäller tredje part.Men det togs bort 2017.Något år innan det kunde man skicka sitt begagnade kvitto från första köpare till huvudkontoret (hifiklubben) i Danmark.dÅ GÄLLDE GARANTIN ENLIGT KVITTOT.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1736
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav MorganM » 2021-03-09 10:32

MorganM skrev:Många verkar tro att Hifiklubbens garanti gäller tredje part.Men det togs bort 2017.Något år innan det kunde man skicka sitt begagnade kvitto från första köpare till huvudkontoret (hifiklubben) i Danmark.dÅ GÄLLDE GARANTIN ENLIGT KVITTOT.

Hoppsan! Kaps look råkade ligga på....... :roll:
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 12:11

genstruktur skrev:Butiken har väl ingen skyldighet att låta garantin följa med kvittot, utan kan neka någon att nyttja garantin som övertagit produkten. Gäller det presenter känner man väl rimligen den som gett gåvan och problemet torde inte vara signifikant :D. Köper man däremot på Blocket, eller liknande, kan det ju vara svårt att få hjälp av säljaren vid ett garantiärende. Är det dessutom ett argument för högre försäljningspris, vid köp begagnat, känns det onekligen skört.


Min erfarenhet är att de hjälper till i högre utsträckning än de "behöver". De kan leta fram kvitton om man har en hum om ungefär när prylen köptes och/eller vilket kontokort som användes att betala med. Garantin står tillverkaren för och butiken går skadeslös, så varför ställa till besvär för sina kunder? Serienummer räcker oftast för att få garanti på Apple-prylar. Oavsett när och var de är köpta. Särskilt när det gäller förlängda garantier på vissa delar eller tillbehör.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 12:15

MorganM skrev:Många verkar tro att Hifiklubbens garanti gäller tredje part.Men det togs bort 2017.Något år innan det kunde man skicka sitt begagnade kvitto från första köpare till huvudkontoret (hifiklubben) i Danmark.dÅ GÄLLDE GARANTIN ENLIGT KVITTOT.


Så här skriver Hifi-klubben själva om garanti. Jag tror att de hör till avdelningen seriösa aktörer (vad gäller garanti, viss ormolja förekommer dock).
Bilagor
Skärmavbild 2021-03-09 kl. 11.13.55.png
Skärmavbild 2021-03-09 kl. 11.13.55.png (94.11 KiB) Visad 155320 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5458
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 12:21

Finns säkert många handlare som gör mer för kunden än lagen stipulerar! Men speciellt vid köp begagnat kan det vara värt att kolla upp innan kanske. Om man nu tycker det är viktigt :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 12:29

genstruktur skrev:Finns säkert många handlare som gör mer för kunden än lagen stipulerar! Men speciellt vid köp begagnat kan det vara värt att kolla upp innan kanske. Om man nu tycker det är viktigt :).


Köper jag en begagnad vara med garantitid kvar och får alla handlingar med den, så önskar jag den som förvägrar mig min rätt väldigt mycket lycka till. See you in court :)

Ibland kan första köparen få rätt till extra bra villkor som inte kan "ärvas" av begagnat köparen, det kan gälla service på bilar, rostskyddsgarantier mm. Inglasningen på vår balkong har livstids garanti. Då brukar jag alltid fråga om det är min livstid eller produktens livstid som avses. Fram till nyligen har jag förmodat att min livstid innebär längre garanti än produktens, numera kanske det är hugget som stucket, men en garanti som går ut när produkten dör är rätt värdelös ;) Nåja, säljer vi lyan med balkong (krångligt att göra annorlunda) så får den nya ägaren "bara" den vanliga garantin på tio år (det som är kvar av den alltså).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5458
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 12:46

Mig veterligen så är garanti något frivilligt från företaget och de kan utforma villkoren. Däremot så har man väl som konsument alltid 3år på sig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Men garanti och reklamation är inte samma sak.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 12:48

genstruktur skrev:Mig veterligen så är garanti något frivilligt från företaget och de kan utforma villkoren. Däremot så har man väl som konsument alltid 3år på sig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Men garanti och reklamation är inte samma sak.


Det har nog ingen påstått heller. För att slippa bli ovänner med sina kunder är det många som gör som Hifi-klubben, förlänger garantin så den täcker reklamationstiden och ibland ännu mer.
Senast redigerad av hifikg 2021-03-09 12:50, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5458
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 12:49

hifikg skrev:
genstruktur skrev:Mig veterligen så är garanti något frivilligt från företaget och de kan utforma villkoren. Däremot så har man väl som konsument alltid 3år på sig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Men garanti och reklamation är inte samma sak.


