delningsfilter , "brusfritt"

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: delningsfilter , "brusfritt"

Inläggav IngOehman » 2017-03-01 18:37

IngOehman skrev:
dawelito skrev:hejsan.

Skulle vilja ha lite tips på ett aktivt delningsfilter till min anläggning i vardagsrummet, har testat ett PA filter men tycker det brusar för mycket.

Har tyvärr inga ideér alls om vad som kan funka men kriterierna är att det ska delas 2vägs (bas / hög) och vara så brusfritt som möjligt.

trevlig lördagskväll!

Det finns mycket som gör att det är väldigt svårt att ge ett bra svar på den där frågan. Dessa är några:

Du skriver inte mycket om vad det är du skall ha det elektroniska filtret till. "Till min anläggning" är inte mycket hjälp. Är det ett fyrvägssystem som skall delas elektroniskt i en av delningarna? Hur brant behöver filtret vara? Vilka inställningar behöver du? Hur ser insignalerna ut? Hur många kanaler skall delas och vid vilken frekvens?

Listan kan göras väldigt mycket längre än så, men du kanske kan improvisera lite själv och berätta vad du skall ha det till.

En ledtråd kan vara att du berättar vilken lösning du har nu och hur du gjort tidigare, alltså före det.

Det enda du berättar är ju att det just nu brusar för mycket och att du skall dela mellan låga och höga frekvenser.

Vh, iö

Påminner om den ovanstående frågan.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-02 15:11

RogerGustavsson skrev:Jag tänker på att en del kör 16 Bitar och med större EQ-ingrepp/lyft får man ju sänka nivån totalt för att inte överstyra digitalt = signalbrusförhållandet blir lägre. Tänker jag fel?

Sedan kan det vara andra nivåer på PA-prylar. Ibland krävs mera nivå från föregående steg för att ge full utstyrning. I fallet miniDSP är det problem med att utnivån är för låg för en del slutsteg. Vet inte hur de senare/mera avancerade modellerna beter sig. Den miniDSP jag har själv skulle behöva ett kapablare linjesteg på utgångarna för att minimera effekterna av längre signalkablar. Det kan vara en feel good grej... men 600 Ohm i utimpedans och låg drivspänning känns inte jättebra.

En MiniDSP 2x4HD har ju 24bit AD och DA plus att den internt jobbar i 32bit floating point, så att få den att klippa digitalt är inget som man lär behöva oroa sig för. Sen har den ju 2v på utgångarna också jämfört med 0.9 på den äldre versionen, så jag tycker det låter som den kanske skulle kunna göra ett bra jobb för TS? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-02 15:35

Tell skrev:En MiniDSP 2x4HD har ju 24bit AD och DA plus att den internt jobbar i 32bit floating point, så att få den att klippa digitalt är inget som man lär behöva oroa sig för. Sen har den ju 2v på utgångarna också jämfört med 0.9 på den äldre versionen, så jag tycker det låter som den kanske skulle kunna göra ett bra jobb för TS? :)

Hur många bitar blir det i verkligheten? Inte många konsumentprylar som verkligen håller mycket mer än 16 bitar i slutändan. Finns det mätningar på miniDSP 2x4HD? Vad innebär det där "internt 32 bit"?

PS. Enligt databladet är "dynamic range" 103 dB, vilket är drygt 17 bitar. DS.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-03-02 17:14

RogerGustavsson skrev:Vad innebär det där "internt 32 bit"?

24 bitar upplösning. Jag hoppas dock att de har mycket mer upplösning vid beräkningar, annars kan de gå illa.

//Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-03-03 12:25

Något som förvånar mig är att många här varnar för en extra A-D–D-A omvandling som möjligen kan ge problem när ingen varnar för att koppla ett filter bara på basarna som enligt mig ger garanterat problem. Typiskt så fördröjer ett digitalt filter i rakt läge utan några insatta filter 2ms. Sen med group-delay m.m så är det enligt alla anläggningar jag mätt på alltid så att det är övre registren som skall delayas för att få ett homogent ljud. Om man har basar som inte spelar i takt med mellanregister och och därifrån försöker eq en lagom rak kurva blir det inte bra, t.o.m. så dåligt att inget filter kan rädda det oavsett kvalité. Om man har ett filter som inte tål att användas uppåt i registren så är jag inte övertygad om att det är så bra att använda i basen heller.

Nu kan det ju finnas skäl till att omvandligen faktiskt är så dålig att den är ett problem men då får man använda bättre filter. Ungefär som att varna för generellt dåliga CD-spelare så fort man pratar om CD-spelare. Eller är om nån t.ex. behöver en revisor brukar rådet vara "skaffa en bra revisor", men få vet nån bra revisor men ändå ger rådet.

/Harryup

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-03 12:38

IMHO så är nog många reflexmässigt försiktiga med att infoga mer omvandlingssteg än nödvändigt. Ser man på individuella lösningar så kan digitala filter göra väldigt mycket positivt. Givetvis betyder ju det att man får utforma hela systemet efter den metodiken i så fall.
Som hemmapulare så kanske man instinktivt dras till mer handfasta lösningar då digitala filter är mer programmering och datorkunskap än DIY elektronik.
P.S. Så sent som i går hörde en kompis av sig och berättade att han listat ut hur man fixar filter i pic-processorer. Han går andra vägen, storartat med hårdvaruprogrammering och närmar sig försiktigt HiFi DIY.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-03-05 11:50

Mycket bra diskussioner, kan tyvärr inte citera varenda en så jag skriver ett generellt svar om hur det är kopplat idag. Problemet är alltså att det brusar så pass mycket så att jag inte kan använda anläggningen till film. (blev mycket tystare utan DBX EQn men fortfarande för högt)

jag har inte så bra koll på vad exakt det är jag behöver men såhär ser det ut idag:

intregra DTR 70.1, Front PRE-out till ett behringer CX3400 (rca till XLR kabel) där jag delar 2vägs. "låg" går med XLR kablar till ett QCS gx7 som driver 2x faital pro 18hp1030 18" basar en en stor portad låda. (Denna brusar inte så värst)

Hög ifrån delningsfiltret går med XLR till ett T.amp 2400mkx som driver 2st 15" Hk audio talare med åvan nämna känslighet.

På delningsfiltret är input ställt på 0 (i mitten alltså), QSC steget är ställt i botten (använder bara ena kanalen så det är lite ont om effekt) och T.amp steget står på 3/4 volym -(märkt 24)

Volymen ändrar jag med fjärren till integran så den varierar ju. Har inte hittat något exakt pre-out värde på integran men den ska vara känd för sina bra försteg, läste något om 1.2vrms men det är jag inte helt säker på.

Hade tidigare en DBX EQ före delningsfiltret men har kopplat bort den nu (reducerade bruset avsevärt)

Median kommer ifrån en HTPC som överför bild och ljud via HDMI direkt in i min TV.. TVn skickar vidare signalen optiskt till integran :)

Blivit lite sugen på minidsp.. kommer så småningom byta ut mina högtalare mot ett par klipsch rf7 mk2 och dom är ju inte lika känsliga.. bara så att ni inte dimensionerar något filter efter mina nuvarande högtalare. kommer köpa klipsch högtarna på ett denon poa2400 istället för t.amp också.

Driverack PA2 har jag länge kollar in faktiskt.. verkar vara mycket för pengarna, har testat ett en gång på en fest och upplevde inte den anläggningen som brusig direkt.
Senast redigerad av dawelito 2017-03-05 12:30, redigerad totalt 2 gånger.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-05 12:21

Jag har testat lite olika varianter av aktiva filter de senaste åren. Det jag insåg var att billiga analoga Behringer burkar brusar. Jag har haft cx2310, som är tvåvägsvarianten av filtret du har.
Jag har även provat en motsvarighet från DBX, och det brusade betydligt mindre.
Jag har även testat en del digitala aktiva filter. Det första var ett Behringer DSP8020. Det var det brusigaste av alla. Betydligt bättre blev det när jag skaffade ett Behringer DCX-2496. Mycket allsidig, om än inte brusfri,undantaget när man matar den digitalt, då kan man få till ett riktigt bra s/n förhållande.
Numera använder jag Ett DBX Drivrack-PA, och ett LEM-DX24, Båda är precis som DCX-2496, digitala "Loudspeaker management" DSP`s, och innehåller både delningsfilter; EQ, delayfunktioner mm. Det är fortfarande inte brusfritt, men mycket bättre än med de billigaste äldre Behringer prylarna.
Jag använder också en AVR som förförstärkare, och jag har maxat utnivån för front L & R i inställningarna, för att försöka kompensera den lägre utnivån jämfört med studio/ PA prylarna.
Dessa är bara mina erfarenheter, och inte säkert att de hjälper dig?
Men hur som helst. Varsågod, och lycka till :) !
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-05 12:22

RogerGustavsson skrev:
Tell skrev:En MiniDSP 2x4HD har ju 24bit AD och DA plus att den internt jobbar i 32bit floating point, så att få den att klippa digitalt är inget som man lär behöva oroa sig för. Sen har den ju 2v på utgångarna också jämfört med 0.9 på den äldre versionen, så jag tycker det låter som den kanske skulle kunna göra ett bra jobb för TS? :)

Hur många bitar blir det i verkligheten? Inte många konsumentprylar som verkligen håller mycket mer än 16 bitar i slutändan. Finns det mätningar på miniDSP 2x4HD? Vad innebär det där "internt 32 bit"?

PS. Enligt databladet är "dynamic range" 103 dB, vilket är drygt 17 bitar. DS.

Det innebär att när den jobbar med 24bit-signalen den fått in så kan man göra lite vad som helst med den utan att påverka ljudkvaliten nämnvärt. Man kan alltså i ett steg sänka signal väldigt mycket för att i nästa höja den igen utan att få nåt extra brus, eller höja signalen över 1 o sen senare sänka igen utan att behöva oroa sig för att den ska ha klipts.
Men ja, i slutändan får man kanske ut 103db pga elektronik o så, o hur det lirar med TS känsliga högtalare vet jag inte.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-03-05 16:55

Och vad händer om du drar ner nivån på T-ampen och istället vrider upp på filtret?

/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-05 18:47

Liten fundering i ämnet.
Har du felsökt, dvs. kopplat in en enhet i taget och lyssnat om du kan höra var och när bruset infinner sig?
Tidskrävande men lönsamt om man kan utesluta de delar som inte bidrar till bruset.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till Köpråd