Moderator: Redaktörer
Morello skrev:JJ ECC88 (det är felaktigt märkt E88CC) uppfyller kravspecifiaktionen för ECC88 (ehuru ej E88CC). Du bör inte räkna med annorlunda återgivning vid byte till annat fabrikat av ECC88/6922/6DJ8.
Imperial-Blomman skrev:Ja har ingen möjlighet å mäta dist.
Däremot mäter ja alla rören i mina AVO mklV
Å ja litar på mina öron.
Riaat ha ingen motkoppling så de e lätt å höra skillnad.
Å ja litar på mina öron.
Å ja litar på mina öron.
Morello skrev:Rör i nyskick och med samma specifikation låter inte annorlunda och apparaterna mäter förstås inte annorlunda. Jag har mätt THD och brus med diverse olika rör i GDS-stegen och det skiljer ingenting som inte faller inom "akademiskt intresse" och/eller mätosäkerhet.
Imperial-Blomman skrev:Ja de e inte bara i mitt riaa de blir skillnad.
Ja har flera förstärkare m olika rör å ja upplever samma sak me ECC82 å ECC83.
JJ lirar helt enkelt inte tillräckligt bra för min del.
Slutrören ere en annan sak med.
Men morello du e välkommen hem t mej för att lyssna på skillnader m nya å gamla rör.
Ja har brett sortiment.
Imperial-Blomman skrev:I vissa förstärkare passar Philips bättre å andra passar Tfk bättre.
De e som å krydda mat.
Men JJ e ett helt ok alternativ om man inte vill lägga pengar på nos rör.
Morello skrev:Jag tycker att JJ-rören håller bra standard förutom JJ:s variant av ECC88, vilka inte håller adekvat livslängd.
Imperial-Blomman skrev:Köp å prova
Imperial-Blomman skrev:I vissa förstärkare passar Philips bättre å andra passar Tfk bättre.
De e som å krydda mat.
Men JJ e ett helt ok alternativ om man inte vill lägga pengar på nos rör.
petersteindl skrev:Jag körde i stort sett alltid med Telefunken ECC rör på den tiden det begav sig.
Rekommenderas.
Morello skrev:Problemet är att vi inte sett några tester som visar på kryddan - borträknat skillnader som uppstår pga uttjänta rör och/eller avvikelser på grund av toleranser i framförallt system utan regulativ återkoppling.
Imperial-Blomman skrev:Telefunken e inte alltid bäst.
Ja har varit hos många m ett knippe rör å jämfört å vissa föredra Philips lr Mullard framförallt t moderna rörhäckar som drar åt de ljusare hållet.
Då vill folk ofta ha ner intensiteten i toppen å väljer då ofta Mullared lr Philips.
De blir olika stora skillnader i olika anläggningar.
Ja sejjer inte va folk ska ha utan demar olika fabrikat å låter personen i fråga välja.
Visst har nos rör ett pris.
Men en sak e säker å de e att man ska låta kunden bestämma.
Ja e bara rådgivare.
Imperial-Blomman skrev:Ja många som köper rör har ingen aning om hur dom mäter.
Även rör i nyskick mäter lite olika märken emellan.
Morello skrev:Sprudel, du antyder att jag mätt med dålig precision och/eller med felaktig metod osv, men har du faktiskt jämfört olika rör i verifierat gott skick under kontrollerade former? Om du inte har gjort det framstår din argumentation som tveksam.
För protokollet - jag har aldrig sett sådana tester vare sig här på forumet eller annorstädes. Däremot har jag läst hundratals anekdoter med svag eller obefintlig vetenskaplig bäring
I-or skrev:Vid diskussioner angående mätresultat kontra subjektiva dito bör man alltid hålla i minnet att felkällorna är betydligt större på den subjektiva sidan. Detta gäller speciellt för elektronik.
Att subjektiva resultat skiljer sig kan i det här fallet utöver de regelmässiga fallgroparna vid öppen lyssning bero på diverse tekniska orsaker, vilket Morello påpekar ovan.
sprudel skrev:
Helt med. Om en apparat med en annorlunda återkoppling reagerar olika med olika rör, är det då bytet av röret som ger den ljudande skillnaden, eller apparaten?
I-or skrev:sprudel skrev:
Helt med. Om en apparat med en annorlunda återkoppling reagerar olika med olika rör, är det då bytet av röret som ger den ljudande skillnaden, eller apparaten?
Med annorlunda menar du rimligen mindre genomtänkta konstruktioner med en mycket låg eller obefintlig återkopplingsgrad.
Huruvida man kan dra några slutsatser gällande rörets sanna egenskaper beror, som Morello har poängterat, på om det innehåller specifikationen eller ej.
Under förutsättning att så är fallet närmar man sig det filosofiska när man ska utröna om det är komponenten eller systemet som ger skillnaderna. Ett välkonstruerat system ska inte minst vara relativt okänsligt för komponentvariationer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster