Vilken pickup behöver jag

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Colquhoun

Vilken pickup behöver jag

Inläggav Colquhoun » 2016-10-24 23:10

Det är fel på den jag har så behöver köpråd då jag inte har koll alls själv.
Spelaren är en systemdek transcription, tonarm helius standard och riaa musical fidelity v-lps 2.

Vad är värt att lägga budgeten på för nivå?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: Vilken pickup behöver jag

Inläggav Vinylcalle » 2016-10-25 01:04

Jag hade nog först försökt reda ut om din nuvarande pickup verkligen är trasig. Ska du ha något av motsvarande klass så får du nog vara beredd att lägga 5-6 kkr.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2016-10-25 01:35

Kul att följa :) Riktigt bra grejer! Har själv en Systemdek III med Helius aureum och Ortofon MC20 super, dvs nästan samma spelare och arm. Då jag inte har något fungerande MC- steg (Min Linn LK1 är trasig) så funderar jag på att pröva en Acutex M312 III STR som jag har liggande. Men först ska rem och lagerolja bytas.
Ett annat framtida projekt är att skrapa/tvätta bort den kladdiga och fula nextel- ytan och lacka spelaren.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Colquhoun

Inläggav Colquhoun » 2016-10-25 08:27

Vinylcalle skrev:Jag hade nog först försökt reda ut om din nuvarande pickup verkligen är trasig. Ska du ha något av motsvarande klass så får du nog vara beredd att lägga 5-6 kkr.

MvH Carl

Ok, men är setupen värd en så fin nål?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-25 11:39

Colquhoun skrev:
Vinylcalle skrev:Jag hade nog först försökt reda ut om din nuvarande pickup verkligen är trasig. Ska du ha något av motsvarande klass så får du nog vara beredd att lägga 5-6 kkr.

MvH Carl

Ok, men är setupen värd en så fin nål?

Ja, det tycker jag, om man dessutom har tillräckligt bra RIAA-steg.
Jag har en Systemdek IIS med Helius Standard arm och ett McIntosh C2300 försteg vars MC-ingång kvalitetsmässigt motsvarar separata RIAA-steg för 3.000 - 4.000 USD enligt amerikanska fora.
Kvalitetslyftet var gigantiskt när jag bytte från Goldring Electro II till Lyra Dorian som då kostade 8.000 SEK. Som "billigaste" Lyra är den nu ersatt av Delos som gått upp till hela 14.000 SEK, det är för mycket till våra gamla Systemdek + Helius, tycker jag. Idag skulle jag nog sikta på någon ZYX eller liknande för ungefär hälften.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-25 13:13

Jag kan varmt rekommendera "stora vinyltråden" där det finns en del att läsa och en del att lyssna på.

Angående RIAA-steg, så finns det mycket bra grejejr och en del dåliga grejjer - prestanda mäter man inte i USD, utan i andra, tekniska storheter. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-25 14:39

Morello skrev:Jag kan varmt rekommendera "stora vinyltråden" där det finns en del att läsa och en del att lyssna på.

Angående RIAA-steg, så finns det mycket bra grejjer och en del dåliga grejjer - prestanda mäter man inte i USD, utan i andra, tekniska storheter. :)

Intressant,
berätta mer om vilka tekniska storheter som kan/ska mätas upp när prestanda ska jämföras mellan olika RIAA-steg, som verkligen korrelerar till lyssningsintrycken!

De vanliga som frekvensgångsavvikelse från RIAA, signal/brusförhållande, känslighet, förstärkningsfaktor, max. innivå, belastningsimpedans (fast/variabel, i vilka steg) ger enligt min mening bara en hint om en bråkdel av alla aspekter som utgör de samlade lyssningsintrycken när man jämför RIAA-steg. De säger t.ex. ingenting om hur perspektiv- och dynamik-återgivning uppfattas.

Mätvärden enligt ovan ser jag bara som en "sanity check", de bör vara rimligt goda, sedan är det provlyssning med den pickup som ska användas som gäller för att avgöra vilken kombination som subjektivt låter bäst och då korrelerar jag mot pris, för de finns inte så mycket annat att gå på.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-25 15:54

Berätta gärna hur prislappen i USD beskriver dynamik och sådant där. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-25 16:57

Det gjorde jag i sista meningen i mitt inlägg alldeles ovanför ditt senaste.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-25 18:25

Mja, jag tolkar det som du menar att subjektiva lyssningsintryck är det som gäller, men då undrar jag hur kopplingen mellan sådana inytrck och prislappen ser ut.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-25 20:34

Problemet med att ranka alla ingående komponenter i en vinylavspelningskedja är att det blir så ohyggligt många variabler att ingen har tid och råd testa flera alternativ i varje led i kedjan.
Det var lättare för drygt 40 år sedan. Toppen var mycket smalare då och det var ganska okontroversiellt att ha en Thorens TD125 med SME 3009/S2 Improved med Shure V15 typ 3 som referens. Det fanns väl bättre RIAA-steg än det i Quad 33 redan då, men det ansågs i alla fall som acceptabelt, såvitt jag minns. Kablar brydde sig ingen om då.

