Denon x4200w - dålig wifi och dålig app etc?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Denon x4200w - dålig wifi och dålig app etc?

Inläggav mrGaskill » 2016-09-03 12:15

Tja. Hifiklubben säljer ju ut Denon x4200w för 9995:-. Det passar ju som handsken eftersom den har 3 HDMI-utgångar, 5.1.2 till att börja med och utbyggbar till 7.1.2 eller 5.1.4. Dessutom är min Onkyo inne på tredje HDMI-kortet. Den kan ju kasta in handsk...akningen när som helst.

Är det någon som har någon Denon av senare årsmodell x*2000 och har erfarenheter av wifi/bluetooth-koppling som är lite taskig enligt rykten, samt att appen inte verkar hitta apparaten ifråga så ofta, även om man kör via Ethernet ? Det verkar ju som en orsak att bli arg på burken ifråga rätt omgående. Hur svårt är det att göra en fungerande implementation av apparat/wifi/bluetooth/app? :roll: :?

Jag kanske förstår nu varför det kallas Kina-hifi om det är ett jävvla rappel man betalar goda, väl ihoparbetade beskattade pengar i vanlig hederlig svennebanan-anda. När man var ung så plockade man lingon och blåbär för att ha råd med nytt tennisrack vad det nu har med Denon x4200w att göra.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Re: Denon x4200w - dålig wifi och dålig app etc?

Inläggav mrGaskill » 2016-09-03 15:56

Bytte alla till Marantz kanske pga MoLT. :-) Ja, ja. En får hoppas på det bästa då.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-03 16:10

Är inte Denon och Marantz gjorda av samma företag? Finns det någon rangordning av varumärkena?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-03 16:26

Jo. Denons dyraste brukar vara dyrare än Marantz. Går man efter det så verkar Denon vara det mer exklusiva märket. Annars slingrar modellserierna ofta ihop sig som en fläta. Dvs Marantz dyraste är lite bättre än Denons näst eller nästnäst bästa. Sen kommer det en Denon, Marantz, Denon, Marantz om man ser till antal utgångar, effekt, slutsteg, pris med mera. Verkar det som. Vad gäller årets 9.2-förstärkare t.ex. så kostar nog Denons billigaste 9.2 några tusen mer än Marantz.

Marantz har så fånig liten display. Den ser ut som ett litet kajutafönster.

Men vad gäller appaterna ifråga så har hifiklubben rea på Denons x4200w. Den kostar 9995:-. Jag tycker det är ett rimligt pris om man är osäker på Atmos och sånt.

(Man får hoppas på det bästa = att om vid köp snart, kanske idag, eftersom de kanske går åt, så hoppas man grejorna funkar bra vad gäller nätverk och dylikt.)
Det var bara en snabbkoll om någon hade koll på nätverk/app och sånt på de senaste årens Denon-grejor. :-)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-09-03 17:11

Det verkar lite oklart om den har HDMI 2.0a, d v s klarar UHD med HDR och HFR.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-03 17:29

Kollar man in Denons hemsida, http://www.denon.co.uk/uk/product/homec ... /avrx4200w och scrollar ner en bit, så står det att den klarar HDMI 2.0a och HDR. HFR har jag inte riktigt koll på om det är 4k i rejält hög framerate. Men det var väl något snack om att utöka HDR-standarden också. Men någon gång måste man sätta ned foten och handla det som finns om man är i behov. :-) T.ex. x4300h verkar ju kanske trevlig med 9.2 utan extra slutsteg, men jag vet inte om jag kommer att köra 7.1.2 ens pga många högtalare och sladdar som ska dras. Dessutom kostar den nog 14-15 när den kommer.
10 papp är en del, men inte sådär förmycketmycket.

Man får väl tro på det här:

Latest HDMI 2.0a Connectivity; HDCP 2.2 Compatible; ISF-Certified
Prepared for the future, the AVR-X4200W features an advanced video section that's fully compatible with the latest HDMI 2.0a and HDCP 2.2 specifications on all 8 HDMI inputs. With 4K Ultra HD 60Hz video, 4:4:4 Pure Colour sub-sampling, High Dynamic Range (HDR) and 21:9 video, 3D, and BT.2020 pass-through support on every input, the AVR-X4200W is ready for the next generation of Blu-ray disc players, set-top boxes and other 4K Ultra HD sources. Certified by the Imaging Science Foundation, the AVR-X4200W features a full suite of video calibration controls (for use by an ISF technician), along with ISF Day and ISF Night video modes.

The video processor also has the ability to transcode and upconvert standard definition and high definition analog and digital video content to 4K Ultra HD, breathing new life into your favorite legacy sources.

