Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Sjukt och inskränkt kanske, men ”klarhet” är min käpphäst. Så, om klarheten vinner påtagligt med Quad utan att något annat väsentligt försämras påtagligt så verkar det intressant.
Pålitligheten känns emellertid robustare med de mindre komplexa och mindre ömtåliga Magneplanarerna. Jag har ju läst om Strömgrens besvär.
Att lyssna och jämföra är såklart inte fel, men det blir i praktiken mycket omständligt. Åtminstone med de oemballerade Helsingborgs-exemplaren. Dels skall butiken gå med på öppet köp, dels skall jag hålla på och flänga fram och tillbaks.
Strmbrg skrev:Det finns ett par 2805 på blocket hos Hificenter i Helsingborg. Lite intresserad är man nog... Det står att samtliga paneler är bytta till ”senaste modell”.
Bortsett från det där allom åberopade kring effekttålighet och baskapacitet - har ni några andra synpunker som kan vägleda mig beträffande ett byte?
Det föreligger för övrigt enbart ensamlyssnande här hemma.
Strmbrg skrev:Tack för responsen såhär långt!
Men diffust?? Just den aspekten har jag då rakt inte någon upplevelse av.
Kanske kan det bli så med en slarvig uppställning. Ingen aning, då jag är notoriskt dålig på att ”lyssna runt” på mässor, i butiker och hos andra...
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Tack för responsen såhär långt!
Men diffust?? Just den aspekten har jag då rakt inte någon upplevelse av.
Kanske kan det bli så med en slarvig uppställning. Ingen aning, då jag är notoriskt dålig på att ”lyssna runt” på mässor, i butiker och hos andra...
Smaken är ju olika - om du jämför med riktigt bra aktiva dynamiska dsp-högtalare i 250 000 :- klassen låter det mesta diffust . Det beror vad man jämför med . Ett par dynamiska passiva burkar för 20000:- brukar låta diffust i min värld , men kanske inte för de som inte haft möjligheten att höra bättre grejor.
Vinylcalle skrev:Har precis bytt ifrån Magnepan 3.6 som jag spelat på i många år (och före det 1.6) till QUAD ESL-2812.
Mycket av egenskaperna påminner om varandra, QUAD är något precisare, ger en något lägre ljudbil, har något mer energi uppåt men framförallt är dom ännu renare i ljudet, otroligt rena på särskilt akustisk inte allt för stökig musik.
Var ifrån början orolig att QUAD skulle falla på sämre inspelad/mindre hifivänlig musik men det fungerar faktiskt lika bra som innan.
Jag delar mina aktivt mot 4 basmoduler (krympta INO pX).
Mvh Carl
Strmbrg skrev:Vinylcalle skrev:Har precis bytt ifrån Magnepan 3.6 som jag spelat på i många år (och före det 1.6) till QUAD ESL-2812.
Mycket av egenskaperna påminner om varandra, QUAD är något precisare, ger en något lägre ljudbil, har något mer energi uppåt men framförallt är dom ännu renare i ljudet, otroligt rena på särskilt akustisk inte allt för stökig musik.
Var ifrån början orolig att QUAD skulle falla på sämre inspelad/mindre hifivänlig musik men det fungerar faktiskt lika bra som innan.
Jag delar mina aktivt mot 4 basmoduler (krympta INO pX).
Mvh Carl
Intressant!
Du använder ju basmoduler, vilket jag inte vill (av skäl vi kan lämna därhän i denna tråd).
Använde du dessa moduler även till Magneplanar?
Du nämner "inte allt för stökig musik". Hur funkar Quadarna till "småstökig musik" som tex Mahlers symfonier? Blir det till att spisa svagt då, för att det inte skall toka till sig?
Tell skrev:Förlåt om jag är den som är denMen skulle inte ett par basar lyfta ljudet rätt mycket? Menar alltså inte alls att du ska ha värsta basfesten, utan att pukorna, cellosarna, orglarna osv får det där liilla extra grävandet som gör att dom verkligen blir så mäktiga som dom faktiskt kan vara. Jag brukar tycka det gör stor skillnad även på musik som inte har speciellt mycket bas. Pricken över i:t liksom
Strmbrg skrev:En väsentlig aspekt är tillförlitligheten. Magneplanar av modernt snitt - utan de limmade membrantrådarna som släpper - tycks vara pålitliga. Quad verkar drabbas av betydligt fler problem av olika slag.