Korrelationen mellan lyssningsintryck och pris är så enkel och självklar att det känns löjligt att behöva förklara.
Den bästa komponent jag hört i en viss prisklass "sätter ribban" i den klassen, övriga sämre presterande i samma prisklass betraktar jag som mindre prisvärda, under just de omständigheterna. Dyker det upp en ny komponent som presterar lika bra för halva priset får jag revidera min skala.
Men fel pickup i fel tonarm på fel skivspelare med fel kablage som överbetonar något som inte behöver betonas samt dålig nivå- och impedansanpassning mot RIAA-steget kan kanske vara mycket välljudande och prisvärd med helt annan kringutrustning. Vad som funkar bra på en SME 30 behöver inte funka bra på en Linn LP12 t.ex.

Jag vill lyssna på musik från mina vinylskivor med så god kvalitet som min budget räcker till och inte vara någon fanatisk "testnisse" därför blir mina referenser begränsade och jag tvingas ibland till mer eller mindre vilda chansningar. Min nuvarande setup är dock en klart lyckad sådan. Under intensiva musiklyssningsessioner hos mig när associationerna flödar och jag skiftar fonogram av allehanda slag får jag ibland frågan om vi lyssnar på vinyl eller CD för tillfället. Vinylens begränsningar är så små och mina digitala källor låter tillräckligt odigitalt för att man inte ska märka vilket, när musiken står i fokus hos mig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-26 10:12

Jag förstår vad du menar och den där känslan när man bara spisar på är trevlig! :)

Min poäng var väl mest att prislappen inte är en prestandaparameter. Eftersom jag konstruerar hifi brukar jag alltid läsa Steroephiles mätrapporter och man kan enkelt konstatera att fina prylar respektive rent bös/mög finns i alla prisklasser. Tex är RIAA-steg med inadekvat frekvensgång (dvs ej RIAA-steg i egentlig mening), högt brus och klen överstyrningsmarginal jämte hög distorsion något man kan hitta i prisklassen 2 000 SEK till 200 000 SEK.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-10-26 11:30

Apropå mätningar är det intressant att notera, att (precis som Morello antyder) det finns prylar därute som mäter hejvilt och kostar skjortan. Och som folk köper. Dessutom har det ofta slagit mig att prylar som mäter ”dåligt” kan få högsta betyg i ”jämförande lyssningstester”. Jag själv fick mer eller mindre en chock när jag lyssnade på ett par Quad II i min egen anläggning. Min då moderna Yamaharereciever var på pappret totalt överlägsen, men lät apa i jämförelse. Det fanns ingen korrelation mellan lyssning - resp mätning. Möjligen är det så att mätningar är Gud. Det är bara det att tillverkare är selektiva i sin presentation av mätdata. Och att det som låter inte alltid syns. Att HiFitidningar mäter fel, eller kanske litar för mycket på ”objektiva parametrar”. Man kan ju läsa en text som höjer en dyr pryl till skyarna och sen läsa mätningar där det visar sig att prylen både lider av hög övergångsdistorsion och låg dynamik. Men låter som en gåva från Gud. Det är nåt som inte stämmer.

Då gör jag som”lennartj”. Jag sätter mig framför prylarna och lyssnar på musik. Men för den skull behöver jag inte stjälpa vetenskapen över ända och omfatta New Age. Jag väntar bara på mätmetoder som stämmer med mina lyssningsintryck.

Användarvisningsbild
Colquhoun

Inläggav Colquhoun » 2016-10-26 11:53

oa51 skrev:Kul att följa :) Riktigt bra grejer! Har själv en Systemdek III med Helius aureum och Ortofon MC20 super, dvs nästan samma spelare och arm. Då jag inte har något fungerande MC- steg (Min Linn LK1 är trasig) så funderar jag på att pröva en Acutex M312 III STR som jag har liggande. Men först ska rem och lagerolja bytas.
Ett annat framtida projekt är att skrapa/tvätta bort den kladdiga och fula nextel- ytan och lacka spelaren.

Med lite tur så ordnade de sig kanske med nålen för mig, lyckades vrida nålröret rätt. En sak ja undrar, hur är fjädringen på din spelare? Är det ingen stötdämpning på dom? Min gungar helt utan stötdämpare typ, alltså den fjädrar mycket men helt utan dämpning

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-26 17:50

Morello skrev:Jag förstår vad du menar och den där känslan när man bara spisar på är trevlig! :)

Min poäng var väl mest att prislappen inte är en prestandaparameter. Eftersom jag konstruerar hifi brukar jag alltid läsa Steroephiles mätrapporter och man kan enkelt konstatera att fina prylar respektive rent bös/mög finns i alla prisklasser. Tex är RIAA-steg med inadekvat frekvensgång (dvs ej RIAA-steg i egentlig mening), högt brus och klen överstyrningsmarginal jämte hög distorsion något man kan hitta i prisklassen 2 000 SEK till 200 000 SEK.

Visst går det att hitta sådant mög på marknaden, det var därför jag redan i mitt andra inlägg nämnde
lennartj skrev:Mätvärden enligt ovan ser jag bara som en "sanity check", de bör vara rimligt goda
annars sorterar jag bort dem och senare
lennartj skrev:Den bästa komponent jag hört i en viss prisklass "sätter ribban" i den klassen, övriga sämre presterande i samma prisklass betraktar jag som mindre prisvärda, under just de omständigheterna. Dyker det upp en ny komponent som presterar lika bra för halva priset får jag revidera min skala.
När jag refererar till prisklass syftar jag inte på den sämsta prylen på marknaden i den prisklassen, utan på den bästa!

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2016-10-26 19:45

En sak ja undrar, hur är fjädringen på din spelare? Är det ingen stötdämpning på dom? Min gungar helt utan stötdämpare typ, alltså den fjädrar mycket men helt utan dämpning

Nog kan spelaren gunga en del, den nästan fem kilo tunga tallriken gör att det blir en del kraft i "gunget" men den ska inte svaja nämnvärt. Den kanske behöver justeras efter drygt 30 år? Går att göra själv, inte alls så svårt som på en LP12:a :)
Mitt förslag är att du registerar dig på Vinylengine
http://www.vinylengine.com/library/systemdek/iii.shtml
Där kan du ladda ner en manual för spelaren i fråga där det finns information om hur man justerar fjädringen om jag inte minns fel. Justerskruvarna (3st) syns bra på denna bild http://www.vinylengine.com/turntable_forum/gallery/image_page.php?album_id=80&image_id=30372&sid=04b6cffde2b4f20256257251c76c32f7 På samma sida framgår att skivspelarverket 1982 kostade 899 dollar vilket motsvarar ungefär 2650 dollar i dagens penningvärde.
Info om helius- armen hittar du på:
http://www.heliusdesigns.co.uk/sechome.html , leta upp din arm under "gallery"
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Colquhoun

Inläggav Colquhoun » 2016-10-26 20:35

oa51 skrev:
En sak ja undrar, hur är fjädringen på din spelare? Är det ingen stötdämpning på dom? Min gungar helt utan stötdämpare typ, alltså den fjädrar mycket men helt utan dämpning

Nog kan spelaren gunga en del, den nästan fem kilo tunga tallriken gör att det blir en del kraft i "gunget" men den ska inte svaja nämnvärt. Den kanske behöver justeras efter drygt 30 år? Går att göra själv, inte alls så svårt som på en LP12:a :)
Där kan du ladda ner en manual för spelaren i fråga där det finns information om hur man justerar fjädringen om jag inte minns fel. Justerskruvarna (3st) syns bra på denna bild http://www.vinylengine.com/turntable_forum/gallery/image_page.php?album_id=80&image_id=30372&sid=04b6cffde2b4f20256257251c76c32f7 På samma sida framgår att skivspelarverket 1982 kostade 899 dollar vilket motsvarar ungefär 2650 dollar i dagens penningvärde.

Har manualen och den är justerad efter den, läser manualen nu å ser att det står "odämpad fjäderupphängning" slarv läst förut :oops: oj de va inga billiga när de va ny direkt

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-26 20:56

Colquhoun skrev:
oa51 skrev:

Har manualen och den är justerad efter den, läser manualen nu å ser att det står "odämpad fjäderupphängning" slarv läst förut :oops: oj de va inga billiga när de va ny direkt

Vilket förklarar valet av pickup till den :-)
Köp en lott när du ändå håller på och vinner.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Colquhoun

Inläggav Colquhoun » 2016-10-26 21:13

Perfector skrev:
Colquhoun skrev:
oa51 skrev:

Vilket förklarar valet av pickup till den :-)
Köp en lott när du ändå håller på och vinner.

:) jag betalade juh iaf 3500.- för den

Återgå till Köpråd