Mikrofon

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Mikrofon

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-23 00:47

Jag funderade på att kanske skaffa mig ett par mikrofoner (två st). Vadför mikrofon kan vara en duglig upptagare av musik, som inte kostar sketamkt pengar? Jag tänkte mest leka litet själv. Vadför sorts mikrofon ska det vara, när man pratar om "rundtagande" vad är det då? Inte en dynamisk mik antar jag, en kondensatormik? Och isåfall vad ska det vara för "karktärisitk" på dennsamma, njure?

Mvh Jocke

PS pengar<1kkr/st vore trevligt DS
admin

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-08-23 08:39

Morrn,

skall du bara leka och lära så rekomenderar jag et par Behringer ECM8000, visserligen är dom igentligen avsedda att vara (rundtagande) mätmikrofoner och har ett ganska högt egenbrus. Dom kostar ca. 600:- och är tveklöst det bästa alternativet för mycket små pengar! Jag har ett par och har gjort demoinspelningar av flygel, gitarr (nylon och stålsträngad) och kör som låtit helt godkänt...

Kom ihåg att du för att locka in ljudet i din bandspelare behöver man en mixer eller en mikförstärkare mellan mikkkarna och inspelningsapparaten. Phonic och Behringer har Mixrar och Mikförstärkare för runt en 800-1000 pix som funkar alldeles utmärkt att lära sig med!

/ptr

ps. Vill man lära sig lite grundläggande mikrofontekniker har den danska tillverkaren DPA (fd. Brül&Kjear) en sektion på sin hemsida som heter "Microphone University" som är riktigt informativ!

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-23 10:47

Tjeeeena!

Behringer har en mick som heter B5 och som kan lämpa sig bättre.
Den har lägre brus och utbytbara kapslar (omni och cardio). Du kommer inte att vilja spela in med runtagande karaktäristik om du inte har ett mkt välklingande rum att spela in i, som också måste vara fritt från diverse störningar.
Dessutom mkt billiga - ca 850 kr/st hos tysken Thomann.
Men både ECM8000 och denna B5 har mkt brus som helt klart är störande (om du inte spelar in trummor eller slagverk då förstås).

En liten doldis som jag verkligen gillar är AudioTechnica 3031 och 3032. Dom brusar mkt, mkt mindre även om det inte verkar så på specifikationerna. Tror dom ligger på ca 2000 kr/st.

Till detta måste du sedan ordna en mikrofonförstärkare som har fantommatning (48 v).
Finns mkt skit på marknaden, jag tycket det bästa köpet är en liten mixer (istället för en bluff-preamp) av t ex Soundcraft eller möjligtvis Mackie.

Vill du ha riktigt bra mickar och spela in i t ex kyrkor så rekommenderar jag rundtagande mickar och från tillverkare som t ex: DPA, Earthworks eller Schoeps. Men dom är väldigt obilliga!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-23 13:36

Jag har fått ett tips om Studio Projects B1, vad tror ni om denna?

Mkt intressant skola där måste jag säga, fanns mkt att lära om mickar! Om man tar den där EC8000, så hade väl den Panasonic WM-61A, som Svalander säljer för 60kr i sig? Isåfall kan jag tänka mig att bygga något själv med densamma.. :)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-23 15:03

B1 är nog en hyfsad rundtagande stormembranmikrofon som passar för inspelning, men näppeligen för mätändamål. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-23 15:18

Hallå igen.
B1an är en njure.
Visst är den billig men om du vill ha någorlunda rak frekvensgång så är den inget vidare. Fördelen med stormembransmickar brukar vara det lägre bruset. Helt ok för pengarna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-23 15:27

Har du rätt i. Blandade ihop med B3 som kan ställas om till kula.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-23 16:13

Jag vet. Dom tillverkas i Kina och precis som kineserna är dom svåra att se skillnad på. :wink:
Jag har för mig att vi föredrog Rödes NT1a framför SP B1 men den är ganska presad i diskanten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-23 16:18

Två st B3 kan nog vara rimligt om Jocke vill spela in sina trummor. Eventuellt en tredje som stöd för baskaggen. Ställ B3:orna i kula och ställ framför setet, inte ovanför som en del pajsare gör. :lol:
Alla batterister vet att cymbalerna låter sämst när dom avlyssnas uppifrån. 8) Laborera sedan med AB-parets avstånd från setet samt inbördes avstånd för att få en juste ljudbild.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-23 19:10

Morello skrev:Två st B3 kan nog vara rimligt om Jocke vill spela in sina trummor. Eventuellt en tredje som stöd för baskaggen. Ställ B3:orna i kula och ställ framför setet, inte ovanför som en del pajsare gör. :lol:
Alla batterister vet att cymbalerna låter sämst när dom avlyssnas uppifrån. 8) Laborera sedan med AB-parets avstånd från setet samt inbördes avstånd för att få en juste ljudbild.

Din lila buse! Det där skulle jag sällan ha råd med! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-24 10:47

Men vaffan Morello!
Det verkar som om vi tycker likadant om mickning av trummor.
HÄRLIGT! :)
Jag begriper inte alls varför man använder ett "stereoöverhäng".
Cymbalerna blir sylvassa och jobbiga. Dessutom tycker jag inte om att höra anslaget från trumpinnarna mot varken cymbaler eller pukor på så nära håll.
Mickning framifrån låter snyggare - skönt att äntligen hitta ngn som förstår detta. Jag tror att dom flesta använder överhäng för att dom inte känner till andra metoder. Platsbrist kan ju förstås ställa till med en del problem.

Återgå till Köpråd