The AVR-X4200W features 8 HDMI inputs, including 1 conveniently located on the front panel, and 3 HDMI outputs - 2 for the main zone, and 1 for the 2nd zone.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-03 20:49

Har inte fullkoll, men det verkar ju onekligen som att den besitter de förmågor
som Johan_L var osäker på . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-03 21:03

Ja, det verkar ju så. Jag tror det var x5200 som kom innan de andra -200-apparaterna som hade HDCP 2.1 bara (ej 2.2) och inte klarade HDR och lite annat. HDMI 2.0 också tror jag och inte 2.0a ?

Men jag undrar ändå hur det är med wifi/bluetooth etc och hurdan appen är nuförtiden för Denons förstärkare? Någon på hifiklubbens hemsida, dvs en kundrecension, sa att bluetooth kopplade upp och ner lite som det ville. Kan ha varit långt avstånd, yttre störning? Man vet ju inte.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-04 15:55

Nu får jag möjlighet att ta reda på det själv. Och Atmos. 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-04 20:18

Najs . . . typ. :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-04 23:37

Med lite tur så. :-) (Inget krånglande HDMI-kort förhoppningsvis.)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-08 16:16

Morello har mer rätt än vad han tror vad gäller Kina-hifi. (Vietnam i det här fallet, men sak samma.) Här satt jag i någon annan tråd och blajja ur mig något om att finare hemmabioapparater minsann har aluminiumfront och trevliga reglare. Inte för 12000 i alla fall.

Så här står det på hifiklubbens hemsida.

"Highlights Denon AVR-X4200W – 7.2 kanaler med 125 hi-fi-watt, Dolby Atmos, ... Elegant front i äkta aluminium med lucka; 3 x HDMI ut med Zone/Dual-funktion ."

Så efter uppackning idag insåg jag att det även borde det även på hemsidan ha stått "En volymratt som är plastig, lätt och sned som vobblar runt när man drar i den.." Den pekar inte rakt ut utan åt sidan. E.T. phone home-device. Tjenare Snurken.

Satan vilket kinasmeck som tills nyligen kostade 12000:- .. Vad fan är det är det här? :?

Undrar om HDMI-1 pekar åt öster, HDMI-2 pekar utåt gatan och HDMI-3 pekar mot månbas Alpha osv. :| :cry:

:cry: :cry:

Snart börjar jag lyssna på Venom alltså. "In league with satan".

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-08 18:29

mrGaskill skrev:Morello har mer rätt än vad han tror vad gäller Kina-hifi. (Vietnam i det här fallet, men sak samma.) Här satt jag i någon annan tråd och blajja ur mig något om att finare hemmabioapparater minsann har aluminiumfront och trevliga reglare. Inte för 12000 i alla fall.

Så här står det på hifiklubbens hemsida.

"Highlights Denon AVR-X4200W – 7.2 kanaler med 125 hi-fi-watt, Dolby Atmos, ... Elegant front i äkta aluminium med lucka; 3 x HDMI ut med Zone/Dual-funktion ."

Så efter uppackning idag insåg jag att det även borde det även på hemsidan ha stått "En volymratt som är plastig, lätt och sned som vobblar runt när man drar i den.." Den pekar inte rakt ut utan åt sidan. E.T. phone home-device. Tjenare Snurken.

Satan vilket kinasmeck som tills nyligen kostade 12000:- .. Vad fan är det är det här? :?

Undrar om HDMI-1 pekar åt öster, HDMI-2 pekar utåt gatan och HDMI-3 pekar mot månbas Alpha osv. :| :cry:

:cry: :cry:

Snart börjar jag lyssna på Venom alltså. "In league with satan".

Asch då, tråkigt med ett sånt intryck, får hoppas att ljudet(och bildbehandlingen) är top notch istället då 8O
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-08 18:44

Jo, jo. Man kör väl remote eller app. Men sedd uppifrån så är inte volymratten parallel med fronten. Den har viss vinkel. Uppenbarligen är det så här för 12000:- (Iofs kostade min "bara" 9995:- ).
Ja, jag tror den i övrigt kommer att fungera fint. Kan köra en halvårsrapport. 8)

Volymratten till Denon 2105 var betydligt mer förtroendeingivande om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-08 23:49

Om vi bortser från ratten, hur verkar å låter den . . . typ ?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-09 00:29

Jag återkommer till det. Den står på köksbordet utan en enda kabel inkopplad. Jag kan återkomma till det. :-) Nehej, det hade jag skrivit redan. Men jag återkommer till det! :| :oops:
Den är i silver i alla fall och så följde det med en pappgrej man kunde bygga ihop till ett torn att ha mätmicken på.

