Strmbrg skrev:Intressant det där med "orkestern inne i skallen". Intressant, eftersom jag inte upplever det så när jag lyssnar med lurar. Skall jag försöka mig på att beskriva hur jag upplever det så är det snarare som att det är en orkester strax utanför respektive öra. Väldigt orealistiskt panorama-mässigt men det kan låta hyfsat ändå, rent tonalt.
Dock så är detaljåtergivningen, "delikatheten", tydligheten, textur-finheten, klarheten alltid sämre med lurar än med mina Magneplanarer. Detta oavsett Stax, Grado, Sennheiser, Denon mfl. Och även oavsett lurmatning.
Lyssnar jag med "väldigt öppna" lurar, vilket jag föredrar, så blir det mer "svävande" där utanför öronen.
Jag har läst kommentarer som handlar om djup och perspektiv etcetera, men sådant kan jag inte förnimma vid lurlyssning.
PS
Grado tillhör nog de allra öppnaste av öppna lurar. Det grundar jag på att ljudet påverkas mycket mer än hos andra öppna konstruktioner när jag kupar händerna utanför lurarna.
Typiska hörlurar projicerar ljudsceneriet inne i huvudet. Ju mer öppna hörlurarna är och ju mer hörlurarna tar med ytteröronen i överföringskedjan, desto mer "ut ur huvudet"-känsla uppnår man. Denna del av återgivningen är dock alltid totalfel, även med crossfeed (vilket jag inte är någon större vän av). Individuell HRTF-korrigering kan dock prestera en fullständigt högtalarekvivalent spatiell återgivning, men är ganska knepigt att få till i praktiken.
Däremot är detaljåtergivningen i bättre hörlurar, speciellt individuellt ekvaliserade dito, av betydligt högre kvalitet än för högtalare eftersom reflektionerna i rummet delvis suddar ut de minsta nyanserna här. Dessutom är normalt sett bakgrundsnivån betydligt lägre med hörlurar.
Avsaknaden av naturlig rumslighet i typiska hörlurar medför att hela perceptionen fokuseras mot detaljer och klangbalans. En hel del ljudtekniker föredrar hörlurar för att kontrollera sitt arbete just eftersom detaljåtergivningen får en sorts förstoringsglas över sig, småfel som lätt försvinner med högtalarlyssning blir ofta tydligt hörbara med hörlurar.
Som jag har varit inne på ovan är dock klangbalansen alltid helt fel i hörlurar utan individuell ekvalisering.