hörlurar för datorbruk

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

hörlurar för datorbruk

Inläggav nolimitsoya » 2005-12-08 03:17

nya, för under* tusenlappen. gärna omslutande prylar där man slipper trycket mot öronen. någorlunda acceptabel lurstärkare finns i form av 5.1/4" I/O-grunka, så last och känslighet är inget jättebekymmer.

förslag?

*eller alldeles väldigt precis över kanske. 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-08 12:50

senheiser HD270 ligger väl ganska precis i det prisspannet. rätt sköna går att ha på sig hela dan. slutna så dom stänger ju ute lite oljud också. kompletera med en Zalman mic 1 och du är good to go :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-12-08 13:07

Hej!

Någon köpte AKG K271 Studio för, tror jag det var, runt 1500 kr,
från Utlandet. Kan det vara något? Vågar inte svara på om din
förstärkare klarar att driva dem dock. Har du några data på din
förstärkare så kanske någon kan hjälpa dig?

Nämnda lur fick mycket gott betyg i det stora testet i MoLt, så
ovanstående pris verkar ju bra.

Utöver dyrare Sennheiser HD600 så gillades även en billigare
Creative-lur som slutat tillverkas. Den är lättdriven, men kanske
inte öronomslutande (circumaural)? Minns inte modellen heller, men
kika i Musik & Ljudteknik på något bra bibliotek! Tror det var nr
4/2003. Där får man lära sig riktigt mycket om hörlurar och vilka
prestanda de bör ha för att ge god återgivning. Du kan beställa
numret från LTS för en femtiolapp också om du har gott om tid...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-08 14:28

Om man tänker köpa ett par AKG K271 utomlands kan man titta här:

148€ med frakt
http://www.csv-direct.de/artinfo.php?artnr=A3440239

159€ med frakt (möjligen tillägg för svensk moms)
http://www.technikdirekt.de/main/846466 ... s_VKNR_474

159€ med frakt
http://www.thomann.de/akg_k271_studio_s ... dinfo.html

Listpriset i Tyskland ligger på 179€ + frakt.

Ett alternativ till AKG är Sennheiser HD25. De finns två versioner det är den dyra jag tänker på och den kostar ungefär som AKG K271.

164€ med frakt
http://www.specialpoint.net/index.php?p ... eizhals_at

164€ med frakt (möjligen med tillägg för svensk moms)
http://www.thomann.de/sennheiser_hd25_sp_prodinfo.html

Observa, att dessa lurar kräver en ordentlig förstärkare och det brukar inte vara fallet i datorer.

Användarvisningsbild
E

Re: hörlurar för datorbruk

Inläggav E » 2005-12-08 17:37

Ambitiöst av dig, Roger. Tack!

RogerGustavsson skrev:Observa, att dessa lurar kräver en ordentlig förstärkare och det brukar inte vara fallet i datorer.

Jag fick intrycket att det fanns en ordentlig lurstärkare tillstädes. :P
nolimitsoya skrev:någorlunda acceptabel lurstärkare finns i form av 5.1/4" I/O-grunka, så last och känslighet är inget jättebekymmer.

Den där Sennheiser HD25, var den också med i MoLt-testet? Om
inte, har du sett något annat bra test, eller testat den själv?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2005-12-08 18:48

tackar hemskt mycket för snabba och hjälpsamma svar! :D

har lurat på att skrapa ihop till sånna där akg-lurar till riktiga stereon, men det har aldrig blivit av... man kanske ska sluta såsa och beställa ett par när de ju tydligen går få tag på för <2000. 8O
även om man är latast i landet :oops: kanske man orkar flytta dem mellan dator och stereo iaf... 8)

de där thomann fanns visst i sverige också*, och samma lurar kostar endast futtiga 5€ mer "härifrån". finns här någon som har några erfarenheten från denna butik?

*svenska sidan
lurarna

har tyvärr ingen data på förstärkargrunkan. det är en ganska enkel pryl som hör ihop med ljudkortet. klarar säkerligen inte f/e-lyssning, men den har verkat klara sig riktigt bra hur skumma lurar jag än plågat den med. :twisted:
funkar inte det kanske dator-förstärkar-inköpet till dator-piP-planerna kommer tidigare, och med vettigt lursteg... :roll: :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-08 18:50

E skrev:Ambitiöst av dig, Roger. Tack!

RogerGustavsson skrev:Observa, att dessa lurar kräver en ordentlig förstärkare och det brukar inte vara fallet i datorer.

Jag fick intrycket att det fanns en ordentlig lurstärkare tillstädes. :P
nolimitsoya skrev:någorlunda acceptabel lurstärkare finns i form av 5.1/4" I/O-grunka, så last och känslighet är inget jättebekymmer.

Den där Sennheiser HD25, var den också med i MoLt-testet? Om
inte, har du sett något annat bra test, eller testat den själv?

Mvh E*

Missade att det redan fanns en lurstärkare... Men den ska riktigt bra för att göra lurarna full rättvisa.

