Riaa ??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

ronnyx

Riaa ??

Inläggav ronnyx » 2005-06-25 23:04

Ger ett externt Riaa steg ett ljudmässigt lyft gentemot Rotels Ra 03 inbyggda phonosteg ?? Spelar på en Rega P2 med en Denon Dl-160 pickup. Är i första hand inställd på att köpa ett riaa för mm pickup. Vad ska man i så fall satsa på för ett riaa gränsen går väl vid ca 2000 - 2500 kr. Ett dyrare steg behöver ju inte nödvändigtvis vara bättre. :P :P

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-26 13:24

Jag fördrar så gott som alltid ett externt riaa framför ett inbyggt. Skulle tro att så gott som alla i min HiFi-bekantskapskrets tycker likadant. Lyssningserfarenhet då. Ett undantag är Audion Premier mk2's inbyggda som lät mycket bra, men vi hade brummproblem, så tyvärr. Har för mig att Copland 301mk2ans riaa var mycket trevligt också, men är inte säker.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2005-06-26 21:14

Ja det lutar åt att jag försöker få tag i ett begagnat Riaa. Jag tycker inte att min inbyggda riaa på Rotel 03 ger rättvisa åt Regan. Finns det något förslag på val av Riaa ?? Något bland er läsare som ni kan föreslå till ett överkommligt pris.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-27 12:42

Har ingen erfarenhet av Denonpickupen.

Här är en Lehmann Black Cube:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=1508

Den har fina recensioner och anses rent allmänt vara mycket bra för priset. Själv är jag väl lite sisådär till den, men den bör ju provas igen. Säkert en dålig kombi jag hört.

Finns en del riaa från Pro-Jekt som är helt ok. Den nya TubeBox'en har fått mycket fin kritik i någon norsk tidnining (Fidelity?). Tror det går på runt 4000:- Har hört det lite grann och visst verkar det fint. Lite över budget kanske.

Prova googla på din pickup och riaa och se vad du får för träffar. Vad används normalt till Denons pickuper?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-29 10:15

Har kontemplerat över en sak, nämligen hur stora avvikelser ett RIAA-steg får ha för att få kallas för just RIAA-steg?

Många RIAA-steg har avvikelser från en korrekt frekvensgång av sådan dignitet att jag ingalunda skulle vilja kalla dem RIAA-steg över huvud taget.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-29 10:26

Något man bör vara uppmärksam på ang. RIAA-steg är:

1. Frekvensgången skall följa RIAA-standarden. Helst inom +-0.1dB.

2. Rimlig förstärkning för pickup ifråga.

3. Överstyrningsmarginal. Här faller många steg direkt. Överstyrningsmarginalen redovisar man ofast relativt 0.5mV(MC) och 5.0 mV(MM). Detta är typiska nivåer vid utstyrning om 5 cm/s, men bortåt 50cm/s bör man räkna med, vilket implicerar en marginal om 20 dB för högklassig återgivning.

4. Signal/brus-förhållande. Minst 75dB tycker jag är rimligt för en MM-ingång.

5. Distorsion. RIAA-steg har mycket gain och enklare modeller har ibland för lite återkoppling för att tillgodose kravet på maximalt 0.01%, vilket jag tycker är rimligt.

6. Är man en riktig LP-konnässör bör RIAA-stegets ingångsimpedans anpassas till pickupen ifråga, vilket ofta innebär att lödkolv måste tillgripas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-29 10:34

Morello: Om vi bortser från den av dig konstruerade RIAAn, vilka kvarstår på marknaden ??? Sentec PP9 eller ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-29 10:36

Det finns dip-switchar på lehmann cube'n för att ändra ingångsimpedansen. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-29 10:42

Ranefjord skrev:Det finns dip-switchar på lehmann cube'n för att ändra ingångsimpedansen. :)

Ja, det är bättre än inga switchar alls, men det är fortförande ett begränsat antal impedanser 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-29 10:49

Sant... Men lehmann har även en 'fri' switch så att man kan montera sin egen lilla resistor där. 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-06-29 19:03

Bamsefar skrev:Morello: Om vi bortser från den av dig konstruerade RIAAn, vilka kvarstår på marknaden ??? Sentec PP9 eller ?

En Sutherland PhD kanske? Är mycket nöjd med min 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-29 21:41

Borde det kanske sitta en pickup-eq i varje RIAA-steg också?

En sak jag undrar över med RIAA-standarden som har halkat ur mitt minne, jag har för mig att för riktigt höga frekvenser (5k+) så ska tonkurvan luta med -6dB/oktav i all oändlighet och inte plana ut (till förstärkning=1 eller så). Är det så? I sådan fall, hur gör de på graversidan? Jag tror jag vet svaret, men det är värt att fundera över.

Jag börjar minnas vad jag tycker är så bra med CD. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-29 21:44

Svante skrev:Borde det kanske sitta en pickup-eq i varje RIAA-steg också?

En sak jag undrar över med RIAA-standarden som har halkat ur mitt minne, jag har för mig att för riktigt höga frekvenser (5k+) så ska tonkurvan luta med -6dB/oktav i all oändlighet och inte plana ut (till förstärkning=1 eller så). Är det så? I sådan fall, hur gör de på graversidan? Jag tror jag vet svaret, men det är värt att fundera över.

Jag börjar minnas vad jag tycker är så bra med CD. 8)

På graversidan har man en pol som planar ut kurvan. Jag funderade ett tag på att implementera den tidskonstanten(den som Neumann använder) i mitt RIAA, men skillnaden vid 20 kHz är marginell.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-29 22:28

Morello skrev:På graversidan har man en pol som planar ut kurvan. Jag funderade ett tag på att implementera den tidskonstanten(den som Neumann använder) i mitt RIAA, men skillnaden vid 20 kHz är marginell.

Var ligger den polen? 50k?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-30 16:26

Svante skrev:
Morello skrev:På graversidan har man en pol som planar ut kurvan. Jag funderade ett tag på att implementera den tidskonstanten(den som Neumann använder) i mitt RIAA, men skillnaden vid 20 kHz är marginell.

Var ligger den polen? 50k?

Jupp, 3.18us
-Innehar F-skattsedel-

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-06-30 16:40

Ta en titt på Brystons RIAA-steg. Detta visar upp alldeles utmärkta prestanda.

www.bryston.ca

Mvh

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-01 22:45

Skulle det inte vara idealiskt med en fullt "parametrisk" riaa inbyggd i ett digitalt försteg där man tar in signalen från skivspelaren till en AD på, säg, minst 24bit/96khz och sedan gjorde alla anpassningar i den digitala domänen. På det sättet skulle man ju kunna göra en närmast exakt anpassning till pickup/skivspelare.
Mundus Vult Decipi

Återgå till Köpråd