Moderator: Redaktörer
Tja, femsiffrigt... Ett par MOD kostar ca 65-72 kkr plus stativ och där går nog gränsen. Ska lyssna på B&W 805 D4 oxå, då dom nu kör en fånig inbytesdrive. Men förnuftet säger QLN Signature 3, finns ett par beggade till en tredjedel av priset på ett par nya Marten Oscar Duo med stativ.sportbilsentusiasten skrev:Budget?
Hotspur skrev:Ingen som har nåt annat tips? Focal Kanta/Sopra, Fyne, Revel etc. Jag lyssnar mest runt på You Tube just nu men det vore kul med intressanta förslag härifrån oxå.
paa skrev:Vad kostade dom nya i Sverige?
FBK skrev:Jag fattar inte varför man ska gå ifrån golvare till stativare, om man nu inte har basproblem med golvare.
FBK skrev:Focal tar jag inte i ens med tång.
Måste ju finnas massor av bättre alternativ.
Zappa skrev:Det var länge sedan jag lyssnade på en Focal högtalare och jag hittade ingen mätning på Focal Diablo Utopia, däremot på Focal Sopra No1. Riktigt snygg högtalare!
https://www.audioholics.com/bookshelf-speaker-reviews/focal-sopra-nb01/focal-sopra-nb01-conclusion
Hotspur skrev:Long time no see... Jag har nyligen bytt ut all elektronik (köpt en lätt beg. Hegel H390 och en ny Audiolab 9000CDT) och lurar nu på vilka stativhögtalare jag skall satsa på, till mitt vardagsrum på 16,5 m2. Lyssnade nyligen på Marten Oscar Duo och blev smått förbluffad, ett billigare alternativ kan vara QLN Signature 3 (finns ett par hos RC i Umeå men dom svarar varken på mejl eller om man ringer) eller liknande riktigt bra högtalare, vilka nödvändigtvis inte behöver vara svenska...
FBK skrev:Jag rör mig inte i dessa prisklasser, men Focal kan ju knappast vara ensamma om att bygga dyra stativhögtalare. Focal överlag har ett konstigt ljud som inte låter naturligt i mina öron. De är ungefär som B&W, de har irrat bort sig totalt.
SB Acoustics manufactures the Duo's two drivers to designer Leif Olofsson's specifications. The 7" rear-vented, reinforced-ceramic mid/bass driver features a cast-aluminum basket and a vented, copper-sleeve pole-piece said to contribute to lower distortion. The driver is said to behave pistonically in its frequency range, with no breakup modes.
Kraniet skrev:Lite intressant med Marten Oscar Duo
Elementen ser misstänkt lika SB acoustics faktiskt
Zappa skrev:Kraniet skrev:Lite intressant med Marten Oscar Duo
Till Marten Oscar Duo används SB17CAC35-4 och SB26CDNC-C000-4 som inte finns i SB Acoustics ordinarie sortiment. Jag nämnde det på sidan 1 i den här tråden, där finns det även mätningar.Det vore kul att bygga Räv-L, möjligen aktiv med platt låda och bred baffel istället för nära väggplacering, typ så här:
Kraniet skrev:Zappa skrev:Kraniet skrev:Lite intressant med Marten Oscar Duo
Till Marten Oscar Duo används SB17CAC35-4 och SB26CDNC-C000-4 som inte finns i SB Acoustics ordinarie sortiment. Jag nämnde det på sidan 1 i den här tråden, där finns det även mätningar.Det vore kul att bygga Räv-L, möjligen aktiv med platt låda och bred baffel istället för nära väggplacering, typ så här:
Vet inte hur du menar. De går absolut att köpa
https://www.hifikit.se/sb17cac35-4.html
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 000-4.html
men de med svart kon är ju billigare och prestandan är samma så man kan ju lika gärna köpa de.
