Brik AP-24H Hörlursförstärkare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Hamster

Brik AP-24H Hörlursförstärkare?

Inläggav Hamster » 2016-02-17 17:11

Hallå
Är det någon här som har testat eller till och med köpt Briks kombinerade USBDAC/hörlursförstärkare? http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/hogtalare-headset/tillbehor-for-horlurar-headset/brik-ap-24h-horlursforstarkare-p39835

/tomas j

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Brik AP-24H Hörlursförstärkare?

Inläggav Elfsberg » 2016-02-17 18:01

Spännande.

ostmaccan skrev:Jag köpte hem Briks hörlursförstärkare med inbyggd dac från kjelle idag men blev mycket besviken. Undrar om det kan vara någon sorts produktionsfel. Det brusar klart hörbart trots att ljudet är på noll och när man stänger av apparaten så smäller det i lurarna. En mycket lägre smäll kommer även när man slår på den, men den är inte lika illa. Måste tillbaka imorgon och se vad de har att säga i butiken.

ostmaccan skrev:Jag fick med mig en ny brik hem men den brusar också... Blir att lämna tillbaka den.
Det får nog bli en dac + ear one när jag får råd helt enkelt.

Men vem vet varför det bruset för just den användaren, hade jag haft behovet så hade jag tagit hem en för test.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2016-02-17 18:05

Borde nog göra det då jag jobbar hos återförsäljaren...

Hamster

Inläggav Hamster » 2016-02-18 06:50

Se där,tack Elfsberg och Ostmaccan. Jag får se om min lokala Kjell har denna hemma. F-n att man skall vara så snål ibland...

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2016-02-18 10:50

Jag har en på jobbet. Visst smäller det till (inte farligt högt) när man slår på och av den, men det tycker inte jag gör något. Den brusar knappt hörbart när det är tyst i lurarna, men om man inte jämför med förstärkaren på och av så är det så lågt att man inte tänker på det (dvs det skiljer sig mycket lite från bakgrundssurret i ett kontorslandskap).
Ljudmässigt funkar den bra och det är helt klart ett lyft jämfört med hörlursutgången på en laptop. Priset är ju dessutom extremt attraktivt, jag har inga problem att leva med att den inte är perfekt med tanke på vad den kostar.
Min har en lustig egenhet dock, jag kör den digitalt via USB från datorn, och när man börjar lyssna på något så startar den på inställd volym för att sen dämpa signalen ner till mycket låg volym och sen upp igen till den inställda volymen. Volymsvepet tar ungefär en sekund och förekommer bara när man startar upp musiklyssningen. Det händer efter tystnaden mellan låtar på en skiva till exempel.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-02-18 20:36

Största fördelen är ju att man kan "låna hem" från Kjelle, så alla som undrar kan ju ta hem en och se om den passar för just dem.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2016-03-02 22:23

Hej, jag har en Brik hörlursförstärkare och har upplevt att ljudet har spökat lite i lurarna. Ibland löter det grötigt(vilket kan vara spotify som gör nått dumt när uppkopplingen är kass), nu senast så är det nått slags balansproblem, Norah Jones hördes bara i höger öra så jag gjorde ett left and right test på youtube, då hördes visserligen ljud i både höger och vänster men märkbart lägre volym i vänster. Har provat olika lurar och även bytt "pluggen" i hörlursuttaget. Fenomenet kommer och går och jag kan inte riktigt göra några kopplingar till när och hur, undrar om någon annan har haft problem med sitt ex, eller har någon idé om vad det kan vara.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2016-03-10 15:22

Wictor skrev:Hej, jag har en Brik hörlursförstärkare och har upplevt att ljudet har spökat lite i lurarna. Ibland löter det grötigt(vilket kan vara spotify som gör nått dumt när uppkopplingen är kass), nu senast så är det nått slags balansproblem, Norah Jones hördes bara i höger öra så jag gjorde ett left and right test på youtube, då hördes visserligen ljud i både höger och vänster men märkbart lägre volym i vänster. Har provat olika lurar och även bytt "pluggen" i hörlursuttaget. Fenomenet kommer och går och jag kan inte riktigt göra några kopplingar till när och hur, undrar om någon annan har haft problem med sitt ex, eller har någon idé om vad det kan vara.

Om man har riktigt låg volym på min Brik så är volymen starkare i högerluren än vänsterluren. Det ordnar sig om man höjer lite grand.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-10 16:38

Det låter som kanalobalans i volympotentiometern (om det finns någon). I princip är det olyckligt när man hamnar lågt på en potentiometer eftersom kanalobalansen är mindre vid mera pådrag. Lägre förstärkning hos audiokretsen hade varit gynnsamt, då hade volymen hamnat på en bättre del av potentiometerbanan.

Återgå till Köpråd