Onkyon snurrar med tredje HDMI-kortet så jag kan ha Denonen på lut när Onkyonen förmodligen brakar igen om något år. Nerå, jag ska koppla in den i helgen. Hade jag bott i Stockholm hade Morello kunna få låna den först och mätt på om han viljat göra det eftersom forumet brukar ju gilla mätvärden. Jag behöver den inte än. :) Men nu när jag inte ens bor i Norrtälje är det lite för långt. Tyvärr.

Jag ska bara koppla in den när jag har tid och försöka skriva ihop någon lite blurb. Micklar man lite brukar man få någon sorts intryck. Jag har en massa externa slutsteg så det är möjligt jag inte kommer att lyssna genom förstärkarens slutsteg på ett tag förutom i surround.

Men som den blinda zigienskan sa i Yrrol om 28 tums text-TVn som den blinda butiksinnehavaren förevisade, "Jag tycker den verkar bra" och tittade åt fel håll. :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-11 16:54

Världens sämsta recension:
Spontant tyckte jag det lät mer diskant så fort jag kopplade in den. Nu efter 10 minuters lyssning minns jag inte ens hur den gamla lät. Det låter trevligt i alla fall. :-) Riktigt trevligt. Vaniljinställningar rakt ur lådan. Jag orkar inte greja så mycket. Farbror är trött.

Yeah man så ärr det.

//Bob

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-14 22:31

Jahaja. Ja, vad fint med Spotify Connect i luren, i receivern och så? Eller? Just nu testade jag att spela musik. Ibland verkar hela Spotify Connect tappa synken på något vis. Ibland lägger det av. Som nu verkar luren lokalt ha ett värde på ljudstyrka, även om recievern står på säg "45" som man satt med IR-remotekontrollern (gamla hederliga). Om man då försöker dra ner ljudet med iPhjongen så verkar man subtrahera det värde som luren har lokalt som är jättestort just nu, .... Dvs, att sänka ljudet drar upp det jättemycket först. Ska det vara så här? Kan man inte tänka att det finns lite säkerhet inbyggt? Om luren tappar kollen så kan den väl se till att ärva värdet från recievern som borde vara typ Master volume, eller nåt, alternativt nolla sig själv. Någon handskakning, synkning som faktiskt fungerar i alla lägen och inte gör något dumt.

Jag var rädd att det skulle funka så här. Jag skulle gärna se hur systemet funkar och gärna skriva om koden lite eller helt och hållet. :roll:

Haha. Nu ser jag vad som är fel. Om man ändrar volymen på luren, dvs drar NER ljudstyrkan så dels hoppar nivån UPP 20 steg på receivern (on screen info).
Nu justerade jag ner nivån till "50" med thegoodol'eremote. Test med iPhjongen igen: ett tryck på "-" så indikerar luren att nivån går NER. Men Denonens onscreenmeny indikerar ett hopp från "50" till "68". Ett tryck till. "70".
Ökar jag volymen med luren så sjunker nivån på skärmen (recievern) med ett steg, och av något skäl ner till minimum "57,5". :|
Sänker jag igen på luren så ökar receiverns volym, nu dock "bara" från "57,5".
Funktionen har inverterats och verkar kunna hoppa till vansinnigt starka nivåer.

Så i praktiken var jag med om att.. jag skulle sänka receiverns nivå med telefonen och Spotify (connect). Den hoppade upp från "50", som är lagom, till runt "70" - lite högt kanske?. Givetvis fortsatte jag att trycka "-", dvs sänka nivån. Då hoppade den UPP och spelade ännu högre.

Livsfarligt ! Vad f-- är det här? :roll: Får man släppa sån här buggig j-a skräp, ärligt talat?

Senaste firmware? Ja.
iOS 10 som spökar? Knappast.

Nu vågar jag inte ens rosta mackor efter det här. Det blir en jetstråle, eller förbundsarken eller nåt som i "Jakten på... ". Mackorna brinner upp och åker upp genom molnen.

--

Slog av receiver med remotekontrollern a'la 50-tal. Slog på. Då körde Spotify igång automatiskt på "57,5". Samma sak hände med Päsen, dvs volymen inverterad och mellan "57,5" och "74" beroende på hur full gubben i månen var. Nu funkar det till slut. Eller också gör det inte det. Stabilt ! Nej, när jag skulle ändra ljudstyrka med iPhonen så la Spotify av. Men nu verkar allt synkat igen.
Blocket 5000:- eller bytes mot en St Bernhards

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-14 22:55

Spotify Connect fungerar helt klockrent med min Yamaha, både från dator och telefon, inte haft ett enda problem hitills ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-14 23:03

Alltså det funkar ju. Det rockkar lite för fett bara när man minst anar det. Lömsk, fin teknik. Jag har ett Yamaha trumset. Det har aldrig spelat för högt.

Alla programmerare som är lyckliga när man inte får linker- och kompileringsfel och struntar i om det i det stora hela funkar, borde bannlysas. Programmering är till för att underlätta saker och ting. Det är som att bjuda ledsna barn på sprit att inte ansvara för att man utvecklar robusta saker utan buggar. :evil:

För att dämpa konsekvenserna så kan man ju sätta maxnivå till "60". Vilket finlir, rent funktionellt! Som att sätta en strumpa i turbon.

Man var ju inte ensam. https://community.spotify.com/t5/iOS-iP ... 933/page/7
Slutsats: Man skiter i Spotify Connect. Det verkar vara boven, möjligen. Eller också skiter man i Spotify rakt upp och ner. Man kör Apples Airplay tills vidare i alla fall.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-15 09:25

Att Yamaha har funkat gör mig inte lugn. Detta verkar ju ha hänt med flera tillverkares apparater så att säga, inkl Yamaha, Onkyo, Pioneer m.fl.
Spotify har alltid varit lite sådär, och Spotify Connect-krångel som möjliggör att man blåser högtalare, gör att man inte blir mer positiv i alla fall. :?
OM det nu är så. Något krångel är det ju utan tvekan.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-15 09:43

Det här är en jättebra tråd! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-15 10:07

Man måste inte tycka jättebra om en ny apparat om den inte riktigt är vad man trodde man betalade för. :-)

GUI:et var inte heller det mest polerade med någon systemfont som får en att tänka lite på BIOS-inställningar. Men det låter bra när man spelar musik. Det är ju viktigt!
Men jag menar att om det är viss prispress och konkurrens, varför ägnar man inte några fler timmar åt att göra lite snyggare GUI? Apparaten som sådan är ju faktiskt rätt snygg när man ser på den på riktigt.

Den verkar ha något som heter Dolby Surround som verkar vara någon ersättning för Dolby Pro Logic IIx, z och sånt också. Ännu har jag inte lyckats "uppskala" 5.1 till 6/7.1 heller. Men, en dag kanske.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-15 13:33

Bra tråd? Nu skojar du väl. :) Men lite mätningar också, det hade ju varit skoj. :)

Men ja, igen, ur lådan: Jag tycker det låter bra. I synnerhet musik. (maskinen körs som processor och försteg.)
Det skulle vara intressant att se om ett F/E-test hade särskiljt på förstegs/processorprestanda mellan Onkyo 707 och Denon x4200w faktiskt. Det skulle förvåna mig om det, såsom de faktiskt är inställda just nu (som borde vara: allt urkopplat, inget micklande med EQ osv) är en frånvaro av skillnad.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-15 18:29

Almen skrev:Det här är en jättebra tråd! :D

Jag håller med!

Nu känner jag mig ännu mera nöjd med att ha köpt en Yamaha från 2005 istället för en Sony från 2016!

Död åt Tengil!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-28 10:40

En liten update nu efter tre veckors ägo.
Gränssnittet vad gäller On Screen Display är.. det får duga. Inte så polerat som en iphone, förmodligen pga att man köpt in någon färdig lösning vad gäller hårdvara som man bara kan göra si och så med. Inget lyx. För höga förväntningar från min sida. :-)
Volymen har inte stegrats väldigt eller hängt sig med inverterade plus/minus-knappar förutom en gång då man körde Spotify Connect. (Och Spotify Connect verkar ha problem om man läser lite på nätet. Var varsam med Spotify Connect som man inte blåser högtalare. ?)
Appen är något lite rörig och amatöriskt utformad. Men man kommer snabbt åt volym, ingångsväljare, ser vilka högtalare som är aktiva på en gång osv. Men videoläge och lite andra saker har jag inte kommit åt än. Men jag får väl läsa på.
Min värsta farhåga var att appen skulle tappa eller inte hitta enheten ofta såsom jag läst mig till. Den har tappat kontakten en gång på 2,5 vecka och vad det beror på, vet jag inte. Det var bara att starta om. Det kan ha varit routern som spökat. Så ingen fara där. Det finns två appar tror jag. En gammal som inte ville funka så bra och en som heter Denon AVR 2016. Den senare fungerar typ utan anmärkning om man accepterar hur den är utformad.

Hittils, trots de inledande besvikelserna, är jag nöjd med apparaten. Volymrattens snedhet och plastighet har jag glömt bort, tack och lov. :-)

(Min fjärde Denon sen 1992. Det är nog "mitt" märke ändå. :-) )

Återgå till Köpråd