Zappa skrev:Kraniet skrev:Zappa skrev:
Vet inte hur du menar. De går absolut att köpa
https://www.hifikit.se/sb17cac35-4.html
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 000-4.html
men de med svart kon är ju billigare och prestandan är samma så man kan ju lika gärna köpa de.
Diskanten SB26CDNC-C000-4 hittar du inte i SB Acoustics ordinarie sortiment. Visst går det bra även med de svarta elementen. Här framgår det vilka element som används i Marten Oscar Duo:
https://www.kronosav.com/blogs/news/marten-oscar-duo-review-a-class-of-their-own
Kraniet skrev:Rävarna är nog bland topp 0,01% av världens bästa stativhögtalare. Kanske en av tio högtalare på sin höjd skulle jag tro.
paa skrev:FBK skrev:Jag rör mig inte i dessa prisklasser, men Focal kan ju knappast vara ensamma om att bygga dyra stativhögtalare. Focal överlag har ett konstigt ljud som inte låter naturligt i mina öron. De är ungefär som B&W, de har irrat bort sig totalt.
Jag har upplevt att Focal brukar ha en onödigt markerad diskant, vilket ger ett väldigt plingigt ljud, som passar till t.ex mässjazz.
goat76 skrev:Kraniet skrev:Rävarna är nog bland topp 0,01% av världens bästa stativhögtalare. Kanske en av tio högtalare på sin höjd skulle jag tro.
Så ingen lyssning tycker du behövs för att avgöra det?
goat76 skrev:Kraniet skrev:Rävarna är nog bland topp 0,01% av världens bästa stativhögtalare. Kanske en av tio högtalare på sin höjd skulle jag tro.
Zappa skrev:......Det vore kul att bygga Räv-L, möjligen aktiv med platt låda och bred baffel istället för nära väggplacering, typ så här:
Hotspur skrev:Tja, femsiffrigt... Ett par MOD kostar ca 65-72 kkr plus stativ och där går nog gränsen. Ska lyssna på B&W 805 D4 oxå, då dom nu kör en fånig inbytesdrive. Men förnuftet säger QLN Signature 3, finns ett par beggade till en tredjedel av priset på ett par nya Marten Oscar Duo med stativ.sportbilsentusiasten skrev:Budget?
Froggy skrev:Zappa skrev:......Det vore kul att bygga Räv-L, möjligen aktiv med platt låda och bred baffel istället för nära väggplacering, typ så här:
Så här ser mina tankar ut just nu:
viewtopic.php?f=16&t=74254&p=2286664#p2286653
Som ju har stora drag av Naqref's OrthoPluttonisk30
viewtopic.php?f=21&t=11362
som ju utvecklades till detta
http://user.faktiskt.io/naqref/diycontest/PC170116.jpg
Kraniet skrev:goat76 skrev:Kraniet skrev:Rävarna är nog bland topp 0,01% av världens bästa stativhögtalare. Kanske en av tio högtalare på sin höjd skulle jag tro.
Nä vi vet ju hur de mäter? Speciellt i fallet med rävarna som är så grundligt uppmätta.
Frekvensgång, spridning och dist är ju 100% i linje med den bästa forskningen på vad som utgör en god ljudåtergivare.
Sen om man eventuellt vill ha nåt eget sound så är det bara lägga på valfri EQ.
För egen del föredrar jag en något lägre nivå runt 3-4 kHz. Förmodligen pga min hörselnedsättning. (vilket jag fixar med inställningen i Dirac)
goat76 skrev:
Med lite perspektiv på saken så är det väl endast Maarten själv som lyssnat på rävarna och samtidigt väl den enda som gjort mätningar på dem, men ändå kan vi alltså fastslå att de hör till topp 0.01% av världens bästa stativhögtalare. Är det korrekt uppfattat?
Kan vi vara säkra att samma fina mätresultat skulle återspegla sig i en mätning av ASR?
I-or skrev:goat76 skrev:
Med lite perspektiv på saken så är det väl endast Maarten själv som lyssnat på rävarna och samtidigt väl den enda som gjort mätningar på dem, men ändå kan vi alltså fastslå att de hör till topp 0.01% av världens bästa stativhögtalare. Är det korrekt uppfattat?
