PA-steg med tempstyrd fläkt

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

hammarn_2

PA-steg med tempstyrd fläkt

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-23 23:49

Jag funderar på något slags basbygge och filosoferar i samma visa på förstärkning av dessa baslådor.

Det verkar vara ganska vanligt att folk köper nåt hyffsat enkelt steg och sedan fläktmoddar det. Jag är inte helt kompis med den tanken, även om jag inte har kommit så långt i min tankeprocess att jag uteslutit någonting. Min rädsla är att fläkten trots ev. ingrepp kommer kunna höras vid låga lyssningsvolymer och väldigt tysta partier i musikstycken. Det är en kompromiss jag helst skulle slippa att göra.

Jag skulle således vilja ha ett steg där fläkten inte bara är tempstyrd, utan att styrningen är implementerad på så vis att fläkten står helt stilla vid beskedliga effektuttag (och därmed temperaturer).

Finns detta? Finns det för rimliga pengar, typ 5-7lax?

Edit: Jag gillar verkligen inte att köpa och sälja begagnat.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: PA-steg med tempstyrd fläkt

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-24 11:49

Har du verkligen behov av de monstereffekter ett PA-steg levererar? Annars borde du väl satsa på ett steg utan fläktar. Många är ju nöjda med Behringer A500. För endast 1.800 kr/st kan man ju köpa två och bryggkoppla ett till varje kanal (om man tänkt sig två subbar).

Annars finns ju många kapabla s.k. plate amps för inbyggnad till hyfsade priser.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-24 17:51

Tack för svaret!

Hur mycket effekt jag kan tänkas behöva är svårt att säga (för mig iaf). Jag borde ha lagt till att visionen inbegriper slutna lådor som ska spela ner till kanske 17-18 Hz efter eq, men inte vansinnigt högt. Inte i dagsläget iaf.

Behringer A500 skulle kanske kunna vara ett alternativ. Inga effektsiffror presenteras ju för 4 ohm bryggat, så man kan ju gissa att den storknar lite då. Outputen med två kanaler drivna skulle kanske räcka ändå.

Dedikerade subförstärkare tycker jag har ganska mycket bös extra som verkar ge ett märkbart prispåslag. För att hantera delningen av systemet tänker jag mig en miniDSP, så då blir filterfunktioner osv bara en extra kostnad.

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-27 01:28

A500 fungerar fint. Jag kör ett sånt till mina diskanter.
Till middarna kör jag ett Crown XLS 2500 som har temperatur reglerad fläkt. Vid normal lyssning så står fläkten stilla, när man börjar pressa det så börjar fläkten gå sakta. Inte fullt på eller helt av alltså :)

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-03-28 19:22

klipp/dra ut kablarna till fläktarna bara o vips så var det löst

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-28 21:05

Crown XLS verkar ganska smutt, helt klart. Inte superprisvärda dock, då det verkar finnas billigare steg i typ samma (effekt)klass, men som låter mer.
Jag kikade vidare lite på det här med "plate amps" också som jag dissade pga dåligt prisvärde förut. Hypex PSC2.400 har seglat upp som en möjlig lösning som nog känns lite bättre än Crown-steget.

Det här projektet kommer nog inte hända särskilt snart dock då det förutsätter att jag först skaffar någon slags försteg+slutstegskombo så signalen kan splittas till toppar och basar.. En grundförutsättning så att säga. Och det kostar ju.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-06-22 19:42

Vet att du inte var kompis med tanken MEN jag vill ändå passa på att slå ett slag för Thomanns T.amp steg. Mycket effekt för pengarna!
Det låter mycket som fan dock! Jag lödde dit ett 5w 120ohms motstånd i serie med varje fläkt och mitt t.amp blev knäpptyst.

20kr kostade det.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2016-06-23 08:09

Kan också rekommendera The t.amp, jag har kört med ett TA 1050 MK-X i flera år nu och är fortfarande mycket nöjd.
Det sitter dubbla tempstyrda fläktar på detta steg, de låter dock väldigt mycket från början så de bör bytas eller motståndsmoddas :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-23 10:13

Moderna steg har väl en termistor ihop med fläkten som reagerar på värmen från kylflänsarna och därmed automatiskt sänker varvtalat på fläkten?
Finns det inte en monterad kan man göra det själv.
En ntc-termistor som sänker genomgående motstånd med stigande temperatur och därmed höjer varvet på fläkten.
Placera termistorn i kylflänsen så är du hemma.
Det finns även datorfläktar med den funktionen och om du hittar en med samma dimensioner som det som sitter i ett slutsteg så är det bara att byta, förutsatt att spänningen är rätt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-26 12:21

dawelito skrev:Vet att du inte var kompis med tanken MEN jag vill ändå passa på att slå ett slag för Thomanns T.amp steg. Mycket effekt för pengarna!
Det låter mycket som fan dock! Jag lödde dit ett 5w 120ohms motstånd i serie med varje fläkt och mitt t.amp blev knäpptyst.

20kr kostade det.

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad jag skrev, men det känns inte alls bra att behöva modda en helt ny pryl det första man gör. Det påverkar ju garantin (även om jag läst om de som fått igenom garantiärenden trots utförd - och återställd - mod). Lägre pris är ju inte alls oviktigt, men 4,4k för Crown-steget jag är inne på är ju billigt ändå för något som kommer funka utmärkt för alla (mina) tänkbara behov tills det går sönder.

fonzeka skrev:Kan också rekommendera The t.amp, jag har kört med ett TA 1050 MK-X i flera år nu och är fortfarande mycket nöjd.
Det sitter dubbla tempstyrda fläktar på detta steg, de låter dock väldigt mycket från början så de bör bytas eller motståndsmoddas :)

Perfector skrev:Moderna steg har väl en termistor ihop med fläkten som reagerar på värmen från kylflänsarna och därmed automatiskt sänker varvtalat på fläkten?
Finns det inte en monterad kan man göra det själv.
En ntc-termistor som sänker genomgående motstånd med stigande temperatur och därmed höjer varvet på fläkten.
Placera termistorn i kylflänsen så är du hemma.
Det finns även datorfläktar med den funktionen och om du hittar en med samma dimensioner som det som sitter i ett slutsteg så är det bara att byta, förutsatt att spänningen är rätt.

Precis, tekniken finns i många steg och det är väl egentligen inte superkomplicerat. Men jag vill ha en färdig fungerande lösning om jag lägger x antal tusenlappar på en ny produkt.

Eftersom en klass D förstärkare knappt blir ljummen vid "normala" effektuttag så är det märkligt tycker jag att inte fler tillverkare verkar ha modifierat styrningen av fläkten därefter. Visst, i det tilltänkta användningsområdet är kanske fläktljud väldigt sällan ett problem, men kan det minskas så är det en liten bonus. Med klass AB, som jag gissar att TA 1050 MK-X är, så är ju tomgångseffekten högre, plus att värmeutvecklingen ökar snabbare vid ökande effektuttag. Så där är en mer aggressiv fläktkurva bättre motiverad.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-07-09 18:20

Slutade med att jag köpte Crown-steget. Har bara testat det lite kort och fläkten börjar snurra ganska tidigt men förmodligen inte särskilt snabbt, för den är verkligen tyst. CD-spelaren förde mer oväsen.

Återstår bara att bygga färdigt baslådorna nu :D

Återgå till Köpråd