Krånglande prylar är inte önskvärt.
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:En väsentlig aspekt är tillförlitligheten. Magneplanar av modernt snitt - utan de limmade membrantrådarna som släpper - tycks vara pålitliga. Quad verkar drabbas av betydligt fler problem av olika slag.
Krånglande prylar är inte önskvärt.
Jag håller med dig om Quad, men pålitligheten varierar. Mina ESL 63 hade jag i över 20 år, med mycket små besvär. De 989 som ersatte dem åkte fram och tillbaka till doktorn(*) tills jag tröttnade efter något år, eller lite mer.
De senaste, 2912, fick genast repareras på garantin och har hållit sig sedan dess.
*) Han finns här på faktiskt under signaturen jarre, om du vill veta mer om pålitlighet.
Strmbrg skrev:Alltså, NÄ!! Ingen lådbas ihop med dipolerna!
Då är vi ju där igen! Problem med rumsresonanser, som kräver akustikfix och problem med dåligt samljudande orsakat av helt skilda högtalarfunktioner.
Strmbrg skrev:Alltså, NÄ!! Ingen lådbas ihop med dipolerna!
Då är vi ju där igen! Problem med rumsresonanser, som kräver akustikfix och problem med dåligt samljudande orsakat av helt skilda högtalarfunktioner.
sportbilsentusiasten skrev:PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:En väsentlig aspekt är tillförlitligheten. Magneplanar av modernt snitt - utan de limmade membrantrådarna som släpper - tycks vara pålitliga. Quad verkar drabbas av betydligt fler problem av olika slag.
Krånglande prylar är inte önskvärt.
Jag håller med dig om Quad, men pålitligheten varierar. Mina ESL 63 hade jag i över 20 år, med mycket små besvär. De 989 som ersatte dem åkte fram och tillbaka till doktorn(*) tills jag tröttnade efter något år, eller lite mer.
De senaste, 2912, fick genast repareras på garantin och har hållit sig sedan dess.
*) Han finns här på faktiskt under signaturen jarre, om du vill veta mer om pålitlighet.
Jag har iof en bra produkt som ibland går sönder, än en sämre som håller. Det gäller bilar och även högtalare. Men allt har givetvis en gräns...
FBK skrev:Nad är väl Engelskt ifrån början och Nad hade hyrt in en snubbe för 208, om jag har läst rätt.
Morello skrev:FBK skrev:Nad är väl Engelskt ifrån början och Nad hade hyrt in en snubbe för 208, om jag har läst rätt.
Det var denna man som ritade 208
https://nadelectronics.com/remembering- ... edvardsen/
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Alltså, NÄ!! Ingen lådbas ihop med dipolerna!
Då är vi ju där igen! Problem med rumsresonanser, som kräver akustikfix och problem med dåligt samljudande orsakat av helt skilda högtalarfunktioner.
Jag har exprimenterat med LTS B1 tillsammans med Quad 2912, men är inte övertygad. Visst kan man spela några av faktiskt basdemolåtar med mera oumph, men det är inte musik jag brukar spela. En vanlig kontra i jazztrio går fin-fint utan stöd.
Strmbrg skrev:PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Alltså, NÄ!! Ingen lådbas ihop med dipolerna!
Då är vi ju där igen! Problem med rumsresonanser, som kräver akustikfix och problem med dåligt samljudande orsakat av helt skilda högtalarfunktioner.
Jag har exprimenterat med LTS B1 tillsammans med Quad 2912, men är inte övertygad. Visst kan man spela några av faktiskt basdemolåtar med mera oumph, men det är inte musik jag brukar spela. En vanlig kontra i jazztrio går fin-fint utan stöd.
Ja, vad sjutton... Basdemolåtar... Det kanske är intressant och nödvändigt men för min del framstår sådant väääldigt bååring.
goat76 skrev:För dig som är så mån om att ta del av lokalklang, rymd och djup i symfoni-inspelningarna tycker jag borde sluta underskatta djupbasens betydelse för dessa parametrar, själv upplever jag en markant ökad uppfattning av främst rymd i ljudet vilket tydligt bidrar till den ökade illusionen av realism.