Kan vi vara säkra att samma fina mätresultat skulle återspegla sig i en mätning av ASR?
Vad gäller mätningarna, svar ja. Jag har kommunicerat en hel del med Maarten via pm och kan gå i god för att dessa är korrekt utförda. Dock skulle resultaten som vanligt skilja sig med någon dB eller så just för ASR eftersom Amir utnyttjar Klippel NFS, vilken beräknar fjärrfältsegenskaperna ur närfältsmätningar (en fantastiskt elegant manick). Mätningar som Maartens, eller för den skull alla andra konventionella mätningar också, är inte fullt ut representativa för fjärrfältet.
Dessutom tillkommer kanske ytterligare en hårsmån av avvikelser över 10 kHz från den mätmikrofon som Maarten använder sig av, men i praktiken ligger alla avvikelser väl inom normala gränser för mätosäkerheten (sannolikt +/- 1 dB).
Som jag skrev ovan kan man se Maarten Räv-L som en betydligt mer högklassigt presterande variant av Marten Oscar Duo, vilket jag finner ganska kul av flera anledningar.
I-or skrev:Förutom den alltför höga delningsfrekvensen (vilken leder till vissa spridningsproblem runt 2-3 kHz) så uppträder SB Acoustics EKA Ceramic Stereoart mycket bra. Om man inte är rädd för att snickra lite så kan man dock lika gärna bygga Räv-L och erhålla ännu bättre egenskaper till ett betydligt lägre pris.
Zappa skrev:I-or skrev:Förutom den alltför höga delningsfrekvensen (vilken leder till vissa spridningsproblem runt 2-3 kHz) så uppträder SB Acoustics EKA Ceramic Stereoart mycket bra. Om man inte är rädd för att snickra lite så kan man dock lika gärna bygga Räv-L och erhålla ännu bättre egenskaper till ett betydligt lägre pris.
Det låter som att Marten Oscar Duo är minst bra av de tre. Snickra är kul, det gäller bara att ha ett lämpligt ställe för sådana aktiviteter. Jag lockas nog mest av att göra en trevägare med högre kapacitet än Räv-L där den smärre dalen kring 150-400 Hz elimineras samt att jag får lägre distorsion under 300 Hz och bättre ljudtryckskapacitet.
Kraniet skrev:Zappa skrev:I-or skrev:Förutom den alltför höga delningsfrekvensen (vilken leder till vissa spridningsproblem runt 2-3 kHz) så uppträder SB Acoustics EKA Ceramic Stereoart mycket bra. Om man inte är rädd för att snickra lite så kan man dock lika gärna bygga Räv-L och erhålla ännu bättre egenskaper till ett betydligt lägre pris.
Det låter som att Marten Oscar Duo är minst bra av de tre. Snickra är kul, det gäller bara att ha ett lämpligt ställe för sådana aktiviteter. Jag lockas nog mest av att göra en trevägare med högre kapacitet än Räv-L där den smärre dalen kring 150-400 Hz elimineras samt att jag får lägre distorsion under 300 Hz och bättre ljudtryckskapacitet.
Trevägaren Sammel byggt är ju ett väldigt bra exempel en sådan högtalare.
pLudio skrev:SB Acoustics lådor lockar oss utan snickarboa men man kan ju välja helt andra element till dem (beryllium och TeXtreme förstås) och bygga eget delningsfilter.
I-or skrev:pLudio skrev:SB Acoustics lådor lockar oss utan snickarboa men man kan ju välja helt andra element till dem (beryllium och TeXtreme förstås) och bygga eget delningsfilter.
Det finns egentligen ingen anledning att välja andra element än extremt väl presterande SB Acoustics SB17NBAC35-4 och SB26ADC-C000-4. De dyrare SB-elementen har inte sällan sämre prestanda, men CAC- och CDC-varianten som används i EKA ställer åtminstone inte till det.
