En uppdatering, som jag hoppas gagnar någon.

peh skrev:Efter att ha återupptäckt nöjet med
webbradio på jobbet har jag ett par
Shure SRH840 på ingång, och tänker kombinera dessa med nån lagom DAC+förstärkare. Kanske funkar med mobiltelefon också, eftersom de tydligen är någorlunda lättdrivna?
SRH840:orna är nu igång på kontoret, och låter riktigt fint! Visserligen kan jag klaga på en
aning "burkighet", men det är ju karaktäristiskt för stängda lurar och går inte riktigt att bli av med. Och stängda lurar är ett måste i öppet kontorslandskap...
Förstärkare och DAC blev en
Xindak H1 för cirka 1900 spänn. Ville inte lägga ner för mycket pengar på prylar som kan stå obevakade på kontoret (även om jag så klart litar på kollegor), så det fick bli något lagom budgetaktigt som ändå verkade schysst. Kan konstatera att kineserna blir duktigare och duktigare för varje år som går, även om jag har en del synpunkter på Xindaken:
- Finishen är inte den bästa
- Själva förstärkardelen är helt okej, men den inbyggda DAC:en är ingen höjdare... På tok för mycket distorsion.
Kompletterar nog med en
fristående ODAC, som jag väl kanske skulle haft från början?

Jaja, snålheten bedrar visheten som man säger...
Har även investerat (200 spänn) i en
förnämlig VST-plugin som kan simulera högtalarljud (inklusive HRTF, etc) i hörlurar. Ett måste, för att slippa plågas av den annars hundraprocentiga kanalseparationen. Kör VST-pluginen med
foobar2000. Leker även en hel del med
Stereo Tool, med vilken det är möjligt att förbättra hörlursljudet ytterligare. Har t.ex. nästan lyckats bli av med ovannämnda "burkighet". Kommer snart köpa en stor licens även för Stereo Tool. Har för den delen lite tankar på att implementera Stereo Tool i hemanläggningen också, men det får det bli en ny tråd om när så väl sker.
Dessutom har jag, så sent som idag, uppgraderat Shure-lurarna med
nya muffar (eller "earpads" som det heter på svenska) vilka gjorde ytterligare ett lyft för både ljud (bättre ljudbild) och komfort! Rekommenderas varnt, och passar många andra fabrikat och modeller förutom mina Shure-lurar.
Köpte faktiskt två par (olika färg) och kom sedan på att det kanske skulle gå att använda det andra paret med mina, annars hopplösa, AKG K271:or. Jo för sjutton, det gick att kränga på muffarna, även om det krävde lite (försiktigt) våld! Därför kan nu även jag använda AKG-lurar med gott resultat! Är det någon annan faktisktian som upplever samma problem med AKG-lurar som jag så behöver man alltså inte nödvändigtvis kasta dem...
K271:orna är hemma och används egentligen bara i följande scenario:
"-Usch vad det låter illa! Är mina högtalare paj?"
*koppla in K271*
"-Nej, det låter lika illa i hörlurarna! Usel mastering, alltså... Puh!"