PerStromgren skrev:goat76 skrev:För dig som är så mån om att ta del av lokalklang, rymd och djup i symfoni-inspelningarna tycker jag borde sluta underskatta djupbasens betydelse för dessa parametrar, själv upplever jag en markant ökad uppfattning av främst rymd i ljudet vilket tydligt bidrar till den ökade illusionen av realism.
Det är ett argument jag ofta hör, men inte riktigt har upplvet. Jag har hygglig återgivning ned till 30-35 Hz och upplever inte att rummet saknas. Ibalnd byter jag till hörlurar (Sennheiser 600 resp Stax) för att kolla om något saknas, men tycker inte det så ofta. Har du provat att beskära Eldfågelinspelningen för att kolla om din tes håller?
PS. Jag hävdar inte att det saknas inspelningar med signifikant information under 30-35 Hz, men jag vet inte om rummet just är en sådan bit information.
PerStromgren skrev:PerStromgren skrev:goat76 skrev:För dig som är så mån om att ta del av lokalklang, rymd och djup i symfoni-inspelningarna tycker jag borde sluta underskatta djupbasens betydelse för dessa parametrar, själv upplever jag en markant ökad uppfattning av främst rymd i ljudet vilket tydligt bidrar till den ökade illusionen av realism.
Det är ett argument jag ofta hör, men inte riktigt har upplvet. Jag har hygglig återgivning ned till 30-35 Hz och upplever inte att rummet saknas. Ibalnd byter jag till hörlurar (Sennheiser 600 resp Stax) för att kolla om något saknas, men tycker inte det så ofta. Har du provat att beskära Eldfågelinspelningen för att kolla om din tes håller?
PS. Jag hävdar inte att det saknas inspelningar med signifikant information under 30-35 Hz, men jag vet inte om rummet just är en sådan bit information.
Det vore intressant att få ett exempel på en inspelning där instrumenten har en grundton väl över mina högtalares undre gränsfrekvens, men där jag går miste om rumsklangen. Har du ett sådan exempel åt mig, Goat? En stråkkvartett, till exempel? Eller solosång?
PerStromgren skrev:PerStromgren skrev:goat76 skrev:För dig som är så mån om att ta del av lokalklang, rymd och djup i symfoni-inspelningarna tycker jag borde sluta underskatta djupbasens betydelse för dessa parametrar, själv upplever jag en markant ökad uppfattning av främst rymd i ljudet vilket tydligt bidrar till den ökade illusionen av realism.
Det är ett argument jag ofta hör, men inte riktigt har upplvet. Jag har hygglig återgivning ned till 30-35 Hz och upplever inte att rummet saknas. Ibalnd byter jag till hörlurar (Sennheiser 600 resp Stax) för att kolla om något saknas, men tycker inte det så ofta. Har du provat att beskära Eldfågelinspelningen för att kolla om din tes håller?
PS. Jag hävdar inte att det saknas inspelningar med signifikant information under 30-35 Hz, men jag vet inte om rummet just är en sådan bit information.
Det vore intressant att få ett exempel på en inspelning där instrumenten har en grundton väl över mina högtalares undre gränsfrekvens, men där jag går miste om rumsklangen. Har du ett sådan exempel åt mig, Goat? En stråkkvartett, till exempel? Eller solosång?
Harryup skrev:Hade faktiskt en kund i butiken på 80-talet som kunde säga i vilket konserthus en inspelning var gjort i på vilken anläggning som helst av lite bättre snitt.
Testade honom på 5 random skivor på Snell E man någon Systemdek och kanske en Sugden och han grejade alla i bildtest. Han reste runt en hel del i europa och kanske längre bort och lyssnade på musik.
Strmbrg skrev:Basens dragningskraft gör sig gällande i ytterligare en forumtråd. Ytterligare en forumtråd som ursprungligen syftade på något helt annat dessutom.
Jag kan inte släppa det själv ens, men för min del så är musiklyssnande så HIMLA mycket annat än bas. I symfonisk musik, exempelvis, så händer det så HIMLA mycket annat fascinerande LÅNGT bortom basdomänen. Det gör det såklart i massor av annan musik också.
