D/A omvandlare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

D/A omvandlare?

Inläggav Kraniet » 2004-04-24 22:50

Prisvärda och bra D/As?? har ni några förslag?
Diana är ju intressant men 3000 spänn liksom..
dacmagic då? model 3 eller vilken e bäst?
hur mycket bättre är diana?
finns det andra D/As som funkar också i det nämnda prisspannet? (Diana får väl anses vara taket eftersom den ska vara "bäst" (minst förvrängande)

en dacmagic1 hittar man ju för 600 spänn liksom.. hur dålig är en sån? jag har ju Genki nu kanske bara är idiotiskt att börja fundera.. Kanske får köpa ett 5103 och använda den D/An..

har alltså tänkt koppla datorn till D/An och köra okomprimerad cd (rippad med EAC) från HDD..
får man det att funka bra så är det ju nog så klokt att sälja Genkin och spara in dom där 7500 spännen som den är värd.. :roll:

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-26 18:48

Creative har någon modul för 1000 kr. Men jag kan inte uttala mig om kvalisort... med tanke på att det är CREATIVE~.. :roll: :lol:

Användarvisningsbild
Faidros

Inläggav Faidros » 2004-04-27 16:54

Terratec tror jag också gör nån sorts dac, aldrig prövat den. Det enda som borgar för kvalité är deras ljudkort som är väldigt bra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-27 17:01

ja sånt är ju också intressant.. hur pass bra är deras kort egentligen? håller d/a:n samma klass som en extern "hifi-dac" ?
jag menar kan jag köpa ett ljudkort för 2-3000 spänn istället för ett ljudkort och dac så är det väl ingen nackdel.. men då ska man ju veta att det blir bra..

Användarvisningsbild
Faidros

Inläggav Faidros » 2004-04-27 22:29

Jag har aldrig prövat något riktigt high end ljudkort själv mer än väldigt flyktigt men jag tror att man kan få riktigt bra resultat. Två kort som rekommenderas varmt av i stort sett alla jag hört är M-Audio Audiophile 24/96 och Terratec EWX 24/96. De bygger båda på samma chip. Du får väl försöka få tag på ett och testa, jag tror att båda dessa kostar snäppet under 2000 kr.

Användarvisningsbild
matte

Ljudkortstips...

Inläggav matte » 2005-10-17 06:52

Sent,men bättre än aldrig :D
Jag har Audiotrak`s Prodigy 7.1,men de har andra feta och audiofila
ljudkort som passar de flestas behov.
Vet inte vad för chip eller dylikt mitt har,men ag ska ta reda på det
för det råkar vara så att det ska klara 24/192....!
Hehe,det och 7.1...om förutsättningarna är goda,så har man ett
ganska perfekt ljudkort kan jag lägga till.
Kör ljudet just nu coaxialt in i Benchmark dac1 men hade C. Dacmagic1 nyligen och den gjorde det lättare att syssla med ljud på datorn,om man jämför med att använda dem analoga utgångarna vill säga...

Ville bara säga min mening,ha det gott peoples
And if the band you`re in,
start playing different tunes.
I see you on the Dark side of the moon!

Återgå till Köpråd