Low-mid högtalare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

etal

Low-mid högtalare?

Inläggav etal » 2016-09-12 22:29

Tjena, har just nu ett par golvhögtalare och ett par halvstora fronthögtalare och mina 2 15" subwoofers..

Jag tycker det spelar riktigt bra, men subwoofern börjar spela på så låg hz så de blir lite tomt där emellan, skulle haft något som spelade lite "högre hz" än basen men inte jätte mycket högre.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Low-mid högtalare?

Inläggav PerStromgren » 2016-09-13 09:03

etal skrev:Tjena, har just nu ett par golvhögtalare och ett par halvstora fronthögtalare och mina 2 15" subwoofers..

Jag tycker det spelar riktigt bra, men subwoofern börjar spela på så låg hz så de blir lite tomt där emellan, skulle haft något som spelade lite "högre hz" än basen men inte jätte mycket högre.

Jag tror att det vore bra om du berättade vad dina nuvarande högtalare heter och vilken förstärkare du använder till dem. Då kan vi lättare hjälpa till.
... tycker jag!

Per

etal

Inläggav etal » 2016-09-13 10:04

Det är ju inte det nyaste men men..
Technics sb-cs65
Yamaha ns-g40

onkyo tx-n616
och driver subben med ett Behringer A500
också hemma byggd sub.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-09-14 21:22

Jag förstår inte riktigt problemet. Alla högtalare, utom de allra minsta, kan spela ned till 80Hz i bssen, vilket är en vanlig delningsfrekvens. Likaledes är det få subbasar som inte npr upp till 80Hz, så det borde överlappa fint.

Vad använder du för delningsfrekvens?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-15 12:19

Tycker det kan vara svårt att integrera basar och toppar. Det är ofta svårt att få dem att "spela ihop". I många fall är delningsfiltren helt fel, de är sällan flexibla nog. Vilka delningsfilter används i detta fall? Om det delas i receivern brukar det förutsättas att toppsystemen har en avrullning i basen "inbyggt", THX-normen spökar. Ibland är fasförhållandena mellan basar och toppar felaktig.

Återgå till Köpråd