Förförstärkare för flerkanal som inte kostar för mycket?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Förförstärkare för flerkanal som inte kostar för mycket?

Inläggav n3mmr » 2016-11-09 09:27

Snart dags att bygga ut och om: och vill nog ha separata för- och slutsteg, eller separabla i alla fall.

Vad finns det för några såna som är bra? Men ändå hamnar i rimligt prisläge, dvs väl under 8000:- för försteget?
Eller kring 15000 för en separabel avr, alltså där mankan bryta upp kopplingen mellan för- och slutsteg och stoppa in filter och annat där.

Kan Emotiva vara nåt?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: Förförstärkare för flerkanal som inte kostar för mycket?

Inläggav Evil_Homer » 2016-11-09 10:56

Ett försteg för hembio hade jag inte köpt, direkt det har kommit en ny standard, vilket det gör titt som tätt så står du där med ett försteg som inte en kotte vill betala en spänn för.
Däremot en förstärkare finns det ett par kronor att få tillbaka iaf.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2016-11-09 21:02

Det finns en Parasound Halo P7 för 6000 kr på Hifimagasinet: http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=180401

Har fått väldigt bra omdöme i t.ex. Sound & Vision: http://www.soundandvision.com/content/p ... lCtJjXr.97

Den har dock inte avkodning av några bioljud, måste fixas i uppspelaren och sen analogt till försteget.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2016-11-09 22:56

Boströms Ljud AB hade Denon Pro AV500 för 8000Kr, kanske finns de kvar ännu.
Den kör med balanserade utgångar, men är en äldre modell utan spektakel och finesser.
Använde den då jag hade slutsteg hemma, tyckte inställningarna var krångliga och tröttnade när den trilskades för mycket.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-11-10 06:21

Nån Emotiva (vad heter den XM nånting) får du ju knappast för 8 lakan. Jag tänker på begagnade analoga försteg med 7.1-ingång t.ex den där Parasound P7 eller harman/kardon Signature 1.0. Alla dessa har ju begränsningen till 7.1 kanaler så nån Atmos el.dyl. är ju inte att tänka på.

Mitt förslag (som jag gjort själv): köp ett bra, analogt 2-kanalsförsteg som du kör till stereolyssning till vardags tillsammans med ett bra stereoslutsteg, och "häng på" en beggad hemmabioreceiver med pre out på frontkanalerna. Lite mer pyssel med att koppla om, men flexibelt och du kan lägga ribban lägre för receivern.

Dessutom får du receiverns inbyggda slutsteg att driva center- och bakkanaler.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-11-13 13:01

Mitt förslag är en konventionell hb-reciever och ett fint stereoslutsteg. Man tar ut linenivå ur receivern till stereohögtalarna. Mellan steget och receiver kan man stoppa in tillbehören om man har sådana. Allt övrigt biobös driver man med receivern
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
hogsback

Inläggav hogsback » 2016-11-13 23:13

Det finns en Krell Hts på hifimagasinet för 7500(100000). Inte modern men troligtvis välbyggd.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-14 08:59

Jag går på Conans förslag, bra stereoförsteg. Äldre biorecievers är inte ens vintage. Köp något litet nytt istället.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2016-11-14 11:03

Jag har kört med tvåkanalsförsteg (Advantage P1) för lyssning i två kanaler i många år och det har fungerat bra, och det är fortfarande inkopplat. Numera används det dock sällan då jag oftast vill ha subben med även till musik samt att basen i golvhögtalarna dragits ner lite med hjälp av EQ i surroundförsteget (Meridian G68ADV). Det är dock ett rätt dyrt försteg som jag tycker låter bra även i två kanaler. När jag hade äldre (billigare) surroundförsteg så tyckte jag att det lät bättre i två kanaler med P1, men det är inget jag kan ta gift på....

Vill man veta vilka förstärkare och försteg som har möjlighet till "HT-bypass" så finns det en bra lista på den här norska sidan: http://www.audiophile.no/nb-no/resursse ... sorinngang
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-14 11:10

hogsback skrev:Det finns en Krell Hts på hifimagasinet för 7500(100000). Inte modern men troligtvis välbyggd.

Lysande förslag, jag har deras tidigare showcase som lider på in/utgångar. Men där bör hts vara bättre.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till Köpråd