Ur ett "prestandaperspektiv", vilket en del av er kanske ganska ofta har, så är nog just bas och ljudtryck några av de mest "påtagliga" enskilda "komponenterna" i musiklyssning och apparatbedömning.
Det kanske förklarar - åtminstone delvis - det stora intresset för de aspekterna.
Utöver att det är "häftigt" förstås.
RogerGustavsson skrev:/.../
Nja, ett visst mått av baskapacitet och tonal balans tycker jag behövs för att illusionen ska infinna sig så att man inte sitter och lyssnar på bristerna i inspelningen.
Morello skrev:Ja, paneler behöver tvivelsutan kompletteras med bashögtalare och självklart aktivt filter (LP/HP).
PerStromgren skrev:Morello skrev:Ja, paneler behöver tvivelsutan kompletteras med bashögtalare och självklart aktivt filter (LP/HP).
Behöver och behöver. Det är litet beroende av hur man lyssnar och vad man lyssnar på. Jag har provat med bashögtalare (billig femtontummare resp braiga LTS B1) men inte tyckt att det tillför så mycket att jag vill ha det ständigt inkopplat.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Ja, paneler behöver tvivelsutan kompletteras med bashögtalare och självklart aktivt filter (LP/HP).
Behöver och behöver. Det är litet beroende av hur man lyssnar och vad man lyssnar på. Jag har provat med bashögtalare (billig femtontummare resp braiga LTS B1) men inte tyckt att det tillför så mycket att jag vill ha det ständigt inkopplat.
Du lyssnar på tok för lite Infected Mushroom!
RogerGustavsson skrev:Har visserligen begränsad erfarenhet från Quad 2805 men skulle tro att de inte hänger med Magnepan 3.7i i basen. Inte för att 3.7i är superbra i basen men jag misstänker att de kan spela lite starkare "där nere" än Quadarna. Jag tror Quad 2805 behöver hjälp av subbar.
Zzombie skrev:Jag har personligen funderat på att använda Magnepans DWM woofer som bas till mina 988.
RogerGustavsson skrev:Nja, det ser ut så även för de 3.6 jag har men den nivå man kan nå vid 30-35 Hz är inte direkt jämförbar med de alternativ med subbasar som nämns i denna tråd.
adagio skrev:Jag vet ju inte om du redan investerat i nya högtalare eller subbbor, men jag kan säga att mina 3.7 fick ett helt nytt liv med två REL T7i. Full range ner till 25hz med bra kraft och ökad realism. Mätningar bekräftade det jag hörde. Kombon var oslagbar till priset. Han som sedermera köpte mina 3.7 investerade även han i två REL. De påverkar hela klangen och harmoniserar 3.7 ytterligare. Det är iaf mitt råd.
Oeldling skrev:I ordinarie Strmbrg anda förväntar jag mig inget mindre
en att du slår till på dessa, är ju ändå par hundra tusen billigare än nya
https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 135111.htm
hifikg skrev:Oeldling skrev:I ordinarie Strmbrg anda förväntar jag mig inget mindre
en att du slår till på dessa, är ju ändå par hundra tusen billigare än nya
https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 135111.htm
De där kan t o m ge mina burkar en match, det e jag rätt säker på. Mina näst vanligaste högtalare att lyssna på är ett par MBL 120. O jag vantrivs sällan där
goat76 skrev:hifikg skrev:Oeldling skrev:I ordinarie Strmbrg anda förväntar jag mig inget mindre
en att du slår till på dessa, är ju ändå par hundra tusen billigare än nya
https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 135111.htm
De där kan t o m ge mina burkar en match, det e jag rätt säker på. Mina näst vanligaste högtalare att lyssna på är ett par MBL 120. O jag vantrivs sällan där
Jag finner det aningen konstigt att säljaren inte sparat original emballaget för ett par högtalare 600.000 kronors-klassen, är inte det lite konstigt?
Morello skrev:goat76, hur definierar du "tonalitet" i en teknisk kontext? (Jag vet vad begreppet betyder inom musikteorin, men det är ju inte riktigt vad tråden handlar om)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster