Att t.ex. en DAC har högre "gain" än ett RIAA eller en tuner. Att ständigt ha detta i åtanke
och behöva reglera volymen vid byte irriterar mig och gör det svårare med A/B jämförelser.
Försteg eller integrerade lösningar har sällan möjlighet för att justera detta även om det
finns undantag.
Nu till mitt tips på lösning, köpråd:
Min lösning som jag använder är "Rothwell RCA attenuators". Igår fick jag mitt andra par
i brevlådan från England. Mina reducerar signalen med -10dB (finns olika) och nivåerna
på mina tre signaler lirar närmast perfekt. Produkten är en riktigt seriös liten hifi produkt
med härlig tyngd och finish. Mail kontakten med Rothwell var snabb, vänlig och svar på en
fråga jag hade var mycket utförlig. Väl inkopplade märker jag ingen försämring av ljudet,
snarare tvärtom då signalerna är mer anpassade till mitt SET 300b slutsteg (jag använder en
passiv preamp vars volymkontroll inte används, jag kör fullt via rec-out och försteget fungerar
alltså bara som signalväljare).
Pundet är lågt efter Brexit vilket innebär att £40.80 inklusive frakt direkt från Rothwell är väl
värda pengar för den som irriterar sig över problemet. Bifogar en länk.
http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/ ... ators.html