Bör man köpa en extern DAC?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Foffe

Bör man köpa en extern DAC?

Inläggav Foffe » 2016-12-18 13:07

Vad ska man välja?

Idag ser kedjan ut enligt följande. Streamar den mesta musiken från spotify eller filer på datorn (flac) via en apple-tv4 som är kopplad till en Primare SPA 23 via HDMI. Alltså använder jag Primarens interna DAC. Den interna DAC:en beskrivs såhär av Primare själva:

"24bit, 192kps WM8740s from Wolfson, used in conjunction with Burr Brown OPA2134 and Texas Instruments NE5532 operational amplifiers for the analogue, semi-balanced, DC-servo controlled, buffering and filtration circuits. These feed the purified audio signal into an eight-channel low distortion, half passive volume control CS3318 from Cirrus."

Därefter går signalen via ett Ino Audio cr80es till Primare A30.7 slutsteg och vidare till ett par i6 och ett par Prof.X.

Först och främst vill jag säga att jag tycker att det här låter bra. Men sen finns ju tankarna där om man kan få det att låta ännu bättre. Enligt Primare själva har deras bluray-spelare BD32 mkII en ännu bättre dac. Den spelaren har även HDMI in så det skulle fungera bra med min nuvarande lösning. MEN 25 000 kr är ganska mycket pengar....... Vi har Oppo 105d, men jag upplever att flera här tycker att oppos dac är lite... trist?! Sen vet vi ju inte vad Oppos nya 205 kommer att erbjuda.

Jag behöver en dac som antingen har hdmi in så att jag kan streama via apple-TV eller en Dac som har airplay. Förslag? eller ska man bara sitta nöjd? :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Bör man köpa en extern DAC?

Inläggav shifts » 2016-12-18 13:20

Beror på vad du menar med "använder Primarens interna DAC". Du omsamplar signalen redan (eller kanske "också") med din AppleTV, som konverterar det som inte redan är 48 kHz sample rate till detta. Om man nu skaffar en dedikerad DAC, tycker jag man ska se över vilka sådana "onödiga" omvandlingar man redan har och minimera dem (åtminstone låta konvertering ske där den sker bäst). Kanske/antagligen utgör de sällan något problem, men tycker ändå det är lite att elda för kråkor att inte se över sådant; separata DAC:ar gör så ofantligt lite för helheten redan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2016-12-18 13:36

shifts skrev:Beror på vad du menar med "använder Primarens interna DAC". Du omsamplar signalen redan (eller kanske "också") med din AppleTV, som konverterar det som inte redan är 48 kHz sample rate till detta. Om man nu skaffar en dedikerad DAC, tycker jag man ska se över vilka sådana "onödiga" omvandlingar man redan har och minimera dem (åtminstone låta konvertering ske där den sker bäst). Kanske/antagligen utgör de sällan något problem, men tycker ändå det är lite att elda för kråkor att inte se över sådant; separata DAC:ar gör så ofantligt lite för helheten redan.

Så Apple-TV kanske inte är en optimal enhet att skicka musiken igenom? Eller går det att ställa in Apple-Tv så den inte omsamplar signalen?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-12-18 16:49

Precis, jag skulle låta bli att ha den som nav i ett system med dedikerad DAC, om det nu är sådana smådetaljer man vill fintrixa med. Men vill bara poängtera att det är en slutsats av det känslomässiga slaget, mer än en empirisk sådan.

Nej, det går inte att ändra vad jag vet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2016-12-18 20:14

shifts skrev:Precis, jag skulle låta bli att ha den som nav i ett system med dedikerad DAC, om det nu är sådana smådetaljer man vill fintrixa med. Men vill bara poängtera att det är en slutsats av det känslomässiga slaget, mer än en empirisk sådan.

Nej, det går inte att ändra vad jag vet.

Då sparar jag mina 25 000 kr och lägger dem på något annat istället. Ett Infrasystem kanske.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-12-18 21:01

Om det är ett alternativ till hur du kan spendera pengarna, så skulle jag också helt klart lägga dem där istället för en fristående DAC. :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-12-20 17:18

Mer basar. Större rum.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-12-20 17:25

:wink: 25000 kr ger ungefär 0,3 kvadratmeter större lyssningsrum för lägenheter i Stockholms innerstad, så visst blir det större! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-12-22 10:09

:lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Återgå till Köpråd