Radio

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

JBjorkman

Radio

Inläggav JBjorkman » 2016-04-21 20:43

Hejsan

Jag är på jakt efter en radio/musikspelare att ha i köket.
Kraven vi har satt upp är att den:
- inte får ta upp för stor plats
- FM-radio
- Bluetooth och/eller WiFi
(givetvis vill vi ha så bra, eller åtminstone så prisvärt, ljud som möjligt men det säger sig själv :) )

Vi har funderat på
Tivoli Audio model One BT: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1506330
Marshal Stanmore: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266082 (saknar dock FM)
Någon Argon-radio från HiFiKlubben

Är det någon som har erfarenheter av dessa är och låter eller något bra tips på andra alternativ som passar syftet?
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Radio

Inläggav darkg » 2016-04-21 23:10

Tivoli Audion får enligt uppgift problem med radiodelen med tiden. Jag har en, inte BT, och jag älskar den inte, men jag har heller inte ordnat med riktig antenn. Den står för konstigt till för att jag ska kunna döma ut ljudet (småapparater borde kanske inte ens försöka spela låg bas. I kök). Men de ser trevliga ut...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-22 09:37

Jag kan starkt rekommendera Sangean. Dom har ett stort sortiment av bordsradio och låter fantastiskt bra. Jag har en WR-2 på köksbänken och den använder vi både som radio och till PC/Mobil/Padda, dock via 3,5mm kontakt då den saknar BT. Den finns med BT och heter då WR-22. Frågan är dock vad du lägger i begreppet prisvärd, då dessa apparater tyvärr kostar en slant - men som sagt, ljudet är fantastiskt! Störst utbud av Sangean verkar finnas på CDON.

http://www.sangean.eu/products/table-top-radios.html
http://cdon.se/search?q=sangean

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-04-22 11:12

Vi har en Audio Pro Radio One som låter fint, men jag tycker att den är svåranvänd pga touchkontroller, men sådant kanske är en vana. Den verkar inte finnas längre, nu när jag tittar efter den. Tivoli, kanske?

Bild
... tycker jag!

Per

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-04-22 19:45

darkg skrev:Tivoli Audion får enligt uppgift problem med radiodelen med tiden. Jag har en, inte BT, och jag älskar den inte, men jag har heller inte ordnat med riktig antenn. Den står för konstigt till för att jag ska kunna döma ut ljudet (småapparater borde kanske inte ens försöka spela låg bas. I kök). Men de ser trevliga ut...

Nej, när det kommer till köksradio så handlar det väl snarast om man vill ha ett klart och tydligt mellanregister med tillräckligt mycket ljudtryck för att gå igenom spisfläkten. Om man missar de lägsta oktaverna och de högsta övertonerna så gör det inte så mycket, det får man spara till vardagsrummet.
Är det "bara" radiomotagningen du har problem med eller är det något annat?

Kalejdokom skrev:Jag kan starkt rekommendera Sangean. Dom har ett stort sortiment av bordsradio och låter fantastiskt bra. Jag har en WR-2 på köksbänken och den använder vi både som radio och till PC/Mobil/Padda, dock via 3,5mm kontakt då den saknar BT. Den finns med BT och heter då WR-22. Frågan är dock vad du lägger i begreppet prisvärd, då dessa apparater tyvärr kostar en slant - men som sagt, ljudet är fantastiskt! Störst utbud av Sangean verkar finnas på CDON.

http://www.sangean.eu/products/table-top-radios.html
http://cdon.se/search?q=sangean

Då ska jag kolla in dem. Vi har funderat på Tivoli model One BT, och de går ju för runt 2-2500 och vad jag kan se så Sangean rätt många modeller under detta, så om de är bra så ska vi definitivt kolla in dem :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-04-23 12:26

Jag kan tipsa om Argon iNet. Har haft min i något år nu, och jag trivs med den. :)
Den låter trevligt, och har gott om funktioner. Kanske inte världens mest genomarbetade gränssnitt, men den gör sitt jobb väl.
https://www.hifiklubben.se/stereo/radio ... och-radio/
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-04-23 12:56

JBjorkman skrev:
darkg skrev:Tivoli Audion får enligt uppgift problem med radiodelen med tiden. Jag har en, inte BT, och jag älskar den inte, men jag har heller inte ordnat med riktig antenn. Den står för konstigt till för att jag ska kunna döma ut ljudet (småapparater borde kanske inte ens försöka spela låg bas. I kök). Men de ser trevliga ut...

Nej, när det kommer till köksradio så handlar det väl snarast om man vill ha ett klart och tydligt mellanregister med tillräckligt mycket ljudtryck för att gå igenom spisfläkten. Om man missar de lägsta oktaverna och de högsta övertonerna så gör det inte så mycket, det får man spara till vardagsrummet.
Är det "bara" radiomotagningen du har problem med eller är det något annat?

Tja, den är allt lite bumlig, men det kan vara placeringen. Och mottagningen kan vara en antennfråga. Jag kan alltså inte avråda, egentligen :-) men det lockar att skaffa en gammal transistorradio istället. Men du ska ju ha wifi / bt.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2016-04-24 18:50

Jag kör en Tivoli som köksradio. Den överröstar fläkt och slammer i köket. För musik har jag finstereon i vardagsrummet som också överröstar allt oljud i köket :D

Min har inte blivit sämre med tiden. Tvärtom fick jag returnera det första exet som tappade stationsinställningen hela tiden.

