Harman Kardon AVR5500

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
riseabove

Harman Kardon AVR5500

Inläggav riseabove » 2005-09-21 22:40

Är detta ett vettigt begagnatköp idag eller ska man satsa sina slantar på annat håll ?

Fördelar / Nackdelar ?

Någon här borde ju ha erfarenhet av denna eller syskon modeller
all input är uppskattad
dann .]-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-09-22 13:52

Jag har själv en AVR5000 som jag är nöjd med. Fördelar är 192/24 - HDCD - tre digitala utgångar(2xCoax & optisk) och 5 digitala ingångar. De flesta AV-förstärkare idag har bara en digital utgång. En annan sak är att den är otroligt tyst, alltså inget som helst brus i högtalarna och det allra bästa är att man kan dela för och slutsteg som också är en bra sak. Idag är det så att man bara kan ta ut signalen från försteget men då kan man inte längre använda slutsteget eftersom det saknas en slutstegesingång på baksidan. Med AVR5000 & 5500 kan du alltså om du vill köra med elektroniskt delningsfilter och flera slutsteg till dina högtalare. Jag har sökt något annat i stället för AVR5000 men kan inte hitta något som är avsevärt bättre och dessutom till ett rimligt pris.

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-09-22 16:16

ingen annan som har några åsikter ?
dann .]-

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-25 00:53

Jag har också AVR5000 och är mycket nöjd!

Dock har den en ganska tydlig miss. Den kan nog vara korrigerad till 5500 dock. Om man matrisavkodar en stereosignal med logic 7 (när man tittar på stereosändningar på tv) så måste man ha en centerkanal. Om man ställer in att man inte har en center så ska centerljudet placeras i fronthögtalarna men det görs alltså inte.

I övrigt är den som Nagrania säger en riktigt bra förstärkare med många ingångar.

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-09-25 09:23

ni som har liknande stärkare. hur är DAC:arna i den , duger dom till att använda så man kan köra dvdn enbart som transport ?

hur är det med "moset" i förstärkaren, är den strömstark eller måste man kräma på mycket för att det ska låta något ?

bör tilläggas att jag tänker använda denna till ett par oa11.3 (oa14 men bara en diskant, ct62, och b65) till att börja med och senare
ett par piP när ekonomin tillåter.
dann .]-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-09-25 11:24

F.n. har jag ett par golvare från AP soom heter Avantec 6. Min normala lyssningsnivå ligger ganska högt, runt >100dB spl. och då får jag dra upp volymkontrollen till -20dB(max är +10dB). Lyssningsavståndet är c:a 3m. Jag använder ju också två subbar så de kan ju också göra sitt för att avlasta golvarna. När det gäller DAC:arna tycker i.a.f jag att dom låter mycket bra. Skulle dom inte göra det så hade jag inte haft kvar stärkaren men jag har också jämfört HK:s DA med några andra högkvalitativa DAC:ar och tycker att det inte var någon speciell skillnad.... i.a.f. tillräckligt bra. Det är också så att jag sällan använder DVD: n för cd-avspelning och när det gäller film så blir det mer svårbestämbart hur det verkligen låter.

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-09-25 20:16

eftersom jag har datorn som första källa så är det ju bra om dacarna iaf duger.

har även fått höra att harman kardon kan ara lite ostabila och lägga av även efter ett par års bruk med perfekt prestanda...

har ni som haft h/k förstärkare även andra haft några liknande problems ?
dann .]-

Användarvisningsbild
GunnaarF

Inläggav GunnaarF » 2005-10-14 18:22

AVR 5500 låter bra om man lyckas ställa in den rätt. Jag har en. Men den är förfärlig att använda. Att behöva trycka på en tangent på fjärren för att berätta att jag har bytt ingång innan jag kan ändra volym är vardagshat. Att man inte kan sköta nivån på kanalerna med en direktverkande volym på fjärren är oxo mycket irriterande. För att göra alla inställningar krävs att man ansluter den till en TV vilket är väldigt gömt i bruxen. Inte följer det med någon kabel för att göra det heller. Bruxen är kass med oändligt antal sidor med "systeminställningar"

Så det är mera tur än skicklighet om man lyckas få den att låta som man vill när man använder dolby eller liknande ljudbilder.

Jag har OA51 fram och OA 116 bak ifall nån undrar vad jag har för förutsättningar.

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-10-14 21:12

aaah jag tänkte köra ett par oa11 (oa14 lådor med bara en diskant monterad) som frontar , alternativt ett par piP om jag lyckas lägga vantarna på ett par byggsatser.

är inte nå intresserad av surround alls än så länge...

jag kör som jag sagt innan i princip ENBART med datorn som källa så bytande av ingång osv är inte speciellt jobbigt för min del....

men att man måste koppla en tv till den för att ställa in var lite jävligare... sånt vill man ju inte vara med om....

vad ligger avr5500 i för pengar som begagnad ?
dann .]-

Återgå till Köpråd