Jitter bug

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

ronnyx

Jitter bug

Inläggav ronnyx » 2016-02-07 00:24

Erfarenheter av denna:

https://www.hifiklubben.se/stereo/da-om ... ug-filter/

Finns det bättre ? Jag tänkte att man borde kunna förbättra återgivningen dator - dac, kan det vara något ???

Hoppas jag ej gjort reklam-felet nu. Ifi audio har något liknande

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Jitter bug

Inläggav Michael » 2016-02-07 01:11

Med tanke på bullshit reklam text, så räcker det för bojkott.

Varför ljuger de? ...lådan kanske är tom!

...om det är det som man eventuellt kan tro att det är, så kanske det kan göra nytta - i något fall. Men då gissar jag bara på innehållet, för de vill ju inte berätta. Nä, välj hellre en seriös produkt.

//Michael

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2016-02-07 13:45

Brus och störningar kanske den skulle kunna fixa om det sitter en rejäl konding i den (vars nu den skulle få plats) som jämnar ut peakar i strömförsörjningen.

Digitala störningar däremot tror jag inte på, dom ska inte finnas om produkten man kopplar in är korrekt byggd, hur ofta får man korrupta filer på en USB hårddisk som man skickar över filer till tex, även om man har en 3 meter lång billig skitkabel?
Skulle ju räcka med att EN byte blir felaktig för att filen skulle bli helt korrupt (iaf om det är en programfil).

Störningar från grafikkort osv kan man ju däremot få även med externt ljudkort (med analog utgång) om man driver det direkt från USB porten, så se alltid till att ha extern nätdel till externa ljudkort och DACar.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-02-07 13:59

Tom är den inte...
Bild

O helt verkningslös verkar den inte heller vara:
http://www.stereophile.com/content/audi ... QK32Uyl.97

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-02-08 21:25

Kanske är det en galvanisk avskiljare?
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Nip

Inläggav Nip » 2016-02-09 12:33

Av artikeln verkar det som man gjort en balanserad digital signal av usbströmmen bittar - kanske gör skillnad med mindre överlagrat skräp från datorn avskiljt före kabeln.

Digitalt skall en mottagarkrets vara försedd med transformator före ingång som galvanisk avskiljare - men många DACar fuskar med det. Då kan det kanske göra skillnad. I synnerhet om man förlitar sig på en analoga delen som finns i form av 5V likström för enheten i sig.

Kanske gör bättre usb-kabel samma skillnad.

Men när man pratar om mellanregister mer liquid eller hur man skrev - det verkar ju bogus.
Antingen är bittarna överförda till dac som originalkällan eller inte.

Men hade ett intressant fall då jag för min externa dac fick bättre ljud från dator med spdif än från dvdspelarens spdif. Närmare koll visade att man på dac-kortet valt 10 ggr större värden på tidkonstanter i pll-kretsen än kretstillverkaren hade i sin typkopplingar. Så justering ändrades från 4ms i typkoppling till 40ms. Skifte av kondingar på dac-kortet fixad detta och kunde inte höra skillnad längre. Så strömmen bittar ut från dvdspekaren verkade ha så mycket mer jitter att det märktes i ljudet - min egen teori då. Så konstiga saker händer.

Men man har köpt mycket skit genom åren för de pengarna den kostar - man sedan slängt - så varför inte bara prova. Inte astronomiska summor.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-02-09 20:17

Fostex skrev:Kanske är det en galvanisk avskiljare?

Nej

Återgå till Köpråd