Köpråd, högtalare ca 40.000SEK

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Köpråd, högtalare ca 40.000SEK

Inläggav Nattlorden » 2016-01-15 00:02

JonasW skrev:Diskanten verkar delas vid 3600Hz. Hittade en spec på Avanti från 2015-05.

Skönt att höra att han ändrat sig, han var nere på 1800 ett tag...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2016-01-15 00:18

Nattlorden skrev:
SRe skrev:Efter mer än ett år är det avgjort :!:
Nu står det ett par Audio Physic Avanti i min "gillestuga". Dom kräver inspelning men redan nu är ljudet fantastiskt :D
Tack för alla intressanta inlägg och diskussioner
/SRe

Kör Joachim Gerhard fortfarande med toklåg delning mot diskanten, eller kommer de att tåla att spela ut lite?

Nja kanske du tänker på en intervju från 1996 (http://www.speakerbuilding.com/content/1039/). Där nämns låga 1300Hz för Caldera... Nu är konstruktionen helt annan. Förvisso lite udda diskant men en ganska hög delningsfrekvens.
STARE

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-15 07:32

Kul att du har hittat högtalarna för dig ! :)

Hoppas att det blir många många timmar av musikalisk underhållning nu ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-01-15 08:50

Grattis, SRe! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-01-15 09:20

Gratulerar!

Är det den senaste versionen Avanti du köpt? Vågar du bjuda på bilder? :)

Har länge varit nyfiken på AP högtalare. De är snygga och verkar både mäta och låta bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-01-15 09:58

Den kom väl 1989, hur mycket är den uppdaterad?

Bild

Stereophile skrev:The speaker's minimum impedance is around 3.5 ohms in the low bass and upper midrange, which should not present problems to good 4 ohm-rated amplifiers. While the phase angle is generally benign, there is a coincidence of low impedance and high phase angle around 20Hz.

Bild
Fig.1 Audio Physic Avanti III, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2 ohms/vertical div.)

Bild
Fig.2 Audio Physic Avanti III, anechoic response on tweeter axis at 50", averaged across 30 degrees horizontal window and corrected for microphone response, with the nearfield woofer and port responses plotted below 750Hz and 275Hz, respectively
Stereophile skrev:look at the notch around 100Hz in the woofer and port responses. There is presumably some kind of anti-resonance at this frequency, and it shows up as well in the complex sum (taking magnitude, phase, and physical separation of the drivers into account) of the port, woofer, and midrange outputs (top trace in fig.2 below 350Hz). Both ports and woofers can be seen to roll off smoothly above their passbands, however, and while there is a suggestion of a peak in the woofer response at 500Hz, this is suppressed by the crossover. (The changeover between the woofers and the midrange units appears to be set at 200Hz.) That Michael found the bass a little lean comes as no surprise; the ports seem to be doing little to support the speaker's midbass output.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-01-15 15:36

Ja den senaste är ju rätt annorlunda. Ett mellanregister av nytt snitt och ny kondiskant. Nytt 8 tums baselement också och nytt delningsfilter. Så i princip en helt annan högtalare :)

Bild

Verkar fortfarande vara väldigt bra
http://www.audiophysic.de/download/avan ... 015_06.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-15 17:27

Jag tycker ju alltid om Dynaudios halvstora högtalare när jag hör dom, största modellen är väll 3.4 innan det blir modeller med dubbla diskanter, dom lider av problem i diskanten som jag inte förstår varför man bygger in sådär....
Sitter man mycket långt bort så är problemet försummbart, men i normalt vardagsrum (ca > 5m lyssningsavstånd) så tycker inte jag att diskanten låter bra...
Så det är deras modeller med EN diskant som gäller :)

Men nu blev det en annan högtalare, rätt snygg är den tycker jag !
Jag gillar det som pågår runt diskantens dome, spridnings hanteringen bidrar med något rent estetiskt också :)
Nu har jag inte lyssnat så mycket på Audiophysic (vid några olika tillfällen och ganska kort) men det lilla jag har hört har inte låtit dåligt, snarare tvärtom så det är nog ganska vettiga högtalare.
Lite sådär "ful snygga" på något vis och jah, en sak jag kommer ihåg från den gången jag lyssnade på dom en stund sist (gammal modell? En med dubbla mellanregister och dubbla basar) var att det spelade mer musik och mindre ljud än många andra högtalare.
Mvh//David

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-15 22:30

Just Audio Physic Avanti III är nog den, tagen för sig, bästa högtalare jag hört (jag har hört delade system med djupare bas och mindre kompromisser dynamiskt). Fantastiskt rent och klart ljud med enorm detaljering men ändå med en trevlig "värme" som gör att de aldrig blir skrikiga. Trots mätningen i Stereophile så saknas knappast bas heller i en betongväggad södermalmslya.
Kostade förvisso 110.000:- när de såldes nya i Svedala så de borde väl för all del spela fint.

De nyare varianterna på temat har jag aldrig hört men jag tror svårligen att de skulle vara sämre. Grattis till köpet!
Mycket trevlig!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-15 23:20

Äger själv ett par AP, trivs bra med dom, upplever de väldigt befriade från lådfärgningar och att man verkar satt värde på en jämn spridning såtillvida att de behåller i stort sin klangbalans väl utanför sweetspot.
Det är viktiga parametrar för mig för att skapa en realistisk scenhändelse och icke koppling till högtalare.

I mina sitter Seas element men jag vet att i senare konstruktioner sitter element från AP själva.

Det är stativare jag har, om jag skall önska något är det basmoduler och filter typ cr80 el likn för att skära åt bägge håll, köpa mig lite frekvensomfång och effekttålighet så att säga.

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2016-01-17 18:14

Kraniet skrev:Gratulerar!

Är det den senaste versionen Avanti du köpt? Vågar du bjuda på bilder? :)

Har länge varit nyfiken på AP högtalare. De är snygga och verkar både mäta och låta bra.

En bild..
Bilagor
DSC_1137-small-1.jpg
Audio Physic Avanti
DSC_1137-small-1.jpg (222.63 KiB) Visad 6529 gånger
STARE

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2016-01-17 18:50

Snygga högtalare! Skulle va kul att höra sådana nån gång.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-17 18:53

Precis den där finishen jag vill ha på mina pi60s, spegelblank ebony macassar. Riktigt snyggt, grattis!!!
Class only looks like arrogance from below.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-18 00:14

Bara att hålla med.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-01-18 11:16

riktigt snygga. Ser ut som glaspaneler.

Ritkigt coolt också med en high-end kondiskant! :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-01-18 13:15

Mkt tjusigt! Hoppas de låter lika bra som de ser ut :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-19 05:44

Dom där fräsiga fötterna, är det spikar eller är dom dämpande ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2016-01-19 08:56

DVD-ai skrev:Dom där fräsiga fötterna, är det spikar eller är dom dämpande ? :)

Fritt upphängda i magnetfält, dvs dämpade
/SRE
STARE

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-25 01:50

darkg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Läste en gammal tråd o såg detta
IngOehman skrev:Kan nämna att det har anförts att figurerna elaka Måns, Bill och Bull är formade för att parodiera Hitler och tyska folket (och Pelle Svanslös är judarna) i ett försök att skapa anti-nazistisk satir i Sverige under andra världskriget.

Det är först gången jag ser denna tydelse.
Den gängse uppfattnigen är att katterna har verkliga förebilder från Uppsala universitet o vissa nationsioner i Uppsala studentkår.

Sökte på nätet och den tolkning som du skriver om verkar ha kommit fram på de senaste åren...aningen långsökt!!

Emellertid Är Pelle utsatt för förtryck av uppviglaren Måns + dumma medlöpare, och Gösta Var en uttalad antinazist. Det är inte jättelångsökt. Att karaktärerna samtidigt är hämtade från hans Uppsala behöver inte vara fel för att det också finns den här meningen, om det nu finns det alltså..

- Det skulle bara fattas att man gläfser, när man bara har ett öra, sa Måns. Det är ju ungefär som när en svanslösing försöker göra sig viktig.
Nu skrattade alla utom Frida, som inte begrep vad det var frågan om. Ja, Bill och Bull förstod ingenting heller, men de skrattade ändå.
- En som bara har ett öra måste undertryckas, fortsatte Måns. Han hör inte till herrefolket, och det gör vi som är riktiga. De som har något fel på sig, som inte har svans eller så eller som inte är av riktig ras, de ska vara våra slavar.
- Bravo, sa Bill och sträckte upp tassen.
- Bra, Måns, sa Bull och gjorde likadant.

Pelle Svanslös och taxen Max (1944)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-25 12:16

Tack, darkg!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-27 14:22

Ja, så mycket tydligare än sådär kan det nog inte bli.

Älskar för övrigt Gästa Knutssons röst.

Och när jag tänker efter så gillar jag att höra Astrid Lindgren läsa sina berättelser också, men bäst av alla på att framföra sina historier är nog Thomas Funk! Tycker jag alltså.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Köpråd