Det har nog ingen påstått heller.


Lät ju som du tyckte det var en självklarhet att garantin gäller vid köp begagnat, men jag kanske missförstod dig?

Köper jag en begagnad vara med garantitid kvar och får alla handlingar med den, så önskar jag den som förvägrar mig min rätt väldigt mycket lycka till. See you in court
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 12:52

genstruktur skrev:
hifikg skrev:
genstruktur skrev:Mig veterligen så är garanti något frivilligt från företaget och de kan utforma villkoren. Däremot så har man väl som konsument alltid 3år på sig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Men garanti och reklamation är inte samma sak.


Det har nog ingen påstått heller.


Lät ju som du tyckte det var en självklarhet att garantin gäller vid köp begagnat, men jag kanske missförstod dig?

Köper jag en begagnad vara med garantitid kvar och får alla handlingar med den, så önskar jag den som förvägrar mig min rätt väldigt mycket lycka till. See you in court


Utlovad garanti ska gälla så länge den gäller. Står det tydligt i garantivillkoren på kvittot eller garantibeviset att den upphör att gälla vid vidareförsäljning så har jag inte köpt en vara med garantitid kvar. Det är så klart upp till mig som köpare att syna säljarens erbjudande. Å andra sidan kan jag hävda fel i varan, om säljaren utlovar garanti när ingen finns :)
Senast redigerad av hifikg 2021-03-09 12:53, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

MorganM
 
Inlägg: 1736
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav MorganM » 2021-03-09 12:53

hifikg skrev:
MorganM skrev:Många verkar tro att Hifiklubbens garanti gäller tredje part.Men det togs bort 2017.Något år innan det kunde man skicka sitt begagnade kvitto från första köpare till huvudkontoret (hifiklubben) i Danmark.dÅ GÄLLDE GARANTIN ENLIGT KVITTOT.


Så här skriver Hifi-klubben själva om garanti. Jag tror att de hör till avdelningen seriösa aktörer (vad gäller garanti, viss ormolja förekommer dock).

Som sagt:Står i klartext att garantin inte gäller tredje part.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5458
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 12:53

hifikg skrev:
genstruktur skrev:Mig veterligen så är garanti något frivilligt från företaget och de kan utforma villkoren. Däremot så har man väl som konsument alltid 3år på sig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Men garanti och reklamation är inte samma sak.


Det har nog ingen påstått heller. För att slippa bli ovänner med sina kunder är det många som gör som Hifi-klubben, förlänger garantin så den täcker reklamationstiden och ibland ännu mer.


Ser att du editerade inlägget. Jag var för snabb med att svara! :) Jo men så är det nog absolut att många företag gör på det viset och det är ju trevligt! Det har väl blivit nåt slags kutym bland större kedjor att låta garantin även gälla för andra än första ägaren.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 12:54

MorganM skrev:Som sagt:Står i klartext att garantin inte gäller tredje part.


Tredje part tolkar jag som produkter som inte levererats av Hifi-klubben, gråimport.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5458
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 12:56

hifikg skrev:
genstruktur skrev:
hifikg skrev:
Det har nog ingen påstått heller.


Lät ju som du tyckte det var en självklarhet att garantin gäller vid köp begagnat, men jag kanske missförstod dig?

Köper jag en begagnad vara med garantitid kvar och får alla handlingar med den, så önskar jag den som förvägrar mig min rätt väldigt mycket lycka till. See you in court


Utlovad garanti ska gälla så länge den gäller. Står det tydligt i garantivillkoren på kvittot eller garantibeviset att den upphör att gälla vid vidareförsäljning så har jag inte köpt en vara med garantitid kvar. Det är så klart upp till mig som köpare att syna säljarens erbjudande. Å andra sidan kan jag hävda fel i varan, om säljaren utlovar garanti när ingen finns :)


Jo visst är det så! Står det i garantibeviset att den inte gäller andra än första ägaren, så gäller inte garantin för andra ägaren. Men det finns nog vissa som säljer begagnade saker som kanske låter bli att upplysa om det :). Kan väl vara information som faktiskt-medlemmar kan ha nytta av tycker jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 13:00

genstruktur skrev:...Ser att du editerade inlägget. Jag var för snabb med att svara! :) Jo men så är det nog absolut att många företag gör på det viset och det är ju trevligt! Det har väl blivit nåt slags kutym bland större kedjor att låta garantin även gälla för andra än första ägaren.


Editerade inget i sak. Ytterligare en gest som många företag ger idag är ångerrätt som sträcker sig hysteriskt långt över tid. IKEA ger t ex 365 dagar, Netonnet ger väl ett halvår om jag inte missminner mig. Men då får man kolla om den rätten gäller även uppackad vara. Det är inte alltid säkert. Någon av de stora kedjorna som säljer köksutrustning ger glaskrossgaranti, råkar man slå sönder ett av sina glas så kan man kvittera ut ett nytt. Cervera är det visst.
Sitter nöjd :)

MorganM
 
Inlägg: 1736
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav MorganM » 2021-03-09 13:01

hifikg skrev:
MorganM skrev:Som sagt:Står i klartext att garantin inte gäller tredje part.


Tredje part tolkar jag som produkter som inte levererats av Hifi-klubben, gråimport.

Skulle Hifiklubben ha grå import?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5458
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 13:02

hifikg skrev:
MorganM skrev:Som sagt:Står i klartext att garantin inte gäller tredje part.


Tredje part tolkar jag som produkter som inte levererats av Hifi-klubben, gråimport.


Ja undras vad som menas. Jag tolkar det som produkter från tredje part som används, eller ansluts, till produkten från hifiklubben. Typ ansluter man en reciever från hifi-klubben, som täcks av garantin, till en cd-spelare från Elgiganten och cd-spelaren går sönder. Så får man ingen ersättning från hifi-klubben för cd-spelaren. Men får heller ingen ersättning för receivern om den går sönder på grund av anslutningen av cd-spelaren.
Senast redigerad av genstruktur 2021-03-09 13:04, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 13:02

Saxat ur IKEAS villkor

"Öppet köp i 365 dagar
Har du ångrat dig eller blev det fel? Inga problem! Du får pengarna tillbaka om du ångrar ditt köp och varan är oanvänd. Ta med kvitto.

Vi vill att du ska känna dig trygg med att handla hos oss. Därför har vi öppet köp i 365 dagar som en extra hjälp till dig om du skulle ångra dig eller om det inte riktigt blev som du tänkt dig.

Öppet köp ger dig pengarna tillbaka om du ångra dig och har en oanvänd vara med kvitto. Det gäller allt utom måttbeställda bänkskivor, måttbeställda väggplattor och livsmedel. För madrasser gäller även 'Sov på saken i 90 dagar'."

Orkar man byta madrasser var tredje månad så kan man sova billigt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 13:05

genstruktur skrev:
hifikg skrev:
MorganM skrev:Som sagt:Står i klartext att garantin inte gäller tredje part.


Tredje part tolkar jag som produkter som inte levererats av Hifi-klubben, gråimport.


Ja undras vad som menas. Jag tolkar det som produkter från tredje part som används, eller ansluts, till produkten från hifiklubben. Typ ansluter man en reciever från hifi-klubben, som täcks av garantin, till en cd-spelare från Elgiganten och cd-spelaren går sönder. Så får man ingen ersättning från hifi-klubben för cd-spelaren.


Din tolkning är bättre än min med tanke på sammanhanget det står i, cudos. Men inget säger att garantin inte går vidare med varan.
Sitter nöjd :)

MorganM
 
Inlägg: 1736
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav MorganM » 2021-03-09 13:05

genstruktur skrev:
hifikg skrev:
MorganM skrev:Som sagt:Står i klartext att garantin inte gäller tredje part.


Tredje part tolkar jag som produkter som inte levererats av Hifi-klubben, gråimport.


Ja undras vad som menas. Jag tolkar det som produkter från tredje part som används, eller ansluts, till produkten från hifiklubben. Typ ansluter man en reciever från hifi-klubben, som täcks av garantin, till en cd-spelare från Elgiganten och cd-spelaren går sönder. Så får man ingen ersättning från hifi-klubben för cd-spelaren. Men får heller ingen ersättning för receivern om den går sönder på grund av anslutningen av cd-spelaren.

Tredje part blir ju den som köper av den (andra part) som köpte direkt från Hifiklubben (första part).
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-09 13:07

RolffRojs skrev:Där ser man vad lite man visste. Jag trodde att garantin hängde ihop med kvittot och inte person. På Blocket sålde jag en apparat med mer än två års garanti kvar. Den var snabbsåld vill jag lova. Om apparaten hade krånglat så hade köparen eventuellt fått kontakta mig för garantireparation, men hade företaget upplyst begagnatköparen om det?


Tänka är inte min starka sida... :D

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5458
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 13:07

Jo IKEA är väldigt generösa villkor. Men de har väl råd :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 13:09

MorganM skrev:
genstruktur skrev:
hifikg skrev:
Tredje part tolkar jag som produkter som inte levererats av Hifi-klubben, gråimport.


