Rega Skivspelare - Extern Motorstyrning

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiohd

Rega Skivspelare - Extern Motorstyrning

Inläggav Audiohd » 2016-03-02 10:14

Hej

Är det någon som har erfarenhet av att uppgradera en skivspelare med en extern motorstyrning?

Har en älskad Rega P25 och funderar på en Heed Audio Orbit 2 (eller kanske 1). En Rega TT-PSU
är inte aktuell, eftersom jag då även måste byta motor, vilket inte rekommenderas när jag läser
inlägg på nätet. P25 lär ha en mycket tyst motor med bra fästen, som ger lite vibrationer. Just
detta faktum gör mig tveksam till nyttan med en extern styrning.

Är det verkligen en vettig "uppgraderning"? Är det värt pengarna?

Tacksam för främst objektiva svar, men även subjetiva uppskattas :)
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

adagio

Re: Rega Skivspelare - Extern Motorstyrning

Inläggav adagio » 2016-03-02 13:24

Det är inte bara vibrationer som påverkar eller som blir bättre med en extern motorstyrning.
Vad den gör är att reproducera en perfekt sinusvåg som inte har nätets alla störningar. Vilket kommer göra att motorn går renare och jämnare. Jag hade en HEED till min Kuzma stabiS, jag beställde en ny Kuzma PS ref 2 och sålde min HEED. Under tiden körde jag utan motorstyrning och helt klart var det sämre. Mer odefinierat mindre auktoritet. Men den verkliga revolutionen kom med Kuzma PS ref2! Den gör jobbet dubbelt så bra som HEEDen. Dels på så sätt att den genererar två st individuella sinuskurvor i perfekt fas. Det finns INGA vibrationer i motorn och tja, musiken är bättre tajmad än någonsin.
Skrämmande bra. Med HEED mfl genereras en sinuskurva som man sen delar med en kondensator vid motorn för att "fuska till en fas ytterligare. Det inte perfekt, dugligt men inte bra.
Skulle aldrig tveka att rekommendera KUZMAN till vilken AC-spelare som helst. Den gör jobbet perfekt.
Lätt värt 15000kr men tycker man det är för dyrt, vilket det inte är om man tänker på väljud/krona, är HEED en bra uppgradering men inte i närheten prestandamässigt. HEED ger kanske 8-15% förbättring beroende på spelare. Kuzma PS ref2 är lätt en 25-50% förbättring.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-03-02 13:50

Tack för förklarande svar! 15000 är dock inte aktuellt för mig och min P25, då skulle det handla om att
byta skivspelare, kanske till en Rega RP8 och den har ju extern motorstyrning.

I mitt fall, vad tror du om Heed Orbit 1 eller räcker det med 2 så jag slipper modifiera skivspelaren?
Skulle vara trevligt eftersom jag med tiden kanske säljer den.

adagio

Inläggav adagio » 2016-03-02 20:57

Jag är övertygad om att 2an räcker. Jag körde med 1an men det är exakt samma apparat. Med 1an följer ett litet kort med en 0,22 uF Wima som delar fasen. Det är förmodligen exakt samma värde på den som sitter i din spelare. Med 2an följer en liten adapter så du kan plugga in Shukokontakten från spelaren direkt i den. Annars kan jag inte tro att det är någon som helst skillnad. På min Kuzma stabiS satt det även ett motstånd på nollan för att ge motorn lite jämnare gång, detta motstånd fanns inte på kortet som skulle ersätta orginalelektroniken.
Räkna inte med dag o natt skillnad, det är samma klang på spelaren/PU mm. Skillnaden kommer främst visa sig i en lugnare mer avslappnad och auktoritär spelstil. Spelaren kommer upplevas som mer medveten om vad tusan den håller på med. Sen är det smutt att kunna lira 45varvare genom en knapptryckning. Saker som piano, flygel mm tycker jag vinner mycket på stabilare ström.
Tänk på att även om ett PUbyte kanske skulle ändra mer av ljudet så har du alltid nytta av att ha stabil gång på spelaren, det är som klockan på en CDspelare, HEED är en bra analog jittermumsare.

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-03-02 22:26

Kanon, tack för svar. En fråga till som jag försöker surfa fram, men är svår att finna svar på.
När man använder en Heed Orbit, skall då en Regas drivrem sitta på 33 eller 45?
Jag funderar nämligen på att använda dubbelrems drift (33/33) och då har jag ju ingen 45,
men en Orbit löser ju det om remmen skall sitta på 33.

adagio

Inläggav adagio » 2016-03-02 22:52

Det ska vara 33 men jag vågar inte svära på det. Men med min Kuzma var det ju så.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-03-03 02:25

När jag gjorde lite mätningar på en Rega P5 med eller utan TT-PSU så kunde jag inte så något som var signifikant.

Kan någon visa upp verklig prestanda skillnad med och utan extern motorstyrning av valfri skivspelare så är jag verkligt intresserad.

Det är nämligen väldigt enkelt att mäta upp om det verkligen har någon verklig påverkan.

Bästa Rega spelarna när det gäller svaj som jag mätt upp (av ett 10-tal) har varit ursprungliga Rega Planar 3. Dom som är så dåliga att man måste byta motorn om man lyssnar på "experterna" :mrgreen:.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

adagio

Inläggav adagio » 2016-03-03 08:41

Eh tyvärr mätte jag inte min Kuzma med och utan men med motorstyrning blev såväl ljud som mätningar extremt bra. Han som köpte min HEED hade också en stabiS, jag kan be honom om mätningar f o e HEED. När jag pratade med honom och skickade mina mätningar sa han att han var långt ifrån dessa.
Bild
Det är ingen liten skillnad på kuzman med och utan PS ref2. Det är bara att länna på motorhuset. Från tydliga vibrationer till absolut stillhet och balans. Och som sagt ljudet blev löjligt bra.
Jag har en mycket känslig kompis som är en otroligt uppmärksam lyssnare, han har haft en likadan spelare som mig men sålde den och hela sin vinylsamling efter att ha hört en extremt dyr spelare. Hans insikt var att han aldrig skulle ha råd och nu när pandoras Box var öppen skulle han inte kunna leva med mindre. Han gick över till helt digitalt ljud och har alltid hittat svagheter i alla vinylriggar han lyssnat på de senaste fem åren. Men härom kvällen hörde han min kombo efter PS REF2 och det som bara skulle bli en timmes lyssning slutade efter midnatt. Han var enl honom omskakad, hans grundvalar var omkullkastande. Detta var "första gången som han verkligen förstod och kunde motivera vinylavspelning"
Han ångrade första gången att han gjort sig av med sin vinylsamling. Han är extremt känslig mot alla former av dist och tajmningfel. Hursomhelst HEED gör en liten skillnad som jag ändå tycker är prisvärd men jag vet ju vad som händer när motorn går helt rätt......

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-03 09:04

Vinylcalle skrev:Kan någon visa upp verklig prestanda skillnad med och utan extern motorstyrning av valfri skivspelare så är jag verkligt intresserad.

Det är nämligen väldigt enkelt att mäta upp om det verkligen har någon verklig påverkan.

Jag hörde i alla fall en liten skillnad mellan två olika motorstyrningar till min LP12:a (Lingo 1 resp 2). Jag fick ett bra inbytespris på min 1:a men så här i efterhand hade jag nog överlevt även utan att byta upp mig. Jag har även lyssnat på 12:or med den nya motorn/elektroniken och det är stor skillnad till det bättre. Och då är ändå gamla motorn med Lingo ingen dålig kombination.

Hur dessa olika motorstyrningar mäter, det vet jag inte men det vore intressant att ta del av de siffrorna. Frågan är ju om man mäter rätt saker? Att mäta svaj med en sinuston är ju inte samma sak som att mäta med musik eftersom den senare kan påverka rotationen. För att ta ett exempel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-03-08 09:41

Det blev en Heed Orbit 2 till min Rega P25. Köpte den igår på öppet köp, men det är beslutat
att jag behåller den. Fungerar perfekt. Jag går inte in på subjektiva utläggningar om ljudet
mer än att det låter bättre, är praktiskt och att det medger att jag installerar den
dubbelremdrivning jag väntar på från Tangospinner i Argentina. Tack för råden! :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 15:12

Bill50x skrev:
Vinylcalle skrev:Kan någon visa upp verklig prestanda skillnad med och utan extern motorstyrning av valfri skivspelare så är jag verkligt intresserad.

Jag hörde i alla fall en liten skillnad mellan två olika motorstyrningar till min LP12:a (Lingo 1 resp 2). Jag fick ett bra inbytespris på min 1:a men så här i efterhand hade jag nog överlevt även utan att byta upp mig. Jag har även lyssnat på 12:or med den nya motorn/elektroniken och det är stor skillnad till det bättre. Och då är ändå gamla motorn med Lingo ingen dålig kombination.

Hur dessa olika motorstyrningar mäter, det vet jag inte men det vore intressant att ta del av de siffrorna. Frågan är ju om man mäter rätt saker? Att mäta svaj med en sinuston är ju inte samma sak som att mäta med musik eftersom den senare kan påverka rotationen. För att ta ett exempel.

/ B

Jag blev lite passivt intresserad av svaj. Vet du möjligen mer om hur rotationen påverkas av spåret?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-08 15:59

darkg skrev:Jag blev lite passivt intresserad av svaj. Vet du möjligen mer om hur rotationen påverkas av spåret?

Det brukar kallas dynamiskt svaj. Finns säkert något att läsa om man googlar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 16:15

Tack!
Don’t just do something, sit there.

Återgå till Köpråd