Pickup till Rega P2

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

ronnyx

Pickup till Rega P2

Inläggav ronnyx » 2005-06-09 08:31

Någon som vet en bra och inte allt för dyr pickup till en Rega P2. Det är viktigt att den är skärmad så den inte ger ifrån sig humm och brumm ljud. Skriv gärna var jag kan köpa den. Man kanske kan få en pickup billigare om man importerar den ???

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-09 21:06

Regas egna pickup ska du ha. Bias, Super Bias eller Elys.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2005-06-09 23:16

Tack Ranefjord ! kan du säga om det är stor skillnad på t ex Regas bias mot super bias ? Du kanske vet var man kan komma över en pickup till ett bra pris ?

mvh Ronny

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-11 12:02

Det är skillnad mellan Bias och SuperBias, men det är med Elys som det stora hoppet görs. Som vanligt är det en balansgång och vad du får ut, beror ju mycket på vad du har för spelare, riaa, stärkare, högtalare etc. Rega själva rekommenderar Bias eller Superbias till P2an. Rega har samma karaktär genom alla produkter. Det du får för extra lagda pengar, är förfiningar. P9 med Exakt är det ultimata idag (otroligt bra spelare). Jag skulle gått på en Bias till P2an. Tror inte du lyckas pruta på pickuperna, då de redan är billiga. :) Köp av närmsta återförsäljare, det är mitt tips.

Vad har du för riaa-steg förresten?

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-06-11 12:58

En gissning är ju att rätt så många kommer rekomendera Ino Audio piP, däribland jag själv :wink:

Mvh

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2005-06-12 06:04

Hej igen Ranefjord,
mitt Riia består av en integrerad Rotel RA 03. Så det verkar som mitt pickupval är begränsat till MM pickuper. Men Regas egna pickuper är väl bara MM ? Nu sitter det en Audiotechnica AT 95 pickup på, (den gröna). Hade hoppas på ett ljudmässigt hopp med en av regas egna pickuper och får man det av den billigare biasen så är ju inte det helt fel.

mvh Ronny

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-14 13:49

Försök komma iväg o lyssna på en P2a med bias. Se om du tycker det fungerar. Det är väl det enklaste rådet. Annars får du väl helt enkelt lita på att Rega kan sina skivspelare och köpa en på chans. Själv funderar jag inte på något annat än Regas puppor till Rega-spelare, men då kör jag rega's egna riaa oxo. Iofs, inte ovanligt att man ser Rega tillsammans med Dynavectors pickuper, men då är det helt andra pengar. Instegsmodellen för 3400:-

Jag vet inte hur ditt inbyggda riaa är, men om det är i klass med de flesta inbyggda riia-steg, mao modell sämre, skulle jag hellre lägga mindre pengar på pickup (7-800kr) och lite mer på riaa (rega fono 2500:-).

Enklast är som sagt att prova sig fram genom sin lokale handlare. :)

Återgå till Köpråd