Nya ipod g5

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

niclas

Nya ipod g5

Inläggav niclas » 2005-11-24 22:34

..verkar vara jäkligt trevlig tycker jag. Någon som testat den i en "vanlig" stereo och kan bedöma hur den presterar? I den större varianten med 60GB hårddisk rymms det trots allt en hel del musik. Funderar flytta över större delar av min musiksamling på en sådan och använda som signalkälla.

Fördelar: Snygg, smidig, tyst (dvd-spelare någon? :wink:), bärbar.. etc.

Nackdelar: Begränsad till 60GB utrymme (men har man dator går det ju fort att flytta över ny musik), ljudkvalitet?

Edit: Är tänkt att kopplas analogt med ett enkelt försteg, alternativt köra med den inbyggda volymkontrollen (som jag tror inte är jättebra för ovanstående användningsområde.. :) ).

Edit2: Finns tydligen en "dock" med inbyggd laddare som man kan köpa till. På den finns en line out-utgång som ej påverkas av ipodens volymkontroll. Komplettera en sådan med lämplig försteg/förstärkare verkar vara vettigast. :)

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-11-25 09:27

Det rekomenderas inte att köra direkt från iPoden med dess volymkontroll och så. Ljudbilden blir då väldigt platt, och musiken känns inte alls levande :/.

Men det skulle nog vara en idé med en sån dockningsstation. Det bör ju fungera iallafall. :)
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-11-29 23:34

Jag köpte mig en ipod g5 30gb förra veckan.

Jag är väldigt nöjd. Den låter bra i min stereo hemma (SONY receiver och B&W 601 S3) även när jag kör genom volymkontrollen.

Det finns som sagt dockningsstation att köpa till, men alla tillbehör till lilla skönheten är ju tämligen dyra. Jag köpte en nätadapter för att kunna ladda utan dator (bra om man vill se på film på tåget eller så). Bara den gick ju på över 300kr... För en trafo och en USB-hona.

Nåväl. Den är en skönhet i sig. Mycket vacker att se på, och även att se på film på. Väldigt bra display och jag har inget att klaga på i ljudväg tycker jag. En del mp3 låter ju inte bra från början (om man lånat några från någon annan som man inte råkar känna), men alla jag själv rippar låter utmärkt.

Om du köper en ipod. Gå in på istuff.se och köp dig ett skydd i form av plastfilm att applicera på spelaren. Den blir lätt repig.

//

Användarvisningsbild
Kjell

Inläggav Kjell » 2005-12-02 17:53

Enligt Stereophile verkar åtminstone den tidigare inkarnationen prestera bra. Jag funderar också på en iPod, dels för tystnaden och dels för smidigheten. Fjärrkontroll är ju ett stort plus. Mp3-er kodade med lame aps borde vara transparenta förutom i extremfallen.

Tydligen så har den nya dockningsstationen reglerbar volym, vilket skulle innebära att det inte är riktigt line-out? Hur mycket påverkar det ljudkvaliten?

Återgå till Köpråd