Vad ska jag köpa för högtalare till rörförstärkare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Ghostcoder

Vad ska jag köpa för högtalare till rörförstärkare?

Inläggav Ghostcoder » 2005-10-13 09:29

Jag har nyligen köpt en rörförstärkare (Shanling stp 80) och behöver nu köpa passande högtalare. Förstärkaren lämnar 2x35 watt och kan kopplas i 4 elle 8 ohm's läge.

Jag vill ha ett par stativare som får kosta upp till 10000 pengar och de måste vara i valnöt, ek eller silverlack.

Har någon en idé vad som kan passa med förstärkaren och vad som låter riktigt bra?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-13 11:16

Omega har ett antal burkar både i rätt finish och prisläge, samt har hög känslighet. De är ofta baserade på Fostex-bredbandare. Tex en omega super 3 går på ca 6kkr i Sverige.

Bild

http://www.omegaloudspeakers.com/super%203.htm

TS33
http://www.omegaloudspeakers.com/ts33.htm

Har själv lyssnat på Quads små dynamiska högtalare. De har bara 88 db/1w i känslighet, de har inte heller ngt av finishalternativen. Rosewood kanske kommer närmast. Vackert byggda, låter mkt bra imo (12L är min favvo). Värd en lyssning, absolut.

Bild

Ovanstående två högtalarmärken finns bla hos AudioConcept i Stockholm.

Med en sådan förstärkare så skulle det också funka med vanliga högtalare, dvs medeltröga saker. Aurum Cantus är ju rätt sjysst med sina banddiskanter, kanske lite för dyr. Men AC har ruskigt fin finish.

Skulle gärna vilja kunna rekommendera Carlsson, men det finns inga stativare till tillverkas längre. Iof, det finns ju OA51.3 begagnade, men då blir du inte ensam om att jaga efter dem. :wink:

God jakt!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-13 11:56

Intelligentsound IS6

http://www.intelligentsound.se/produkter/FeatIS6Pro.htm

Spräcker budgeten, kanske inte i längden dock.

De är designade bland annat för att vara okänsliga för vilken drivimpedans förstärkaren har.
Senast redigerad av Martin 2005-10-13 12:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-13 12:07

Jag skulle vilja rekommendera Ino Audio piP eller pi18, gärna i monteringssats. Jag äger själv bägge modellerna och är mycket nöjd.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-13 12:10

Von Schweikert VR-8 - lättdrivet och bra.

Edit: Oops... där var en budget också... :oops:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-13 12:12

Det viktigaste är hur högtalarens impedans ser ut. Rörsteg tycker inte om för stora variationer. Impedanstopparna i avstämda basreflexlådor är inte mycket att göra åt men dalarna ska helst inte vara lägre än 75% av nominell impedans. Har högtalaren konjugatfilter så älskar rörsteg detta.
- Militant slacker

Återgå till Köpråd