Grendosa med DC-filter?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

BosseS

Re: Grendosa med DC-filter?

Inläggav BosseS » 2016-08-04 16:18

shifts skrev:Hur valde du ut vad som skulle sättas i samma dosa, din lägenhet är ju mer eller mindre ett stort rum? Det är rätt knivigt att lösa rumplaneringsmässigt i vårt rum, förutom om man nöjer sig med kablar kors och tvärs genom rummet. Montera elsladdar längs med väggar och tak kommer nog inte ske, så hoppas annan lösning finns.

På din tidigare beskrivning låter det ju som att du redan har alla stereoprylar anslutna i samma uttag i rummet? Du använder troligen en grendosa för att få plats med allt, och oberoende av om rummets uttag är jordat så bör du använda en jordad grendosa så att alla apparater blir inbördes potentialutjämnade.

Sen som sagt, vänd på stickpropparna, dra ut sladdar tills brummet försvinner etc - försök identifiera källan.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-04 18:46

BosseS skrev:
shifts skrev:Hur valde du ut vad som skulle sättas i samma dosa, din lägenhet är ju mer eller mindre ett stort rum? Det är rätt knivigt att lösa rumplaneringsmässigt i vårt rum, förutom om man nöjer sig med kablar kors och tvärs genom rummet. Montera elsladdar längs med väggar och tak kommer nog inte ske, så hoppas annan lösning finns.

På din tidigare beskrivning låter det ju som att du redan har alla stereoprylar anslutna i samma uttag i rummet? Du använder troligen en grendosa för att få plats med allt, och oberoende av om rummets uttag är jordat så bör du använda en jordad grendosa så att alla apparater blir inbördes potentialutjämnade.

Sen som sagt, vänd på stickpropparna, dra ut sladdar tills brummet försvinner etc - försök identifiera källan.

Ah!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-08-04 19:33

Kanske http://www.brennenstuhl.com har det du söker, efter att ha köpt en kabelvinda ifrån dom så fick jag en såndär go känsla av kvalité och " aha är det såhär gött kontakterna ska sitta "

Sett att dom har lister, men vet inte om dom har just det du söker.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-08-04 21:59

BosseS skrev:, och oberoende av om rummets uttag är jordat så bör du använda en jordad grendosa så att alla apparater blir inbördes potentialutjämnade.

Japp, men det är just detta som många tipsar om att inte göra. För att ibland uppstår brum. Om det sedan kopplas till skyddsjord eller inte påverkar inte brummet. Ja jo alltså, allt är olika och visst kan även brummet påverkas.

...men hallå, skyddsjordat skall det vara om det finns skyddsjord i apparaterna :!:

//Michael

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-05 07:05

Tror ändå BosseS var på rätt spår i mitt fall. Nu är min list av typen jord i stift som sticker upp i mitten, så det är omöjligt att sätta ordentliga stickproppar felvänt. Däremot kunde jag vända på en stickpropp utan skyddsjord och maka ihop signalkablarna något och och och... Minskat brum! Det blir att köpa ny, bättre list och hålla ett vaksamt öga på detta.
2021 maj på Spotify

BosseS

Inläggav BosseS » 2016-08-05 11:53

Ja just det, du har ju Polska stickproppar..

Michael skrev:
BosseS skrev:, och oberoende av om rummets uttag är jordat så bör du använda en jordad grendosa så att alla apparater blir inbördes potentialutjämnade.

Japp, men det är just detta som många tipsar om att inte göra. För att ibland uppstår brum. Om det sedan kopplas till skyddsjord eller inte påverkar inte brummet. Ja jo alltså, allt är olika och visst kan även brummet påverkas.

...men hallå, skyddsjordat skall det vara om det finns skyddsjord i apparaterna :!:

//Michael

Jo visst kan det vara så att jordning orsakar eller förvärrar brummet. Det är därför vissa apparater har en "ground lift". Jag hoppas bara i mitt still sinne att den inte kopplar bort skyddsjordningen av apparathöljet utan endast signaljorden.

Om jordning orsakar brum så har man troligen en jordslinga, jord från flera olika apparater som sinsemellan inte har samma potential. Då kan man antingen försöka bryta jorden galvaniskt eller jorda mera!

Till sist är det rummet som styr om apparaterna däri ska vara skyddsjordade. Om shifts har ojordade uttag så innebär det att rummet är torrt och isolerat, att det inte finns någonting ledande i rummet som har kontakt med moder jord eller skyddsjord (vilket kan bli problem med antenn/signalkablar mellan rum). En apparat ska kunna bli strömförande utan att det leder till strömgenomgång, för rummets golv och väggar ska isolera, är det tänkt. Av många anledningar är denna skyddsmetod förbjuden i Sverige sedan 1994 :wink: Men den finns kvar i många Svenska hem.

Så en apparat avsedd att skyddsjordas ska alltså inte vara skyddsjordad i ett sådant rum. Apparaten i sig får inte kräva att den skyddsjordas, men den kan ställa krav på att funktionsjordas (jordning av EMC-skäl) och då blir det ju en konflikt. Shifts problem kan mycket väl försvinna om allting jordas. Nu låter det dock som att det är problem med signaljorden mellan apparaterna, signalkablarna.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-08-07 00:29

shifts skrev:
blixten_no1 skrev:Jag hade likande problem.

Fixade en stor grendosa och satte all elektronik i samma och det blev tyst.

Hur valde du ut vad som skulle sättas i samma dosa, din lägenhet är ju mer eller mindre ett stort rum? Det är rätt knivigt att lösa rumplaneringsmässigt i vårt rum, förutom om man nöjer sig med kablar kors och tvärs genom rummet. Montera elsladdar längs med väggar och tak kommer nog inte ske, så hoppas annan lösning finns.

Försteg slutsteg delningsfilter och cd / vinyl, och dom sakerna står väl på samma ställe?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-07 08:49

Så klart, men ofta verkar det vara annat (kylskåp, antennsladd) som spökar. När folk skriver "allt" ska kopplas till samma uttag, får jag det svårt att sortera i huvudet vad det innefattar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-08-07 08:58

shifts skrev:Så klart, men ofta verkar det vara annat (kylskåp, antennsladd) som spökar. När folk skriver "allt" ska kopplas till samma uttag, får jag det svårt att sortera i huvudet vad det innefattar.

Brummar sluststeget utan signalkablarna inkopplade?

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2016-08-08 16:52

Du bor ju i Polen, prova med en ENERR strömfilter!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-08 17:08

faema skrev:Du bor ju i Polen, prova med en ENERR strömfilter!

Hittade visserligen en sida med gratis frakt, men drygt 14000 kr för en grendosa med sex uttag är väl mastigt. :lol:

Nytt märke jag aldrig hört talas om i alla fall, alltid kul att få höra talas om lokala produkter.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-08 19:49

blixten_no1 skrev:
shifts skrev:Så klart, men ofta verkar det vara annat (kylskåp, antennsladd) som spökar. När folk skriver "allt" ska kopplas till samma uttag, får jag det svårt att sortera i huvudet vad det innefattar.

Nu är jag hemma igen och kan svara. Ja, men ytterst marginellt numer. Ett vändande av transformatorn som hör till cr80s löste biffen. Problemet är i det närmaste ett icke-problem. Så enkelt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-08-08 22:38

shifts skrev:
blixten_no1 skrev:

Nu är jag hemma igen och kan svara. Ja, men ytterst marginellt numer. Ett vändande av transformatorn som hör till cr80s löste biffen. Problemet är i det närmaste ett icke-problem. Så enkelt!

Härligt!
Somna om och lyssna på musik!

Föregående

Återgå till Köpråd