Bild

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-04-25 17:32

SONOS Play 1 kanske kan vara ett alternativ?

Bild

Installerade 2st Sonoshögtalare hemma hos mor min i helgen och jag måste säga att jag är imponerad över både byggkvaliten och hur en sån liten högtalare kan låta så fylligt även när den ställs i ett stort rum.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-04-27 16:52

Tycker nog att Tivoli är roligare att se på än att lyssna på. Har själv Argon men har pluggat igen basreflexen med en vinkork för annars var den för bumlig i basen.

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2016-05-02 15:49

Audio Pro Radio One vill jag varna för!

Den låter bra, utan tvekan - MEN displayen mörknar år efter år så vår fyra
år gamla Radio One är numera en blindradio med touch-kontroller, en
ergonomisk utmaning...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-02 19:39

En svåger har Marshall Stanmore, jag tycker att den gör bra ifrån sig. Om du mest lyssnar på en radiokanal kanske det går att smussla undan en radio som går till line in?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-03 10:51

Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-05-11 21:49

Tack för tips, råd och inspel. Det blev en Argon iNet2+ i rött :)

Bra ljud och funktion men om man ska vara helt ärlig så var det nog att den fanns i en butik så att man kunde komma in och klämma och känna som fällde avgörandet :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-11 22:02

Den ser lite ful ut på bild :oops:

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-05-11 22:46

darkg skrev:Den ser lite ful ut på bild :oops:

Smaken är som röven, klöven :wink:

Men jag håller med om att den inte var så snygg på bilden, bättre i verkligheten. Dessutom har de bytt ut färgen på fronten, på bilden är den gamla vit/silvrig men den nya är mer ljust beige/creame-färgad vilket gör den mer harmonisk (mindre kontrast) :)

Däremot ska jag medge att en Tivoli Audio definitivt skulle varit snyggare, men de fanns inte tillgängliga för provpillande/-spelande när det väl gällde

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-11 23:36

Gött, grattis till mission completed :-)

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-05-12 09:14

Stephan skrev:Audio Pro Radio One vill jag varna för!

Den låter bra, utan tvekan - MEN displayen mörknar år efter år så vår fyra
år gamla Radio One är numera en blindradio med touch-kontroller, en
ergonomisk utmaning...

En snabb googling ger detta "The display faded with time even on my radio, but Audio Pro support could easily point out the transistor that needed to be replaced."

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-05-19 22:50

Efter några veckors användande måste jag säga att jag är nöjd med kvalitet och funktionallitet men det finns en sak som jag saknar och det är Blutooth.

I och med att den använder WiFi för den digitala kommunikationen så är man bunden till en enskild app och om man inte tycker om den appen (i användargränssnitt eller tillgång till kanaler/stationer/webbradiostationer/etc.) så blir man kraftigt begränsad.
Appen (Undok) som används till Argon fungerar bra till att styra FM/DAB/Spotify/inställningar/etc men webradiofunktionen är fruktansvärt svårnavigerad och då exempelvis SR bara lägger ut en bråkdel av sina radioprogram som regelrätta poddar så saknar jag rätt mycket. Det är svårt att inse innan man köper en lösning och testar på riktigt, men det kan vara värt att tänka på vid framtida inköp att inte bara provlyssna utan även försöka testa appen i butiken.

Nu blir det att koppla in telefonen via analog sladd i alla fall :roll:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-19 23:11

Det kanske finns någon vettig bluetooth-dongle att hänga på?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2016-06-05 14:58

Fostex skrev:Jag kan tipsa om Argon iNet. Har haft min i något år nu, och jag trivs med den. :)
Den låter trevligt, och har gott om funktioner. Kanske inte världens mest genomarbetade gränssnitt, men den gör sitt jobb väl.

Den där såg riktigt fin ut. Vad är internetradio för något?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-06-05 16:52

mx skrev:
Fostex skrev:Jag kan tipsa om Argon iNet. Har haft min i något år nu, och jag trivs med den. :)

Radio som du lyssnar på via tcp/ip. Det ger frihet från etrrstörningar och möjlighet att lyssna på stationer du inte kan nå via fm eller am. Trevligt, om du frågar mig!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2016-06-11 17:50

PerStromgren skrev:
mx skrev:

Radio som du lyssnar på via tcp/ip. Det ger frihet från etrrstörningar och möjlighet att lyssna på stationer du inte kan nå via fm eller am. Trevligt, om du frågar mig!

Det låter ju kalasbra. Särskilt för oss som bor i Luleå. Här har vi inte mycket radiokanaler alls. Fast det räcker visserligen för egen del.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-12-05 20:59

Vad använder ni för app?

Jag har precis skaffat Chromecast Audio och laddade ned TuneIn Radio. Fördelar, nackdelar?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-12-06 16:31

Almen skrev:Vad använder ni för app?

Jag har precis skaffat Chromecast Audio och laddade ned TuneIn Radio. Fördelar, nackdelar?

Skaffade en cromecast audio till köksradion. Men använder den ytterst sparsamt eftersom airplay låter mycket bättre.
Provade även med en optisk kabel, ingen större skillnad från den analoga som följer med.

Jag vet dock inte om problemet verkligen ligger hos cromecast audio eller om det är i själva mottagaren.
Har inte orkat prova den i den större stereon än.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-12-06 16:54

Almen skrev:Vad använder ni för app?

Vi har fyra squeezeboxar runtomkring i huset, som fungerar perfekt för webbradio.
... tycker jag!

Per

Återgå till Köpråd