Defekt receiver

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

etal

Defekt receiver

Inläggav etal » 2016-08-08 01:57

Jag har tänkt köpa en receiver dock så var det ett problem med den.

"tror det är hdmikortet som spökar.
Kan funka klockrent flera dagar men rätt som det är så hänger den upp sig och man måste dra ut sladden en stund, sen funkar den igen"

Så säger han som har den.

Tror ni det är hdmikortet som gör det?
Är det värt att köpa?

det är en Onkyo TX-NR616

Mvh

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Re: Defekt receiver

Inläggav mrGaskill » 2016-08-08 08:37

Tjena. Rent statistiskt så är nog hdmi-kortets frånfälle det vanligaste felet på de senaste årens Onkyo-recievrar, tror jag. Det är det som det hörts mest om i alla fall. Min 707 har fått hdmi-kortet bytt två gånger. Men det är nog ganska lätt att kolla upp. Onkyo har ett reparationsprogram och en hemsida där man kan mata in modellnummer, symptom och serienummer (om jag inte minns fel, såklart). Så en ide är väl att testa det OM nu de fortfarande tar in och reparerar recievers gratis.Sen skulle jag inte sätta så mycket pengar att hdmi-kortet håller så många år för det. Men det kan ju ha designat om dem så de inte blir lika varma kanske.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-08 19:13

Här då:

https://repair.onkyousa.com/eu/003_2012 ... lang=en_GB

Om du lyckas få tag på serienumret och matar in det som behövs på sidan så ser du om den går att laga för 0 kr.

etal

Inläggav etal » 2016-08-09 01:34

ska höra me han, dock så vill han bara ha 500kr för den.

Den var också 4-5 år gammal

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-09 08:06

Jaha. Ja, det låter som ett möjligt klipp för 500 bananer. Många Onkyo-receivrar verkar fungera sämre och sämre och sen helt lägga av när de uppvisar såna där symptom. Så det kan ju vara pengar i sjön.
Att den är 4-5 år gammal spelar ju ingen roll om den innefattas av utbytes/lagningsprogrammet. Den lagas ändå. Min är en 707, alltså ett år äldre än 616 om jag inte har fel, och lagades för 0 kr i alla fall i höstas. Då var den väl 5 år gammal eller nåt. :-)

Lycka till.

etal

Inläggav etal » 2016-08-19 04:24

Fick hem den idag!
Den ser ut som ny! :D
Spelade säkert 4-5 timmar musik igår och inte märkt av detta problem som han pratat om så få väl fortsätta och spela på idag.
De ända uttagen jag använder är subwoofer preout och uttaget för optiska kabeln så jag styr musiken via datorn.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-19 15:59

Gött! :)

Återgå till Köpråd