Moderator: Redaktörer
MoonMartin skrev:Lite sugen på att testa en SET nån gång i framtiden.
Är det någon som har konkreta förslag på något som är lämpligt till Quad ESL-63-serien (upp till 20 W) och inte är dyrt som attan?
Eller t o m låna ut ett över en helg e dyl?
hifikg skrev:Var i riket bor du? I min grotta finns både SET och ESL 63.
Bill50x skrev:Någon som har ett förslag på en billig transistorförstärkare?
/ B
Imperial-Blomman skrev:Bill50x skrev:Någon som har ett förslag på en billig transistorförstärkare?
/ B
Ja köpte en integrerad xtz 2x50W klass A.
Mycket ljud för pengarna.
Ja som Morello skriver så e SET inte den bästa matchningen.
Quad ll e ett bättre val om du ska köra m rör.
Imperial-Blomman skrev:Quad ll e ett bättre val om du ska köra m rör.
Morello skrev:Quad ESL 63 har en med avseende på frekvens en mycket ojämn impedans, vilket för korrekt klangbalans tarvar en relativt lågohmig drivning. SET-slutsteg saknar ofta återkoppling och har därför en relativt hög utgångsimpedans om åtskilliga ohm. Kombinationen hög utgångsimpedans och ESL 63 måste anses vara direkt olämplig.
John Atkinson, Stereophile skrev:Dropping below 6 ohms below 50Hz and between 5kHz and 18kHz, with minima of 3.5 ohms at 10Hz and 13.85kHz, this represents a reasonably demanding load for an amplifier to handle. Tube amplifiers would be best used from their 4-ohm tap (if they have one), though any solid-state amplifier that more or less doubles its power output into 4 ohms compared with 8 ohms would have no problems driving the Quad.
Morello skrev:Quad ESL 63 har en med avseende på frekvens en mycket ojämn impedans, vilket för korrekt klangbalans tarvar en relativt lågohmig drivning. SET-slutsteg saknar ofta återkoppling och har därför en relativt hög utgångsimpedans om åtskilliga ohm. Kombinationen hög utgångsimpedans och ESL 63 måste anses vara direkt olämplig.
Almen skrev:Detta tillsammans med en uppgiven känslighet på 86 dB/W/m gör att jag tycker det känns inte bara bakvänt utan rent felaktigt att hävda att Quad ESL-63 skulle vara specifikt designad för rörsteg med hög utgångsimpedans och låg återkoppling.
Imperial-Blomman skrev:Varför ska du mäta utgångsimpedansen?
Morello skrev:Nejdå, dom tar inte skada. Jag uppfattar dock dig som en person med generös smak som gillar det mesta. Absolut inget fel i det, men de klangliga avvikelserna om man jämför 100 mohm drivning med 4 ohm drivning är signifikanta.
Morello skrev:Man driver slutsteget med en lagom stor signal om tex 1 kHz. Sedan mäter man utsignalen med olika laster. Tex 8 ohm och 4 ohm. Sedan får man räkna lite. Det går alltså inte att mäta med en multimeter.
Morello skrev:300B-steget utan återkoppling (eller motkoppling som Perka skrev/sa) har gissningsvis en utgångsimpedans om cirka 4 ohm vid mellanhöga frekvenser.
Lodisen kanske mellan 1-2 ohm om den är UL-kopplad och har lite återkoppling globalt.
4 ohm ut ger nästan utan undantag mycket stora klangliga avvikelser och 1-2 ohm fullt hörbara, men inte lika stora avvikelser.
Jämför du NAD 208 (cirka 0,1 ohm och låg distorsion) med 300B-steget (cirka 4 ohm och hög distorsion) bör du höra signifikanta skillnader med ESL63 ifråga om såväl klang som renhet.
peterh skrev:Nu skulle jag inte hänga upp mig på mätvärden. Låter det bra så är det bra.
Det här med motkoppling och "konstant spänning"/"låg utimpedans" är en aspekt. Dämpade högtalare och "current feedback" en annan .
Morello skrev:peterh skrev:Nu skulle jag inte hänga upp mig på mätvärden. Låter det bra så är det bra.
Det här med motkoppling och "konstant spänning"/"låg utimpedans" är en aspekt. Dämpade högtalare och "current feedback" en annan .
Utgångsimpedansen bildar en spänningsdelare tillsammans med lasten - det är basalt. Driver man en högtalare med 5 ohm samtidigt som högtalarens impedans varierar mellan 2 och 25 ohm får vi klangliga avvikelser om åtskilliga dB. Lät högtalaren korrekt med lågohmig drivning så låter den således garanterat inte adekvat med 5 ohms drivning. Det är inte graden av återkoppling per se som är intressant, utan konsekvensen av sagda återkoppling.
hifikg skrev:Tar du dig hit så kan du få lyssna på Lodisarna och kanske ge dem ett nytt hem om du gillar dem. Priset är inte så viktigt, roligare om de kommer till någon som gillar dem och kanske skriver en rad i forat då o då.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster