Tjena, jag har blivit tillfrågad att fixa ett ljudsystem för ett mindre gym och tar gärna emot tips från andra på lämpliga högtalare och förstärkare. Målet är att det ska låta riktigt bra då jag är trött på dåligt ljud och enormt eftersläpande bas som är vanligt på de flesta gymmen.
Storleken är c:a 180m2. Jag kommer att ordna med dämpning av kala ytor och ska försöka få ned efterklangtiden till OK nivåer. Detta har jag koll på och vet hur jag gör så det är lugnt. Jag vill kunna spela med OK tryck i denna volym och ljudet ska vara någorlunda neutralt. Budgeten är inte helt satt än, men det är bang-for-the-buck som gäller. Begagnat kan vara OK, speciellt för förstärkare då det brukar finnas mycket att välja på. Egna subbar kan byggas också om ni bedömer att det blir billigast och bäst.
Vad bör man satsa på?
1. 80Hz - > Jag funderade typ på några (4-6st) monitorer kanske nån Behringer modell som klarar hyfsat höga ljudtryck? Tips på modell eller andra input?
2. 20-80Hz, Vad bör jag välja här, hur mycket basar behöver man för att spela OK i ett 180m2 rum? Funkar det med t.ex 4st SLS12 i hyfsat stor låda? Eller måste jag har många fler eller större grejer?
3. Förstärkare, jag lär ju behöva något till basarna, kanske något billigt PA steg, EP2500?
4. Förstärkare till toppar, vad bör man välja här, någon PA grej, eller bara en beggad hembiostärkare?
Alla tips är varmt välkomna!