I-or skrev:...
Som synes "fuskar" SB en aning med asymmetrisk placering av diskantelementet för att baffeldiffraktionen inte ska leda till problem med frekvensgången, vilket förstås leder till asymmetrisk och mer ojämn spridning jämfört med en rundad baffel med symmetriskt placerade element. ...
Hotspur skrev:Finns det ingen som modererar längre, tråden har ju spårat ur fullkomligt? Dela gärna tråden så att allt byggsnack hamnar där det passar.
goat76 skrev:Hotspur skrev:Finns det ingen som modererar längre, tråden har ju spårat ur fullkomligt? Dela gärna tråden så att allt byggsnack hamnar där det passar.
Du som bor i Göteborg, har du besökt Akkelis Audio någon gång? Ifall de har några ATC högtalare för demo tycker jag du borde ta dig en lyssning på dessa. Nu har inte jag lyssnat på SCM19 men jag kan tänka mig att de presterar riktigt bra.
I-or skrev:ATC SCM19 ser något tveksam ut:
https://www.avmentor.net/reviews/2016/atc_scm19_2.shtml
Den bredbandiga svackan ca 1-4 kHz kommer att vara hörbar som en viss avsaknad av skärpa och tydlighet i klangen. Med högtalaren lågt placerad, överkant ett par dm under öronhöjd, minskar svackan dock med 1-2 dB. Ljudsceneriet hamnar i det fallet dock väl lågt. Gissningsvis är distorsionen inte påträngande eftersom ATC sedan länge fokuserar på detta område, men känsligheten är mycket låga 83 dB (2,83 V, 1 m).
Hotspur skrev:Revival Audios Atlante 3 verkar spännande. Har lyssnat på Atlante 5 hos Ref Audio och det lät RIKTIGT bra!
Kraniet skrev:Hotspur skrev:Revival Audios Atlante 3 verkar spännande. Har lyssnat på Atlante 5 hos Ref Audio och det lät RIKTIGT bra!
De va då riktigt snygga. Speciellt femman
goat76 skrev:Kraniet skrev:Hotspur skrev:Revival Audios Atlante 3 verkar spännande. Har lyssnat på Atlante 5 hos Ref Audio och det lät RIKTIGT bra!
De va då riktigt snygga. Speciellt femman
Håller med, jag gillar verkligen utseendet på den där typen av högtalare.
goat76 skrev:
Killen som gjort den där mätningen har misslyckats förr. Hans mätning på SCM40 överensstämmer inte särskilt väl med hur mina högtalare mäter, så jag skulle inte dra alltför stora slutsatser av det där. Han har säkerligen mätt dem med mikrofonen i höjd med diskantelementet.
AVmentor skrev:In the vertical plane, things are even more strict: The SCM19 should be placed on a suitable stand, to locate its axis in the height of the listener's ears (ATC indicates that the acoustic axis passes through the midway between the two drivers centers of the two units and the assertion is verified in practice)
I-or skrev:goat76 skrev:
Killen som gjort den där mätningen har misslyckats förr. Hans mätning på SCM40 överensstämmer inte särskilt väl med hur mina högtalare mäter, så jag skulle inte dra alltför stora slutsatser av det där. Han har säkerligen mätt dem med mikrofonen i höjd med diskantelementet.
Du får börja att lägga våra meningsutbyten på minnet, vi har haft den här diskussionen tidigare. Mätningarna från AVmentor framstår på alla sätt som trovärdiga och det finns specifikt en kommentar i mätrapporten angående att referensaxeln enligt ATC ligger mitt mellan diskant- och baselementet:AVmentor skrev:In the vertical plane, things are even more strict: The SCM19 should be placed on a suitable stand, to locate its axis in the height of the listener's ears (ATC indicates that the acoustic axis passes through the midway between the two drivers centers of the two units and the assertion is verified in practice)
I det här fallet blir frekvensgången dessutom jämnare runt 1-4 kHz om man mäter i höjd med diskantelementet. Svackan i den nedre diskanten framgår tydligt även i det "lyssningsfönster" som inkluderar mätningar i vinklar +/- 10 grader horisontellt och vertikalt.
