Tycker om lite åt det mörkare fylligare ljudet mer bas
När jag läste denna rad så säger jag välkommen förbi Stockholm på en provlyssning om du kan tänka dig att tänka utanför boxen Hifi och köra på lite större stativhögtalare i form av ett par studiohögtalare ifrån Adam Audio (A8X) (märket har även subbar) och de låter som du beskriver och jag använder ordet naturligt om dem då jag tycker att mycket där ute har extra fnissel, små hissad diskant osv. Är före detta Ino ägare och de har inte småhissad diskant, men de lutar inte åt det mörka fylligare hållet heller, men du kan säkert få provlyssna hos någon Ino ägare i närheten av där du bor. Amphion har jag också ägt och lyssnat på flertalet modeller och du skulle säkert komma överens med diskantåtergivningen som inte är hissad, men det är inte så fylligt ljud neråt med rejäl bas ifrån det märket. Annars är mitt allmänna råd lyssna runt på så mycket du kan innan du bestämmer dig och missa inte att lyssna Dynaudio, en av få Hifi märken som lutar åt det mörka hållet, men inte på alla modeller. Som det skrevs här så kan olika serier ifrån samma tillverkare skilja sig rejält klangmässigt, något som man måste tänka på när man är ute och lyssnar.
Och jag råder dig att byta ut H/K avr7000 oavsett vilken högtalare du väljer då den kommer bli en rejäl flaskhals i systemet (har lyssnat på den) mot bättre, finns massor att köpa begagnat bara man håller koll på Hifimagasinet.com (tex.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=183869). Tänker närmast på märken som Vincent, H/K och Nad, de brukar oftast inte luta åt det ljusa ljudmässigt och skulle du välja Hifiklubben så kan du ju lyssna med tänkta högtalare med Nad.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.