Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Ja han sågade Hegel H95 med fotknölarna.
LeifB skrev:Jag hittar ingen återförsäljare i Sverige.
Finns några från europa. Nederländerna verkar bäst i eu.
€1899
Zappa skrev:Om du står ut med separata för- och slutsteg och dessutom inte måste ha fjärr så är säkert Holographic Audio Pre Two och Amp Twenty fullgoda alternativ i den prisklassen.
Johan_Lindroos skrev:LeifB skrev:Jag hittar ingen återförsäljare i Sverige.
€1899
Hifiklubben. Dessutom till ett lägre pris. Å andra sidan verkar prestanda vara lidande.
RogerGustavsson skrev:Johan_Lindroos skrev:LeifB skrev:Jag hittar ingen återförsäljare i Sverige.
€1899
Hifiklubben. Dessutom till ett lägre pris. Å andra sidan verkar prestanda vara lidande.
Du menar Hegel men vi avsåg Schiit.
hifi_nirvana skrev:Zappa skrev:Om du står ut med separata för- och slutsteg och dessutom inte måste ha fjärr så är säkert Holographic Audio Pre Two och Amp Twenty fullgoda alternativ i den prisklassen.
Det är lite märkligt att han inte har fjärrkontroll i försteget. Troligtvis hade det bara ökat kostnaden med några hundralappar men en betydligt större målgrupp hade varit intresserade. Välbyggda, fina och prisvärda utan tvekan.
hifi_nirvana skrev:Zappa skrev:Om du står ut med separata för- och slutsteg och dessutom inte måste ha fjärr så är säkert Holographic Audio Pre Two och Amp Twenty fullgoda alternativ i den prisklassen.
Det är lite märkligt att han inte har fjärrkontroll i försteget. Troligtvis hade det bara ökat kostnaden med några hundralappar men en betydligt större målgrupp hade varit intresserade. Välbyggda, fina och prisvärda utan tvekan.
LeifB skrev:Kan inte säga vad den förstärkaren kan prestera.
Kan dock inte tror att den kan ge de 2 översta en match.
Belker skrev:LeifB skrev:Kan inte säga vad den förstärkaren kan prestera.
Amp Twenty? Vad betyder ”audiofil” egentligen för dig?
LeifB skrev:Belker skrev:LeifB skrev:Kan inte säga vad den förstärkaren kan prestera.
Amp Twenty? Vad betyder ”audiofil” egentligen för dig?
Ja.
Jag glömde att nämna att jag har kravet att det ska finnas balanserade ingångar. Pre2 har inga balanserade ingångar.
Audiofil innefattar att jag vill ha alla dimensioner i ljudbilden. Detaljrikt ljud, njutbart.
Calleberg skrev:LeifB skrev:Belker skrev:Amp Twenty? Vad betyder ”audiofil” egentligen för dig?
Ja.
Jag glömde att nämna att jag har kravet att det ska finnas balanserade ingångar. Pre2 har inga balanserade ingångar.
Audiofil innefattar att jag vill ha alla dimensioner i ljudbilden. Detaljrikt ljud, njutbart.
Dåså, gå på Belkers/Zappas förslag.
https://www.holographicaudio.com/produkter/amp-twenty
LeifB skrev:Calleberg skrev:LeifB skrev:Ja.
Jag avskrev dom i senaste inmägg.
Calleberg skrev:Balanserade ingångar skiter jag i.
hifikg skrev:Calleberg skrev:Balanserade ingångar skiter jag i.
Jag e glad att jag har en toalett i anslutning till mitt lyssningsrum
Calleberg skrev:hifikg skrev:Calleberg skrev:Balanserade ingångar skiter jag i.
Jag e glad att jag har en toalett i anslutning till mitt lyssningsrum
Är det här nån sorts förtäckt inbjudan till Hallstahammar?
Calleberg skrev:LeifB skrev:Calleberg skrev:
Jag avskrev dom i senaste inmägg.
Då får du väl tänka lite utanför boxen och sikta på ett annat försteg, jag skulle ochså ratat PRE 2, för att det inte har fjärr. Balanserade ingångar skiter jag i.
LeifB skrev:Tror dock inte den har äkta balanserade ingångar.