Mätresultaten är alltså konsekventa och att vissa modeller från din favorittillverkare ATC inte presterar särskilt väl är ett faktum som inte låter sig bortförklaras.
I-or skrev:Om du har erhållit kraftigt avvikande resultat för ATC SCM40 så bör du ta dig en allvarlig fundering angående din egen mätkompetens.
FBK skrev:Vad tyst det blev.... Har ni inga förslag ?
dewpo skrev:FBK skrev:Vad tyst det blev.... Har ni inga förslag ?
Jag är ganska nöjd med mina Canton Ergo 620Bortsett från att den onödigt höga distorsionen mellan 2000-4000Hz gör att röster ibland upplevs som lite beslöjade finns det inte mycket att klaga på
![]()
+ Bra spridning
+ Neutralt ljud
+ Äkta träfaner med bra finish för priset (7000 kr)
- Lite hög distorsion 2000-4000 Hz
Men jag antar att detta förslag inte är något som skulle duga åt trådskaparen?
FBK skrev:dewpo skrev:FBK skrev:Vad tyst det blev.... Har ni inga förslag ?
Jag är ganska nöjd med mina Canton Ergo 620Bortsett från att den onödigt höga distorsionen mellan 2000-4000Hz gör att röster ibland upplevs som lite beslöjade finns det inte mycket att klaga på
![]()
+ Bra spridning
+ Neutralt ljud
+ Äkta träfaner med bra finish för priset (7000 kr)
- Lite hög distorsion 2000-4000 Hz
Men jag antar att detta förslag inte är något som skulle duga åt trådskaparen?
Jag tycker Canton:s Ergo serie är bra, och varit det i massor av år. Så det är ett bra val i sin prisklass utan vidare. Men i den prisklassen trådskaparen letar finns det mycket godis som man inte lyssnat på, och då är det svårt med råd.
dewpo skrev:"Lyx"-högtalare som man bara har hört på mässor eller i butikers lyssningsrum är ju svårt att uttala sig om då lyssningsmiljön oftast är påtagligt dålig
FBK skrev:Vad tyst det blev.... Har ni inga förslag ?
I-or skrev:FBK skrev:Vad tyst det blev.... Har ni inga förslag ?
Jodå, jag var på god väg att erbjuda ett flertal intressanta förslag. Då hade jag dock varit tvungen att hänvisa till mätresultat och detta var uppenbarligen inte intressant för trådstartaren, så jag avstår.
Hotspur skrev:Det står nu mellan Marten Oscar Duo och Sonus Faber Olympica Nova I..
Hotspur skrev:SF Olympica Nova I går nog bort ändå…
Hotspur skrev:Ja, med största sannolikhet.
FBK skrev:Hotspur skrev:Ja, med största sannolikhet.
+1 för att det blir Svenskt företag och inte Kines.
goat76 skrev:Hotspur skrev:Finns det ingen som modererar längre, tråden har ju spårat ur fullkomligt? Dela gärna tråden så att allt byggsnack hamnar där det passar.
Du som bor i Göteborg, har du besökt Akkelis Audio någon gång? Ifall de har några ATC högtalare för demo tycker jag du borde ta dig en lyssning på dessa. Nu har inte jag lyssnat på SCM19 men jag kan tänka mig att de presterar riktigt bra.
sportbilsentusiasten skrev:Trio kostar inte mycket mer, övervägt dessa?
