med piP som grund... stereo eller surround?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rakad_apa

med piP som grund... stereo eller surround?

Inläggav rakad_apa » 2005-09-16 16:32

hej! sitter just nu arbetslös och väntar på en praktikplats som förhoppningsvis leder till jobb, som föroppningsvis leder till schysst lägenhet och pengar att bränna på hifi... tänkte trots alla om och men höra vad ni har för tips och idéer för min framtida anläggning.

just nu har jag egentligen två anläggningar, båda datorbaserade. en för hörlurar,

E-MU 1212m -> Gilmore V2 -> Beyerdynamic DT-880

och en aningen mer modest för stereo/surround,

Audigy2 value -> Creative Megaworks 550 (hårt EQ:ade)

som ni ser har jag fokuserat på hörlursavdelningen, eftersom jag

- inte har råd att få bra ljud i ett högtalarsystem
- inte har plats för något större system
- trots låg budget ville ha surround till spelande och filmer

vid en eventuell uppgradering funderar jag nu på hur jag skall gå tillväga... efter att ha läst många goda ting om piP har jag bestämt för att från början köra med en stereosetup (har inte råd att gå på surround direkt) med två sådana.

jag kör alltså datorn som källa, och det tänker jag fortsätta med. innan någon godtyckligt börjar såga ljud ur datorer förslår jag att man kollar upp 1212m-ens mycket positiva recensioner, och förstår att jag är ute efter usability - playlists är knepiga med CD/DVD-spelare - snarare än perfekt ljud.

de två alternativ i förstärkning jag ser är antingen att behålla Gilmore V2:an (som är en hörlursförstärkare med förförstärkarutgång, läs mer om hur den är konstruerad här och en liten förförstärkarrecension här) och använda den som förförstärkare till ett stereoslutsteg i <4K-klassen, eller att sälja V2:an och köpa en surroundstärkare i 4-5K-klassen.

skulle jag använda V2:an som för-stärkare så tänker jag mig typ

Cambridge Audio P500, Harman/Kardon 970 eller Rotel RB-03

och om jag går på en integrerad surround så verkar Denons 1906 eller 2106 schyssta (vad är eg. skillnaden mellan 1906 och 2106? så mycket effekt behövs inte på 20 kvadrat?).

surroundlösningen har sina plus och minus...

+ utbyggbarhet
+ inbyggda DAC:ar - är de bra kan jag sälja E-MU-kortet och Audigyt, köpa ett Creative X-fi och köra allt; musik, spel och filmer digitalt till stärkaren.

- garanterat sämre hörlursförstärkning. men hur mycket? är Denons inbyggda bra? viktigt! eftersom jag har lurar för 2K vill jag att de ska komma till sin rätt...
- ljudkvalitet i stereo borde vara sämre än en effektstärkare för stereo som kostar nästan lika mycket.
- jag betalar extra för flera kanaler som inte kommer att användas förrän jag har råd att köpa surroundhögtalare.

...och effektstärkaren sina...

+ bättre ljudkvalitet

- ingen utbyggbarhet, blir tvungen att komplettera med surroundförstärkare när det är dags.

mycket text och kanske egentligen frågor som mest är upp till mig själv, men all input jag kan få tas tacksamt emot. nyckelfrågorna blir till slut:

- blir ljudskillnaden mellan surround- och effektförstärkare stor i detta system?
- har Denons (eller annan rekommendation inom samma prisklass) stärkare bra hörlursutgångar?
- är DACarna i ovanstående bra (och, om du råkar veta, bättre än en 1212m)?
- har jag missat något? andra alternativ?

som sagt - tacksam för svar och insikter!

mvh Emil, ännu en rakad_apa.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-09-19 14:15

Hej Emil, många frågor, kan inte besvara alla men tar de jag "kan".

Effektmässigt klarar du dig nog finfint på 1906:an. En bekant till mig klarar sig på 1705:an i ett rätt stort rum med mina gamla piP.
Jag har 2105 men hade klarat mig finfint på 1905, antagligen.

Vad gäller det övriga får man lusläsa specarna på dem.

På gamla 2105:an jmf med 1905:an så var bl a volymratten metall på 2105 och i plast 8O på 1905. Om det fortfarande är så vet jag inte.

Hörlursutgångarna är inte speciellt bra, på någon av dem. Ångrar att jag inte har kvar min ear90 hörlursstärkare...

8) mvh Henrik
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-09-19 14:21

Ljudkvaliteten på Denons surroundreceivrar är förbluffande bra.
Med förbluffande menas att jag (och ett par till som försökte) inte kunde höra skillnad mellan en Denon 2105:a och en Primare I30 integrerad förstärkare för 15000kr 8O.

Detta ledde till att jag sålde min Primare och köpte en 2105 istället.

Att Primare var grymt mycket snyggare och stilrenare hör ju inte till saken - ljudmässigt drog de jämnt.

Slutsatsen för min del var att vissa surroundreceivrar idag med lätthet drar jämnt med hyfsat dyra och påkostade integrerade.

Hörlursutgången är ingen höjdare direkt...

Apropå köra musik via datorn - jag kör mycket musik från datorn ut i stereon och visst låter det bra! Inte 100% men klart njutbart, man kan inte ens säga att det låter dåligt trots att det sitter snik-kablage för just det ändamålet. Så kör hårt!
Inaktiv

Återgå till Köpråd