Nätverksspelare som klarar gapless från NAS?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
poppop

Nätverksspelare som klarar gapless från NAS?

Inläggav poppop » 2016-04-09 14:25

Nån som känner till någon nätverksspelare som klarar gapless playback från en NAS?
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Nätverksspelare som klarar gapless från NAS?

Inläggav paa » 2016-04-09 14:33

poppop skrev:Nån som känner till någon nätverksspelare som klarar gapless playback från en NAS?

Man skulle lika gärna kunna vända på frågan:
Nån som känner till någon NAS som klara gapless playback till en nätverksspelare.
Och sedan kanske routern är väl så viktig i processen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-04-09 20:28

Roon skall klara det och har kopplingar till diverse hårdvara.

/Harryup

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-04-09 23:32

paa skrev:
poppop skrev:Nån som känner till någon nätverksspelare som klarar gapless playback från en NAS?

Man skulle lika gärna kunna vända på frågan:
Nån som känner till någon NAS som klara gapless playback till en nätverksspelare.
Och sedan kanske routern är väl så viktig i processen.

Hjälper inte vad man har för NAS eller router om uppspelaren inte förstår sig på gapless metadata i diverse ickeförlustfrittkodade filer eller att börja ladda nästa fil innan nuvarande är slutspelad. För jag antar trådstartaren med gapless menar uppspelning utan paus mellan låtarna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-09 23:48

Jag kanske missförstår frågan, men... Min SB Classic har då inga som helst problem att spela upp "gapless", tex liveskivor utan avbrott mellan låtarna. Det är något man kan ställa in i Logitech Media Server (är iofs standard) där man kan styra om man vill ha korstoning osv. LMS finns för tex Linux vilket väl många NAS'ar kör (?).

/B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2016-04-10 11:52

Sonos och Squeezebox

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-04-19 11:33

Bryston BDP ska klara det också
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-04-19 14:16

Det beror ju på den firmware som tillverkaren har levererat produkten med.
Om man använder Roon som uppspelaningsprogram ifrån t.ex. en padda så är det ganska många spelar som fungerar gapless som kanske inte tidigare har gjort det.

/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-04-20 13:44

Men Roon kostar (vad jag läst) $119 per år.

Använder du den för att styra Squeezeboxen Harryup
Eller har jag missat något

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-04-20 21:49

Köpte livstidsabbonemang, är så mycket roligare än allt annat tycker jag.
Just nu styr jag en Macmini med Roon, men jag har testat med Squeezeboxen också men kör normalt inte med den.
Roon har kommit med en utökad programvara nu så det går att skicka uppspelningsuppdrag till en massa olika enheter och numera också ifrån en telefon.

/Harryup

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-04-28 18:17

Min erfarenhet av mediaspelare som fungerar på det sättet är att det är trevligt tills filer inte känns igen av programmet eller kan matchas i databasen. Då blir det istället mkt otrevligt. Eller ännu värre, filerna sorteras fel. Hur är det med roon?
Häpp!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-05-01 06:47

WhereNextColumbus skrev:Min erfarenhet av mediaspelare som fungerar på det sättet är att det är trevligt tills filer inte känns igen av programmet eller kan matchas i databasen. Då blir det istället mkt otrevligt. Eller ännu värre, filerna sorteras fel. Hur är det med roon?

Inte känns igen? Menar du filformat som inte stöds? Har aldrig varit med om att varken mjukvara eller hårdvara kan spela alla typer av filer.
Matchas i databasen? Om du menar att en skiva inte finns i databasen så händer ju det förstås men man rippar ju inte in i Roon så filerna man normalt har är ju taggade redan. Man kan välja mellan att Roon skall visa sin egen taggning av en fil eller den som hämtas av Roon. Finns inget otrevligt med det och även med en hårdvara som använder Gracenote eller något annat direkt så kan det bli fel.

Filerna sorteras fel? Ja det kan ju hända om man t.ex. har artister som heter samma sak. Det problem som kan uppstå i Roon är att programmet inte känner igen att alla filer tillhör samma skiva men det går att ordna med att man söker fram de som ligger som enskilda filer och så parar man ihop dessa med resten av skivan.

Överhuvudtaget så fel går att ändra eller justera så kan inte säga att min erfarenhet är att något blir mycket otrevligt oavsett anledning.

Återgå till Köpråd