Hotspur skrev:Marten Oscar Duo: $7495/pair (stands necessary)
The least costly loudspeaker from this Swedish manufacturer, the rear-ported, stand-mounted Oscar Duo combines a 7" ceramic-cone mid/bass driver with a 1" ceramic-dome tweeter. Specified sensitivity is 86dB/2.83V/m, which was confirmed by JA's measurements. MF was impressed by this small-but-heavy speaker's low frequencies: "These speakers went deep," he wrote. "Despite the robust bass produced by this small speaker, decay was fast, clean, and close to overhang-free." He also commented on the Marten's low mid-bass coloration and freedom from boxy resonances. The Oscar Duo's frequency response is optimized on an axis midway between the tweeter and woofer on the sloped-back baffle. MF found that toeing-in the Oscars to the listening position produced the best central-image focus and high-frequency response, with no perceptible beaming. JA was also impressed by the excellent sound quality. Reporting from his test bench, he concluded that the Marten Oscar Duo's excellent measured performance is indicative of some equally impressive engineering. Matching stands cost $995/pair. (Vol.43 Nos.11 & 12 WWW)
sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:Hotspur skrev:Finns det ingen som modererar längre, tråden har ju spårat ur fullkomligt? Dela gärna tråden så att allt byggsnack hamnar där det passar.
ATC är bra grejer! Och Akkelis är proffsiga
Hotspur skrev:FBK skrev:Hotspur skrev:Ja, med största sannolikhet.
+1 för att det blir Svenskt företag och inte Kines.
Ja det är kul! Jag känner ju dessutom bröderna, ska bli riktigt trevligt att få hem ett par högtalare byggda i Göteborg/Mölndal, bara ett stenkast ifrån Krokslätts fabriker där QLN byggde sina fantastiska Signaturer.
goat76 skrev:sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:
ATC är bra grejer! Och Akkelis är proffsiga
Jag älskar mina ATC-högtalare och kommer kanske aldrig byta ut dem mot något annat, de har ett musikaliskt driv som lockar till ett aktivt lyssnande på ett sätt som få andra högtalare (jag lyssnat på) mäktar med. Det finns liksom inte mycket mer som kan plockas ut ur musikinspelningar för att det ska finnas någon större anledning till uppgradering, möjligtvis endast ifall jag någongång flyttar och av den anledningen skulle behöva något annat.
Jag har aldrig varit på Akkelis Audio, men att döma av kommunikationen med dem vid beställningen av min ATC centerhögtalare så tycker jag de verkar vara en bra butik.
sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:sportbilsentusiasten skrev:ATC är bra grejer! Och Akkelis är proffsiga
Jag älskar mina ATC-högtalare och kommer kanske aldrig byta ut dem mot något annat, de har ett musikaliskt driv som lockar till ett aktivt lyssnande på ett sätt som få andra högtalare (jag lyssnat på) mäktar med. Det finns liksom inte mycket mer som kan plockas ut ur musikinspelningar för att det ska finnas någon större anledning till uppgradering, möjligtvis endast ifall jag någongång flyttar och av den anledningen skulle behöva något annat.
Jag har aldrig varit på Akkelis Audio, men att döma av kommunikationen med dem vid beställningen av min ATC centerhögtalare så tycker jag de verkar vara en bra butik.
Kul, vilken modell på ATC?
Har du haft många?
FBK skrev:När det gäller ATC-högtalare, så ska man lyssna på flera modeller då de låter olika. För en massa år sedan så tog jag mig tid på att lyssna på hela sortimentet mer eller mindre på en mässa. Och en del modeller gillade jag, andra inte. Och det skiljer mellan aktiva och passiva också, så det är att lyssna mycket innan köp. Det är inte i mina prisklasser, men det är ett bra märke som inte byter modeller som kalsonger och sådant ser jag som mycket sunt.
FBK skrev:Jag lyssnade på dem i den miljön som de stod i, och skillnaderna "där". Jag är mycket medveten om "miljön" och hur en högtalare klan låta mycket olika i olika miljöer (rum).
FBK skrev::?: .....Vad vill du ha sagtÄr det att mina intryck är noll värda eller..
FBK skrev:När man läser ditt inlägg, så verkar du snöa in på ""högtalarplacering och finjustera denna över en längre tid slår naturligtvis allt"" är det något "unikt" för ATC högtalare eller..![]()
Jag säger att "rummet" akustik påverkar mycket mer än någon "magisk" placering.... av TAKT & TON.