LeifB skrev:
Har läst recensioner om den och ingen har nämt något om djup i ljudbilden. Hade Rotel Rc och Rb 780 innan.
Många år sedan. Skönt ljud men inget djup. Har pratat med en Michi ägare att X5 har djupet. X3 borde vara ungefär samma men kostar 50000kr.
RA 1572 mkll kan kanske skapa djup. De har ju gett den grejer från Michi serien och balanserade ingångar.
Tror dock inte den har äkta balanserade ingångar.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Tror dock inte den har äkta balanserade ingångar.
Vad menar du med äkta? Den har balanserad ingång, eller differentiell ingång.
HiFi+ skrev:...the H95 creates a holographic field of sound so richly populated and focussed, so solidly rooted to the stage, and so damn expansive, the comparison is almost funny. Short of playing something recorded in mono, this is immediately noticeable on anything you have played before. The stage is more controlled, wider and more three-dimensional. And if you play something with a good soundstage in its own right (the sumptuous Convergence by Malia and Boris Blank [Universal] for example) the recording just flows around your room like you are being washed in sound. This sound is precise and rooted in space (these are Hegel characteristics common to the breed), and it’s a joy to hear.
You are typically so wowed by the staging properties that you almost overlook the improvement to detail and dynamic range that the H95 brings to the party. Give it a few tracks, however, and you begin to hear that there’s more to the digital engine than just a big soundstage. The precision of that digital platform is best expressed through vocal articulation, and whether that’s the pure voice of Joni Mitchell [‘Help Me’, from Court And Spark, Asylum], the weaponised complaint rock of Alanis Morissette’s ‘You Oughta Know’ [Jagged Little Pill, Reprise] or even Bebe’s ‘Animales Hambrientos’ [Cambio De Piel, Warner Spain], diction is perfectly maintained and precise while the texture of the voice and its plosives are exactly and excitingly placed front and centre in the mix. These changes to the sound truly transform the H95’s performance, moving an already good amplifier up several notches.
Belker skrev:Jag tycker du ska fokusera mindre på pressfloskler och mer på faktiska prestanda.
gflar skrev:LeifB skrev:
Har läst recensioner om den och ingen har nämt något om djup i ljudbilden. Hade Rotel Rc och Rb 780 innan.
Många år sedan. Skönt ljud men inget djup. Har pratat med en Michi ägare att X5 har djupet. X3 borde vara ungefär samma men kostar 50000kr.
RA 1572 mkll kan kanske skapa djup. De har ju gett den grejer från Michi serien och balanserade ingångar.
Tror dock inte den har äkta balanserade ingångar.
Min erfarenhet är att djup i ljudbilden skapas av högtalarplacering, förstärkare tycker jag inte skiljer sig åt mycket vad gäller djup..
Almen skrev:Tycker absolut att TS skall köpa Hegel. Läser man recensionerna så är det ju ingen tvekan.HiFi+ skrev:...the H95 creates a holographic field of sound so richly populated and focussed, so solidly rooted to the stage, and so damn expansive, the comparison is almost funny. Short of playing something recorded in mono, this is immediately noticeable on anything you have played before. The stage is more controlled, wider and more three-dimensional. And if you play something with a good soundstage in its own right (the sumptuous Convergence by Malia and Boris Blank [Universal] for example) the recording just flows around your room like you are being washed in sound. This sound is precise and rooted in space (these are Hegel characteristics common to the breed), and it’s a joy to hear.
You are typically so wowed by the staging properties that you almost overlook the improvement to detail and dynamic range that the H95 brings to the party. Give it a few tracks, however, and you begin to hear that there’s more to the digital engine than just a big soundstage. The precision of that digital platform is best expressed through vocal articulation, and whether that’s the pure voice of Joni Mitchell [‘Help Me’, from Court And Spark, Asylum], the weaponised complaint rock of Alanis Morissette’s ‘You Oughta Know’ [Jagged Little Pill, Reprise] or even Bebe’s ‘Animales Hambrientos’ [Cambio De Piel, Warner Spain], diction is perfectly maintained and precise while the texture of the voice and its plosives are exactly and excitingly placed front and centre in the mix. These changes to the sound truly transform the H95’s performance, moving an already good amplifier up several notches.
Kan det bli bättre?
LeifB skrev:Min Cd spelare har bäst 3d i de balanserade utgångarna. Ja det fuskas med xlr.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Min Cd spelare har bäst 3d i de balanserade utgångarna. Ja det fuskas med xlr.
Samtidigt så reduceras i regel den differentiella signalen av mottagaren till en asymmetrisk sådan inne i förstärkaren. Att ha en differentiell signal rakt igenom är väl nytta med?
pLudio skrev:RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Tror dock inte den har äkta balanserade ingångar.
Vad menar du med äkta? Den har balanserad ingång, eller differentiell ingång.
En del med XLR fuskar och tar bara plussignalen som om det vore RCA.
LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Min Cd spelare har bäst 3d i de balanserade utgångarna. Ja det fuskas med xlr.
Samtidigt så reduceras i regel den differentiella signalen av mottagaren till en asymmetrisk sådan inne i förstärkaren. Att ha en differentiell signal rakt igenom är väl nytta med?
Ja det bör vara optimalt eller?
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:
Ja det bör vara optimalt eller?
Nej, det tror jag inte. Vitsen med en balanserad signalöverföring är att fasa ut de störningar som strålat in på kabeln och det gör man väl först när signalen omvandlas till en asymmetrisk signal?
LeifB skrev:Belker skrev:Jag tycker du ska fokusera mindre på pressfloskler och mer på faktiska prestanda.
Nja.. Jag vill ha 3d.
Annars får de vara.
FBK skrev:Tycker jag är JÄTTE MÄRKLIG marknadsföring 2022 att inte ha fjärr. De tappar med garanti kunder på det. Jag kan inte leva utan fjärr, det är otänkbart.
pLudio skrev:FBK skrev:Tycker jag är JÄTTE MÄRKLIG marknadsföring 2022 att inte ha fjärr. De tappar med garanti kunder på det. Jag kan inte leva utan fjärr, det är otänkbart.
Jag låter inte några meter stå mellan mig och det perfekta ljudet. Och så småjusterar jag ändå digitalt.
FBK skrev:pLudio skrev:FBK skrev:Tycker jag är JÄTTE MÄRKLIG marknadsföring 2022 att inte ha fjärr. De tappar med garanti kunder på det. Jag kan inte leva utan fjärr, det är otänkbart.
Jag låter inte några meter stå mellan mig och det perfekta ljudet. Och så småjusterar jag ändå digitalt.
Kör man med CD spelare som jag gör så vill man ha fjärr. Och jag kommer spela CD skivor livet ut även om jag också kommer streama.
LeifB skrev:Streaming känns inte optimalt. CD känns bättre.
Jag kommer också inte sluta med Cd spelare.
Calleberg skrev:pLudio skrev:RogerGustavsson skrev:Vad menar du med äkta? Den har balanserad ingång, eller differentiell ingång.
En del med XLR fuskar och tar bara plussignalen som om det vore RCA.
Som vilka då t.ex?
pLudio skrev:Inte samma sak men en del, som nån Soekris DAC, delar på op ampen för plussignalen ut från XLR och RCA.
LeifB skrev:FBK skrev:pLudio skrev:Jag låter inte några meter stå mellan mig och det perfekta ljudet. Och så småjusterar jag ändå digitalt.
Kör man med CD spelare som jag gör så vill man ha fjärr. Och jag kommer spela CD skivor livet ut även om jag också kommer streama.
Streaming känns inte optimalt. CD känns bättre.
FBK skrev:LeifB skrev:FBK skrev:Kör man med CD spelare som jag gör så vill man ha fjärr. Och jag kommer spela CD skivor livet ut även om jag också kommer streama.
Streaming känns inte optimalt. CD känns bättre.
Eller slår du på stort och har allt du kan tänka dig i en kvalitetsnivå som brädar Hegeln lätt. https://www.hifi-punkten.se/produkt/rotel-michi-x3 Hade man dem pengarna så är det en lockande maskin.
Eller bara lägger hälften och köper denna https://www.hifi-punkten.se/produkt/rotel-ra-1592-mk-ii
När det gäller Hegel är det många år sedan nu jag lyssnade på dem, men jag hade 2 Dac:ar av dem och de var en pytte aning ljusa i klangen jämfört emot en Naim CD jag bytte till. Ljudet blev mer naturligt med Naim spelaren.
Daad skrev:Ett tips till, en sparbössa i dessa tider med höga elpriser, Technics SU-G700M2 eller den tidigare versionen SU-G700. https://www.technics.com/se/produkter/g ... 700m2.html
Daad skrev:Ett tips till, en sparbössa i dessa tider med höga elpriser, Technics SU-G700M2 eller den tidigare versionen SU-G700. https://www.technics.com/se/produkter/g ... 700m2.html
LeifB skrev:Daad skrev:Ett tips till, en sparbössa i dessa tider med höga elpriser, Technics SU-G700M2 eller den tidigare versionen SU-G700. https://www.technics.com/se/produkter/g ... 700m2.html
Läste en recension och mk2 klart förbättrad.
Synd att den inte har. balanserade ingångar.
Mkl var lite klen men mkll är en förbättrad version.
30Hzbone skrev:Kommer in lite sent i tråden men vill ändå ge mina erfarenheter av H90.
Numera lyssnar jag till 95% på streamad musik från Qobuz.
Beskrivningen nedan gäller vid lyssning i "pojkrummet".
Jag använder Qobuz app i telefonen och kör chromecast till en Argon Solo.
Från Argon Solo går signalen via koax till en extern DAC, Hegel HD12, och
från HD12 analogt till H90.
Det är också möjligt att använda den inbyggda dacen i Argon Solo och
koppla analogt från denna till H90.
Jag testade också att använda den inbyggda dacen i H90 både från Argon Solo(koax/toslink)
och från PC(usb) men gillade inte vad jag hörde.
Jag tycker att man, om möjligt, skall undvika den inbyggda dacen i H90 men
som ren förstärkare tycker mina öron att H90 är bra.
FBK skrev:LeifB skrev:Daad skrev:Ett tips till, en sparbössa i dessa tider med höga elpriser, Technics SU-G700M2 eller den tidigare versionen SU-G700. https://www.technics.com/se/produkter/g ... 700m2.html
Läste en recension och mk2 klart förbättrad.
mk2 är ALLTID bättre än mk1 Har du inte läst det i pressen ?
LeifB skrev:FBK skrev:LeifB skrev:Läste en recension och mk2 klart förbättrad.
mk2 är ALLTID bättre än mk1 Har du inte läst det i pressen ?
Jo.
Daad skrev:Ett tips till, denna gång med balanserade ingångar, Teac AX-505 https://teac.jp/int/product/ax-505/top
LeifB skrev:30Hzbone skrev:Kommer in lite sent i tråden men vill ändå ge mina erfarenheter av H90.
Numera lyssnar jag till 95% på streamad musik från Qobuz.
Beskrivningen nedan gäller vid lyssning i "pojkrummet".
Jag använder Qobuz app i telefonen och kör chromecast till en Argon Solo.
Från Argon Solo går signalen via koax till en extern DAC, Hegel HD12, och
från HD12 analogt till H90.
Det är också möjligt att använda den inbyggda dacen i Argon Solo och
koppla analogt från denna till H90.
Jag testade också att använda den inbyggda dacen i H90 både från Argon Solo(koax/toslink)
och från PC(usb) men gillade inte vad jag hörde.
Jag tycker att man, om möjligt, skall undvika den inbyggda dacen i H90 men
som ren förstärkare tycker mina öron att H90 är bra.
Tack för dina synpunkter.
Uppskattas.
30Hzbone skrev:Har testat lite mer och vill nyansera mig lite.
När jag använder Argon Solo kopplat med koax/toslink till dacen i H90 så tycker jag resultatet är OK men
från dator via usbkabel kvarstår mitt tidigare intryck.
pLudio skrev:30Hzbone skrev:Har testat lite mer och vill nyansera mig lite.
När jag använder Argon Solo kopplat med koax/toslink till dacen i H90 så tycker jag resultatet är OK men
från dator via usbkabel kvarstår mitt tidigare intryck.
Kolla om du har diskret jordbrum eller en störning från USB. USB2 kan ge en störning vid 8 kHz. Störningsfrekvensen för USB1 har jag glömt.
Calleberg skrev:pLudio skrev:En del med XLR fuskar och tar bara plussignalen som om det vore RCA.
Som vilka då t.ex?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster