Vad tycker ni om Parasoundförstärkare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n-puh

Vad tycker ni om Parasoundförstärkare

Inläggav n-puh » 2005-03-25 16:17

Jag funderar på att skaffa ett Parasound HCA-1500A slutsteg för att komplettera ett befintligt mångkanalslutsteg från samma tillverkare för att kunna driva fler bakhögtalare i ett hemmabiosystem. Jag har inte haft något problem med mitt tidigare Parasoundslutsteg.

Jag tycker john Curl verkar vara en seriös man som eftersträvar god återgivning och lasttålighet med sina förstärkarkonstruktionen och de här lite äldre modellerna hade onekligen ett bra pris/prestanda-förhållande.

Jag blir dock lite tveksam till marknadsföringen som i beskivningen säger att förstärkaren använder "JFET input transistors and MOSFET drivers" [som] "offer warm tube-like sound". Jag är ute efter en förstärkare som erbjuder god återgivning utan några hörbara färgningar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-25 16:31

John Curl har vid upprepade tillfällen sagt att han aldrig medvetet infört en färgning, varför reklambladet och konstruktörens ord blir minst sagt motsägelsefulla.

John Curl är en god vän av JFET-bestyckade(2SK389,2SJ109) ingångssteg, vilket han motiverar, bland annat, med att JFET:arna kan användas utan degenrering och således kan brusnivån hållas på en extremt låg nivå. Vidare har han förklarat att han ibland använder MOSFET:ar i drivsteget, för att på så sätt undvika att den via utgångstrissorna transformerade impedansen inte modulerar steget innan drivsteget.

John Curls senaste alster, Parasound Halo JC-1, uppvisar goda prestanda, som definitivt är klasser bättre än genomsnittliga transistorslusteg. Halo JC1 har inte några egenskaper som kännetecknar ett typiskt rörslutsteg och således blir utsagan: "offer warm tube-like sound", mer än tveksam.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-03-25 17:35

vad gör inte folk för att sälja prylar?

jag tycker det är mest irriterande med en massa bullshit från alla tillverkare..exvis "offer warm tube-like sound" samt var det inte sonus faber som hävdade att deras kabinett är konstruerade att "spela" med ? nä tacka vet ja hemmabyggen :wink:

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-25 20:12

Jo jag misstänker starkt att detta är försäljar-bs. Nåja, får se om jag får tag i ett sådant slutsteg. Annars lutar jag lite åt Rotels RB-1080 också men ett sådant lär anstränga min ekonomi en aning mer tror jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-25 23:33

Och var finns Parasound-slutstegen att titta på och köpa?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-26 00:20

Det var ett tag sen man såg dom. Jag köpte mitt mångkanalslutsteg via Laserföreningen strax efter att de hade flyttat ut från Alvik för några år sen. Men vid den tiden kunde man även få lyssna och klämma på Parasound hos Lars Bengtsson på St Eriksplan i Stockholm. Jag vet bara att Ljudtema är svensk distributör.

Återgå till Köpråd