Den där Sennheiser HD25 (proffsvarianten) har varit rekommenderad i t.ex. Stereoplay. Verkar ligga på samma nivå som AKG K271. Den tonkurva som Sennheiser visar tyder på lite mindre "loudnesskararktär" än HD600. Har dock inte provat den själv.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-12-09 11:59

Eftersom det blivit så mycket prat om K271S och köp från utlandet så känner jag att det är läge att informera om att Musikbörsen just nu säljer lurarna för ett fördelaktigt pris. En perfekt julklapp kanske?

K271S för 1495 kronor.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-12-09 15:44

jag har hörlurar Sennheiser HD477 och Sennheiser HD202. både är fullt dugliga som datorlurar! de är oxå lätt drivna, vilket passar de flesta ljudkort. men om du har nåt fiiinare kort (som är anpassat för 300 ohms lurar eller nåt åt det hållet) så tror jag det kan vara lite problematiskt. på min hörlursförstärkare måsta jag ha volymkontrollen så låg ställd för dessa lurar så det ofta blir obalans i kanalerna, men.... inget o tänka på om du har vanligt ljudkort som sagt.

de här två lurarna har ju en fundamental skillnad som du kanske ska kolla på först: HD477 är öppen, HD202 är stängd.

om du kan tänka dig en öppen lur så rekommenderar jag lugnt HD477 i den prisklassen (har jämfört med en DB-lur i samma prisklass). dessutom är HD477 mycket skönare än HD202 (trots att de ser nästan likadana ut), men HD202 har annorlunda puffar som klämmar åt hårdare, troligtvis för att det ska vara en 'stängd' lur.

sen gillar jag ljudet i HD477 lite bättre, det är förstås en smaksak, men basen i HD202 är lite väl hissad i min smak. har jag den inkopplad i datorn eller mp3-spelare så sänker jag alltid basen på den.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2005-12-09 18:33

på min hörlursförstärkare måsta jag ha volymkontrollen så låg ställd för dessa lurar så det ofta blir obalans i kanalerna, men....

hade det problemet med förra paret lurar (hp890) och vill inte gärna fortsätta med det, men tack ändå. både nils och musicman. :)
gick ifs fixa genom att skruva ner volymen i mjukvaruregelgrunkan till 10% eller nått, men det blev en chock så fort något spel fick för sig att ändra det. :lol: och det brusade en del...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-09 19:37

nolimitsoya skrev:de där thomann fanns visst i sverige också*, och samma lurar kostar endast futtiga 5€ mer "härifrån". finns här någon som har några erfarenheten från denna butik?

Jo, Thomann på svenska är den tyska Thomann fast med lite högre priser (berorende på den högre svenska momsen). Handlar du på Thomanns hemsida får du alltid betala det svenska priset om grejorna ska hit. Enhetsporto tillämpas.

Musikbörsens erbjudande är förstås inte att förakta!

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2005-12-09 19:59

aha, då spelar det ju ingen skillnad då. blir nog musikbörsen isf. då kan man ju klämma och pilla lite på dem innan också...

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2005-12-12 16:34

akg 271s inhandlade och hemburna från musikbörsen, och spelas just nu in med ella och armstrong i porgy and bess på lakritspizza från verve. 8) låter fantastiskt gör det också! 8O

ett litet aber bara... känsligheten verkar vara rikigt hög, så brus/balansproblemet vid datorn kvarstår. :( får skaffa bättre grunkor helt enkelt. en herre på best sound tipsade om creek (<-klickbar) som tydligen skulle vara både bra och rimligt prissatta; vet någon något om dessa mojänger?

och såndäringa xfeed, går det svänga ihop en sån grunka på lite experimentbräda, eller är det för avancerade prylar?
isf, var hittar man ritning och komponentlista?

/Edit by Länkmaffian

tack länkmaffian. 8)
Senast redigerad av nolimitsoya 2005-12-12 18:37, redigerad totalt 3 gånger.

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-12 16:38

nolimitsoya skrev:nya, för under* tusenlappen. gärna omslutande prylar där man slipper trycket mot öronen. någorlunda acceptabel lurstärkare finns i form av 5.1/4" I/O-grunka, så last och känslighet är inget jättebekymmer.

förslag?

*eller alldeles väldigt precis över kanske. 8)

mitt tips är prova ett par först....ett par lurar som sitter bekvämt på mig(små platta öron) sitter säkert inte skönt på någon med stora mussepigg öron.....eller vingmuttrar om ni så vill....för att lurarna sitter skönt är nog viktigare än hur bra dom låter ....speciellt när man sitter vid datorn, för där kan man bli sittande lääääänge

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2005-12-12 16:50

det är både provat, funderat och inköpt nu. 8)
men tack ändå. :)

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-12 17:06

nolimitsoya skrev:det är både provat, funderat och inköpt nu. 8)
men tack ändå. :)

så bra

Återgå till Köpråd