Nedgradering för uppgradering?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peh

Nedgradering för uppgradering?

Inläggav peh » 2016-07-05 19:33

Sitter och leker lite med tanken på följande "ommöblering" i systemet:

Finns idag:

Möjlig framtid:

Med andra ord en nedgradering av DAC:en, för att istället uppgradera försteg + högtalare. Med begagnatmarknaden räknar jag med att försäljning av befintliga prylar + inköp av nya gör plus minus noll i plånboken, men är det en vinst eller förlust prestandamässigt?
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Nedgradering för uppgradering?

Inläggav philipbtz » 2016-07-05 19:57

Utan tvekan en uppgradering! Även om DAC kan göra en del så är alltid högtalare prio ett. Att du även får bättre försteg kan även det ge ett visst lyft. Att kunna uppgradera två saker genom att nergradera en låter som ett vettigt utbyte. Speciellt när det är högtalare iblandat i det hela. Och sedan är det ju så att DAC:ar, även hur bra de än är idag, utvecklas hela tiden. Högtalare och försteg är mer eller mindre tidlösa. En no-brainer!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-05 22:40

Håller inte med. Skulle inte göra mig av med den dac:en, bör bli för stor förlust. Och bytet mellan Gurumodeller är för litet. Sitt still i båten och spar till en större Ino-modell senare.

Svårt att se att Pre-25 skulle göra någon väsentlig skillnad mot Benchmarken, möjligen högre gain.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2016-07-06 11:36

Jag satt med Oppo 105 - Denon 2807 - AMP 17 / Nad 208 - Guru junior(+) samt piPs.
Ino piPs är en bra första upgradering(enligt mina öron) som nästan är gratis när du säljer Junior. :-)

Annars hade jag satsat på pi60(15-22000?) och typ Denon 2807(1000-1500?) som försteg och förstärkare och skaffat kanske en enklare benchmark(3500-4000?) eller höra om dacen i 2807 duger. Samt göra lite insatser i rummet :-)
Med lite tur hamnar du under 25.000 för ovanstående. Den summan är inte långt ifrån värdet på det du har idag?

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-07-06 21:40

Tack för intressant input! Om sanningen skall fram är jag klart nöjd med nuvarande setup, men det är alltid kul att fundera över vad som kan tweakas och nu under semestern har väl tankarna satt fart. :)

meshuggener skrev:Jag satt med Oppo 105 - Denon 2807 - AMP 17 / Nad 208 - Guru junior(+) samt piPs.
Ino piPs är en bra första upgradering(enligt mina öron) som nästan är gratis när du säljer Junior. :-)

Är skillnaderna mellan Junior och piPs så stora, menar du? Intressant. Med en oviss framtid för Guru har jag förstås börjat kolla på Ino igen. Är det lång väntelista hos Ino numera, tro? :? Jaja, får väl börja med ett manifest och prislista åtminstone.

Nattlorden skrev:Håller inte med. Skulle inte göra mig av med den dac:en, bör bli för stor förlust. Och bytet mellan Gurumodeller är för litet. Sitt still i båten och spar till en större Ino-modell senare.

Tackar. Gillar verkligen Benchmarken och vill egentligen inte bli av med den. :) När jag läste IngOehmans egen beskrivning om QM10TWO insåg jag också att det kanske inte är nån egentlig mening att byta...

Vad är din uppfattning om piPs kontra Junior, förresten?

philipbtz skrev:Utan tvekan en uppgradering! Även om DAC kan göra en del så är alltid högtalare prio ett. Att du även får bättre försteg kan även det ge ett visst lyft. Att kunna uppgradera två saker genom att nergradera en låter som ett vettigt utbyte. Speciellt när det är högtalare iblandat i det hela. Och sedan är det ju så att DAC:ar, även hur bra de än är idag, utvecklas hela tiden. Högtalare och försteg är mer eller mindre tidlösa. En no-brainer!

Om jag inte fått fler svar i tråden hade det sannolikt funnits Blocket-annonser uppe nu! :D Men jag lugnar mig lite till.

Ett radikalt andra alternativ, dock:

Ut:

• Holographic Audio AMP SevenTeen
  • Guru Junior
In:

Kan det va' nåt?
Rock me, Amadeus!

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-07-06 21:49

meshuggener skrev:Annars hade jag satsat på pi60(15-22000?) och typ Denon 2807(1000-1500?) som försteg och förstärkare och skaffat kanske en enklare benchmark(3500-4000?) eller höra om dacen i 2807 duger. Samt göra lite insatser i rummet :-)
Med lite tur hamnar du under 25.000 för ovanstående. Den summan är inte långt ifrån värdet på det du har idag?

Nja, snarare 40 000, 30 om du vill bygga dem själv :(
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2016-07-06 23:06

JBjorkman skrev:
meshuggener skrev:Annars hade jag satsat på pi60(15-22000?) och typ Denon 2807(1000-1500?) som försteg och förstärkare och skaffat kanske en enklare benchmark(3500-4000?) eller höra om dacen i 2807 duger. Samt göra lite insatser i rummet :-)

Nja, snarare 40 000, 30 om du vill bygga dem själv :(

Jag menade om man har tur att hitta dom begagnade :-)
(Såldes ett par pi60 för någon vecka sedan för ca 14.200:- inte senaste modell dock)

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-07-07 02:05

Hittat begagnatobjekt nu.

Nedgradera DAC:en trots allt, och uppgradera högtalarna till Ino Pr18, version 2. Är det nånting, kanske?
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-07-07 11:24

Lite olika åsikter ser jag :) Står fortfarande fast vid att en uppgradering av högtalarna och försteg i kombination av mindre bra DAC borde bli en uppgradering. Jag visste dock inte att det skiljde så lite mellan de modellerna du tittat på.

Har aldrig hört pr18 men de ser kraftfullare ut än piPs och det säger ju en del. Ta en funderare på det hela. Om du är beredd att spara mer pengar så är såklart pi60 en väldigt bra högtalare som man kan leva med hela livet. Stativhögtalare har å andra sidan en tendens att få fram uppgraderingsdjävulen i en. Men att hitta pi60 för runt 14000:- är ganska ovanligt skulle jag tro, jag hade räknat med minst 20k. Annars är nog pr18 eller liknande en fin uppgradering.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-07 11:37

peh skrev:
Nattlorden skrev:Håller inte med. Skulle inte göra mig av med den dac:en, bör bli för stor förlust. Och bytet mellan Gurumodeller är för litet. Sitt still i båten och spar till en större Ino-modell senare.

Tackar. Gillar verkligen Benchmarken och vill egentligen inte bli av med den. :) När jag läste IngOehmans egen beskrivning om QM10TWO insåg jag också att det kanske inte är nån egentlig mening att byta...

Vad är din uppfattning om piPs kontra Junior, förresten?

Junior är snyggare. För övrigt tycker jag inte skillnaden är stor nog att motivera ett byte. Om pi60 är för stort kliv uppåt, så finns ju pi25 mellan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-07-07 22:19

Jag är ruggigt nöjd med min ODAC.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-07-08 22:53

peh skrev:Ett radikalt andra alternativ, dock:

Ut:

• Holographic Audio AMP SevenTeen
  • Guru Junior
In:

Kan det va' nåt?

Guru/Ino låter såpass annorlunda än Genelec i mina öron att dessa inte är några alternativ till varann.

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-07-08 23:19

Elfsberg skrev:Jag är ruggigt nöjd med min ODAC.

Verkar onekligen vara en schysst liten låda! Dock har jag upptäckt ett "problem": chipet klarar inte löjliga samplingtakter (som 24/88.2 kHz eller 24/192 kHz). Det är trams med sådana ljudfiler, men i min samling finns det finns emellertid ett antal album med den beskaffenheten (inte utgivna i annan kvalitet som download). Då måste jag alltså omsampla, vilket visserligen går att göra "on-the-fly", men brukar innebära kvalitetsförluster. Att omsampla filerna, permanent, i biblioteket är smått omständligt. Lite av en deal-breaker, tyvärr. :?

Kanske ändå köper en O2/ODAC till jobbet, så blir den trots allt testad. Å andra sidan lyssnar jag sällan på musik på kontoret (för att kvaliteten inte är tillräckligt bra? :D )

MichaelG skrev:Guru/Ino låter såpass annorlunda än Genelec i mina öron att dessa inte är några alternativ till varann.

Hur vill du beskriva skillnaderna?
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-07-09 06:53

peh skrev:
MichaelG skrev:Guru/Ino låter såpass annorlunda än Genelec i mina öron att dessa inte är några alternativ till varann.

Hur vill du beskriva skillnaderna?