Ja undras vad som menas. Jag tolkar det som produkter från tredje part som används, eller ansluts, till produkten från hifiklubben. Typ ansluter man en reciever från hifi-klubben, som täcks av garantin, till en cd-spelare från Elgiganten och cd-spelaren går sönder. Så får man ingen ersättning från hifi-klubben för cd-spelaren. Men får heller ingen ersättning för receivern om den går sönder på grund av anslutningen av cd-spelaren.

Tredje part blir ju den som köper av den (andra part) som köpte direkt från Hifiklubben (första part).


Nä, inte i sammanhanget som det är skrivet i. Genstrukturs tolkning är rätt med tanke på sammanhanget. Annars kan det (är det) nästan alltid så att generalagenter friskriver sig från ansvar för gråimport även om det är de som har ansvaret för "märket" så att säga.

Första part - tillverkaren
Andra part - Hifiklubben
Tredje part - alla andra
Senast redigerad av hifikg 2021-03-09 13:12, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5458
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 13:11

Snart får vi ringa Hifi-klubben för klargörande! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 13:13

Någon som köpt något av dem kan väl slå dem en signal. Vet inte om jag köpt något av dem sedan min NAD 208 o där har garantin med stor sannolikhet löpt ut...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5458
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 13:16

Så här står det hos Apple. Om det nu kan ge en fingervisning:

Kod: Markera allt
Icke Apple-märkta produkter och icke Beats-märkta produkter/Produkter från tredje part
Apples begränsade garanti gäller inte produkter som inte är Apple- eller Beats-märkta, även om de förpackas och säljs tillsammans med Apple-märkta produkter. Icke Apple-märkta produkter och icke Beats-märkta produkter kan innehålla en garanti från tillverkaren. Se produktförpackningen och dokumentationen för ytterligare information.


https://www.apple.com/se/legal/warranty/
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5458
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 13:17

hifikg skrev:Någon som köpt något av dem kan väl slå dem en signal. Vet inte om jag köpt något av dem sedan min NAD 208 o där har garantin med stor sannolikhet löpt ut...


Haha ja annars hade de haft att göra vill jag lova! Då hade jag kunnat lämna in mitt där istället t.ex :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 13:33

genstruktur skrev:Så här står det hos Apple. Om det nu kan ge en fingervisning:

Kod: Markera allt
Icke Apple-märkta produkter och icke Beats-märkta produkter/Produkter från tredje part
Apples begränsade garanti gäller inte produkter som inte är Apple- eller Beats-märkta, även om de förpackas och säljs tillsammans med Apple-märkta produkter. Icke Apple-märkta produkter och icke Beats-märkta produkter kan innehålla en garanti från tillverkaren. Se produktförpackningen och dokumentationen för ytterligare information.


https://www.apple.com/se/legal/warranty/


Jo, Apple kränger emellanåt prylar från t ex Harman Kardon och Belkin mfl, då är det deras garantier som gäller. Alltså prylar från alla andra. Tredje part. Även om det är lite klent om de inte erbjuder sig att hantera garantiärenden på saker som är inhandlade hos dem. Det är som om Kjell & Co skulle skicka runt dig bland sina leverantörer om något går sönder. Tidsödande och krångligt, så vill man inte ha det som konsument. GISSAR att en Apple åf tar in prylarna och hjälper sina kunder, men det går inte att köpa Apple Care för en Harman-produkt osv.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav Baffel » 2021-03-09 13:48

Just Harman Kardon har haft problem med en del av dina produkter och förlängde därmed garantitiden mer än vad som stimulerades enligt lag de var skyldiga att göra .PeterE undersökte det, se:
viewtopic.php?f=9&t=71446
Inte riktigt som när en billlverkare återkallar bilar för att fixa till något , men lite åt det hållet var det med HK.

För övrigt är du Hifikg inne på rätt spår tror jag . Klart som tusan företag vill vara flexibla , ge bra service osv. Speciellt i dessa tider när all information om kundbemötande, service osv direkt läcker ut och publiceras på nätet. :)

Så det är ett tips . Även om garantitiden gått ut så undersök om det ändå inte går att får det åtgärdat , kostnadsfritt i bästa fall.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 17:22

Ja, det är inte helt ovanligt med förlängda garantier och utbyten även av äldre delar. Apple återkallade laddare vid något tillfälle, bara att knalla in med sin gamla o få en ny. Alla (?) MacBook Pro mellan 2014 o 2019 har förlängd garanti på tangentbord o nåt mer, ofta de säljs begagnade med helt nya delar från Apple. 2020 var felet (äntligen) åtgärdat. Det är något med fjädringen i tangentbordet. Många modeller har fått rätt till batteribyte långt efter att garantin löpt ut. Listan kan säkert göras längre. Apple är The Good Guys helt enkelt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5627
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav dewpo » 2021-03-23 17:54

Garanti som tillhandhålls av återförsäljaren, Och som innebär att man måste reklamera i samma butik som man köpte :?
Är inte mycket att ha enligt mig! En riktig fabriks garanti utfärdad av tillverkaren gäller oftast Världsomspännande,
Och meningsfull även om man skall resa med den köpta produkten!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23655
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-23 18:01

I USA har man alltid fått betala extra för en sådan garanti. Samtidigt blir det lite säkrare att det inte handlar om något som slinkigt ut bakvägen på fabriken.

Användarvisningsbild
GewOne
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-10-08

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav GewOne » 2021-12-24 20:43

Har vi erfarenhet "härinne" av hur svenska butiker brukar förhålla sig till denna rätt att neka annan än den som köpt varan?

Hittade en tio år gammal artikel ...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... -vardelosa

...vars intervjuade butiker (typ Siba) säger att dom ändå brukar vara schyssta och lösa på goodwill. Köpte lite RAM-minne på Blocket nyligen som Memtest86+ ger error på, och de köptes i sommar med två års garanti så ja "köparen" har ju kvar garanti, dock rent juridiskt inte jag som andrahandsköpare. Undra om dom kommer att vara hygglig eller peka finger och skratta åt mig om jag presenterar mitt case?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-12-24 23:59

Säg att det är en julklapp
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15367
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav Harryup » 2021-12-25 01:05

Garanti gäller ursprunglig köpare och behöver inte definieras har alltid varit så i modern tid. Om den är längre eller följer med produkten så måste man dokumentera det eller också gör man inte det utan verkar justa när man inte bryr sig. Världsgarantier är snåriga över tid. Nikon har haft världsgaranti på objektiv men inte hus. Numera tror jag att det är ändrat till att inte gälla objektiv heller. Det normala om man reser mycket är ju att man har företagsförsäkringar eller hemförsäkringar med stärkt resandeskydd. En butik är normalt inte justa själva utan då har man fått besked ifrån distributören om det hanterar förlängda garantier eller gör något som goodwill. Butiker har inte marginaler att betala andras garantier. HiFi-klubben är importör själva av det mesta så de jobbar med större marginaler. Och är ändå ansvariga som importör.
Att Ikea eller Hennes&Mauritz har generösa garantier beror bara på att dom har hutlösa marginaler och förlorar intäkter på att konversera med en kund.

MorganM
 
Inlägg: 1736
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav MorganM » 2021-12-25 11:32

Det här jag tog upp tidigare i tråden om att Hifiklubben inte tillåter garantin till nästa ägare efter första ägaren/köparen.
Det beror på att jag själv 2017 inte kunde få garantin från första köpare utan att skicka kvittot till Danmark.Och via mail från huvudkontoret i Danmark så sa dom att 2017 blir sista året man kan göra så.Efter det så gäller ingen garanti för den som köper begagnad produkt från Hifiklubben’s första ägare/köpare.
Om man inte åberopar garantin genom första ägare/köpare.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-12-25 12:18

Hur hanterar de presenter? Dödsbon? Skilsmässor? Det e ju helt galet, garantin borde följa produkten. Vad säger lagen som ger oss tre års reklamationsrätt? Är det fel på produkten så är det fel på produkten, oavsett vem som håller i den. Jag skulle inte lägga mig platt för ett sådant argument. Har, när jag tänker på det, aldrig behövt göra det heller, det har alltid fungerat. I alla tider.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2685
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav STDI » 2021-12-25 17:38

Garanti är frivillig. Så den som ger garanti kan sätta vilka villkor som helst. Reklamationsrätten finns kvar i vilket fall som helst.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-12-25 18:25

STDI skrev:Garanti är frivillig. Så den som ger garanti kan sätta vilka villkor som helst. Reklamationsrätten finns kvar i vilket fall som helst.


Absolut, men skulle det sprida sig att garantin inte gäller på saker som ges bort skulle den kedjan/butiken snart få slå igen. Så så klumpigt hanterar ingen vettig aktör sina garantiåtaganden. Till yttermera visso kommer garantierna oftast, kanske alltid, från tillverkarna.
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster