Köpa slutsteg till bejsers

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Köpa slutsteg till bejsers

Inläggav AndersP » 2016-06-12 10:20

Har precis satt igång med en anspråkslös basanläggning. Projektet bygger på elementet Peerless XLS 10". Ett gäng av dessa har inhandlats på ebay till ett bra pris.
Komorok gav mig rådet att ha effekt låg nog till att elementen förhindras att nå sitt Xmech vid någon frekvens så att skador uppstår. Steget får klippa istället.
Linkwitz räknesnurror visar att elementet kan drivas till Xmax med 80 W vid 5 - 10 Hz. 100 - 150 W verkar därför passa bra som jag ser det. XLS 10" har två markanta nackdelar varav en är lågt Ri=3,5. Jag har därför tänkt ha en förstärkarkanal per element. Seriekoppling känns lite sådär pga elementets låga känslighet.
Jag har en del erfarenhet av Behringer A500 vilket är en produkt som verkligen inte saknar svaga punkter vad gäller kvalitet och konstruktion. Det gäller att kunna navigera förbi dom punkterna om resultatet ska bli godtagbart.
Jag har kollat runt efter alternativ till A500, ffa klass D förstärkare i form av både monteringssatser och färdiga förstärkare, men det visar sig att dom blir dyrare än A500 ( 1000 kr/kanal) och/eller kräver kylfläkt.
Nu undrar jag om nån forummedlem känner till några intressanta produkter som man borde känna till. Drömmen vore typ en iNuke utan fläkt om sådan existerar.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Köpa slutsteg till bejsers

Inläggav Elfsberg » 2016-06-12 10:36

iNuke med en nästintill ljudlös fläkt?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-12 13:57

Välkommen till XLS-10-klubben :) .
Jag moddade mitt iNuke med en nästan ljudlös fläkt. Aldrig att jag stört mig på den efter det och aldrig haft problem med överhettning.

Moddtråden:
viewtopic.php?f=9&t=42284&start=78

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-06-12 23:42

Elfsberg skrev:iNuke med en nästintill ljudlös fläkt?

Kalejdokom skrev:Välkommen till XLS-10-klubben :) .
Jag moddade mitt iNuke med en nästan ljudlös fläkt. Aldrig att jag stört mig på den efter det och aldrig haft problem med överhettning.

Jag har provat att modda fläkt i en Behringer EP2500 tidigare och har vunnit en del erfarenheter som framgår nedan i ostrukturerad form:

En fläktstyrning drar på mer spänning till fläkten när temperatursensorerna värms upp. Ett fläktbyte minskar ljudet endast med förstärkaren på tomgång då den ändå är iskall. Vid belastning minskar skillnaden i oljud jämfört med originalfläkten för att försvinna vid en viss belastning. Vid hög belastning blir kylningen otillräcklig. Samma visa med dämpning av spänningen med seriemotstånd. Fläktautomatiken kompenserar.
Vid studier av fläktarnas datablad ses ett signifikant samband mellan ljudnivå, effektförbrukning och luftcirkulation. När fläktarna fläktar lika mycket blir ljudskillnaden mellan dom marginell förutsatt liknande lager, fläktbladsdesign osv.
Tar man ut en fast spänning till fläkten löser man problemen, men sitter med en förstärkare som blir för varm vid belastning.
Man kan hävda att fläktljudet på tomgång är det viktigaste att åtgärda, då hörs den ju mest, men jag är så pass känslig för dessa oljud att jag skulle föredra fläktlöst.
Man kan också hävda att dom som blir nöjdast efter ett fläktbyte är dom som tar ut minst effekt ur sina förstärkare och det är väl där jag står nånstans åsiktsmässigt. Å andra sidan är det väldigt individuellt hur man upplever sånna här saker.
Hade jag möjlighet att ställa stegen i ett annat rum skulle det förstås vara slutsnackat, men så lycklig är jag inte. Har övervägt att bygga en isolerad hundkoja på balkongen att ha stegen i, men den iden funkar bara när man druckit för mycket öl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-13 08:43

Intressant resonemang och säkert relevant. EP2500 är väl dock ett AB-steg som alstrar mycket mer värme än ett D-steg. Jag är skeptisk till att Behringer verkligen dimensionerat fläkten efter behovet i iNuke. Jag tror att man valt en billig fläkt som råkat vara både högljudd och överdimensionerad i flöde.
I stunder har jag drivit steget ganska hårt men aldrig haft problem med att det ballat ur. Frågan är vad som händer om man stänger av fläkten 8) ?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-06-13 20:59

EP2500, utan eller matat med låg signalnivå, är iskallt pga den låga tomgångsströmmen. Vid full uteffekt, när fläkten går för fullt, dånar den på nivå med en industridammsugare. Få fläktar pumpar den typen av luftmängder. Jag kan tänka mig att iNuke beter sig på liknande sätt. Kylningen är dimensionerad för hög uteffekt helt klart. Oavsett skulle behovet av fläktkylning vara noll på iskalla förstärkare. Ändrad styrelektronik skulle lösa en hel del problem. Man skulle kunna tänka sig helt avslagen fläkt upp till en viss temperatur på varma komponenter tex. Det finns en del intressantadatordelar att köpa tex.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-13 21:22

Ett alternativ, som borde vara relevant/intressant är att använda en hyfsat potent AV-Receiver med 7.1-ingång och bara använda slutstegen för drivning. Då landar du säkert under budget och slipper fläktar.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2016-06-13 22:09

Vill du låna ett ep2500, fläktmoddat. Så skicka ett PM.

Användarvisningsbild
Grannen

Inläggav Grannen » 2016-06-16 22:46

En "lösning", från en veteran inom datormoddande är att överdimensionera precis allt vid fläkt/luftflödesmod. Fler fläktar av god kvalitet med bra design, självklart kombinerat med en vettig lösning för luftflöde genom flänsar och utblås. Tänk på varvtal/cm3 luftflöde hellre än vad som kan passa i orginalfläkten/fläktarnas oftast både felplacerade och underdimensionerade utgångspositioner. Vill du inte göra extra hål i chassit för helt tyst drivning så är kanske vätskekylning ett alternativ istället?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-06-20 21:06

Jag har själv tänkt i dom banorna.
Inom grenen fläktkylning är det förstås inom datormarknaden man ska titta. Största möjliga fläkt fastsatt i locket är en lågoddsare förstås. Man kan hitta avancerade fläktstyrningsburkar som kan programmeras osv. Noll spänning till fläkt när stärkaren går på tomgång och sedan jämt stigande med temperaturen för att nå max vid hög belastning. Det blir förstås en del installation och materialkostnader, speciellt om man ska ha flera stycken förstärkare. Man får räkna på det. Vattenkylning låter bra på papperet, men vill man ha tyst måste kylaren ut ur lyssningsrummet för att fläktas och då är man tillbaks på ruta ett. Dyrt blir det dessutom.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-20 21:57

Själv siktar jag på att lägga lite mer på steget, Crown XLS 1502 @ ~4,4k, för att få en fungerande tempstyrning out of the box (enligt internet) och samtidigt få mer effekt än jag sannolikt någonsin kommer behöva.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-06-21 19:45

Klokt.
För min egen del ser det ut så att paralellkoppling inte blir nån bra ide pga att elementens låga impedans medför behov av rätt många kanaler. Man kan tänka sig kombinationer av paralell- och seriekopplingar, men jag har hellre ett större antal kanaler med låg effekt. Men när jag har sagt det blir jag såklart tvungen att förutsättningslöst granska olika alternativ. Spara pengar är ju aldrig fel.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2016-06-21 22:12

En sån här per kanalpar kanske räcker? http://www.thomann.de/se/tamp_s150.htm
Fläktlös, verkar rejält byggd och lite billigare än A500.
#faktiskt.se@quakenet

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2016-09-11 19:41

Jag har ett EP4000 som jag bara bytte fläkt på. En Noctua. Kommer inte ihåg exakt modell tyvärr... Har spelat ganska starkt under ett par timmar vid flera tillfällen utan några som helst problem...

Man hör fläkten om man lutar sig fram mot fronten på slutsteget. Helt omöjligt att höra från lyssningsposition !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-11 22:02

Hur viktig är egentligen fläkten vid hemmabruk?
Jag har ett AltoMac 2.4, ett tungt och kraftigt PA-slutsteg som i impedansen jag lastar den med per kanal ger 1800w (2ohm)..
Den lät dock som en dammsugare..så fläktarna kopplades helt sonika bort. Jag har aldrig haft några problem av det. Trots hårda sessioner som sträckt sig över flera timmar (ljudligt hårda.. Hur mycket effekt som gått åt vet jag inte) har steget aldrig blivit mer än lätt ljummet...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-09-11 22:37

Jag har fläktmoddat tèbaks mina PA-steg 8) .
Jag lyssnar helst högt, och fläktarna stör inte medan musiken spelar.
Lyssnar man på lägre volymer är det nog bäst att köra på passivt kylda steg, Och då behöver man ju inga jättesteg heller :) .
Fast vid filmtittande blir det ju annorlunda...... Då använder jag en soundbar kopplat till TV`n.
Jag är inte hemmabiofrälst :D
Passiva steg skulle kunna vara InterM R300, och 500 samt Nad c272, 216 etc...
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-09-12 15:31

Vet.någon om det finns bra flerkanalssteg som är 2ohm stabila helst passivkylda och hyffsat billiga? Har hittat inuke4-6000 och en t amp4-700. Tampen har fåttnrätt mycket kritik om brus o humm och inuken är ärligen lite för kraftfull och ful. Finns det andra? Alt 8kanaligt slutsteg

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-09-12 16:46

schmutziger skrev:Vet.någon om det finns bra flerkanalssteg som är 2ohm stabila helst passivkylda och hyffsat billiga? Har hittat inuke4-6000 och en t amp4-700. Tampen har fåttnrätt mycket kritik om brus o humm och inuken är ärligen lite för kraftfull och ful. Finns det andra? Alt 8kanaligt slutsteg
Alla begagnade gamla multikanalslutsteg? Jag har till exempel en Proton aa 1660, fast det lämnar iofs bara 60w per kanal (6st) i 8 ohm.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-09-12 17:11

Tarzan skrev:
schmutziger skrev:Vet.någon om det finns bra flerkanalssteg som är 2ohm stabila helst passivkylda och hyffsat billiga? Har hittat inuke4-6000 och en t amp4-700. Tampen har fåttnrätt mycket kritik om brus o humm och inuken är ärligen lite för kraftfull och ful. Finns det andra? Alt 8kanaligt slutsteg
Alla begagnade gamla multikanalslutsteg? Jag har till exempel en Proton aa 1660, fast det lämnar iofs bara 60w per kanal (6st) i 8 ohm.

Vad heter alla gamla multikanalsteg, eller menar du hembiorecievrar?
jag behöver antingen 4x4-500w 2ohm eller 8x150-200w i 4ohm kanske.
Mitt rotel 1095 kroknar pga basarna när jag poppar på och då har jag bara 4st som är seriekopplade 2 o 2 till 8ohm. Vill hellre parallella till 2ohm.
Det går ju att använda ep4000 och serie paralllellkoppla men helst något utan fläktar med 4 kanaler 2ohm stabil :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-10 20:11

Altså jag tänker bygga 16 lådor med en XLS 10" i varje. Nu ligger elementkartongerna staplade i ett hörn och samlar damm. Det blir fort en del pengar om jag köper fel förstärkare...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-10-10 20:17

AndersP skrev:Altså jag tänker bygga 16 lådor med en XLS 10" i varje. Nu ligger elementkartongerna staplade i ett hörn och samlar damm. Det blir fort en del pengar om jag köper fel förstärkare...

Prova att PMà Palle!?
Han har någon krallig LAB-klon som han vill avyttra. Om den finns kvar.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-10 20:31

AndersP skrev:Altså jag tänker bygga 16 lådor med en XLS 10" i varje. Nu ligger elementkartongerna staplade i ett hörn och samlar damm. Det blir fort en del pengar om jag köper fel förstärkare...

4 stycken NAD 218?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-10 21:27

Nattlorden skrev:

4 stycken NAD 218?

Borde jag serie- eller paralellkoppla? Är förstärkarna köpbara på nån beg-site?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-10-10 22:49

Anaview har ju några mindre moduler som säkert passar.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-11 00:29

Elfsberg skrev:Anaview har ju några mindre moduler som säkert passar.

Det har dom säkert. Förutsatt att modulerna inte har nätdel ombord så behövs en eller flera nätdelar, 16 små moduler eller 8 större (och i så fall stabila ner till 2 Ohm) och sen ska det till en biffig låda, metallarbete, kontakter, sladd och annat krimskrams. Jag ska kolla upp priserna förstås men jag vill helst köpa mig runt problemen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-11 06:34

AndersP skrev:
Nattlorden skrev:

4 stycken NAD 218?

Borde jag serie- eller paralellkoppla? Är förstärkarna köpbara på nån beg-site?

Två parallellt per kanal tänkte jag. Det är så jag kör mina NHT 12:or - tycker det borde räcka för XLS då med.

Det har kanske ett tag att ragga ihop, men kollar man hifimagasinet, blocket, rehifi och tradera 4ggr om dagen och är beredd att hugga så borde det fixa sig. ( S200 ska vara samma steg, men nyare/snyggare, så då springer nog priset upp också. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-11 14:39

Sälj åtta av basarna och köp ett riktigt redit slutsteg till de åtta som blir kvar - och du blir säkert mer än nöjd :) !

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-12 13:55

No way :)

Återgå till Köpråd