Jag har bara hört några få Genelec och jag har bara hört en handfull Guru/Ino, men eftersom jag läst här på forat att Genelec har likartat sound på sina högtalare och att även Inos olika alster låtet likartat vågar jag mig på att dra ovanstående slutsats. I mina öron tycks Genelec ha mer energi i mellanregistret än Ino. Man skulle kunna beskriva det som att Ino låter mer instängt/avslaget/tillbakalutat än Genelec, eller att Genelec låter mer på/öppet/närvatande än Ino. Om man gillar vad Genelec gör vill säga. Personligen skulle jag dock beskriva det som att Ino låter ofärgat och korrekt medan Genelec låter litet bräkigt och skrälligt. Jag antar att det är en fråga om tycke och smak vilken beskrivning man väljer. Hur som helst låter de olika, vilket enligt mitt sätt att se det inte gör dem till egentliga alternativ till varann.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-07-09 08:56

Jag hyggligt god erfarenhet av alla de produkterna du pratar om eftersom jag själv testat flera av dem både för egen del och för LTS räkning.
Av allt det du har idag så skulle Benchmarken vara det sista jag bytte. Den är klart bättre än PRE25 på allt förutom gain. Tror isf. mycket mer på det nya kommande försteget från Holographic.

Som de flesta ovan skriver, så är byte av högtalare det som kommer ge dig störst skillnad till det bättre.

Om du inte läst mitt test i Molt av Genelec, så kommer här en kort sammanfattning:
Låg dist tills man pressar dem över viss gräns där de distar på tok för mycket. Den gränsen tycker jag är för låg tom. på de största modellerna. Dock om du sitter väldigt nära eller aldrig spelar starkt eller mycket dynamisk musik. Så är de extremt kompetenta. Speciellt de mindre modellerna. Hittar jag ett par billigt så kommer jag köpa till sovrummet eller datorn. Deras ljudkaraktär är avslöjande, men över gränsen så det låter analytiskt (i en negativ bemärkelse). De är inte byggda för att ge njutning, utan för att mixas med och jag tror därför Genelec medvetet designat dem så.

Personligen så gillar jag inte utseendet på piP och om man som det verkar på dig gillar och byta och testa lite. Lyssna runt på olika märken. Köp beg. så är det i princip gratis att prova. Låna hem från butik osv.
piPs är dock ett säkert val. Väldigt få som inte gillar dem. Alla de modeller som genom åren gjorts för att täcka gapet mellan piP och pi60 har (ursäkta Ingvar) varit misslyckanden. Vill man ha större än piP men inte några golvhögtalare då är det i14 som gäller. Läser du gamla trådar här på faktiskt så kommer du se att i princip alla de som provat någon av mellanmodellerna till slut bytt upp sig för att bli nöjda.

Ska du byta slutsteg, så ska du göra det efter att du bytt högtalare. För det är först då du vet hur mycket effekt du kommer behöva.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-07-09 12:21

jag skulle vilja säga att i6/pi25 är mycket lyckade mellanmodeller i gapet mellan ip/piP och i14/pi60.
dock så är det så att dom som tycker att iP/piP är för små tenderar till att behöva, eller i vilket fall önska sig, så pass mycket mer att det lätt blir i14/pi60 direkt som nästa steg i alla fall.

men i fråga om ljudkvalitet och kapacitet vs pris så tycker jag att i6/pi25 gör sig extremt bra mitt mellan :)

jag skulle rekommendera för ts att behålla sin DAC, köpa pi60 beggade eller i monteringssats och njuta för fulla muggar nu och i låååååång tid framöver. :)
går inte det att få ihop ekonomiskt så är pr18 v2 som ligger uppe ett mycket trevligt allternativ, dock så är pi25 ändå närmare till hands tycker jag, så sikta på den istället.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-07-09 17:33

DVD-ai skrev:dock så är det så att dom som tycker att iP/piP är för små tenderar till att behöva, eller i vilket fall önska sig, så pass mycket mer att det lätt blir i14/pi60 direkt som nästa steg i alla fall.

Jo det är det jag menade med att modellerna där emellan är, ska vi säga onödiga istället?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-07-09 20:56

Jag skulle inte vilja hålla med dig om det heller.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-10-03 23:11

Kanske dumt med en bump av min gamla tråd, och dessutom med ett inlägg som möjligtvis gör sig bättre under "Medlemspresentationer"? Jag hoppas ändå att följande kan fungera som just Köpråd för någon i samma, eller liknande, situation som undertecknad. Here goes:

Vad blev det av mina nedgraderings-/uppgraderingsplaner i somras? Jo, jag har hållit i plånboken och tagit det lugnt med det hela samtidigt som jag bevakat olika annonser och erbjudanden av nyfikenhet. På rehifi.se dök det en dag upp ett par Larsen 6.2:or till bra pris. "Tja, varför inte?" tänkte jag och slog till! Dagarna innan jag skulle hämta dem såg jag även ett slutsteg, Yamaha PC2602, vilket jag förstod har gott rykte. "Mjo, man skall kanske testa en ny förstärkare samtidigt? Kan ju alltid lämna tillbaka med 10 dagars öppet köp!" gick tankarna. Sagt och gjort, iväg till Hjärup för att hämta prylarna.

Väl hemma, efter att ha släpat upp 26 kilo slutsteg, och 24 kilo högtalare, tre våningar var det så dags att börja leka. Yamahan kopplades raskt in till mina befintliga Guru Junior, eftersom de redan var på plats, och... MAGI! Låt mig uttrycka det så här:

Guru Junior med Holographic AMP SevenTeen: :)
Guru Junior med Yamaha PC2602: 8O

Milde tid vad ljudet lossnade! Och på ett sätt som jag aldrig trodde var möjligt med dessa högtalare. Det blev till och med så att jag satt och lyssnade på Yamaha + Guru-kombinationen i flera dagar. Till sist insåg jag att öppet köp-perioden var på väg mot sitt slut, så då fick det vara dags för Larsen också, det vill säga de högtalare som jag egentligen var intresserad av från början! Hur blev resultatet då? Så här:

Larsen 6.2 med Yamaha PC2602: :|

Vatusan? Vart tog mellanregistret vägen? Det lät endast ... "högtalare". Guru Junior har däremot en förmåga att försvinna, och bara förmedla programmaterialet som en mycket trovärdig illusion. Jag vill inte säga att Larsen är dåliga högtalare, men för mig var det inte bra! Det kan sannolikt hänga ihop med att jag sitter väldigt nära (cirka 175-190 cm) från högtalarna. Guru Junior vinner i alla fall i min setup med hästlängder!

Så det slutade med ett nytt slutsteg, och samma gamla högtalare som får hänga med ett tag till. Men vem vet, kanske dyker det upp nåt ballt på Rehifi i den kategorin också? Det är väl det som kallas hobby, helt enkelt. :)

Alexi skrev:Ska du byta slutsteg, så ska du göra det efter att du bytt högtalare. För det är först då du vet hur mycket effekt du kommer behöva.

Tack för bra tips, men det är uppenbarligen ingen tumregel. :D
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-03 23:41

Kul med återkoppling! Förstärkare skall inte underskattas alltså :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-10-03 23:56

Tycks ofta vara bra med en kraftfull förstärkare, när jag jobbade i butik var ett vanligt prank när man hade tråkigt att köra ett tungt slutsteg genom ett par minimonitorer och säga till kunden att det var de stora trevägarna som spelade. Jo,inte bara de flesta utan alla tyckte att det var förbaskat bra trevägare det där.

En riktigt kraftfull förstärkare ger ett lugn i ljudet som inte en "normal" förstärkare mäktar, märks extra tydligt på små högtalare som annars brukar börja låta oroligt så fort man drar på bara litegrann.

Gratulerar till Yamahan 8)

edit. det är därför rörentusiaster brukar skaffa sig extremt lättdrivna hornhögtalare, eftersom en hel del av de rörstärkare som anses ha bäst klang inte är så värst kraftfulla. Då kringgår man elegant problemet.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-10-04 01:16

Va kul att du blev nöjd med slutsteget.

Precis som dig tror jag att Larsen kanske bör avlyssnas på lite längre avstånd för att de tidiga reflektionerna ska komma rätt :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-10-07 12:19

Nä, nu blir jag sur :( . Jag sålde mitt 2602 för några år sedan när jag nedgraderade. Ett misstag, uppenbarligen. Själv körde jag det med piP och fick en av de kraftigaste och mest påtagliga musikupplevelser jag någonsin haft. Och nu ska man alltså ångra sig...

/en john som ändå vill gratulera till köpet

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-10-08 00:46

enJohn skrev:Nä, nu blir jag sur :( . Jag sålde mitt 2602 för några år sedan när jag nedgraderade. Ett misstag, uppenbarligen. Själv körde jag det med piP och fick en av de kraftigaste och mest påtagliga musikupplevelser jag någonsin haft. Och nu ska man alltså ångra sig...

:D

Jag kan ju trösta dig med att jag inte har köpt den sista 2602:an i världen! Här en tüsk på eBay (så länge länken är levande, i alla fall). Skynda fynda.

PC2602M, med VU-mätare (i tidstypisk LED), vore skoj också. Fast för egen del måste jag, av "möbleringstekniska skäl", ha Yamahan på golvet (och inte till fullo synlig från lyssningsplats) så det vore förspillt hos mig.
Rock me, Amadeus!

Återgå till Köpråd