Vill testa hybrid ljud...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

TonyM

Vill testa hybrid ljud...

Inläggav TonyM » 2025-10-12 13:29

är det en bra ide att köpa tex en billig kinesisk rör preamp med DAC? Sitter med en HK 990 förstärkare o ett par Jamo Concert 11 (870d) samt en Wiim Pro Plus streamer. Använder Wiimens AKM-DAC o gillar ljudet.
Lite sugen på att testa hybridljud för att få lite mer värme i ljudet vilket jag tror/inbillar mig att jag skulle gilla.

Innan jag börjar fundera på att byta ut förstärkaren mot tex en Vincent, som ligger i en prisklass jag kan hantera så kanske det kan vara ide att testa en billig preamp med rör? Denna tex:

https://fosiaudio.com/products/gr40-tub ... U8SqPHa0hv

Kommer jag att märka någon skillnad på ljudet om jag använder en sådan, den har ju en inbyggd ESS-DAC, som kanske tar ut värmen i ljudet, eller är jag helt ute o cyklar här? :D :D
Några andra ideer om hur jag ska få testa på rörljud utan att det kostar skjortan? Någon som testat Fosi eller andra lågpris varianter..

Tar tacksamt emot all input i ämnet.
Har som det ser ut nu inga möjligheter att låna hem någon Vincent förstärkare.

Någon som gått från traditionellt transistorljud till hybridljud o kan dela med sig av sina erfarenheter

Användarvisningsbild
Daad

Re: Vill testa hybrid ljud...

Inläggav Daad » 2025-10-14 21:52

TonyM skrev:Använder Wiimens AKM-DAC o gillar ljudet.
Lite sugen på att testa hybridljud för att få lite mer värme i ljudet vilket jag tror/inbillar mig att jag skulle gilla.

Några andra ideer om hur jag ska få testa på rörljud utan att det kostar skjortan?

Ett första steg kan vara att ratta in ett varmt eller varmare ljud i (p)eq:n som du har i Wiim:en om du inte redan har provat det.
Ljudsmaker.png
Ljudsmaker.png (140.84 KiB) Visad 122 gånger
Mer än så kan jag inte hjälpa dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-10-14 22:33

Det finns, eller fanns, en Audion Silver Night på Torget, till sällsynt bra pris. En sån som jag trånat efter i många år och givetvis redan har när den dyker upp.
Den ligger kvar. Konstigt.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/audion_silver_night_227221.htm
Sitter nöjd :)

TonyM

Inläggav TonyM » 2025-10-14 23:32

Daad skrev:
TonyM skrev:Använder Wiimens AKM-DAC o gillar ljudet.

Några andra ideer om hur jag ska få testa på rörljud utan att det kostar skjortan?

Ett första steg kan vara att ratta in ett varmt eller varmare ljud i (p)eq:n som du har i Wiim:en om du inte redan har provat det.
Ljudsmaker.png
Mer än så kan jag inte hjälpa dig.

Tack! Det diagrammet/schemat säger mig ingenting, rena turkiskan för mig, har dock hamnat i EQ menyerna av misstag på min Wiim någon gång..

Återgå till Köpråd