dawelito skrev:Vet att du inte var kompis med tanken MEN jag vill ändå passa på att slå ett slag för Thomanns T.amp steg. Mycket effekt för pengarna!
Det låter mycket som fan dock! Jag lödde dit ett 5w 120ohms motstånd i serie med varje fläkt och mitt t.amp blev knäpptyst.
20kr kostade det.
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad jag skrev, men det känns inte alls bra att behöva modda en helt ny pryl det första man gör. Det påverkar ju garantin (även om jag läst om de som fått igenom garantiärenden trots utförd - och återställd - mod). Lägre pris är ju inte alls oviktigt, men 4,4k för Crown-steget jag är inne på är ju billigt ändå för något som kommer funka utmärkt för alla (mina) tänkbara behov tills det går sönder.
fonzeka skrev:Kan också rekommendera The t.amp, jag har kört med ett TA 1050 MK-X i flera år nu och är fortfarande mycket nöjd.
Det sitter dubbla tempstyrda fläktar på detta steg, de låter dock väldigt mycket från början så de bör bytas eller motståndsmoddas

Perfector skrev:Moderna steg har väl en termistor ihop med fläkten som reagerar på värmen från kylflänsarna och därmed automatiskt sänker varvtalat på fläkten?
Finns det inte en monterad kan man göra det själv.
En ntc-termistor som sänker genomgående motstånd med stigande temperatur och därmed höjer varvet på fläkten.
Placera termistorn i kylflänsen så är du hemma.
Det finns även datorfläktar med den funktionen och om du hittar en med samma dimensioner som det som sitter i ett slutsteg så är det bara att byta, förutsatt att spänningen är rätt.
Precis, tekniken finns i många steg och det är väl egentligen inte superkomplicerat. Men jag vill ha en färdig fungerande lösning om jag lägger x antal tusenlappar på en ny produkt.
Eftersom en klass D förstärkare knappt blir ljummen vid "normala" effektuttag så är det märkligt tycker jag att inte fler tillverkare verkar ha modifierat styrningen av fläkten därefter. Visst, i det tilltänkta användningsområdet är kanske fläktljud väldigt sällan ett problem, men kan det minskas så är det en liten bonus. Med klass AB, som jag gissar att TA 1050 MK-X är, så är ju tomgångseffekten högre, plus att värmeutvecklingen ökar snabbare vid ökande effektuttag. Så där är en mer aggressiv fläktkurva bättre motiverad.