FBK skrev:Nja, du verkar ha snöat in på placering av högtalarna. Och det kan jag direkt säga att placering trollar inte bort problem i rummet. Du kan flytta runt högtalare hur mycket som helst och du kan inte trolla bort problem som rummet har. Det går liksom inte att komma runt, om du då inte har en "trolleri låda" som i billigaste utförande kostar 7 papp. Har du däremot ett bra rum så låter det olika beroende på placering. Men "allt detta" vet ju varenda ljudnörd på forumet.
FBK skrev:En video för goat76Den här är intressant, då det är bättre ljud än det brukar vara på YouTube och det spelas bland annat på ATC SCM100A och även på.Grimm LS1be och Dutch&Dutch 8C
Det diskuteras hur de upplever högtalarna och de beskriver hur det låter i denna studio och det är så jag villa ha det i mitt hem så gott det går.
https://www.youtube.com/watch?v=NELvyX8 ... AlphaAudio
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Nja, du verkar ha snöat in på placering av högtalarna. Och det kan jag direkt säga att placering trollar inte bort problem i rummet. Du kan flytta runt högtalare hur mycket som helst och du kan inte trolla bort problem som rummet har. Det går liksom inte att komma runt, om du då inte har en "trolleri låda" som i billigaste utförande kostar 7 papp. Har du däremot ett bra rum så låter det olika beroende på placering. Men "allt detta" vet ju varenda ljudnörd på forumet.
Det är ju inte så att rummets inflytande är lika för alla typer av högtalare. En del fungerar bättre, eller endast med, reglerad akustik, andra kräver annan typ av rum. En del fungerar dåligt i små rum, en del i stora. Finns en nära nog oändlig variation och inte ens vissa dimensioner är en garant för en god återgivning.
Hotspur skrev:Du har säkert rätt men rummens noder går ju att identifiera genom att enbart långsamt gå och samtidigt tala, i rummet. Då hör man vilka ytor som är mest/minst lämpliga att placera högtalarna i..
RogerGustavsson skrev:Hotspur skrev:Du har säkert rätt men rummens noder går ju att identifiera genom att enbart långsamt gå och samtidigt tala, i rummet. Då hör man vilka ytor som är mest/minst lämpliga att placera högtalarna i..
Det är väl egentligen vid betydligt lägre frekvenser än röstens som problemen blir svårare att hantera?
Hotspur skrev:Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!
Hotspur skrev:Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!
sportbilsentusiasten skrev:Hotspur skrev:Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!
Bilder, bilder![]()
Ja och GRATTIS!!!
Hotspur skrev:sportbilsentusiasten skrev:Hotspur skrev:Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!
Bilder, bilder![]()
Ja och GRATTIS!!!
TACK! Vet inte varifrån jag ska länka bilder.
Goldfinger skrev:Mårten design Monk och Miles som de hette skrevs det en hel del om förr men man ser nästan aldrig dessa till salu, verkade vara påkostade seriösa byggen.
Hotspur skrev:Marten Oscar Duo är verkligen en helt sjukt bra högtalare, som dock förtjänar snyggare/bättre stativ än de Marten själva erbjuder.
PS: Vilken tur att jag först provlyssnade de urusla B&W 805 D4, Marten vet fanimej vad dom gör!
sportbilsentusiasten skrev:Hotspur skrev:Marten Oscar Duo är verkligen en helt sjukt bra högtalare, som dock förtjänar snyggare/bättre stativ än de Marten själva erbjuder.
PS: Vilken tur att jag först provlyssnade de urusla B&W 805 D4, Marten vet fanimej vad dom gör!
Kul att du är nöjd!!
Vad gillade du inte med B&W?
Har du hört Sonus faber?
Har du jämfört Marten Oscar Duo med deras dyrare modeller? Intryck?
Superintressant tråd detta!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster